دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت تایرهای رادیال و بایاس چیست ؟

تایرهای رادیال و بایاس چه فرقی با هم دارند ؟

تفاوت تایرهای رادیال و بایاس چیست ؟
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تفاوت تایرهای بایاس و رادیال : تایرهای رادیال به نسبت تایرهای بایاس مزایای خیلی زیادی دارند و اگرچه قیمت اولیه ی آن ها بالاتر بوده ولی قیمت نهایی لاستیک های رادیال از لاستیک های بایاس کمتر می باشد.

تفاوت تایرهای بایاس و رادیال

تایرها دارای دو نوع بایاس (BIAS) و رادیال (RADIAL) هستند که بایاس قدیمی‌تر و رادیال تازه‌تر است؛ بیشتر فناوری‌های مدرن به قدیمی‌ها برتری دارد و این امر در مورد تایرها هم جدا نیست.تایرهای رادیال برتری‌هایی نسبت به بایاس‌ها دارند و این به علت ساختار آن‌ها است : تایرهای بایاس از لایه‌های لاستیکی و متقاطع ساخته شده‌اند که در زاویه 30 درجه‌ای قرار گرفته‌اند.

اغلب جنس این پارچه‌ها نایلونی است.تایر به نوعی ساخته شده تا یک واحد کاری مجتمع و معلوم را تشکیل دهد، ولی تایرهای رادیال از دو قسمت مجزا ساخته شده‌اند.در یک قسمت، لایه‌ای از کابل‌های فولادی وجود دارد که به دست لاستیک پوشیده شده‌اند. این کابل ها از یک مهره به دیگری وصل شده‌اند.این دو نوع خیلی تفاوت زیادی با همدیگر دارند، در این بخش دو تایر یاد شده را با هم مقایسه میکنیم :

  • 1. استحکام ساختاری تایرهای بایاس و رادیال

تفاوت های موجود در ساختار این لاستیک ها تاثیری مستقیم بر استحکام ساختاری آن ها دارد.از آنجایی که لاستیک های بایاس ساختاری واحد و مجتمع دارند، با ایجاد سوراخی در دیواره ها، آج نیز از بین میرود. دیواره های تایر و بخش فوقانی آن هم ارتباطی تنگاتنگ دارند.ولی ساختار انواع رادیال به گونه ای است که دو بخش یاد شده جدا از هم عمل میکنند.در این صورت زاویه آج لاستیک نسبت به زمین خیلی کمتر خواهد شد و و سطح تماسی نیز گسترده تر خواهد شد.

تفاوت تایر های رادیال و بایاس

2. مقاومت در برابر ایجاد سوراخ و برش لاستیک های بایاس و رادیال

ناحیه آج مانند تایر های رادیال به نسبت نوع دوم به میزان 80 درصد مقاوم تر است و به سختی بریده و یا پاره میشود.این موضوع ناشی از تفاوت های ساختاری بین دو لاستیک است.تایر های بایاس از لایه های لاستیکی و متقاطع ساخته شده اند که در زاویه 30 درجه ای قرار گرفته اند.معمولا جنس این پارچه ها نایلونی است.
تایر به گونه ای ساخته شده تا یک واحد کاری مجتمع و مشخص را تشکیل دهد.اما تایرهای رادیال از دو بخش مجزا ساخته شده اند.در یک بخش، لایه ای از کابل های فولادی وجود دارد که توسط لاستیک پوشیده شده اند. این کابل ها از یک مهره به دیگری متصل شده اند.اگر شما مدادی را در تایر رادیال فرو کنید و تصمیم بگیرید که فقط باد ان را به میزان 20 درصد کاهش دهید، به احتمال زیاد لاستیک به کلی سوراخ خواهد شد.

اگرچه تایرهای رادیال به احتمال بالایی سوراخ میشوند ولی امکان ترمیم آن ها نیز وجود دارد.در واقع زمانی که یک لاستیک رادیال آسیب میبیند،این اسیب به میزان خیلی کمی است ولی در لاستیک های بایاس، بریدگی در دیواره های لاستیک باعث خرابی 25 تا 30 درصد از ساختار کلی تایر خواهد شد.اگر تایر های بایاس سوراخ شوند، به کلی از هم باز میشوند ولی دیواره های آن ها ضخیم بوده و به همین دلیل مقاومت آن ها در برابر بریدگی بیشتر خواهد شد.

حتماً بخوانید:
تایر ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

تایر ماشین چیست و چه کاربردی دارد ؟

تایر ماشین (لاستیک ماشین) پوشش حلقه ای می باشد که روی رینگ خودرو یا سایر تجهیزات دیگر نصب می شود و از ساختاری منعطف با توانایی جذب ضربه برخوردار بوده…
  • 3. مقاومت در برابر گرما تایرهای بایاس و رادیال

تایرهای رادیال به علت نوع ساختار می‌توانند گرما را در تمامی سطح تایر به طور موثرتری توزیع کنند؛ به همین علت برای مسافرت‌های طولانی و سرعت‌های زیاد مناسب‌تر هستند.تایر ها از انواعی از مواد متفاوت ساخته شده اند. در مواردی هم چندین کائوچوی متفاوت به یکدیگر جوش داده میشوند تا ویژگی های مورد نظر به دست آید. اگر حرارت داده شده به تایر بیش از دمای جوش باشد، لاستیک معیوب میشود.
اعمال حرارت بیش از اندازه به تایر، باعث میشود تا به حالت نرمال پیشین باز نگردد زمانی که شما به تایر حرارت می دهید، ممکن است لاستیک حالتی شکننده و یا ذغال مانند پیدا کند.لاستیک های رادیال به نسبت انواع بایاس میتوانند گرما را بهتر توزیع کنند.بنابراین این امکان وجود دارد که مسافتی طولانی تر با سرعتی بالاتر را با این لاستیک ها طی نمود.
این لاستیک ها بنا به دلایلی میتوانند به مقدار خیلی بهتری گرما را کاهش دهند از جمله : آج های محکم، ساختار فولادی تک لایه ای و عدم وجود چندین لایه نایلون.

فرق لاستیک رادیال و بایاس

4. عمر تایرهای بایاس و رادیال

شاید تایرهای بایاس ارزان‌تر از رادیال ها باشند ولی از طرفی عمر و مقاومت آن‌ها کمتر از رادیال ها است.در نتیجه تایرهای رادیال نسبت به نوع دیگر به صرفه‌تر است.در بعضی موارد تایرهای رادیال عمری دو تا شش برابر نوع بایاس دارند.

حتماً بخوانید:
لیست قیمت لاستیک ماشین

لیست قیمت لاستیک ماشین

در این بخش قیمت انواع لاستیک ماشین (تایر خودرو) شامل برنده های : گلدستون، یوکوهاما، یزد تایر، کویر تایر، کومهو، پیرلی، پرسا،هانکوک، نکسن، لوسینی،…

5. هزینه چرخه عمر لاستیک های بایاس و رادیال

محاسبه هزینه کل چرخه عمر یک لاستیک تنها روش مناسب برای کاهش هزینه های عملیاتی است.یکی از اشتباهات رایج مردم این است که ارزان قیمت ترین اجناس را می خرند و این در حالی است که باید جنسی با کمترین هزینه اقتصادی را تهیه کنند. این به معنای تفکر کوتاه مدت در برابر بلند مدت است.
لاستیک های ارزان قیمت بایاس نمیتوانند عمری برابر با انواع گران تر رادیال داشته باشند.در بسیاری از موارد لاستیک های رادیال با توجه به نوع کاربری خود،عمری دو تا شش برابر بیش از انواع بایاس دارند.یکی دیگر از اشتباهات معمول نیز خرید کالایی بر مبنای نیاز است. در این صورت فرد محصولی را انتخاب میکند که در دسترس است نه انچه که واقعا پاسخگوی نیاز وی میباشد.

خرید تایر مناسب نه تنها باعث میشود تا در بسیاری از هزینه های مرتبط خود صرفه جویی کنید بلکه از بروز عیوب مکانیکی و کاهش بهره وری نیز جلوگیری میکند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits