دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ام وی ام ۳۱۵ : معرفی و آشنایی کامل با مشخصات فنی MVM ۳۱۵
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
ام وی ام 315 از محصولات شرکت چینی چری است که مانند برخی دیگر از خودروهای این شرکت در ایران با نام MVM عرضه شده است. حال به شکل دقیق‌تری سراغ این خودرو می‌رویم.

مشخصات MVM 315

MVM 315 یک خودروی سواری نسبتا جمع و جور و کم مصرف است که به عنوان یک خودروی تقریبا ارزان قیمت و اقتصادی شناخته می‌شود و عمری نزدیک به ده سال دارد. با وجود بهره بردن از نام MVM در ایران، این خودرو در خانه یعنی در کشور چین با نام چری فالوین 2 شناخته می‌شود.

این خودروی چینی برای نخستین بار حدود شش سال قبل در بازار خودروی ایران عرضه شد. البته این خودرو به جای واردات کامل در خود ایران مونتاژ می‌شود. ابتدا خودروی MVM 315 در قالب نسخه‌ها و تیپ‌های گوناگونی در ایران مونتاژ می‌شد.

اما از حدود سه سال قبل که برنامه‌ی تولید نسخه‌ی فیس لیفت شده‌ی آن در دستور کار قرار گرفت تنها شاهد مونتاژ یک نسخه از این خودرو در کشورمان هستیم. این نسخه با نام کامل MVM 315 S New شناخته می‌شود و هم‌اکنون تنها نسخه‌ی مونتاژ شده از خودروی MVM 315 در ایران به شمار می‌رود.

در عمل می‌توان نسخه‌ی یاد شده را مدل فول آپشن خودروی MVM 315 نامید که با ظاهری تغییر یافته نسبت به مدل‌های ابتدایی این خودرو مونتاژ و عرضه می‌شود. همچنین با توجه به محبوبیت خودروهای هاچ بک در ایران این خودرو از ظاهر هاچ بک برخوردار است.

البته پیش از این خودروی MVM 315 در قالب مدل صندوق‌دار نیز مونتاژ می‌شد. با این توضیحات بهتر است به سراغ مشخصات فنی خودروی MVM 315 برویم و آشنایی بیشتری با زیر و بم آن بیابیم.

مشخصات فنی خودروی ام وی ام 315

خودروی ام وی ام 315 به یک موتور بنزین‌سوز تنفس طبیعی با بهره‌مندی از گنجایش 1497 سی‌سی مجهز است. یک موتور چهار سیلندر و شانزده سوپاپ که قادر است حداکثر توانی معادل 107 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه ایجاد کند. حداکثر گشتاور خروجی این خودرو نیز برابر با 140 نیوتن‌متر با احتساب 3000 تا 4500 دور در دقیقه براورد می‌شود.

خودروی MVM 315 یک خودروی دیفرانسیل جلو به شمار می‌رود که سیستم انتقال قدرت آن در قالب یک جعبه دنده‌ی دستی پنج سرعته طراحی شده است. برخلاف برخی از محصولات چینی که در ایران علاوه بر نسخه‌ی دنده دستی در قالب نسخه‌ی دنده خودکار نیز منتشر می‌شوند، این خودروی چینی از چنین خصوصیتی برخوردار نیست و تنها در قالب نسخه‌ی دنده دستی به بازار عرضه شده است.

با مشخصات فنی نه چندان قدرتمند یاد شده موتور خودروی ام وی ام 315 چندان پرتوان به نظر نمی‌رسد. مسلما نمی‌توان انتظار داشت که تحت چنین شرایطی این محصول یک خودروی سریع و پرشتاب لقب بگیرد. در عمل هم چنین بوده و این خودروی چینی شتاب صفر تا صدی در حدود 12 ثانیه را به ثبت ‌می‌رساند. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط آن نیز حدود 185 کیلومتر در ساعت اندازه‌گیری شده است.

از دیگر نکات منفی خودروی MVM 315 می‌توان به سیستم ترمز این خودرو اشاره کرد. سیستمی که در بخش عقب به شکل کاسه‌ای طراحی شده است. البته اکثر خودروهای هم‌رده با این محصول از شرایط مشابهی بهره می‌برند و سیستم ترمز عقب آنها برخلاف بخش جلوی آن به شکل دیسکی طراحی نشده است.

با این حال خودروی ام وی ام 315 از نظر متوسط میزان مصرف سوخت عملکرد بسیار مناسبی را از خود به نمایش می‌گذارد. به گونه‌ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی رقمی در حدود 6.5 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت است. به این ترتیب می‌توان این محصول را یک خودروی شهری کاملا اقتصادی لقب داد که مشخصات فنی متوسط و رو به پایینی را در اختیار رانندگان خود قرار می‌دهد. سایر جزییات مهم مربوط به مشخصات فنی خودروی ام وی ام 315 در جدول زیر مشخص شده‌ و قابل مشاهده‌اند

مشخصات فنی خودروی ام وی ام 315
طول خودرو4188 میلی ‌متر
عرض خودرو1686 میلی ‌متر
ارتفاع خودرو1480 میلی متر
فاصله‌ی موجود میان دو محور خودرو2527 میلی متر
وزن خالص خودرو1210 کیلوگرم
نوع موتور خودروبنزین سوز تنفس طبیعی
گنجایش موتور خودرو1497 سی سی
تعداد سیلندر4 سیلندر خطی
تعداد سوپاپ16 سوپاپ DOHC
نوع جعبه دندهدستی 5 سرعته
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط خودرو185 کیلومتر در ساعت
حداکثر توان خروجی خودرو107 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولیدی خودرو 140 نیوتن متر با احتساب 3000 تا 4500 دور در دقیقه
گنجایش مخزن سوخت خودرو50 لیتر
متوسط میزان مصرف سوخت خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی6.5 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت
میزان تولید گاز دی اکسید کربن165 گرم به ازای هر کیلومتر
استاندارد آلایندگی خودرویورو 4

امکانات و قابلیت‌ های خودروی ام وی ام 315

خودروی ام وی ام 315 برای محافظت از سرنشینان خود به کمربند ایمنی سه نقطه‌ای در تمام صندلی‌ها مجهز است. همچنین سرنشینان ردیف جلوی این خودرو برای در امان ماندن از ضربات مهلک احتمالی در حین وقوع تصادف از وجود کیسه‌ هوای ایمنی هم بهره می‌برند.

البته در این خودرو نیز مانند سایر محصولات اقتصادی و ارزان قیمت موجود در بازار تنها شاهد وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم کشش الکترونیکی نیروی ترمز EBD به عنوان قابلیت‌های کمکی هستیم و طراحان این خودرو قابلیت مکمل دیگری را برای تضمین ثبات و پایداری آن در نظر نگرفته‌اند.

سیستم تعلیق خودروی MVM 315 از کیفیت مناسبی برخوردار است و یکی از نقاط قوت این محصول محسوب می‌شود. سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلوی آن در قالب یک سیستم مستقل مک‌فرسون تعریف می‌شود که با فنر پیچشی و میله نگه دارنده و ضد لغزش برای چرخ‌های جلو همراه شده است.

در بخش عقب خودروی MVM 315 نیز سیستم تعلیق به صورت یک سیستم تعلیق کشنده‌ی چند گانه با فنر پیچشی برای چرخ‌های عقب طراحی شده است.

سایر قابلیت‌ها و امکانات به کار رفته در خودروی ام وی ام 315 را هم می‌توانید در ادامه‌ی متن پیش رو به شکل فهرست‌وار مشاهده کنید.

  1. مجهز به نمایشگر لمسی 7 اینچی
  2. برخورداری از سیستم صوتی ویفا که از قابلیت پخش فایل‌های ام پی تری بهره می‌برد و علاوه بر تجهیز به شش بلندگوی استریو به درگاه یو اس بی نیز مجهز است
  3. امکان اتصال تلفن همراه به سیستم چند رسانه‌ای خودرو از طریق قابلیت بلوتوث
  4. بهره‌مندی سیستم چند رسانه‌ای خودرو از قابلیت ناوبری و سیستم مکان‌یابی فارسی
  5. مجهز به کیت اسپورت بدنه
  6. وجود دکمه‌های کنترل کننده‌ی سیستم صوتی روی فرمان خودرو
  7. برخورداری از سیستم مدیریت پیمایش با امکان نمایش اطلاعات کاربردی نظیر میزان مسافت طی شده، میزان مصرف بنزین و امثال آن
  8. بهره‌مندی از سنسور عقب
  9. وجود صندلی‌های چرمی با دوخت دو رنگ و اسپورت
  10. مجهز به دوربین عقب و قابلیت نمایش جزییات ثبت شده توسط آن روی نمایشگر اصلی خودرو
  11. برخورداری از رینگ آلومینیومی اسپورت 15 اینچی
  12. بهره‌مندی از سیستم تهویه دستی
  13. وجود قفل مرکزی همراه با ریموت
  14. مجهز به قابلیت تنظیم آینه‌های جانبی خودرو به شکل برقی
  15. وجود شیشه بالابر برقی برای تمام پنجره‌های خودرو
  16. برخورداری شیشه‌ی عقب خودرو از قابلیت گرم‌کن
  17. بهره‌مندی از چراغ خوش آمدگویی به خودرو
  18. وجود سقف ریلی
  19. مجهز به سیستم هشدار دهنده و سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر
  20. برخورداری از چراغ سوم ترمز

با این اوصاف می‌توان گفت که خودروی MVM 315 با توجه به قیمت خود از وجود امکانات و قابلیت‌های مناسبی بهره می‌برد. همان گونه که به آن اشاره شد هم‌اکنون تنها نسخه‌ی فول آپشن این خودرو در ایران مونتاژ می‌شود. بنابراین با خرید آن می‌توان تمام آپشن‌های یاد شده را به طور کامل در اختیار داشت.


بیشتر بخوانید :

چگونه صداهای غیر عادی خودرو را عیب یابی کنیم ؟

مشخصات فنی کامل خودرو مگان (Mégane)

مشخصات کامل + قیمت خودرو کوپا T ۲۱۰

معرفی و مشخصات فنی خودرو آلفارومئو جولیتا

معرفی و مشخصات برلیانس h۲۲۰



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits