دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کارت اعتباری یا Debit Card چیست؟

چگونه دبیت کارت را شارژ کنیم؟

کارت اعتباری یا Debit Card چیست؟
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
دبیت کارت (Debit Card) چیست؟ دبیت کارت یک کارت اعتباری است که با حساب جاری بانکی شما مرتبط است. قابلیت استفاده در دستگاه های خود پرداز و خرید های بانکی را دارد. برای داشتن کارت دبیت باید حساب بانکی داشته باشید.

دبیت کارت چیست؟

انواع مختلفی از کارت‌ها مانند دبیت کارت، ATM کارت و کردیت کارت وجود دارد. مهم است که تفاوت‌ این کارت ها را درک کنید تا بتوانید کارت صحیح را برای نیازهای خود انتخاب کنید.دبیت کارت یک کارت اعتباری است که با حساب جاری بانکی شما مرتبط است. می‌توانید از آن در هر جایی که یک کارت اعتباری پذیرفته می شود استفاده کنید.

این کارت به شما این امکان را می‌دهد که به حساب کاربری خود در مراکز تجاری مختلف در سرتاسر شهر دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید از آن در ATM استفاده کنید. این پول به طور مستقیم از حساب شما خارج می‌شود. دبیت کارت ها با یکی از شرکت‌های کارت اعتباری اصلی مرتبط هستند و معمولا یک لوگوی ویزا یا MasterCard بر روی آن‌ها وجود دارد. شما یک PIN دریافت خواهید کرد تا به شما اجازه دهد از کارت در فروشگاه یا دستگاه‌های خود پرداز استفاده کنید.

یک دبیت کارت چگونه کار می‌کند؟

زمانی که از دبیت کارت خود استفاده می‌کنید، فروشنده به اندازه مقدار پول معامله شما، از حساب بانکی شما پول برداشت خواهد کرد. ممکن است بانک شما تراکنش های معلق حساب بانکیتان را به شما نشان دهد. اینها تراکنش هایی هستند که تجار به آن‌ها وارد می‌شوند. سپس تجار معامله را با ارسال تراکنش های خود کامل می‌کنند و سپس پول از حساب شما کسر می‌شود و در معاملات تسویه شده شما نشان داده می‌شود.

برخی از تجار ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا تراکنش ها را ثبت کنند، و شما ممکن است یک تراکنش لیست شده معلق به مدت چند روز داشته باشید.اگر از دبیت کارت خود در یک هتل یا برای اجاره اتومبیل استفاده می‌کنید، شرکت ممکن است برای پوشش هزینه‌های اضافی که ممکن است افزایش یابد، مقداری را در نظر بگیرد.

مهم است که از این موضوع آگاه باشید تا به وضعیتی برسید که در آن ممکن است کارت شما به دلیل انجام تراکنش ها موجودی نداشته باشد. اگر برای یک هتل یا اجاره اتومبیل از آن استفاده می‌کنید مطمئن شوید که پول اضافی در حساب خود دارید.

دبیت کارت نوعی کارت اعتباری یا کارت پرداخت است که به حساب جاری بانکی که در آن موجودی دارید متصل است. این کارت مشابه کارت‌ های بانکی شماست، این به این معناست که شما با توجه به سقف موجودی حساب بانکتان می‌توانید خرید کنید.

دبیت کارت

شناسایی تراکنش های دبیت کارت در وضعیت شما

زمانی که به وضعیت خود نگاه می‌کنید، تراکنش های انجام شده با دبیت کارت می‌تواند به صورت تراکنش های POS، با فروشندگانی که لیست شده اند، نشان داده شود. اگر تراکنش ACH را می‌بینید، این بدین معنی است که پول مستقیما از حساب شما دریافت می‌شود و شما از دبیت کارت خود برای تکمیل تراکنش استفاده نمی‌کنید.
درک این مساله می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید آیا کسی بدون اجازه شما به حساب شما دسترسی دارد یا نه. همچنین می‌تواند به شما کمک کند هزینه‌ها را مشخص کنید اگر چیزی به درستی برچسب نخورده باشد. برای مثال، رستوران‌های فست فود محلی شما ممکن است کسب‌وکار را تحت نام دیگری انجام دهند.

separator line

دبیت کارت و چک کردن حساب شما

شما می‌توانید برداشت های اضافه حساب خود را با دبیت کارت محاسبه کنید. برخی از بانک‌ها به شما این امکان را می‌دهند که حساب خود را به مقدار مشخصی واریز کنید و به سادگی هزینه‌های هر تراکنش را که به صورت منفی خواهند بود، شارژ کنید. مهم است که یک بالانس در حال اجرا در حساب داشته باشید تا بدانید چقدر پول در اختیار دارید.

برخی از این پرداخت ها ممکن است قبل از اینکه از حساب شما تسویه شوند، از دسترس خارج شوند. این کار پول را دوباره در دسترس قرار می‌دهد که به این معنی است که شما می‌توانید حساب خود را در هنگام استفاده از یک دبیت کارت محاسبه کنید. علاوه بر این، یک چک ممکن است تسویه نشده باشد، که به شما این امکان را می‌دهد که پیگیری خریدهای خود را بر روی کاغذ و یا با یک اپلیکیشن انجام دهید که بهترین راه برای حفاظت از پولتان است.

همچنین بخوانید:

سریعترین روش ها برای مسدود کردن کارت بانکی

هزینه های همراه با دبیت کارت

زمانی که از دبیت کارت در ATM استفاده می‌کنید، ممکن است مسئول هزینه‌های ATM باشید. ممکن است بانک شما هزینه هایی مرتبط با دبیت کارت شما داشته باشد و مهم است که با دقت قوانین مربوط به استفاده از دبیت کارت را مطالعه کنید.ممکن است یک هزینه خدمات ماهانه در ارتباط با داشتن دبیت کارت وجود داشته باشد.

برخی از بانک‌ها ممکن است تعداد تراکنش های بدهی که شما برای هر ماه نیاز دارید را محدود کنند.اگرچه به دلیل استفاده از دبیت کارت، این هزینه‌ها و محدودیت‌ها کم‌تر رایج هستند. شما ممکن است انواع حساب کاربری یا بانک‌ها را در صورت وجود حق‌الزحمه‌های مربوط به دبیت کارت خود در نظر بگیرید، به خصوص اگر شما محدود به تعداد کمی تراکنش های دبیت کارت در هر ماه باشید.

دبیت کارت چیست

نحوه شارژ کارت های بانکی خارجی

با توجه به تحریم بانک های ایران توسط سوئیفت، دیگر امکان انتقال بین بانکی از ایران به حساب های بانکی خارجی نیست. در حال حاضر تنها راه شارژ حساب های خارجی از ایران استفاده از صرافی های واسط در کشورهایی نظیر ترکیه است. پول به ریال دریافت میکنند و حساب شمارا شارژ میکنند. البته در مورد Prepaid Card ها باید بدانید قبل از تحریم هم امکان حواله بانکی نداشتند.

separator line

اقدامات احتیاطی مربوط به دبیت کارت

یکی از بزرگ‌ترین اقدامات احتیاطی که باید با دبیت کارت خود انجام دهید این است که اطمینان حاصل کنید که این کارت یا اطلاعات مربوط به آن دزدیده نشده است. اگر کارت شما به صورت فیزیکی دزدیده شده‌است، باید فورا بانک را مطلع کنید و کارت را لغو کنید. مجرمان ممکن است یک وب سایت را هک کنند و اطلاعات کارت را بدزدند و سپس از آن برای خرید آنلاین استفاده کنند.
ممکن است بانک شما یک دبیت کارت جدید را در برخی نقاط به شما ارسال کند، چرا که نقض داده‌ها در یک مرکز خرید وجود داشته است. اگر تراکنش های غیر مجاز را در حساب خود پیدا کردید، باید فورا به بانک زنگ بزنید تا ببینید چه اتفاقی افتاده ‌است.

راه دیگری که مجرمان اطلاعات را به دست می آوردند از طریق اسکیم کردن کارت است. شخص می‌تواند کارت شما را از طریق دستگاه خود استفاده کند (این کار در رستوران‌ها یا مکان‌های دیگر رخ می‌دهد که کارت شما را از شما می‌گیرند) یا آن‌ها می‌توانند یک اسکیمر را به یک دستگاه وصل کنند که در آن شما از کارت خود استفاده می‌کنید (مانند دستگاه خودپرداز، دستگاه پخش خودکار، یا RedBox).
اسکیمرها بسیار کوچک هستند و با هم ترکیب می‌شوند. تشخیص دادن آن‌ها دشوار است. بنابراین مهم است که حساب خود را به طور مرتب چک کنید و منتظر تراکنش های غیر مجاز باشید، زیرا هر چه زودتر مشکل را تشخیص دهید، حل آن آسان‌تر خواهد بود.

separator line

انواع دبیت کارت ها

در حال حاضر سه نوع اصلی از سیستم‌های دبیت کارت وجود دارد:

  • دبیت کارت آنلاین

یک دبیت کارت آنلاین نیاز به مجوز الکترونیکی برای هر پرداخت دارد. همه پرداخت‌های تایید شده فورا در حساب‌های خریدار ظاهر می‌شوند. همچنین ممکن است یک PIN (شماره شناسایی شخصی) نیز وجود داشته باشد.

  • دبیت کارت آفلاین

دبیت کارت آفلاین نشان‌دهنده آرم شرکت‌های کارت اعتباری اصلی مانند Maestro، MasterCard و Visa. می‌باشد. مشتری از آن در نقطه فروش مانند کارت اعتباری استفاده می‌کند.گاهی اوقات، این کارت‌ها یک محدودیت روزانه دارند که ممکن است همان میزان برداشت نقدی روزانه باشد.با این نوع کارت، جزئیات تراکنش ها در حساب بانکی دارنده کارت پس از دو یا سه روز ظاهر می‌شوند.

  • کارت کیف پول الکترونیکی

چیپ کارت مقدار پول برای خرید در دسترس را ذخیره می کند. بنابراین، دستگاه فروشنده نیازی به آنلاین بودن ندارد.
کارتهای اعتباری ابزار ایجاد بدهی هستند ، کارتهای دبیت نیستند.مگر اینکه حساب با اضافه برداشت همراه شود.کاربران کارت دبیت فقط می توانند پول موجود در حساب خود را خرج کنند.کارت دبیت استاندارد به یک حساب جاری وصل می شود به استثنای کارت بدهی پیش پرداخت شده.کارت اعتباری به یک خط اعتباری ارائه شده توسط شرکتی که این کارت را صادر کرده است مرتبط است.

کردیت کارت

طبق تعریف ، کلیه کارتهای اعتباری ابزار بدهی هستند. هرگاه شخصی از کارت اعتباری برای معامله استفاده کند ، دارنده کارت در اصل فقط یک وام از موسسه اعتباری می گیرد و وی موظف است بدهی به شرکت کارت اعتباری را بازپرداخت کند.
از طرف دیگر کارتهای دبیت ابزار بدهی نیستند زیرا هر وقت شخصی از کارت دبیت برای پرداخت استفاده کند ، آن شخص واقعاً وارد حساب بانکی خود می شود. به استثنای هزینه های مربوط به معاملات ، کاربر دبیت به هیچ یک از طرف ها بدهکار نیست و خرید ازموجودی بانکی وی انجام می شود.

با این حال ، اگر کاربر کارت دبیت تصمیم به استفاده از اضافه برداشت داشته باشد ، تمایز بین کارت دبیت و اعتباری مبهم می شود. در این حالت ، هرگاه شخصی پولی بیشتر از موجودی خود برداشت کند ، بانک مبلغ اضافی را پرداخت می کند و صاحب حساب موظف است مانده حساب و هر گونه هزینه یا بهره را که برای استفاده از اضافه برداشت اعمال می شود ، بازپرداخت کند.
قلبلیت اضافه برداشت برای جلوگیری از چک های برگشتی یا رد شدن پرداخت به دلیل کمبود موجودی ، طراحی شده است. با این حال ، این سرویس ارزان نیست؛ نرخ بهره که توسط بانک ها به دلیل استفاده از اضافه برداشت منظور می شود بالاتر از کارتهای اعتباری است. بنابراین ، استفاده از کارت دبیت با حمایت اضافه برداشت می تواند عواقبی شبیه کارت اعتباری داشته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits