دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سنت های نوروز و اطلاع از آفرهای تور و بلیط
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سنت سفر در عید نوروز : عید نوروز زمانی بسیار مناسب برای رفتن به یک تعطیلات آرامش بخش بعد از یک سال کاری و کلی خانه تکانی و دید و بازدیدهای عید است.

سنت سفر در عید نوروز

عید نوروز زمانی بسیار مناسب برای رفتن به یک تعطیلات آرامش بخش بعد از یک سال کاری و کلی خانه تکانی و دید و بازدیدهای عید است. نکته مهمی که برای این تعطیلات وجو دارد این است که اکثر مردم در هنگام تعطیلات عید تصمیم می گیرند برای چند روز یا کل تعطیلات به مسافرت داخلی یا خارجی بروند و چون جمعیت بسیار زیادی تصمیم به این کار می گیرند باید به خاطر داشته باشید که: از قبل - حدود 1 یا 2 ماه قبل - اقدام به برنامه ریزی برای تعطیلات خودتون بکنید و حتی اقدام به خرید بلیط هواپیما داخلی و خرید بلیط هواپیما خارجی خودتون به صورت قطعی بکنید؛ چون علاوه بر اینکه واقعا واقعا شلوغ میشه، حتی این امکان هم هست که نتوانید بلیط ارزان هواپیما گیر بیارید و یا اصلا بلیط هواپیما در کار نباشه و همه صندلی ها پر شده باشند!

برای مشاهده آفرها در عید نوروز روی لینک تور نوروز کلیک نمایید.

شما می تونید به صورت گروهی یا انفرادی اقدام به برنامه ریزی تعطیلات خودتون بکنید و می تونید از آژانس سام سیر برای تنظیم و برنامه ریزی مسافرتتون مشاوره بخواید و از تورهای انفرادی و گروهی سام سیر برای نوروز 1398 استفاده کنید.

در ایران، خانه تکانی در فصل بهار تنها یک بهانه برای در آوردن وسایل هایی که در طول سال بهش نگاه هم نمی کردین و دور ریختن وسایل کهنه نیست، بلکه یک تعطیلات ملی است که ریشه آن به هزاران سال قبل برمی گردد. هر ساله با شروع اولین روز فصل بهار، میلیون ها نفر – ایرانی و غیر ایرانی – در سرتاسر جهان سال نو را با یک خانه تکانی اساسی و شروع یک فصل جدید از زندگی و آرزوی موفقیت برای سال آینده، جشن می گیرند.

در تاریخ ۴ اسفند ۱۳۸۸ «روز جهانی نورورز» در مجمع عمومی سازمان ملل، تحت عنوان «فرهنگ صلح» به عنوان یک مناسبت بین المللی به تصویب رسید و در سطح جهان به رسمیت شناخته شد.

عید نوروز پایان سال کهنه و آغاز سال جدیدی است، که این آغاز دقیقا در زمان به اعتدال رسیدن زمین قرار دارد که این اعتدال بین روزهای 28 اسفند تا 1 فروردین اتفاق می افتد.

البته کسی نمی داند که عید نوروز دقیقا از چه زمانی مرسوم شده است، اما بهترین تخمینی که برای آن زده شده به 3000 سال قبل و در زمان زرتشتیان برمی گردد. ایران در زمان دین زرتشت و در 3000 سال گذشته به شکل جغرافیایی الان خود نبوده است و بخش های وسیعی از آسیای غربی و میانه، قفقاز، حوضه دریای سیاه و بالکان را دربر می گرفت و همین امر باعث شده است که، نوروز نیز توسط میلیون ها غیر ایرانی در سراسر جهان جشن گرفته شود.

عید نوروز با گذشتن هزاران سال از پیدایش آن، همچنان محبوب، جهانی و گره خورده با فرهنگ ایرانی است. این عید سنت های سخت و پیچیده ندارد، بلکه از چندین قانون پایه و ساده پیروی می کند، با ما همراه باشید تا با هم به کشف این قانون های دلچسب برویم:

خودتان را برای عید نوروز آماده کنید:

خانه تکانی یکی از رسم های قدیمی، جهت آماده شده برای نوروز است. اگرچه بیشتر خانه های امروزی در طول سال همیشه تمیز هستند اما برای شگونش هم که شده باید از بالا تا پایین خانه را حسابی مرتب و تمیز کرد. در این زمان از سال شما به هرجای شهر خودتان نگاه کنید، فرشهایی بر روی دیوارها می بینید که صاحبان آنها در حال گردگیری آنها می باشند.

هفت سین

هفت سین:

در این روزهای پایانی سال، در کنار خانه تکانی خانواده ها در خانه های خود جایی برای سفره هفت سین باز می کنند. در بسیاری از منابع آمده است که هفت سین در ابتدا و در زمان ساسانیان هفت شین بوده است و بعدها در زمان صفویه به هفت سین تغییر پیدا کرده است، البته دسته ای دیگر اعتقاد دارند که هفت چین در زمان هخامنشیان متداول بوده است که به آن هفت چین یا هفت چیدنی می گفتند، که این اعتقاد زیاد از طرف محققین تایید نمی شود.

هفت شین ها عبارت هستند از: شمع، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات.

و اما هفت سین ...

چیدن سفره هفت سین، فلسفه خاص خود را دارد و هر «سین» که در این سفره قرار می گیرد، معنای نمادینی دارد. اجزایی که بر روی سفره هفت سین قرار می گیرد:

  • سبزه: نماد تولد و حیات دوباره و برای آرزوی سالی شاد و سرسبز و جشن گرفتن پیوند دوباره انسان با طبیعت.
  • سنجد: نوعی میوه خشک شده که از درخت لوتوس گرفته می شود و نماد عشق انسان ها به یکدیگر و نشانه سنجیده عمل کردن و گرایش به عقل است.
  • سیب: نشانه دوری از آسیب و بلا، نماد سلامتی و زیبایی.
  • سیر: نشانه قناعت و سیری چشم و دل، نماد مناعت طبع. در آیین زرتشتی نماد دوری از آلودگی و گندزدایی است.
  • سمنو: نوعی پودینگ شیرین که با گندم تهیه می شود. نماد قدرت، نشانه خیر و برکت و نماینده مقاومت، عدالت و صبر می باشد.
  • سرکه: نمادی از تسلیم بودن ما در برابر سرنوشت و پذیرش ناملایمات زندگی است. نشانه ای بر صبر و خرد.
  • سماق: نوعی ادویه که از توت های قرمز خرد شده ساخته می شود و نماد یک روز جدید است.

از دیگر اجزایی که علاوه بر موارد بالا در سفره قرار می گیرد:

  • سکه: جدیدترین عضو این سفره که نمادی برای ثروت و در آمد می باشد.
  • قرآن کریم: ایرانیان مسلمان به نشانه ایمان و توکل خود به پروردگار متعال و درخواست سالی پربرکت و شاد از خالق خود، قرآن را در بهترین قسمت سفره قرار می دهند.
  • دیوان حافظ
  • آینه: آینه نماد روشنایی است و حتما باید بالای سفره جای گیرد.
  • ماهی: رنگ سرخ ماهی به معنی مهر، پیروزی، شادی، سرزندگی و برکت است.
  • شمع: مظهر فروغ و روشنایی است.
  • تخم مرغ: نماد زایش و آفرینش و نشانه نژاد و نطفه.

از زمانی که سال تحویل می شود، دید و بازدیدهای عید بین اعضای فامیل و دوست و آشنایان برگزار می شود که در اصلاح به آن عید دیدنی گفته می شود ، در تور نوروز 98 خود حتما از این سفره تهیه کنید و لذت ببرید.

اما شما میتوانید در تور تابستان هم از این مزایا استفاده کنید.

تابستان به فصل گرما، میوه های رنگارنگ، بستنی، شنا، دریا، آفتاب گرفتن، تعطیلات، مسافرت های گروهی و مسافرت های خانوادگی و مسافرت های مجردی و تابستانه، سینما و تلویزیون و ... شهرت دارد. و در آخر برای فرار از گرمای تابستان یک گوشه خنک را برای مسافرت انتخاب می کنیم و از روزهای آفتابیش لذت می بریم.

در ایران باستان، یک جشن بزرگ در میانه فصل تابستان به نام جشن چله تابستان یا چله تموز وجود داشته است که از یکم تیرماه شروع و تا 10 مرداد ادامه داشته است که در بین این تاریخ جشن های نوروز بل (آغاز سال دیلمی گلیگ زبان ها – بین 13 تا 17 مردادماه برگزار می شود)، جشن نیلوفر (سوم تیرماه)، زیارتگاه نارکی (مراسم نیایش اهورامزدا و برگزاری مراسم و آیین دینی و سنتی از 12 تا 16 مردادماه می باشد). در قدیم و در تقویم باستانی ایران بعد از نوروز را به 2 ، چهل روز تقسیم می کنند؛ چهل روز اول را چله معتدل و چهل روز دوم را که گرمترین روزهای سال است را چله تموز یا چله دوم می نامند.

آژانس مسافرتی سام سیر

آژانس مسافرتی سام سیر، با داشتن کادری مجرب و حرفه ای و داشتن بهترین آفرها می تواند در زمینه خرید بلیط در نوروز و تابستان چه به صورت تلفنی، حضوری و یا حتی آنلاین بهترین خدمات را به شما ارائه بدهد.

منبع: بلیط تک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits