دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۲ راهکار اصولی برای نگهداری از خودرو در تابستان
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نگهداری از خودرو در روزهای گرم : این روزها هوا آنقدر گرم شده که شرایط را برای دارندگان خودرو نیز سخت تر کرده است. گرم شدن زیاد قطعات ماشین می تواند موجب خسارت و یا از بین رفتن آن شود.

نگهداری از خودرو در روزهای گرم

نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستان نیاز به تخصص و دانش آنچنانی ندارد و با داشتن آگاهی مختصری درباره نحوه عملکرد قطعات مختلف خودرو می‌توانید از خودروی خود به نحو بهینه استفاده کنید.

برای اطلاع از این نکات، در این نوشته با ما همراه باشید:

۱_ ترموستات خودرو را در تابستان باز نکنید

برخلاف نظر بعضی از تعمیرکاران و رانندگان، وجود ترموستات روی موتور در فصل تابستان نیز ضروری است.

زیرا باعث می شود موتور در ساعات اولیه روز، به‌سرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. علاوه‌بر بررسی درست کار کردن ترموستات، رادیاتور، پمپ خنک‌کاری و سایز بخش‌های سیستم خنک‌کاری را نیز به‌خوبی بررسی کنید.

اگر فکر می کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می شود از سالم بودن آن مطمئن شوید.

سپس بقیه سیستم خنک کاری از جمله رادیاتور، پمپ خنک کاری و تسمه را بررسی و عیب آن را رفع کنید.

موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.

2_ موتور خودرو

در ابتدای فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمایش عملکرد قرار دهید و به گونه ای تنظیم کنید که دمای سیستم خنک کاری موتور در حد نرمال باشد. همچنین بررسی مدار سیستم جرقه زنی و سیستم خنک کاری و رفع عیب آن ضروری است.

3_ بررسی سیستم کولر خودرو

با شروع شدن فصل گرما حتما سیستم کولر خودرو را بازدید و سرویس های مربوط به آن مانند شارژ گاز، تعویض تسمه کولر و تعویض فیلتر خشک کن هوای کولر را انجام دهید.

با توجه به اینکه روشن بودن کولر، توان زیادی را از موتور می گیرد و باعث ازدیاد دمای موتور و مصرف سوخت می شود، بهتر است از کولر به صورت بهینه استفاده شود.

4_ بررسی سیستم خنک‌کننده پیش از ریختن ضدیخ

قبل از ریختن ضد یخ، ترموستات، پمپ آب، شیلنگ‌ها و درِ رادیاتور را به‌خوبی بررسی کنید.

همچنین تمام مسیرهای گردش ضدیخ را شست‌وشو دهید و بدنه بیرونی رادیاتور را نیز با محلول آب و صابون بشویید تا عبور هوا از میان پره‌های رادیاتور راحت‌تر انجام شود.

با باز کردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی بایدتمام مسیر گردش ضد یخ را با آب یا محلول های ویژه شستشو دهید.

5_ انتخاب ضد یخ مناسب

پس از انتخاب ضد یخ مناسب، با توجه به توصیه سازنده خودرو، شرایط آب و هوایی و در نظر گرفتن حجم خنک کننده، مقدار ضد یخ مورد نیاز را داخل رادیاتور بریزید.

شایان ذکر است که سازندگان خودرو، استفاده از محلول 1:1 ضد یخ و آب (50 درصد حجمی آب و 50 درصد ضدیخ) را به عنوان سیال خنک کننده مناسب در خودروها توصیه و به کارگیری آن را در مدت سال تاکید می کنند.

با توجه به اینکه محلول 50 درصد ضد یخ، پنج درصد انبساط ح-جمی دارد، در صورت نبودن منبع انبساط، باید حدود پنج درصد حجم کل سیستم خنک کننده را خالی بگذارید.

کارآیی نداشتن مناسب رادیاتور باعث افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن می شود.

6_ سیال خنک‌کننده را بررسی کنید

آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد تا رسوب نگیرد. بهتر است هر ۱۰۰۰ کیلومتر یا هفته‌ای یکبار سیال خنک‌کننده خودرو را بررسی کنید.

زمان تعویض سیال خنک کننده در شرایط عادی معمولا سالانه یا پس از طی مسافت 30 هزار کیلومتر است اما زمان های تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می شود.

سیال خنک‌کننده در اثر گذر زمان خواص خود را از دست می‌دهد و نقطه انجماد آن بالا رفته و اسیدی می‌شود.

می‌توانید از محلول ضدیخ و آب (هرکدام به اندازه برابر)، سیال خنک‌کننده تهیه کنید.

البته باید توجه داشته باشید که آب به‌کار رفته برای تهیه سیال خنک‌کننده باید سختی کمی داشته باشد تا از رسوب جلوگیری شود.

زمان تعویض سیال خنک‌کننده در شرایط عادی سالانه یا پس از طی ۳۰هزار کیلومتر است اما شرایط سخت رانندگی مثل : یدک کشیدن کمپ؛ استفاده از باربند در مسافت‌های طولانی، طی کردن مکرر مسافت‌های کوتاه (کمتر از ۸ کیلومتر) و… می‌تواند بر زمان تعویض سیال خنک‌کننده اثرگذار باشد.

7_ بررسی تسمه پروانه

با شروع فصل گرم حتما تسمه پروانه را به‌خوبی بررسی کنید. معمولا هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر باید تسمه پروانه خودرو بررسی شود.

8_ سطح روغن خودرو را کنترل کنید

در ابتدای فصل تابستان و گرم شدن هوا اگر روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودروی شما از نوع زمستانه است حتما آن را تعویض و از روغن های مناسب فصل یا چهارفصل استفاده کنید.

اگرچه سطح روغن خودرو باید در کل سال کنترل شود اما در فصول گرم، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

درست است که سیستم خنک‌کننده دمای موتور را پائین می‌آورد اما اگر روغن موتور در شرایط خوبی قرار داشته باشد به پائین آمدن دمای موتور کمک خواهد کرد.

9_ بررسی تایرها

شرایط جوی گرم، هوای داخل تایرهای خودرو را منبسط می‌کند و خطر ترکیدگی تایرها را بالا می‌برد. در نتیجه با شروع فصل گرم، حتما باد تایرها را تنظیم کنید.

10_ مخزن شیشه‌ شوی را پر کنید

حتما مخزن شیشه‌شو را پر کنید. از آنجائیکه مخزن شیشه‌شو به موتور نزدیک است و در معرض گرمای زیادی قرار دارد، خالی بودن این مخزن در فصل گرما سبک خشکی، شکنندگی و خرابی مخزن می‌شود.

11_ مراقب دمای خودرو باشید

آمپر، در خودروهای جدید کم‌کم در حال حذف شدن است ولی اگر خودروی شما آمپر دارد حتما به آن نگاه بیندازید، به‌ویژه اگر در مناطق گرم رانندگی می‌کنید.

اگر دمای خودرو بیش از حد بالا رفت حتما خودرو را متوقف کنید.

12_ محافظت از بدنه و داشبورد

برای محافظت رنگ بدنه خودرو در فصول گرم و جلوگیری از خراب شدن رنگ بدنه تا جایی که می‌توانید خودرو را در سایه پارک کنید یا اگر قصد دارید خودروی خود را برای مدت طولانی در فضای باز پارک کنید حتما از چادر استفاده کنید.

حتما بعد از شستن خودرو، از واکس استفاده کنید. توجه داشته باشید که تا وقتی که بدنه خودرو به‌خوبی خشک نشده آن را زیر نور آفتاب قرار ندهید، زیرا این کار می‌تواند به رنگ خودرو آسیب وارد کند.

از داشبورد خودرو نیز غافل نشوید و حتما از واکس‌های مخصوص داشبورد برای محافظت در برابر اشعه استفاده کنید.

همچنین سعی کنید اگر خودروی خود را در جایی پارک می‌کنید حتما از سایبان استفاده کنید.

استفاده از سایبان علاوه‌ بر اینکه منجر به کاهش دمای داخل خودرو می‌شود، داشبورد خودرو را از آسیب‌دیدگی ناشی از گرما و اشعه خورشید محافظت می‌کند.

دانستن این نکات مهم به شما کمک می‌کند علاوه بر اینکه از خودروی خود به صورت بهینه استفاده کرده و عمر مفید خودروی خود را بالاتر ببرید. پس این نکات را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید:

یافتن تمامی ایرادات خودرو + راههای تعمیر هر یک از این ایرادات

روش های تشخیص و تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits