دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای خرید و نگهداری انواع باطری خودرو
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
باطری خودرو: باطری خودرو همان منبع ذخیره برق در خودرو است که وظیفه انتقال نیروی الکتریکی را به قسمت‌های مربوطه ایفا می‌کند؛ و باید در انتخآب‌باطری مناسب برای وسیله نقلیه خود به نکاتی دقت کنید تا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با باطری خودرو بیشتر آشنا شوید

باطری خودرو همان منبع ذخیره برق در خودرو است که وظیفه انتقال نیروی الکتریکی را به قسمت‌های مربوطه ایفا می‌کند؛ و باید در انتخآب‌باطری مناسب برای وسیله نقلیه خود به نکاتی دقت کنید تا بهترین و مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

جعبه‌ای که تمام اجزاء یک باتری را در خود جای می‌دهد پوسته باطری نامیده می‌شود. پوسته یا بدنه باطری‌ها باید در مقابل اثرات اسید مقاوم باشند علاوه بر آن باید بتواند تغییرات دما 50- تا 150 درجه سانتی‌گراد و ضربه نیز تحمل کند. در گذشته پوسته باتری را از نوعی لاستیک تهیه می‌کردند اما امروزه معمولاً از پلاستیک‌ها مخصوص برای این کار استفاده می‌شود.

divider

چه نوع باطری خودرو برای شما مناسب‌تر است؟

تنها راه برای فهمیدن جواب سؤال تست دینام با دستگاه مخصوص است. نیروی متخصص با تست دینام شما را در انتخاب نوع باتری راهنمایی خواهند کرد. ابتدا باید دقت کنیم، ولت باتری که به زبان ساده همان قدرت برق باتری است که تمامی باتری موجود معمولاً 12 ولت است.

آمپر باتری که به زبان ساده همان میزان ذخیره برق باتری بوده بین 35 تا 220 برای خودروها متغیر است و خروجی برق باتری که ترکیبی از ولت و آمپر است یعنی در دمای -18 سانتی‌گراد باتری چه قدر نیرو با ولتاژ 12 می‌تواند خارج کند.

قدرت استارت زنی

باطری‌های پیشنهادی با توجه به میزان مصرف برقی خودرو و همچنین قدرت دینام برای شارژ و فضای موجود برای باتری تعیین شده است.

اگر مصرف‌کننده برقی دیگری مثل باندهای قوی به خودرو خود اضافه کردید در میان آمپرهای پیشنهادشده بالاترین آمپر را انتخاب کنید و اگر هیچ مصرف‌کننده‌ای اضافه نکردید پایین‌ترین را انتخاب کنید.

البته لازم است بدانید، آمپر بالا هیچ آسیبی به هیچ قسمت خودرو نمی‌زد به شرطی که با توجه به 3 مورد میزان مصرف برقی خودرو، قدرت دینام برای شارژ و فضای موجود برای باتری تعیین شده باشد اما اگر با توجه به اینکه مصرف‌کننده برقی اضافه نکردید آمپر بالایی انتخاب کنید برعکس تأکید بعضی از کارشناسان در اینکه اگر آمپر بالاتر بگذارید عمر باتری بیشتر می‌شود و یا حتی موارد خنده‌داری مانند آمپر بالاتر بگذارید کولر خودرو باد خنک‌تری تولید می‌کند.

باید گفت فقط پول خود را دور ریخته‌اید چون وقتی خودرو به آن میزان ذخیره برق نیاز نداشته باشد نه‌تنها عمر باتری طولانی‌تر نمی‌شود بلکه در مواردی مشاهده شده که عمر باتری به‌شدت کاهش یافته علت هم عدم شارژ و دشارژ کامل باتری گزارش شده است.

باطری‌های محتاج به نگهداری

  1. DRY CHARGE
  2. WET CHARGE

باطری‌های دارای شارژ نسبت به فنّاوری استفاده‌شده در آن‌ها به دو دسته که یا با ریختن آب‌اسید آماده استفاده می‌شوند و دسته دوم که بعد از ریختن آب‌اسید نیاز به شارژ دارند البته این نوع باتری‌ها در حال انقراض هستند.

باطری‌های وت شارژ نیز باطری‌هایی هستند که اسید دارند و از قبل شارژ شدند و آماده استفاده هستند.

به هر حال تمام باطری‌های محتاج به مراقبت را باید دائماً کنترل کرد که آب‌باطری آن‌ها اندازه باشد این باطری‌ها در ماشین‌های قدیمی بیشتر استفاده می‌شوند.

راهنمای انتخاب باتری خودرو

از جمله موارد مهمی که باید در انتخاب باطری مد نظر قرار داد، آمپراژ آن باطری است. در مجموع هر کدام از باطری‌های تولید شده برای خودروهای مختلف با یک عدد معین شناخته می‌شوند. عددی که نشان دهنده‌ی حداقل آمپر مجاز آن باتری است. هر کدام از اتومبیل‌های مختلف با توجه به میزان جریان الکتریکی مورد نیاز برای تامین انرژی قطعات متعدد خود از باتری‌هایی با آمپرهای گوناگون استفاده می‌کنند. البته آن دسته از افرادی که خودروهای خود را به سیستم‌های صوتی قدرتمند و پر سر و صدا مجهز کرده‌اند، به طور حتم باید به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای راه اندازی این سیستم‌های صوتی از باتری‌هایی با آمپر بالاتر از حد معمول استفاده کنند.

در کنار این موضوع توجه به اندازه‌ی باطری خودرو نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که هنگام انتخاب باتری باید به آن توجه داشت. ناگفته پیدا است که اگر باتری انتخابی برای یک خودرو از محفظه‌ای که برای نگهداری آن در فضای داخلی خودرو در نظر گرفته شده است بزرگ‌تر باشد، مشکلات متعددی برای صاحب خودرو پدید می‌آید. موضوعی که در رابطه با باتری‌های کوچک‌تر از حد مجاز نیز قابل مشاهده است. در مجموع هنگام انتخاب باتری خودرو باید در کنار توجه به آمپراژ آن به اندازه‌ی کلی باتری نیز توجه ویژه‌ای داشت. سوای در نظر گرفتن اندازه و میزان آمپر باتری خودرو، توجه به تاریخ تولید باتری نیز می‌تواند به عنوان یکی از پارامترهای اصلی انتخاب نوع مناسب آن محسوب شود.

برند باطری خودرو

در حال حاضر اکثر باطری‌های موجود در بازار خودروی ایران را نمونه‌های ساخت داخل تشکیل می‌دهد. البته در کنار باتری‌های ایرانی شاهد حضور گسترده‌ی باتری‌های خارجی نیز هستیم. محصولاتی که اغلب آنها یا ساخت ترکیه هستند یا به کشورهایی نظیر کره‌ جنوبی و چین تعلق دارند.

نکته‌ی جالبی که در رابطه با شرکت‌های سازنده‌ی باتری خودرو می‌توان به آن اشاره کرد این است که هیچ کدام از این شرکت‌ها در اروپا حضور ندارند. در واقع به دلیل آن که فرایند ساخت باتری ارتباط پیوسته و مستمری با مواد مختلف شیمیایی دارد و این مواد ارتباط چندان مناسبی با محیط زیست برقرار نمی‌کنند، کشورهای حاضر در قاره‌ی سبز ترجیح داده‌اند تا سبزی قاره خود را با سیاهی تعویض نکرده و انحصار ساخت باتری را در اختیار کشورهای در حال توسعه یا جهان سومی قرار دهند.

به هر حال فارغ از این بحث‌ها اگر قصد انتخاب نمونه‌ی مناسبی از باتری خودرو در بازار ایران را دارید بهتر است نمونه‌های ساخت چین و ترکیه را فراموش کرده و به سراغ باتری‌های تولیدی ایران یا کره بروید.

شرکت‌های سازنده باطری خودرو

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی نظیر صبا، سپاهان، برنا و برخی شرکت‌های مشابه به تولید باتری خودرو در ایران مشغول هستند و محصولات خود را تحت نام‌های گوناگونی به بازار عرضه می‌کنند. باتری‌های شاخص کره‌ای نیز اغلب با نام دلکور، پوما، جگوار، سوپر دیاموند، هانکوک، شارک و سایر موارد مشابه شناخته می‌شوند.

شاید انتخاب تنها چند نمونه باتری از میان نام‌های مذکور به عنوان باتری برتر کار چندان ساده‌ای نباشد. از همین رو تنها به همین بسنده می‌کنیم که به طور عمده باتری‌های ساخت ایران و کره کیفیت بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه ساخت ترکیه یا چین دارند. پس بهتر است هنگام انتخاب باتری این موضوع مهم را مد نظر قرار دهید.

زمان تعویض باتری خودرو

به طور معمول باتری خودرو از عمر مفیدی حدود چهار تا پنج سال برخوردار است و بهتر است پس از سپری شدن این مدت زمان، توسط صاحب آن تعویض گردد. چون در غیر این صورت دیر یا زود خود باتری صاحب خودرو را مجبور به تعویض آن خواهد نمود.

معمولا هر وسیله‌ای که به پایان عمر خود نزدیک می‌شود، این موضوع را از طریق بروز علامت‌ها و نشانه‌هایی نمایان می‌سازد. در همین راستا آشکارترین و رایج‌‌ترین نشانه برای آن که بدانیم باتری خودرو در حال نزدیک شدن به پایان کار است، کوتاهی آن در انجام مهمترین وظیفه خود خواهد بود. مسلما مهمترین وظیفه تعریف شده برای باتری خودرو چیزی جز روشن کردن موتور اتومبیل نیست. به این ترتیب اگر راننده در حالتی که باتری خودرو در حالت شارژ کامل قرار دارد قادر به روشن کردن موتور اتومبیل پس از زدن استارت نباشد، مسلما باید به این نتیجه برسد که مشکلی برای باتری به وجود آمده است و منبع تغذیه انرژی الکتریکی خودرو احتمالا عیب و ایرادی دارد.

به طور معمول باتری خودرو پس از پیمودن مسافت نسبتا طولانی با سرعت بالاتر از حد متوسط در حالت شارژ کامل قرار خواهد گرفت. حال اگر راننده موتور خودرو را خاموش کرده و پس از سپری شدن لحظه‌ای کوتاه دوباره اقدام به روشن کردن آن از طریق استارت زدن نماید، این امر باید بدون هیچ وقفه‌ای صورت گیرد. در غیر این صورت دلیل آن معمولا بیش از هر بخش دیگری از خودرو به کاستی‌های موجود در باتری آن مربوط خواهد بود

عوامل کاهنده عمر باطری خودرو

از جمله عواملی که می‌تواند در کاهش عمر باتری خودرو موثر باشد، بروز مشکلات فنی در برخی از قطعات خودرو است. از میان مهمترین قطعاتی که وجود ایراد در آنها قادر است موجب اختلال در کار باتری خودرو شود، می‌توان به دینام و استارت خودرو اشاره کرد. بروز مشکل در دینام خودرو، کاهش شارژ باتری را به همراه می‌آورد و اختلال در استارت نیز موجب کاهش عمر باتری خودرو می‌گردد. بنابراین در صورت مشاهده‌ کردن اختلال در دینام و استارت خودرو خیلی زود نسبت به رفع مشکل پیش آمده اقدام کنید. چرا که در غیر این صورت ممکن است خرج مضاعفی روی دست شما بماند و در کنار دینام یا استارت خودرو ناگزیر از تعویض باتری آن نیز بشوید.

در کنار وجود بعضی مشکلات فنی خودرو که می‌تواند بروز ایراد در باتری آن را سبب شود، برخی از سهل انگاری‌های رایج نیز می‌تواند موجبات کاهش عمر باتری خودرو را فراهم آورد.

به عنوان مثال اگر هنگام خاموش بودن موتور خودرو اقدام به روشن نمودن رادیو، ضبط یا چراغ‌های خودرو (به خصوص چراغ‌های جلو یا مه شکن آن) نمایید، این امر فشار مضاعفی بر باتری خودرو می‌آورد و عمر آن را به طرز آشکاری کاهش می‌دهد.

افزون بر آن روشن گذاشتن مداوم کولر خودرو در دورهای پایین دینام نیز بر کاهش عمر باتری آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از جمله موارد رایجی که موجب پایین آمدن دور دینام می‌شود می‌توان به حرکت خودرو در مسیرهای شلوغ و پر ترافیک اشاره کرد.

در کنار موارد یاد شده حضور طولانی مدت در مکان‌های به شدت گرم یا بی اندازه سرد نیز در کاهش عمر باتری خودرو بسیار موثر است. به خصوص در آب و هوای سرد که ساز و کار باتری با اختلال و مشکلات قابل توجهی همراه می‌گردد.

به هر حال با مد نظر قرار دادن نکات یاد شده در سطور بالا می‌توان تا حد قابل توجهی از کاهش بی‌مورد عمر باتری خودرو جلوگیری به عمل آورد.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits