دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تصاویر مشهورترین گنبدهای جهان را ببینید و با آن ها آشنا شوید!
6
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مشهورترین گنبدهای جهان-تصاویر مشهورترین گنبدهای جهان-آشنایی بامشهورترین گنبدهای جهان

برای کسانی که در قلب معماری اسلامی بزرگ شده اند، گنبد واژه ای آشناست. تقریباً در هر گوشه و کناری از شهرهای ایران گنبدهای کوچک و بزرگی به چشم می خورند که معمولاً مربوط به مساجد و زیارتگاه ها می شوند. اما تاریخچه ساخت گنبد به مدت ها قبل باز میگردد. هنوز برای باستان شناسان دقیقاً مشخص نشده است که اولین گنبد دقیقاً کجا و توسط چه کسانی ساخته شد، اما این مطلب که ساخت اولین گنبدهای فنی پیشرفته در اروپا و همزمان با انقلاب معماری رومی آغاز شد مورد قبول اکثر محققین قرار دارد. در این مطلب به معرفی معروف ترین و با شکوه ترین گنبدهایی که در طول تاریخ ساخته شده اند می پردازیم.


تاج محل

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

تاج محل مقبره ای باشکوه است که در آگرا هند واقع شده و از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. این بنا در سال های ۱۶۳۲ تا ۱۶۵۳ به دستور شاه جهان و به عنوان یادبودی برای همسر محبوبش ساخته شد. باشکوه ترین بخش تاج محل گنبد مرمرین آن است که ارتفاعش ۳۵ متر است و کل آرامگاه را در بر گرفته. این مقبره مشهورترین مقبره کل شبه قاره هند به شمار می رود.

قبه الصخره

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

این گنبد یکی از اولین و بزرگترین دستاوردهای معماران مسلمان بوده که در سال ۶۹۱ میلادی ساخته شد. این گنبد روی معبدی واقع شده است که تبدیل به یکی از جنجالی ترین نقاط مذهبی دنیا شده است. قبه الصخره یک مسجد نیست، اما یک زیارتگاه مذهبی به شمار می رود. این بنا یکی از دیدنی ترین بخش های شهر تاریخی اورشلیم است.

کلیسای سنت باسیل

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

این کلیسای ارتدوکس روسی در سالهای ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ و به دستور ایوان مخوف ساخته شد. سنت باسیل در میدان سرخ مسکو واقع شده است. سنت باسیل مرکز هندسی مسکو است و یکی از میراث جهانی یونسکو نیز به شمار می رود.

ساختمان کنگره آمریکا

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

این گنبد بر فراز ساختمان کنگره در لوس آنجلس آمریکا قرار دارد. گنبدی که امروزه در بالای ساختمان کنگره دیده می شود دومین گنبد کنگره است. در سال ۱۸۵۰ و به دنبال پیوستن قانونگذاران ایالتهای جدید آمریکا به کنگره این کشور، ساختمان کنگره و به دنبال آن گنبد آن نیز توسعه یافتند.

مسجد امام (مسجد جامع عباسی)

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

این مسجد یکی از شاهکارهای معماری ایرانی به شمار می رود. ساخت این مسجد در سال ۱۶۱۱ آغاز شد و در سال ۱۶۲۹ به پایان رسید. موزائیک های هفت رنگ و خطاطی های زیبای این مسجد یکی از اصلی ترین دلایل شکوه آن هستند.گنبد این مسجد با ارتفاع ۵۳ متر بلندترین گنبد اصفهان به شمار می رود.

ایاصوفیه

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

ایاصوفیه در ابتدا یک کلیسای ارتدوکس بود، سپس تبدیل به مسجد شد و امروزه یکی از موزه های پرطرفدار استانبول به شمار می رود. از سال ۵۳۷ که این بنا ساخته شد تا سال ۱۴۵۳، ایاصوفیه یک کلیسای ارتدوکس بود ( به غیر از سال های ۱۲۰۴ تا ۱۲۶۱ که تبدیل به کلیسای کاتولیک رومی شده بود). سپس و در سال های ۱۴۵۴ تا ۱۹۳۱ به یکی از بزرگترین مسجدهای دنیا تبدیل شد. و بعد از یک تعطیلی نه چندان طولانی در سال ۱۹۳۵ تا به امروز با عنوان موزه آغاز به کار کرد.

سانتا ماریا دل فیوره

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

ساخت کلیسای اصلی شهر فلورانس، که یکی از زیباترین کلیساهای این شهر نیز به شمار می رود، در سال ۱۲۹۶ و به سبک گوتیک آغاز شد و در سال ۱۴۳۶ و با اتمام ساخت گنبد به اتمام رسید. گنبد این کلیسا بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار می رود.

ریچستاگ (Reichstag)

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

ساخت ریچستاگ در سال ۱۸۹۴ به پایان رسید و تا سال ۱۹۳۳ که در جریان چند آتش سوزی به شدت آسیب دید، در اختیار پارلمان آلمان بود. پس از اتحاد دوباره دو آلمان، این بنا تحت بازسازی قرار گرفت و از سال ۱۹۹۹ به عنوان محل مجلس نوین آلمان شناخته می شود. گنبد شیشه ای این بنا با چشم اندازی ۳۶۰ درجه ای از شهر برلین، یکی از دل انگیزترین بخش های ریچستاگ به شمار می رود.

پانتئون

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

پانتئون در سال ۱۲۶ میلادی و با عنوان معبدی برای تمامی خدایان رومی ساخته شد و از قرن هفتم به بعد، به صورت یک کلیسای کاتولیک رومی مشغول به کار شد. گنبد زیبای این بنا دارای حفره ای در بخش میانی خود می باشد که آن را آکولوس یا چشمه نور می نامند. بعد از تقریباً ۲۰۰۰ سال پس از ساخت این گنبد، پانتئون هنوز هم بزرگترین گنبد بتونی بدون نگه دارنده دنیا به شمار می رود.

باسیلیک سنت پیتر

مشهورترین گنبدهای جهان

مشهورترین گنبدهای جهان

این بنا در سال های ۱۵۰۶ تا ۱۶۱۵ در رم ساخته شد. طراحی گنبد فوق العاده این کلیسا در سال ۱۵۴۷ توسط میکل آنژ معروف انجام شده است. ارتفاع این گنبد ( از کف باسیلیک تا بالاترین نقطه صلیبی که روی آن قرار دارد) ۱۳۶٫۵۷ متر است که لقب بلندترین گنبد دنیا را به آن داده است. گنبد این کلیسا بی شک باشکوه ترین گنبد جهان مسیحیت به شمار می رود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

صبا | ۱۰ سال پیش
مرسی خیلی قشنگ بودن
0
0

hits