دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تیونینگ خودرو : چه خودروهایی تیونینگ می شوند؟
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تیونینگ در معنی اصلی خود به تقویت موتور و افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو توامان گفته می شود.

تیونینگ خودرو

پیشینه‌ی تیونیگ را می‌توان در اواسط قرن بیستم میلادی یعنی حدود نیم قرن قبل جستجو کرد. اگر چه از همان ابتدای تولید خودروها و وسایل نقلیه چهار چرخی که مبتنی بر نیروی اسب بخار طراحی شده بودند، تیونینگ این وسایل نقلیه توسط مهندسان انجام می‌شد، اما تیونینگ به عنوان یک واژه مستقل و یک عملیات یا کار حرفه‌ای در دهه‌ی 60 میلادی بود که باب شد.

در آن زمان بیش از آن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا به اصطلاح تیونینگ بدنه‌ی آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود که گسترش یافت. در واقع پیش از آن که مهندسان کاربلد یا تکنسین‌های ماهر به تیونینگ بدنه‌ی خودروها بپردازند، به تیونینگ اجزای داخلی و مشخصات فنی خودروها روی آوردند. عملی که تحت عنوان تیون آپ نیز شناخته می‌شود.

divider

تیونینگ خودرو شامل چه قسمت هایی می شود؟

اگر بخواهیم قسمت هایی که شامل تیونینگ خودرو می شوند را معرفی کنیم می توانیم بگوییم که تقریبا تمامی اجزای خودرو را می توان تیونینگ و تقویت نمود. در بخش طراحی، می توان تمام قسمت های داخلی و خارجی خودرو را شامل تیونینگ دانست و همینطور در بخش موتوری و فنی نیز می توان از خود موتور تا اگزوز و حتی ترمزهای خودرو را نیز شامل تیونینگ نمود. در واقع اگر بخواهیم یک خودروی معمولی را به یک خودروی تیونینگ شده کامل تبدیل کنیم، می توانیم بخش اعظمی از قطعات آن را تغییر داده و یا تقویت کنیم.

تیونینگ در بخش طراحی

  1. تغییر زاویه باز شدن درب ها
  2. تغییر سایز و مدل رینگ ها
  3. تغییر در سانروف
  4. تغییر سر اگزوز
  5. تغییر چراغ ها
  6. نحوه نور دهی
  7. جلو پنجره
  8. روکش صندلی ها
  9. تغییر شکل داشبورد
  10. تغییر در نوع فرمان
  11. تغییر در نوع آینه
  12. تغییر رنگ کلی خودرو

تیونینگ در بخش آیرودینامیک

  1. اسپویلر
  2. تغییر ارتفاع
  3. اضافه کردن پایه رکاب
  4. اضافه کردن هود در بخش سقف
  5. تغییر سپرهای عقب و جلو
  6. اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت

تیونینگ فنی خودرو

  1. جم موتور
  2. تقویت موتور
  3. تقویت سیستم تعلیق
  4. تقویت سیستم ترمز
  5. تقویت سیستم برق رسانی
  6. تقویت فرمان
  7. سیستم هندلینگ خودرو

divider

چه خودروهایی تیونینگ می شوند؟

تقریبا تمامی خودروهایی که در خیابان های دنیا وجود دارند، قابلیت تیونینگ را دارند. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که خودروی مربوطه تا چه میزان این قابلیت را دارد و چه شرکتی تیونینگ آن را بر عهده می گیرد؟ همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، معمولا خودروهای پر طرفدار و دارای کلاس جهانی، بیشتر قابلیت تیونینگ را دارند چراکه شرکت های زیادی اقدام به تولید قطعات تقویت شده و یا اسپرت برای آن ها می کنند. اما خودروهایی که کمتر شناخته شده هستند، این قابلیت را نداشته و نمی توان قطعات مخصوص تیونینگ آن ها را در بازار یافت و یا شرکت یا فردی را پیدا کرد که تیونینگ آن را بر عهده بگیرد.

همانطور که اشاره شد، تیونینگ در معنی اصلی خود به تقویت موتور و افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو توامان گفته می شود. بنابراین تنها با تعویض چند چراغ و یا اضافه کردن رینگ اسپرت و آلومینیومی به خودرو، نمی توان گفت که ما خودروی خود را تیونینگ نموده ایم! با وجود اینکه خودروهای ساخت داخل، قابلیت های تیونینگ بالایی را ندارند، با این حال افراد حاذقی در این زمینه وجود دارند که می توانند با همین کمبود امکانات خودروی شما را به بهترین نحو ممکن تیونینگ نمایند.

شرکت ها و یا مراکز تیونینگ در ایران می توانند از خودروی معمولی شما همچون پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، سمند، پراید و غیره، خودرویی بی نظیر بسازند که کاملا با نمونه های معمول موجود در خیابان ها، تفاوت داشته باشد و هر فردی که به آن می نگرد تفاوت آن را احساس کند. علاوه بر تیونینگ ظاهری، این مراکز می توانند با تقویت موتور و تعویض بعضی قطعات داخلی خودرو، از لحاظ فنی نیز خودروی شما را ارتقا بخشیده و در مقایسه با سایر خودروهای هم رده، قدرت و سرعت آن را به طرز محسوسی بالا ببرند و آن را حتی مناسب حضور در مسابقات مختلف نمایند.

فرقی نمی کند که خودروی شما یک خودروی سدان یا هاچ بک باشد و یا یک خودروی شاسی بلند و آفرود. متناسب با شرایطی که قصد استفاده از خودرو را دارید، می توانید خودروی خود را به دست یک فرد متخصص در این زمینه سپرده و یک خودروی اسپرت، زیبا و قدرتمندتر تحویل بگیرید

divider

هزینه تیونینگ در ایران

همانطور که گفتیم، با توجه به این که تیونینگ خودرو شامل موارد مختلفی می شود، می تواند هزینه آن از چند صد هزار تومان آغاز و تا چند صد میلیون تومان متغیر باشد. لازمه اینکه راضی شوید برای تیونینگ خودروی خود پول خرج کنید این است که اول از همه عاشق ماشین باشید و به اصطلاح یک ماشین باز تمام عیار باشید. کما اینکه در کشور خودمان نیز افرادی هستند که حاضر شده اند مبالغی چند صد میلیون تومانی را برای تیونینگ یک خودروی نهایتا ۵۰ میلیون تومانی بپردازند.

بسته به نوع لوازمی که برای تیونینگ استفاده می کنید و کیفیت آن ها، بسته به دستمزد شرکت یا شخصی که قصد دارید تیونینگ خودروی خود را به او بسپارید و یا میزان تغییر در ویژگی های فنی و موتوری خودرو، هزینه آن متفاوت است و نمی توان هزینه مشخصی را برای آن تعیین نمود. اما به طور متوسط می توان هزینه تیونینگ یک خودروی نهایتا ۵۰ میلیونی را بین ۵ الی ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفت که این میزان هزینه هم مستقیما به خود شما بر می گردد و می تواند بیشتر یا کمتر از این هم باشد

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits