دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در زمان سفر با هواپیما چند کیلو بار مجاز است همراه داشته باشیم؟ وزن غیر مجاز چند است؟!
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
میزان بار مجاز برای پرواز بسته به کلاسی که انتخاب کرده اید متفاوت است. کلاس بالاتر و بهتر پرواز به معنی داشتن میزان بار مجاز بیشتر است. اگر قرار است با هواپیما سفر کنید بهتر است قبل از سفر نسبت به مقدار بار مجاز اطلاعات خود را تکمیل کنید.

قوانین مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی!

چمدان خود را بسته‌اید و بلیط در دست، به سمت فرودگاه حرکت می‌کنید. در هنگام تحویل دادن ساک و کیف خود، متوجه می‌شوید که وزن و مقدار بار شما بیش از حد مجاز شرکت هواپیمایی است. در اینجا جمله «کاش قوانین بار مجاز هواپیما را بیشتر مطالعه می‌کردم » را از نظر می‌گذرانید. این داستان بر اساس واقعیت است! اما نگران نباشید. هنوز هم می‌توان از این رخداد جلوگیری کرد. اما چطور؟
قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما ، لازم است اطلاعات خود درباره یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بسیاری موارد توسط مسافران نادیده گرفته می‌شود را بروز کنید.

حداکثر بار مجاز در هواپیما به ازای هر نفر چقدر است؟

در تمامی کلاس های اکونومی به جز کلاس نرخ Y، هر مسافر اجازه دارد تا ۲۰ کیلوگرم بار و چمدان با خود همراه داشته باشد. کلاس نرخی Y یکی دیگر از کلاس‌های پروازی است که حداکثر بار مجاز در آن به ۲۵ کیلوگرم می‌رسد. همچنین در پروازهای فرست کلاس و تجاری وزن بار مجاز برای هر مسافر ۳۰ کیلوگرم خواهد بود. در تمامی این شرایط، مقدار بار مجازی که می‌توانید با خود به کابین هواپیما ببرید، ۷ کیلوگرم است.

 بار مجاز در هواپیما

چرا حداکثر وزن بار در هواپیما نباید بیشتر از ۳۰ کیلوگرم باشد؟

اگر بخواهیم یک قرارداد کلی را در مورد حداکثر بار مجاز در اکثر پروازهای داخلی و خارجی داشته باشیم، به عدد ۳۰ کیلوگرم می‌رسیم. اما چرا ۳۰ کیلوگرم؟ بر اساس قوانین بین‌المللی، حمل چمدان و یا بسته هایی با بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن ممنوع است؛ به این علت که حمل بسته های بار و یا چمدان با بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن برای سلامتی کارکنان فرودگاه‌ها زیان آور است و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مجاز به پذیرش باری بیش از این مقدار نیستند. چمدان یا کیف دستی شما در کابین باید ابعادی در حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر داشته باشد. حال اگر بار بیش از ۳۰ کیلوگرم همراه ما باشد چطور؟

چنانچه باری که با خود حمل می کنید بیشتر از میزان مشخص شده ایرلاین باشد، مشمول قوانین اضافه بار هواپیما خواهید شد. در این صورت بر اساس معیارهایی همچون مبدا، مقصد و نوع کلاس پروازی، می‌بایست مبلغی را به عنوان هزینه اضافه بار پرداخت کنید. برای پرداخت این هزینه یا می‌توانید قبل از پرواز و هنگام خرید بلیط هواپیما، در دفاتر فروش بلیط و آژانس‌های هواپیمایی، مقدار اضافه بار خود را گزارش دهید یا اینکه این گزارش را در فرودگاه و هنگام پذیرش بار بپردازید.
توصیه ما به شما این است که از راه اول، یعنی در هنگام خرید بلیط هواپیما استفاده کنید زیرا هزینه به مراتب کمتری دارد. به طور میانگین نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم، برابر با یک درصد قیمت کل بلیط در همان مسیر محاسبه می‌شود.

قوانین بار

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی و داخلی بر اساس مسیر هوایی، شرکت هواپیمایی و کلاس پروازی انتخاب شده متفاوت است. وزن بار مجاز در هواپیما از ۲۳ کیلوگرم تا ۵۰ کیلوگرم با توجه به موارد مذکور تغییر می کند. میزان بار مجاز در پروازهای خارجی پر استفاده که از فرودگاه امام خمینی به مسیر کشورهای اروپایی و آسیایی پرواز می کنند در هواپیمایی های مشهور ایرانی همچون ایران ایر، ماهان، امارات ایرلاین، قطرایرویز، ترکیش ایرلاین، ایرلاین اتحاد و دیگر شرکت های هواپیمایی بین المللی مشهور به شرح زیر است:

پروازهای خارجی با بلیط کلاس اکونومی حداکثر تا ۳۰ کیلوگرم (یک چمدان)
پروازهای خارجی با بلیط کلاس بیزینس حداکثر تا ۴۰ کیلوگرم (دو چمدان)
پروازهای خارجی با بلیط فرست کلاس حداکثر تا ۵۰ کیلوگرم (دو چمدان)

این مقدار بار مجاز در پروازهایی که به مقصد قاره آمریکا انجام می شوند کمی بیشتر از این مقدار است و در بیشتر هواپیمایی ها تا ۴۶ کیلوگرم است. البته این مقدار برای پروازهای اکونومی است و در پروازهای بیزینس و فرست کلاس تا ۶۴ کیلوگرم افزایش می یابد.
بعضی از ایرلاین های مشهور اروپایی نیز حداکثر وزن بار کمتری برای مسافران در نظر می گیرند و این مقدار در تمام کلاس های پروازی تا ۲۳ کیلوگرم است.

لوازم مجاز برای ورود به کابین هواپیما

اما برویم به سراغ یکی از موضوعات مهم در هر پرواز، آن هم اینکه چه لوازمی را می توان به هواپیما برد؟ یا به عبارت دیگر بار های مجاز هواپیما چیست؟ از جمله بارهایی که به عنوان لوازم مجاز در هواپیما محسوب می شوند می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مدارک ضروری سفر از قبیل گذرنامه
کیف پول، کارت اعتباری، چک پول، پول نقد، کارت شناسایی
داروهای مورد نیاز مسافر با مجوز پزشکی
عینک های آفتابی و یا طبی
لوازم آرایشی و بهداشتی
لوازم الکترونیکی از قبل تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت، دوربین
غذای کودک و لوازم بهداشتی مورد نیاز

لوازم ممنوعه در هواپیما

لوازم ممنوعه در هواپیما

وسایلی که ورود آن‌ها با کابین هواپیما مجاز نیست لوازم نوک تیز یا لبه تیز از قبیل ناخن گیر، قیچی، چاقو، سوهان ناخن و ابزار مغناطیسی است. علاوه بر این، به همراه داشتن هر نوع مایعات، از قبیل آب معدنی، انواع نوشیدنی، ژل مو، خمیر دندان، کرم ها، ترکیبی از مایعات و جامدات، عطر و هر نوع اسپری، به داخل کابین هواپیما اکیداً ممنوع است. آیا بردن عطر به کابین مجاز است؟ بله. در صورتی‌که عطر خود را به صورت بسته بندی از فریشاپ فرودگاه (Free Shop) تهیه کرده باشید، مانعی برای ورود آن وجود ندارد.

قوانین گم شدن بار در هواپیما

خوشبختانه در صورت گم شدن بار همراه مسافر، نیازی به پرداخت هزینه از طرف مسافر نیست! در صورت مفقودی مسئولیت آن بر عهده شرکت هواپیمایی است. در قوانین بین المللی این هزینه برای پروازهای داخلی کشورهای آمریکایی ۲۵۰۰ دلار و برای پرواز های بین المللی بستگی به وزن و همچنین سیاست های مختلف شرکت‌های هواپیمایی دارد.
در این گونه موارد، بیمه‌های مسافرتی مختلفی وجود دارد که با مراجعه به سایت هواپیمایی، می‌توانید به سادگی از جزئیات آن باخبر شوید. حالا که با مهم‌ترین قوانین بار مجاز هواپیما آشنا شدید، قصد داریم این قوانین را به صورت دقیق‌تری با تفکیک چند هواپیمایی‌هایی شناخته‌شده ایران بررسی کنیم.

قوانین بار مسافر در هواپیمایی ایران ایر

در پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، وزن بار هر مسافر، به کلاس پروازی آن بستگی دارد. در کلاس های گوناگون، این میزان از ۲۰ تا ۵۰ کیلوگرم متغییر بوده و هچنین هر مسافر نسبت به کلاس پروازی خود مجاز است باری با وزن ۵ تا ۷ کیلوگرم را در داخل کابین به همراه داشته باشد و در صورت افزایش وزن بار، می بایست هزینه ای اضافه برای حمل بار پرداخت نماید.
میزان بار مجاز هواپیمایی ماهان چقدر است؟

شرکت هواپیمایی ماهان میزان مجاز بار تحویلی هر مسافر به قسمت بار هواپیما را حداکثر ۳۰ کیلوگرم اعلام کرده است و علاوه بر آن هر مسافر را به صورت رایگان، مجاز به حمل یک کیف دستی دانسته که این میزان در پروازهای عادی داخلی و خارجی ۵ کیلو گرم و در پروازهای بیزینس کلاس، ۷ کیلوگرم است

قوانین بار در هواپیما ایران

قوانین بار ایرلاین آسمان

هواپیمایی آسمان، وسایل شخصی، پول، جواهرات، اقلام با ارزش و مدارک را در دسته بندی اقلام مجاز به حمل در کیف دستی مسافر به داخل کابین هواپیما برشمرده و اجازه ورود به افرادی که وسایل شکستنی، تیز و برنده به همراه داشته باشند را به داخل کابین هواپیما نمی دهد.
مسافران هواپیماهای این شرکت تنها مجاز هستند کیف دستی تا ابعاد ۵۶ سانتیمتر طول، ۴۵ سانتیمتر عرض و ۲۵ سانتیمتر ارتفاع و تا وزن پنج کیلوگرم را در داخل کابین به همراه داشته باشند و هر مسافر نیز تنها مجاز به همراه داشتن یک کیف دستی در داخل هواپیما است.
در صورتی که مسافر قصد دارد باری بیشتر از مقدار ذکر شده در داخل هواپیما به همراه داشته باشد، تنها می تواند با پرداخت هزینه، صندلی اضافه خریداری کرده و تا میزان ۷۵ کیلوگرم و به شکلی که بسته همراه، بزرگتر از پشتی صندلی نباشد را با خود در داخل هواپیما همراه کند.

حتماً بخوانید:
6 نکته مهم و ایمنی که در هنگام سفر کردن با هواپیما باید بدانید

6 نکته مهم و ایمنی که در هنگام سفر کردن با هواپیما باید بدانید

افزایش روز افزون حوادث خطوط هواپیمایی، ترس و اضطراب پرواز را افزایش می دهند. در ادامه ی مطلب با ما همراه دلگرم باشید تا با مهم ترین نکات ایمنی در…

نکات مهم و مقررات حمل بار مسافر هواپیما

در صورتی که اشیاء باارزش و گرانقیمت مثل پول، لپتاپ، جواهرآلات، اسناد و مدارک و … همراه خود دارید بهتر است آن را به عنوان بار همراه به داخل کابین ببرید و از تحویل آن به قسمت بار خودداری کنید.
هنگامی که بار خود را به قسمت پذیرش بار تحویل می دهید برچسبی حاوی مشخصات شما روی آن چسبانده می شود. این برچسب به منزله هویت چمدان شماست، بنابراین تا پایان سفر از کندن آن خودداری کنید.

بار مسافر هواپیما

بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشور، ورود هرگونه حیوان زنده به داخل کابین هواپیما ممنوع است.حمل حیوان زنده باید از طریق انبار بار هواپیما و براساس مقررات یاتا صورت گیرد و علاوه بر آن، قوانین دولت کشورهای مقصد و ترانزیت باید مد نظر قرار گرفته شود. همچنین حمل حیوانات زنده مستلزم پرداخت هزینه است.
کالاهای خطرناک به اقلام و مواردی گفته می شود که سلامت و ایمنی مسافران یا هواپیما را به مخاطره می اندازد. حمل اینگونه اقلام با توجه به دستورالعمل های سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) و انجمن شرکت های هواپیمایی (IATA) بوده و حمل این اقلام در داخل جامه دان و یا کیف دستی مسافرین اکیداً ممنوع است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits