دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
واترپمپ چیست و چگونه بفهمیم خراب است؟
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
واترپمپ یکی از مهمترین قطعات موتور خودرو است که وظیفه آن پمپ کردن آب و ضد یخ داخل رادیاتور به تمامی قسمت های موتور است و کمک می کند تا از جوش آوردن خودرو جلوگیری کند. وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود.

واترپمپ خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

یکی از مهمترین قطعات موتور و پیشرانه خودرو واترپمپ نام دارد و همانطور که از اسمش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب می باشد.

یعنی به حرکت در آوردن دائمی آب و ضدیخ در موتور. پمپاژ آب و ضد یخ به منظور جلوگیری از جوش آوردن خودرو می باشد و مشخصا یکی از مهمترین قطعات داخل موتور، واترپمپ است.

وظیفه واترپمپ در خودرو

این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد.

این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود.

مکان قرارگیری واتر پمپ خودرو

مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل می باشد.

وظیفه واتر پمپ در خودرو

زمان تعویض واترپمپ خودرو

باید توجه کنید که وجود نشتی یا نقص در واترپمپ باعث بروز آسیب های جدی به موتور خودرو می شود تعویض به موقع واتر پمپ برای نگهداری صحیح خودرو واجب است.

وجود آثار ضد یخ یا آب در زیر ماشین از نشانه های خرابی آن و زمان تعویض می باشد.

برای تشخیص نشتی می توان خودرو را در محلی تمیز پارک کنید و یا یک مقوا در زیر جلوبندی خودرو قرار دهید و پس از چند ساعت کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید و اگر خیس بود می فهمید که نشتی دارد.

حالا می دانیم که یا واتر پمپ و یا واشر ها دارای نشتی هستند. اما وجود لک کوچک در زیر خودرو جای نگرانی ندارد زیرا به علت میعان کولر خودرو است.

برای همین است که توصیه می کنیم این کار را در شب انجام دهید.

 همه چیز درباره واترپمپ خودرو

چگونه بفهمیم واتر پمپ خودرو خراب است؟

با چک کردن پولی واترپمپ به این صورت که پولی را در جلو و عقب کنید و اگر حس کردید که شل است آن را تعویض کنید.

همچنین می توانید در هنگام روشن بودن پیشرانه و گوش کردن به صدای موتور و در صورت شنیدن صدای ساییدگی، به خراب بودن واتر پمپ پی ببرید.

حتما در اطراف واتر پمپ و واشر ها را خوب نگاه کنید و اگر قطرات آب دیدید به وجود نشتی پی ببرید.

همچنین چراغ هشدار مایع خنک کننده را حتما چک کنید. که می تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده باشد. همچنین توجه کنید که اگر کولر خودرو به خوبی کار نکند احتمال خراب بودن واترپمپ وجود دارد.

وظیفه واتر پمپ در خودرو

نکته مهم :

اگر دیدید که سطح آب رادیاتور پایین است، و خودرو را به تازگی خاموش کرده اید به مدت یک ساعت صبر کنید و سپس آب را به رادیاتور اضافه کنید زیرا ریختن آب سرد در رادیاتور داغ می تواند منجر به ترک خوردن دیواره سیلندر شود.

برای این می گوییم حداقل یک ساعت صبر کنید زیرا پس از یک ساعت به جز سرد شدن موتور، هیچ فشاری هم در زیر درب رادیاتور وجود نخواهد داشت و همچنین رادیاتور را تنها با ضدیخ پر نکنید زیرا منجر به داغ شدن بیش از حد موتور می شود.

مطالب مرتبط:

سیستم استارت و برق خودرو چگونه است؟

نحوه کار گیربکس و سیستم انتقال قدرت دستی و کلاچ در خودرو

موتور خودرو چگونه کار می کند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits