دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سوغات تهران چیست؟
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سوغاتی های تهران : شاید فکر کنید که تهران سوغات زیادی ندارد که تا حدودی هم حق دارید، چون بیشتر صنایع‌دستی‌ای که در تهران وجود دارد را می‌توان در شهرهای دیگر که خودشان تولیدکننده‌اند، پیدا کرد.

آیا تهران سوغاتی دارد؟ سوغاتی های تهران کدامند؟

سوغاتی های تهران : برای مسافران و آن ها که با تهران شناخت چندانی ندارند، این شهر و شهرهای اطراف آن جز یک شهر خاکستری و سراسر دود و ترافیک معنا ندارد و کلمه« سوغاتی» بدون مناسبت ترین چیزی است که میشود از آن انتظار داشت ولی در ورای هوای الوده و ترافیک دائمی، استان تهران سوغاتی هایی دارد که در جای دیگری مانند آن را نخواهید مشاهده کرد. در ادامه انواع سوغاتی تهران را معرفی کرده ایم.

سیب دماوند یکی از سوغات های معروف تهران است

سیب دماوند

بگذارید از سیب دماوند آغاز کنیم که بهترین محصول این منطقه به حساب می آید . درصورتی که فصل تابستان گذرتان به دماوند خورد حیف است بدون خرید چند کیلو سیب دماوند را ترک کنید. سیب های تولیدی این فصل با اسم های شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک شناخته میشوند که مطمئن هستیم بار اول است که این اسامی را می شنوید. در فصل پائیز هم سیب دماوند اقسام مختلفی دارد که حاوی سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان است.

در بین این فهرست احیانا سیب گلاب آشناترین مدل سیبی است که با آن رو به رو شده اید.ولی دماوند تنها به سیب ختم نمی شود بلکه گردو و عسل دماوند هم برای افردی که به این منطقه شناخت بیشتری دارند بسیار مشهور است. درصورتی که از سیب دماوند می گذرید سفارش می کنیم از گردو و عسل آن نگذرید که کیفیت بسیار بالایی دارد.سیب دماوند انواع مختلفی دارد که شامل سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد و ...است.

separator line

قالی بافی و جاجیم بافی

قالی بافی

قالی بافی یکی از صنایع دستی بسیار شایع استان تهران به حساب می آید که در منطقه های روستایی این استان خصوصا در منطقه های غیرشهری کرج، دماوند و شمیرانات رشد چشمگیری پیدا نموده است.اما در شهر تهران هم هنرمندان قالی بافی وجود دارند که عمده فعالیت خود را در زمینه چهره بافی، تابلوبافی و اثرهای حجم متمرکز نموده اند.

درصورتی که گذرتان به چهارراه ولی عصر خورد یک راسته فروش تابلوفرش و جاجیم و فرش های بسیار نفیسی موجود است که میتوانید اثرهای این هنرمندان را در آن جا ببینید و در صورت احتیاج خریداری کنید.قالی بافی یکی از صنایع دستی بسیار رایج استان تهران محسوب می شود.

separator line

از دوغ آبعلی نگذرید

دوغ آبعلی

به آبعلی که رسیدید، دیدن دوغ های محلی که بیرون سوپر مارکت ها و فروشگاه ها چیده شده اند، توجه شما را بسوی خود جلب خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم اصلاً به سادگی نگذرید و حتماً این دوغ خوش طعم را امتحان کنید. اما سفارش نخست ما این است که اول یکی از آن دوغ های محلی را که در شیشه سرو میشود امتحان کنید به دلیل آن که طعم و مزه اش شما را به سال های خیلی دور خواهد برد. سعی کنید دوغ آبعلی را از« آبعلی» یا از جاده هراز تهیه کنید که اطمینان اصل بودن آن بیش تر است.

separator line

تهران هم سوهان دارد

تهران هم سوهان دارد

درصورتی که به شهر ری سفر کردید و به زیارت شاه عبدالعظیم رفتید حتماً در بازگشت سوغات این شهر را که سوهان است، تهیه کنید. سوهان های شهر ری بسیار مشهور است و هر سلیقه ای آن را می پسندد.

همچنین درصورتی که برای کوهنوردی راهی دربند شده اید، آلوچه و لواشک دربند هم در مسیر به وفور به چشم می خورد و نیازی به معرفی ندارد. درصورتی که آلوچه ها را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا بازگشت از سفر و رسیدن به خانه خراب نخواهد شد. سوهان های شهر ری بسیار معروف است و هر سلیقه ای آن را می پسندد.

separator line

نقاشی روی چرم

 نقاشی روی چرم

سوغاتی ارزنده ای که یادگار بجامانده از زمان قاجار در این شهر است و جزء صنایع دستی معروفی است که مخصوص شهر تهران است. پس از نقاشی روی چرم، نقاشی و طراحی روی پارچه هم در بین صنعت گران تهران ترویج پیدا کرد. در کل میتوان خاطرنشان کرد که تهران یک شهر خوب برای خرید انواع و اقسام صنایع دستی است.

چون اطراف این شهر بزرگ پر شده از شهرها و روستاهایی که هر کدام صنعت اختصاصی خودشان را دارند و تولیداتشان را برای فروش به بازارهای تهران می اورند. در نتیجه گزینه های مختلفی برای خرید صنایع دستی گوناگون پیش رویتان دارید. نقاشی روی چرم یکی از صنایع دستی خاص استان تهران است.

separator line

کشمش شهریار

کشمش شهریار

از استان خاکستری علاوه بر سیب و گردو و عسل، سوغات بهتری هم میشود تهیه کرد که آن کشمش و انگور مرغوب شهر شهریار است. شهریار بخاطر آب و هوای خوبی که دارد، بهترین منطقه در تولید میوه و محصولاتی مثل چغندر و غلات است. اما درصورتی که در فصل تابستان به شهریار سفر کردید یا در همین تهران چشم تان به گوجه سبزهای شهریار خورد بدون معطلی و هیچگونه تردیدی چند کیلویی از آن بخرید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

separator line

« گُلاج» فیروزکوه

« گُلاج» فیروزکوه

نان گلاج فیروز کوه یکی دیگر از سوغاتی های استان تهران بشمار می‌اید . این نان خوش طعم در بین عشایر فیروزکوه رواج دارد و نان اصیلش را میتوانید از آن ها تهیه کنید. این نان خوش طعم و سالم در یخچال تا یک ماه دوام و ماندگاری دارد.

نان گلاج به علت مواد اولیه جدید که از دام و غلات محیط عشایری استفاده میشود ، بسیار مقوی است. مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه شیر تازه، آرد تازه، آب، تخم مرغ محلی، خمیر مایه نان و دارچین میباشد . بعد از به هم زدن مواد و عمل امدن خمیر آن را به مدت زیاد ورز می‌دهند و بعد بصورت گرد در آورده و در روغن حیوانی سرخ میکنند.نان «گُلاج» یکی از سوغات مشهور فیروز کوه است.

separator line

جاجیم های فیروزکوه

 جاجیم های فیروزکوه

اما علاوه بر قسمت خوش طعم شهرستان فیروزکوه درصورتی که طالب صنایع دستی هستید ما جاجیم های این شهرستان را به شما پیشنهاد می کنیم . منطقه فیروز کوه بخاطر کوهستانی بودن و رشد دامپروری یکی از مرکزها تولید پشم ایران محسوب می شود و به همین علت جاجیم های این منطقه بسیار مشهور است.منطقه فیروز کوه یکی از مراکز تولید پشم ایران به حساب می آید و جاجیم های آن معروف است.

separator line

چاپ باتیک از سوغاتی های شهر تهران

 هنر چاپ روی پارچه

چاپ باتیک نوعی هنر چاپ روی پارچه است که بیش تر در شهرهای تبریز، اسکو و تهران رواج داشته است. در این مدل چاپ با استفاده از قالب ها، طرح های مختلفی را روی پارچه چاپ میکنند. برای این کار از رنگ های طبیعی چون زردچوبه، انار، روناک و اسپرک استفاده میکنند. اما باتوجه به وضعیت صنایع دستی تهران، احتمال پیدا کردن این سوغاتی در تهران بسیار کم است!

separator line

آلوچه و لواشک های دربند

آلوچه و لواشک های دربند

دربند، علاوه بر حال و هوای خوش، گردش و تفریح و سرگرمی، یه جای خوب برای خرید آلوچه و لواشک به حساب می آید که جزء خوش طعم ترین سوغاتی هایی هستند که میتوانید از سفر به تهران با خود ببرید.

separator line

فروش سفال در پایتخت تهران

سفال

ساخت محصولات سفالی و هنر سفال گری از فعالیت های شایع در اغلب شهر ها و استان های ایران است که در تهران هم انجام می گیرد. از خصوصیت های برتر سفال تهران میتوان به استفاده از خاک رس مرغوب در ساخت اشیای سفالی اشاره نمود. چنانچه علاقمند به چنین ظروفی هستید، میتوانید آن را از مغازه های تهران بعنوان سوغات و کادو برای دوست های و آشنایانتان خریداری کنید.

separator line

از کجا سوغات تهران را خرید کنیم؟

مراکز خرید و بازارهای گوناگون در تهران امکان خرید و فروش محصولات مختلفی را آماده نموده است . ولی درصورتی که می خواهید صنایع دستی تهران را خریداری کنید، میتوانید به پاساژ پروانه، بازار بزرگ تهران، جمعه بازار تهران ( چهارراه استانبول)، بازار تجریش، خیابان استاد نجات الهی و مراکز عتیقه فروشی منوچهری تهران و... مراجعه کنید.امیدواریم با سفر به تهران از جاذبه های تاریخی و جاهای دیدنی تهران دیدن کنید و بتوانید بهترین سوغات شهر تهران برای افردی که دوستشان دارید، خریداری کنید.

همچنین بخوانید:

سوغات شهرها / کدوم شهر بریم چی سوغات بیاریم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits