دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت بالا رفتن آمپر آب خودرو چیست؟
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علت بالارفتن آمپر آب خودرو و راه های حل آن چیست؟ در فصل گرما و با بالا رفتن دمای هوا و استفاده از سیستم کولر خودرو به خصوص در ترافیک های شهری یکی از مشکلاتی که با آن روبرو می شوند بالا رفتن حرارت موتور خودرو هست.

علت بالا رفتن آمپر ماشین و راه حل داغ کردن ماشین چیست؟

بالا رفتن آمپر و داغ کردن موتور ماشین می تواند ریشه در مسدود بودن خروجی اگزوز و یا کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور داشته باشد برای جلوگیری از آن معاینه فنی خودرو را به طور مرتب انجام دهید.

هنگام داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر چه کنیم؟

داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر آب اتفاقی است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آنها میشود. علت داغ کردن موتور میتواند دلیلی بسیار ساده و یا دلایلی متعدد و دور از انتظار داشته باشد که در این بخش از دلگرم به مهمترین دلایل آن و اقدامات موثر برای پیشگیری از داغ کردن موتور می پردازیم.

مهمترین دلایل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر ماشین

1. عملکرد نادرست رادیاتور

2 . اشکال در ترموستات

3. عملکرد نادرست واتر پمپ

4. فن رادیاتور

5. کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)

6. مسدود بودن خروجی اگزوز

7. کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

8. پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

9. تنظیم نبودن موتور

حال اگر در موقعیتی قرار گرفتید که آمپر آب در حالت عادی از مقدار مشخص شده هنگام روشن شدن فن بالاتر رفت و پس از مدتی به جای قبلی خود بر نگشت باید چه اقدامی کنیم تا جلوی بالا رفتن بیش از حد دمای آب گرفته شود؟

۱ - خودرو را متوقف کرده و در کاپوت را بالا بزنید تا مقداری از گرمای اطراف موتور خارج شود. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید، زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد

۲ - سراغ فن‌ها رفته و کارکرد آن‌ها را بررسی کنید اگر فن‌ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن‌ها وارد مدار شوند.

۳ - اگر فن‌ها در حال چرخش بودند، ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد.

علت بالا رفتن آمپر ماشین

اگر فن‌ها در حال چرخش بودند و از عدم کمبود آب در سیستم نیز مطمئن بودید و حتی با ریختن آب روی رادیاتور باز هم دما پایین نیامد مشکل از چیست؟ در چنین شرایطی چند حالت پیش می‌آید:

۱ - وجود هوا در سیستم

۲ - قفل کردن ترموستات

۳- مسدود شدن مجاری عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره‌های رادیاتور

۴ - از کار افتادن واتر پمپ

راه حل‌های برطرف کردن مشکل افزایش دمای آب رادیاتور خودرو

نخستین قدم توقف خودرو و باز کردن در کاپوت است:

هشدار: از باز کردن درب رادیاتور جدا خودداری نمایید. به دلیل دمای زیاد، اگر درب رادیاتور را باز کنید، آب و بخار داغ به شما آسیب جدی خواهد رساند. همان طور که خودرو روشن است و فن در حال فعالیت است، کمی آب روی قسمت جلوی رادیاتور بریزید تا خنک شود. دقت کنید آب روی قطعات داخلی رادیاتور مانند فن و قطعات موتور نریزد زیرا ممکن است خطر و آسیب‌های دیگر در پی داشته باشد.

بررسی کنید که آیا فن رادیاتور کار می‌کند یا خیر:

اگر فن رادیاتور کار نمی‌کند، بررسی کنید که تسمه یا اتصالات برقی فن در محل خود قرار دارند یا نه. در قدم بعدی سعی کنید با روشن کردن کولر خودرو، دستور افزایش سرعت فن را ارسال نمایید. اگر این کار نیز نتیجه نداد، با ریختن آب روی رادیاتور سعی کنید دمای آن را کاهش دهید. اگر نمی‌توانید دمای موتور را کمتر کنید، آن را خاموش کنید تا از بالاتر رفتن دما جلوگیری شود.

حتماً بخوانید:
داغ کردن ماشین : ۷ دلیل بالا رفتن دمای آب سیستم خنک کننده خودرو

داغ کردن ماشین : ۷ دلیل بالا رفتن دمای آب سیستم خنک کننده خودرو

داغ کردن خودرو : وقتی که به مدت طولانی با خودرو رانندگی می کنید یا در ترافیک هستید موتور خودرو بیش از حد گرم می شود یا جوش می آورد. اگر خودروی شما هم…

اگر فن خودرو با تسمه کار می‌کند :

در حالت درجا دور موتور را افزایش دهید تا سرعت گردش فن نیز بیشتر شود و موتور خودرو را خنک کند. اگر فن خودرو به درستی کار می‌کند ولی دما همچنان کاهش پیدا نمی‌کند، ممکن است آب رادیاتور کم شده باشد، در این حالت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یک بار استارت بزنید تا از آسیب قطعات داخلی موتور جلوگیری شود.پس از آنکه دمای موتور کمتر شد، درب رادیاتور را با احتیاط زیاد باز کنید و مقدار آب آن را کنترل نمایید. برای پر کردن رادیاتور از آب رادیاتور و ضدیخ با ترکیب مناسب استفاده کنید. تا حد امکان از آب شهری رادیاتور را پر نکنید.

بالا رفتن آمپر ماشین

اگر فن به درستی کار می‌کند و آب آن هم کافی است:

ممکن است یکی از حالت مقابل رخ داده باشد:

  1. وجود هوا در سیستم.
  2. قفل کردن ترموستات و عملکرد نادرست آن.
  3. مسدود شدن جریان آب در رادیاتور یا عملکرد نادرست واترپمپ.

در موارد بالا لازم است تا به مکانیک خود مراجعه کنید تا موارد فوق را بررسی و مشکل را برطرف نماید. همچنین لازم است بررسی کنید که آیا جسم خارجی مانع گردش هوا از میان پره‌های رادیاتور نشده باشد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از بالارفتن دمای آب موتور

از مهمترین اقداماتی که از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری می کند رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر 2 سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها.اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت در رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits