دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تخلیه آب رادیاتور پراید چگونه انجام می‌شود ؟
7
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تخلیه آب رادیاتور پراید تا حدی به تخلیه آب رادیاتور خودروهای دیگر شباهت دارد. در ادامه‌ی متن پیش رو چگونگی انجام این کار را به اتفاق یکدیگر مرور خواهیم کرد.

تخلیه آب رادیاتور پراید

تخلیه آب رادیاتور پراید معمولا به منظور بهینه‌سازی سیستم خنک کننده‌ی این خودرو انجام می‌گیرد و موضوع مهمی به شمار می‌رود. رادیاتور یک خودرو به عنوان قلب تپنده‌ای‌ برای سیستم خنک کننده‌ی آن خودرو شناخته می‌شود و از همین رو باید نسبت به سالم نگه داشتن آن توجه ویژه‌ای مبذول داشت. از جمله اقداماتی که برای سالم نگه داشتن رادیاتور یک خودرو می‌توان انجام داد تخلیه آب رادیاتور خودرو و تعویض آن است.

البته تخلیه آب رادیاتور پراید یا هر خودروی دیگری عملی نیست که به شکل مستمر انجام شود. بلکه این کار را باید در بازه‌های زمانی کاملا معین و مشخص انجام داد. معمولا هنگامی که یک خودروی سواری مسافتی در حدود بیست هزار کیلومتر را طی می‌کند لزوم تخلیه آب رادیاتور و تعویض آن تازه احساس می‌شود. بنابراین پیش از پیمودن این مسافت بهتر است رادیاتور خودرو مورد دست‌کاری قرار نگیرد. در این میان شاید برای بسیاری از رانندگان تازه‌کار این پرسش مطرح شود که دلیل تخلیه آب رادیاتور پراید چیست و اصلا چرا باید چنین کاری را انجام داد؟

دلیل تخلیه آب رادیاتور پراید

وظیفه‌ی اصلی آب یا مایع خنک کننده‌ای که در رادیاتور خودرو وجود دارد انتقال حرارتی است که در اثر فعل و انفعال موتور یا سایر اجزای درونی خودرو حاصل می شود. آب داغ شده در اثر حرارت هنگامی که در مجاورت هوا قرار می‌گیرد بار دیگر خنک شده و می‌تواند فرایند انتقال حرارت را از نو تکرار کند. این موضوع موجب کاهش حرارت موتور خودرو و پایین نگه داشتن دمای سایر اجزای درون کاپوت آن می‌شود.

با این حال هنگامی که آب یا مایع خنک کننده‌‌ای که درون رادیاتور یک خودرو جریان دارد برای مدت زمان طولانی فرایند انتقال حرارت را انجام دهد و آن را تکرار کند، خواص ویژه‌ی خود برای انجام این کار را به تدریج از دست خواهد داد. از همین رو دیگر نمی‌تواند نقش موثری در خنک کردن بخش‌های داخلی خودرو ایفا نماید. بنابراین چاره‌ای جز تخلیه آب داخل رادیاتور و تعویض آن باقی نمی‌ماند.

مراحل تخلیه آب رادیاتور برخی از خودروها با سایر مدل‌ها متفاوت است. با این حال روش تخلیه آب رادیاتور پراید و سایر خودروهای ساخت داخل نظیر پژو 405، پژو 206، سمند یا پژو پارس کم و بیش به یکدیگر شباهت دارد.

مرحله نخست تخلیه آب رادیاتور پراید

برای تخلیه آب رادیاتور پراید یا هر مایع خنک کننده‌ای که در آن وجود دارد ابتدا باید خودرو را توسط جک روی ارتفاع قرار داد. سپس باید درپوش رادیاتور را باز کرده و میزان مایع درون آن را به منظور یافتن ظرف مناسب برای تخلیه کردن آن سنجید. همواره سعی کنید از ظرف‌های بزرگ برای انجام این کار استفاده نمایید. در واقع ظرفی که برای انجام این کار در نظر می‌گیرید باید حداقل گنجایش پذیرایی از بیست لیتر مایع را داشته باشد.

در صورت کوچک بودن ظرف شما ممکن است مایع خنک کننده‌ای که درون رادیاتور خودرو وجود دارد هنگام تخلیه از داخل ظرف لبریز شود و مشکلاتی را برایتان ایجاد نماید. به خاطر داشته باشید که مایع خنک کننده‌ی رادیاتور خودرو به نوعی یک مایع سمی محسوب می‌شود و وجود آن برای موجودات زنده اعم از انسان و حیوان و گیاه مضر خواهد بود. بنابراین همیشه سعی کنید مایع تخلیه شده از رادیاتور خودرو را در نقاطی که ممکن است به منابع آب زیرزمینی متصل باشد خالی نکنید.

پس از انجام دادن نکاتی که به آنها اشاره شد باید به زیر خودرو رفت و دنبال دریچه‌ی تخلیه رادیاتور آن گشت. دریچه تخلیه رادیاتور خودروی پراید و بسیاری از خودروهای سواری مشابه نوعی شیر است که به شکل حرف انگلیسی T بوده و می‌توان با چرخاندن آن مایع درون رادیاتور خودرو را از درون آن خارج نمود. معمولا برای باز کردن این شیر باید از ابزارآلات مناسبی نظیر آچار استفاده کرد. پیش از باز کردن شیر بهتر است ظرفی که گنجایش بیش از بیست لیتر مایع را دارد در محل مناسب یعنی در زیر رادیاتور خودرو قرار داد.

هنگامی که شیر مذکور باز شد مایعی که درون رادیاتور خودروی پراید وجود دارد از درون آن تخلیه شده و به درون ظرف می‌ریزد. باید آن قدر منتظر بمانید تا مایع خنک کننده‌ی موجود در رادیاتور خودرو به طور کامل از درون آن تخلیه شود. به این ترتیب عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید پایان می‌پذیرد. اما هنوز کار به طور کامل پایان نیافته است و باید مرحله‌ی بعد را به انجام رساند.

مرحله نهایی تخلیه آب رادیاتور پراید

در این مرحله از عملیات نوبت به تخلیه مایعی می‌رسد که درون موتور خودرو (در بخش پوسته‌ی آن) وجود دارد. البته میزان این مایع کمتر از مایع درون رادیاتور خودرو بوده و حجم آن تقریبا به یک پنجم مایع درون رادیاتور می‌رسد. برای تخلیه این مایع باید شیر تخلیه رادیاتور را باز گذاشت و درپوش آن را نیز برداشت. سپس باید موتور خودرو را روشن کرد و هم زمان با این کار از دریچه‌ی بالایی رادیاتور خودرو درون آن آب ریخت. این کار موجب می‌شود که آب در مجاری موتور خودرو جریان یابد و مایعات قدیمی موجود در آن را از مسیر شیر باز شده‌ی رادیاتور خارج نماید. هنگامی که آب خارج شده از بخش پایین رادیاتور خودرو به آبی کاملا تمیز تبدیل می‌شود نشان دهنده‌ی آن است که فرایند تخلیه‌ی آب موجود در موتور خودرو با موفقیت به انجام رسیده است.

پس از انجام این کار عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید به پایان می‌رسد. حال نوبت پر کردن دوباره‌ی رادیاتور خودرو از مایع خنک کننده‌ی جدید یا آب تازه است. برای این کار باید ابتدا موتور خودرو را خاموش کرد و سپس شیر تخلیه رادیاتور خودرو را به طور کامل بست. پس از آن باید مخلوطی از آب و ضد یخ را به عنوان مایع خنک کننده‌ی جدید به داخل رادیاتور خودرو ریخت.

تخلیه آب اردیاتور پراید

نکات قابل توجه:

تا حد امکان سعی کنید از آب شیر برای این کار استفاده نکنید. افزون بر آن بهره گرفتن از آب مقطر نیز به دلیل احتمال بروز واکنش‌های شیمیایی چندان توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتر است از آب جوشیده شده به عنوان مایع خنک کننده‌ی جدید رادیاتور خودرو استفاده کرده و آن را با ضد یخ ترکیب نمود.

برای جریان یافتن مایع خنک کننده‌ی جدید در مجاری موتور بهتر است موتور خودرو را روشن نمود و چند لحظه‌ای آن را وادار به کار کرد. در صورت لزوم می‌توان مقدار بیشتری مایع تازه را به رادیاتور خودرو اضافه کرد تا مخلوط آب و ضد یخ به خوبی در مجاری موتور خودرو جریان یابد. با انجام این کار عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید و اضافه کردن مایع خنک کننده‌ی تازه به رادیاتور این خودرو دیگر به پایان می‌رسد. بنابراین می‌توان درپوش رادیاتور را در جای خود محکم کرد و خودرو را مانند همیشه مورد استفاده قرار داد. در مجموع اگر از ضد یخ به طور مستمر استفاده می‌کنید بهتر است عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و به شکل منظم‌تری انجام دهید.

توضیحاتی در مورد استفاده از ضد یخ

همان گونه که به آن اشاره شد عملیات تخلیه آب رادیاتور پراید، هنگامی که این آب با ضد یخ ترکیب شده است، اهمیت بیشتری می‌یابد. چرا که با گذشت زمان ضد یخ به کار رفته در رادیاتور خودرو خواص اصلی خود را از دست می‌دهد یا به اصطلاح خراب می‌شود. بنابراین بهتر است پس از خراب شدن ضد یخ خودرو آن را با نمونه‌ی جدیدی عوض نمود.

البته جای نگرانی خاصی برای رانندگان خودروی پراید وجود ندارد. چرا که اکثر ضد یخ‌های موجود در بازار عمری نسبتا طولانی دارند و تنها پس از گذشت مدت زمانی بیش از ده سال خراب می‌شوند. بنابراین لزومی به تعویض زود به زود این ضد یخ‌ها و تخلیه مایع خنک کننده‌ی موجود در رادیاتور خودرو وجود نخواهد داشت.

به طور کل استفاده از ضد یخ در رادیاتور خودرو موجب می‌شود تا رادیاتور و آب موجود در آن علاوه بر مقاومت در برابر یخ زدگی‌های مرسوم فصل زمستان، از جوش آوردن‌ متوالی در فصل تابستان یا هنگام قرار گرفتن در برابر حرارت زیاد نیز مصون بماند. این موضوع لزوم بررسی کیفیت ضد یخ در بازه‌های زمانی مشخص را دو چندان می‌کند. به این معنی که بهتر است ضد یخ موجود در رادیاتور خودروی پراید یا هر خودروی دیگری هرازگاه مورد بررسی قرار گیرد تا از کیفیت و صحت آن اطمینان حاصل شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  

    ۱ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    محمد | ۳ سال پیش
    هیچ کس تو اینترنت روش درست سیخ زدن به رادیات رو اموزش نداده مخصوصا پراید که یه ماشینی که هم دارن ممنون
    0
    2
    
    hits