دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هنگام بریدن ترمز چه کار کنیم ؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بریدن ترمز اتفاق ناخوشایندیست که ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید و در اکثر مواقع انسان قادر به تمرکز و کنترل ماشین نمیباشد .

هنگام بریدن ترمز چه کار باید کرد ؟

تصور کنید که در یک بزرگراه و در یک دور برگردان کشنده با شیب زیاد در حال دور زدن هستید و تصمیم می گیرید که با فشردن پدال، ترمز کنید اما هیچ اتفاقی نمی افتد و حتی ذره ای سرعت اتوموبیل کاهش پیدا نمی کند. با سرعت 120 کیلومتر در ساعت با گاردریل کنار جاده بر خورد می کنید و بعد از 400 متر معلق بودن در هوا به درون دریاچه ای کم عمق پر از تمساح هایی که آتش از دهانشان زبانه می کشد شیرجه می زنید.

خب، این سناریو کمی غیر محتمل به نظر می رسد! اما به هر حال بریدن ترمز بسیار ترسناک و خطرناک است. برای اینکه بدانید چگونه می توان ماشینی که ترمزش بریده است را متوقف کنید، گام های پیش رو را مطالعه کنید.

هنگام بریدن ترمز چه کار کنیم ؟

گام های طلایی بعد از بریدن ترمز

1. نترسید

عکس العمل های شدید احساسی از روی ترس می تواند وضعیت را خطرناکتر کند.

2 پایتان را از روی گاز بردارید

پایتان را از روی گاز بردارید و کروز کنترل را در صورت وجود خاموش کنید.

کروز کنترل به محض تماس پا با پدال ترمز یا کلاچ باید به صورت اتوماتیک خاموش شود اما برای ایمنی بیشتر این کار را به صورت دستی نیز انجام دهید.

3. به وضعیت پدال ترمز توجه کنید

اگر پدال بسیار نرم شده است و به راحتی تا ته پایین می رود، احتمالا به دلیل کاهش روغن ترمز است. شما احتمالا با پمپ کردن ترمز می توانید کمی از قابلیت ترمز کردن را بازگردانید.

اگر در هر صورت پدال ترمز شما سفت است و حرکت نمی کند، ممکن است سیستم ترمز شما قفل کرده باشد یا چیزی زیر آن گیر کرده باشد. با پا و یا با کمک مسافرین ماشین چک کنید که چیزی زیر پدال ترمز گیر نکرده باشد.

4. پدال ترمز را پمپ کنید

پمپ کردن پدال ترمز بعد از چندین بار ممکن است دوباره قابلیت ترمز کردن کافی در پدال را برای توقف ماشین ایجاد کند. ممکن است کمی طول بکشد، پس برای مدتی به این کار ادامه دهید. این روش حتی برای اتوموبیل های مجهز به ترمز ABS نیز جواب می دهد، زیرا این سیستم تنها هنگامی فعال می شود که ترمز شدید گرفته شود (که در شرایطی که ماشین ترمزش کار نمی کند، مشکلی نیست). سپس بدون توجه به سیستم ترمز ماشین که ABS باشد یا نه، ترمز را سریع تا ته به پایین فشار دهید تا از تمام فشاری که با پمپ کردن ایجاد کرده اید، استفاده کنید. به ندرت تمام هیدرولیک ترمزها از کار می افتد. ترمز را تا ته پایین نگه دارید.

5. دنده ها را به ترتیب معکوس کنید

معکوس کردن دنده ها با استفاده از قدرت ماشین، سرعت شما را کاهش می دهد. در سیستم دنده دستی، یک دنده یا دو دنده را در یک زمان معکوس کنید. هنگامی که احساس کردید از سرعت ماشین کاسته شد، این کار را ادامه دهید . به دنده های پایین تر بروید. مگر اینکه نیاز به توقف سریع ماشین باشد، مراقب باشید خیلی سریع چند دنده را در یک زمان معکوس نکنید. رفتن به دنده های پایین 1 و 2 با سرعت زیاد باعث از دست دادن کنترل ماشین می شود.

در سیستم دنده اتوماتیک نیز دنده ها را با توجه به نحوه کار سیستم دنده ماشین، به ترتیب معکوس کنید.

6. از ترمز دستی استفاده کنید

ترمز دستی یا ترمز پارکینگ، معمولا می تواند ماشین را متوقف کند هرچند که بیشتر از حد معمول طول می کشد که ماشین متوقف شود زیرا فقط چرخ های عقب را متوقف می کند. ترمز دستی را با توجه به نوع آن، به آرامی و به صورت یکنواخت درگیر کنید. اگر ترمز دستی خیلی سریع و محکم درگیر شود ممکن است چرخ ها قفل شوند و کنترل ماشین را از دست بدهید. اگر ترمز دستی دکمه خلاصی دارد، هنگام انجام این کار آن را فشار دهید تا با کنترل و تنظیم فشار از این اتفاق جلوگیری شود.

اگر احساس کردید یا صدای قفل شدن چرخ ها را شنیدید، کمی از فشار ترمز دستی را کم کنید و در همان جا نگه دارید. در اینجا باید ذکر کنیم که اگر چرخها کمی جیغ کشیدند لزوما به این معنی نیست که قفل شده اند. برای ترمز دستی های الکترونیکی، در ابتدا تا 3 کلیک انجام دهید و بعد یک یا دو کلیک دیگر اضافه کنید تا ماشین به طور کامل متوقف شود.

7. چشمتان به جاده باشد

چشمتان به جاده باشد و به هدایت ماشین ادامه دهید.

به تمام چیزها و اتفاقاتی که پیش روی شما است دقت کنید. ترافیک، راه پیمایی، افراد پیاده و موانع خطرناک.

8. به دیگر راننده ها و افراد پیاده هشدار دهید

چراغ خطر اتومبیل را فعال کنید و با بوق زدن دیگران را از وضعیت غیر عادی ماشین آگاه کنید. هرچند که ممکن است از مشکل اصلی ماشین شما مطلع نباشند اما در اطراف شما با احتیاط رانندگی می کنند و حرکات ماشین شما را زیر نظر دارند. شیشه ها را پایین بکشید تا علاوه بر ایجاد مقاومت هوا برای کاهش سرعت، بتوانید با فریاد به دیگران هشدار دهید.

9. با استفاده از اصطکاک جاده از سرعت خودرو بکاهید

اگر جاده خلوت است و در اطراف فضای کافی دارید، ماشین را با سرعت به چپ و راست هدایت کنید، تا به طور طبیعی با اصطکاک ایجاد شده سرعت ماشین کاهش یابد. به هیچ وجه این کار را با سرعت بالا انجام ندهید چون باعث چپ شدن ماشین می شود. پس مراقب باشید.

10. از محیط اطراف برای کاهش سرعت ماشین استفاده کنید

اگر مراحل بالا برای توقف ماشین کافی نبود و اگر مجبور بودید که خیلی سریع ماشین را متوقف کنید، هرکاری که می توانید برای کنترل ماشین انجام دهید. این کار را باید فی البداهه با توجه به شرایط انجام دهید. در نظر داشته باشید که در سرعت بالا انجام تکنیکهای زیر می تواند بسیار خطرناک باشد و فقط به عنوان آخرین راه حل باید انجام شوند:

  1. از ناهمواری های زمین به نفع خودتان استفاده کنید. یک سطح شیبدار پیدا کنید و از ان بالا روید تا ماشین متوقف شود اگر در پایان هنوز ماشین متوقف نشده بود در موقع مناسب از ترمز دستی و دنده عقب استفاده کنید تا ماشین کامل متوقف شود.
  2. از گارد ریل کنار جاده برای کاهش سرعت ماشین استفاده کنید. در کنار گاردریل معمولا یک زائده سیمانی با ارتفاع کم نیز وجود دارد که با ساییده شدن چرخ ها به این قسمت بدون صدمه به دیگر قسمت های ماشین می توانید سرعت ماشین را کاهش دهید. در غیر این صورت با ساییده شدن بدنه ماشین به گارد ریل از هرنوعی که باشد می توانید سرعت ماشین را کاهش دهید.
  3. از دست انداز های جاده برای کاهش سرعت ماشین استفاده کنید. روی دست اندازها و سرعتگیرهای موجود بروید تا از سرعت ماشین کاسته شود. رانندگی از میان شن و سنگریزه های ریخته شده روی جاده یا کنار جاده می تواند سرعت ماشین را کاهش دهید. مراقب باشید زیرا ناهمواریهای ناگهانی در مسیر حرکت ماشین می تواند منجر به چپ شدن ماشین شود.
  4. درختچه ها و بوته زار ها در مسیر خارج جاده میتوانند وقتی که دیگر گزینه ها موفقیت آمیز نبوده اند کارساز باشند. از میان این بوته زارها و درخچه ها عبور کنید و مراقب باشید به درخت یا مانع محکمی برخورد نکنید. درخت هایی با ضخامت تنه بیش از 10 سانتی متر میتوانند خطرناک باشند و برخورد با درختان بزرگ میتواند مرگ آور باشد.
  5. ماشین را به پشت یک ماشین دیگر بزنید. اگرچه این اولین گزینه برای توقف ماشین نیست، اما می تواند سرعت ماشین شما را کاهش دهد. اگر می خواهید اینکار را انجام دهید با بوق زدن راننده مقابل را مطلع کنید. سعی کنید به اتومبیلی برخورد کنید که سرعتی تقریبا برابر با شما داشته باشد. برخورد با ماشینی با سرعت پایین و یا پارک شده نیز شما را متوقف می کند اما مرگ آور است. سعی کنید تمام کاپوت ماشین شما همزمان به طور یکنواخت و مستقیم با تمام پشت ماشین روبرو برخورد کند در غیر این صورت امکان دارد هر دو ماشین منحرف شوند. مراقب باشید خیلی محکم ضربه نزنید وگرنه ایربگ ماشین باز می شود.

11. یک جای مطمئن برای خروج از جاده یا برخورد پیدا کنید

وضعیت جاده را به خوبی بررسی کنید تا برای متوقف کردن ماشین از جاده خارج شوید. اگر نتوانستید ماشین را متوقف کنید، به دنبال فضاهای بازی بگردید که بتوانید بدون برخورد به چیزی از میان آن عبور کنید. اگر برای رسیدن به امنترین محل تا محل برخورد مجبور به پرش از لبه جاده هستید، باید خیلی احتیاط کنید. اولین واکنش ماشین می تواند خارج شدن فرمان از دست، پریدن از لبه و بازگشت به ترافیک باشد. بنابراین بسیار ضروری است که فرمان را محکم بچسبید و ماشین را به اندازه ای به سمت لبه جاده بچرخانید تا یکباره از روی لبه بپرد و رد شود و آنقدر نیز نچرخانید که ماشین دور خود بچرخد و کنترل فرمان از دستتان خارج شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits