دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فیلتر بنزین چیست و چه زمانی باید تعویض گردد؟
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فیلتر بنزین یکی دیگر از قطعات مصرفی خودرو محسوب می شود که باید به صورت دوره ای بازبینی شود و در صورتی که نیاز باشد، تعویض گردد. به دلیل کیفیت پایین بنزین مصرفی در خودروها، معمولا فیلتر بنزین کثیف شده و دیگر کارایی اولیه خود را ندارد. اما سوالی که...

فیلتر بنزین چیست؟

فیلتر بنزین از آنجا که همواره به دلیل کثیفی و فرسوده شدن مخازن سوخت و شلنگ های انتقال سوخت در جایگاه های سوخت گیری ممکن است مقداری آلودگی و کثیفی به باک بنزین خودرو وارد شود.

علاوه بر این، فرسودگی خود باک بنزین و لوله های انتقال سوخت در مسیر سوخت رسانی به موتور، ممکن است در ایجاد آلودگی در بنزین مصرفی خودرو، نقش موثر داشته باشند.

به همین دلیل در تمامی خودروهای امروزی، از فیلتر بنزین که وظیفه اش پاکسازی سوخت مصرفی خودرو از هر نوع عامل خارجی است، استفاده می شود.

از آنجا که سیستم پاشش سوخت انژکتوری در خودروها، دارای دهانه پاشش سوخت تقریبا ۲ میلی متری است، در نتیجه وجود هر نوع آلودگی بیش از این اندازه، می تواند باعث گرفتگی انژکتورها و در نتیجه تضعیف عملکرد سیستم احتراق خودرو گردد.

با این حساب می توان گفت که وظیفه اصلی فیلتر بنزین در خودرو، صاف کردن بنزین مصرفی از هر نوع آلودگی و عواملی به غیر از بنزین می باشد.

تفاوت فیلتر تمیز و فیلتر کثیف
تفاوت فیلتر تمیز و فیلتر کثیف

زمان تعویض صافی بنزین

ساختار فیلتر بنزین بهترین زمان برای تعویض صافی بنزین، زمانی است که اطمینان داشته باشیم فیلتر مربوطه کثیف شده است و دیگر کارایی لازم را ندارد.

کثیفی فیلتر بنزین وابستگی زیادی به نوع بنزین مصرفی شما دارد. همچنین عمر زیاد خودرو باعث می شود تا باک، لوله های انتقال بنزین و سایر قطعات در مسیر بنزین، دچار پوسیدگی شده و هر از گاهی مقداری آلودگی به بنزین موجود بیافزایند.

در نتیجه توصیه می شود که حداقل سالی یک مرتبه فیلتر بنزین خودروی خود را بازنگری کرده و در صورتی که علائم کثیفی روی آن مشاهده می کنید، آن را تعویض نمایید.

اما فرمول خاصی برای آگاهی از زمان تعویض فیلتر بنزین نبوده و همچون تعویض فیلتر هوا که وابسته به آلودگی هوا می باشد، این مورد نیز وابسته به بنزین مصرفی دارد.

صافی بنزین باید به صورت دوره ای تعویض گردد.

علائم کثیفی فیلتر بنزین

اگر فیلتر مورد استفاده در خودروی ما کثیف شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد، علائمی در نحوه کارکرد موتور ایجاد می شود که در اینجا به برخی از آن ها اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

علائم خرابی فیلتر بنزین به شرح زیر می باشد:

-)دیر روشن شدن خودرو می تواند تا حد زیادی مربوط به کثیفی صافی بنزین باشد. اگر در حالت سرد، پس از اولین استارت خودروی ما روشن نمی شود، ممکن است کثیفی فیلتر بنزین ، عامل ایجاد چنین مشکلی باشد.

-)پایین آمدن قدرت موتور نیز از دیگر مواردی است که می توان جزو علائم کثیفی فیلتر بنزین به شمار آورد. کثیفی فیلتر بنزین سبب می شود تا سوخت به درستی به انژکتورها نرسد و در نتیجه در هنگامی که انژکتورها نیاز به سوخت بیشتر برای اعمال قدرت بیشتر به موتور هستند، از دریافت این سوخت عاجز مانده و در نتیجه دور موتور به کندی بالا برود.

-)یکی دیگر از مواردی که نشان دهنده خرابی در صافی بنزین است، لرزش موتور و گرفتگی انژکتورها می باشد.در این حالت ذرات معلق در سوخت از فیلتر رد شده و به انژکتورها خواهند رسید و همانطور که در بالا اشاره کردیم، چون قطر محل پاشش سوخت انژکتور بسیار کم است، ممکن است باعث گرفتگی این مسیر شده و موجب اختلال در عملکرد موتور شود.

-)ایجاد صدای غیر طبیعی از پمپ بنزین می تواند به عنوان علامتی برای کثیفی صافی بنزین در نظر گرفته شود. از آنجا که پمپ بنزین وظیفه انتقال پر فشار بنزین از باک به موتور را بر عهده دارد، در صورتی که مسیر این انتقال در قسمت صافی بنزین مسدود شده باشد، قدرت خود را از دست داده و دیگر صدای معمول خود را نمی دهد. برای شنیدن صدای پمپ بنزین، کافی است قبل از روشن کردن خودرو سوئیچ را باز کنیم تا برای چند ثانیه صدای عمل کردن پمپ بنزین را بشنویم.

بیشتر بدانیم:

سنسور اکسیژن چیست و چگونه کار می کند؟

کروز کنترل چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

بررسی و معرفی کامل دنا پلاس



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits