دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آبشار آنجل یا آبشار آنخل کجاست ؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آبشار آنجل ونزوئلا : در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی جهان یکی از جاذبه های بسیار زیبای کشور ونزوئلا یعنی آبشار آنجل را به شما معرفی خواهیم کرد. آبشار آنجل یا آنخل قطعاً از محبوب ترین جاذبه های تفریحی ونزوئلا است

بلندترین و بزرگترین آبشارهای جهان را بشناسیم

آبشار آنجل یا آنخل بلندترین آبشار جهان است که دارای ارتفاعی به اندازه ی 979 متر می باشد. این آبشار در میان جنگل های دورافتاده ی پارک ملی کانابما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا قرار گرفته است و چون در جنگل های انبوه قرار گرفته است تا دهه 1930 که دولت ونزوئلا با هواپیما به جستجو در این منطقه نپرداخته بود ناشناخته باقی مانده بود.

آبشار آنجل ونزوئلا

نام این آبشار از نام جیمز آنجل، کاوشگر آمریکایی برگرفته گردیده است که هواپیمای خود را نزدیک این آبشار پس از شناسایی در سال ۱۹۳۵ میلادی فرود آورد.آبشار آنجل بزرگترین آبشار جهان است و از آنجا که این آبشار در جنگل های دور افتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا جای دارد تا دهه 1930 که کسی در ونزوئلا به جستجو با هواپیما نپرداخته بود، ناشناخته باقی مانده بود.

ارتفاع این آبشار عظیم، تقریبا 22 برابر آبشار نیاگارا که 3212 فوت ارتفاع دارد، است. این آبشار به داخل شاخه ای از رود کارئو جاری خواهد شد که سپس در رودخانه ی کارونی جریان می یابد. رودخانه کارونی یکی از شاخه های رودخانه بزرگ اورنیوکو می باشد که در مسیر خود به اقیانوس اطلس به این رودخانه می پیوندد.

هر چند قرنها بود که قبیله های سرخپوست این آبشار را می شناختند ولی در دهه 1930 کشف آن رسما اعلام شد.در سال 1935 یک خلبان آمریکایی به نام جیمی آنجل در جستجوی طلا با هواپیمای خود مشغول پرواز در این منطقه بود. هنگامی که او جریان آبی را که از آبشار پایین می ریخت مشاهده کرد، فهمید که در حال مشاهده بزرگترین آبشار جهان است.

چندی بعد، آنجل به همراه همسر خود و یک راهنمای کوهستان به آبشار بازگشت، او توانست با هواپیمای خود در باتلاقی در نوک فلات این ناحیه فرود بیاید اما آنها قادر به رسیدن به نوک آبشار با پرواز مجدد نشدند. آنها دو هفته بعد، پیاده به پایگاه خود بازگشتند.14 سال بعد، از آبشار آنجل (که به نام خلبان شجاع آن، آنجل نامگذاری شد) به طور کامل بازدید به عمل آمد.هیات اعزامی با یک قایق موتوری به بالای رودخانه حرکت کردند تا به آبشار آنجل رسیدند. نظریه جیمی آنجل درست از آب در آمد، این آبشار مرتفع ترین آبشار جهان بود.

در فصل باران، آب آبشار آنجل به حداکثر مقدار خود می رسد و جریان آب با شدت فرومی ریزد. اغلب اوقات قله آبشار در زیر ابرها و قطرات ریز باران که در هوا پخش شده اند، از دید پنهان است.جیمی در یک سانحه هوایی در 1956 کشته شد و خاکستر جسد او بر روی آبشار آنجل پخش گردید، امروزه هواپیمایی را که آنجل با آن آبشار را کشف کرد در موزه ونزوئلا نگهداری می کنند.

آبشار آنجل در زبان محلی با نام کرپاکوپای به معنی ریزش آب در عمیق ترین مکان شناخته می شود.این آبشار عظیم و دیدنی، اکنون یکی از جاذبه های اصلی گردشگری در کشور ونزوئلا محسوب می شود.گفتنی است؛ آبشار آنجل در لیست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

آبشار آنجل از شکافی در نزدیکی قله ی کوهستان آیاآنتی پویی به پایین سرازیر می شود. آب آن از بارش‌ها در این منطقه تامین می‌شود و به خاطر بارش‌های زیاد در ونزوئلا هیچ وقت خشک نمی‌شود؛ تنها در بعضی از فصل‌ها از شدت آب آن کاسته می‌شود. آب سرازیر شده از این آبشار در نهایت به رودخانه چورون می‌ریزد.

طبیعت دل‌انگیز کوه و رودخانه در کنار آبشار باعث شده تا این منطقه مقصدی برای تفریحات هیجان‌انگیز باشد؛ از صخره‌نوری و پرش از ارتفاع گرفته تا بندبازی و قایق سواری در آب‌های رودخانه‌های مجاور. آبشار آنجل و طبیعت وصف‌ناپذیر اطراف آن را باید یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریحات هیجانی و سفرهای ماجراجویانه دانست؛ جایی بکر که تنها حرفه‌ای‌ها معمولا سراغ آن می‌روند.

آبشار آنجل ونزوئلا

کشف آبشار آنجل

شاید جالب و غیر قابل باور باشد که بدانید بلندترین آبشار جهان در قرن بیستم کشف شده است ! پیش از آن آبشار توگلا ( Tugela ) با ارتفاع ۹۴۸ متر #بلندترین آبشار دنیا بود.

داستان کشف این آبشار رابطه ی مستقیمی با علت نام گذاری آن دارد ، آنجل به معنای فرشته ای است که نازل می شود. ماجرا از آنجا شروع شد که ۱۶ جولای سال ۱۹۳۵ میلادی ( در برخی منابع این تاریخ ۱۶ نوامبر ۱۹۳۳ ذکر شده ) ، خلبانی آمریکایی به نام جیمی آنجل ( Jimmie Angel ) بر فراز ونزوئلا در پرواز بود ، او که به این منطقه رفته بود تا سنگی با ارزش را پیدا کند.

او که سوار بر هواپیمای ال ریو بود ، به قصد فرود به منطقه ی آبشار آنجل نزدیک شد ، اما به علت وجود گل و لای در منطقه هواپیمایش دیگر نتوانست بلند شود و در گل گیر کرد، او آسیب شدیدی ندید اما در منطقه ای دور افتاده با مقدار بسیار کمی غذا گرفتار شد و یازده روز با این اوضاع دوام آورد تا تواست نجات پیدا کند ، همسر جیمی که در این پرواز همراه همسرش بود هم سختی های زیادی را تحمل کرد.

اما با تمام دشواری هایی که تحمل نمود توانست به یکی از بزرگ ترین اکتشافات تاریخ دست یابد و آبشار غول پیکر آنجل را پیدا کند و تا ۳۳ سال بعد هم هواپیمای او بر فراز صخره های آنجل باقی مانده بود تا سر انجام به وسیله ی هلی کوپر بقایای آن را پایین آوردند و در سال ۱۹۳۹ میلادی آبشار آنجل در نقشه ی ونزوئلا ثبت رسمی گشت ، پیکره ی هواپیمایی که منجر به کشف آبشار آنجل گشت هم اکنون در مقابل درب اصلی فرودگاه سیوداد بلیوار ( Ciudad Bolívar ) قرار دارد.

در نهایت بلندترین آبشار جهان به افتخار کاشف آن جیمی آنجل به آبشار آنجل نام گذاری شد البته چندی بعد فردی به نام ارنستو سانچز لاکروز ادعا کرد که در سال ۱۹۱۲ میلادی آبشار آنجل را دیده بوده است اما این موضوع را پنهان کرده و عمومی نکرده بود.

کشف آبشار آنجل

حقایقی جالب در مورد بلندترین آبشار دنیا

در واقع، آبشار آنجل بلندترین آبشار در جهان است. ارتفاع آن 3230 پا و ارتفاع سقوط بی وقفه آن 2647 پا است.در طول فصل بارانی، آبشار آنجل آب و هوای خودش را دارد. در زمان‌های مشخصی از سال، کسانی در شعاع یک کیلومتری آبشار هستند، می توانند غبار نشسته بر روی پوست خود را احساس کنند.

ارتفاع آبشار آنجل، سه برابر ارتفاع برج ایفل میباشد. پارک ملی Canaima به دو بخش تقسیم می شود: غرب و شرق. آبشار آنجل در بخش غربی واقع شده است. تنها از سال 1990، گردشگران مجاز به بازدید از آبشار آنجل هستند. اولین بازدید کنندگان آبشار آنجل در Boulton Camp اقامت داشتند.می توانید هواپیمای Jimmy Angel را در موزه هوانوردی ببینید.

بلندترین آبشارها بعد از آبشار آنجل

رتبه آبشار ارتفاع مکان
1آبشار آنجل ۳٬۲۱۲ فوت (۹۷۹ متر) پارک ملی کانایما، بولیوار، ونزوئلا
2 آبشار توگلا ۳٬۱۱۰ فوت (۹۴۸ متر) کوازولو-ناتال، آفریقای جنوبی
3 آبشار کاتاراتاس لاس ترس هرماناس ۳٬۰۰۰ فوت (۹۱۴ متر) آیاکوچو، پرو
4آبشار اولوپنا۲٬۹۵۳ فوت (۹۰۰ متر)مولوکای، هاوائی، ایالات متحده آمریکا
5آبشار یومبیلا۲٬۹۳۸ فوت (۸۹۶ متر)ایالت آمازون، پرو
6آبشار وینوفوسن۲٬۸۲۲ فوت (۸۶۰ متر)مور اگ رامسدال، نروژ
7آبشار بالایفوسن۲٬۷۸۸ فوت (۸۵۰ متر)هاردالند، نروژ
8آبشار پوئکاوکو۲٬۷۵۶ فوت (۸۴۰ متر)هاوائی، ایالات متحده آمریکا
9آبشار جیمز بروک۲٬۷۵۵ فوت (۸۴۰ متر)بریتیش کلمبیا، کانادا
10آبشار براون۲٬۷۴۴ فوت (۸۳۶ متر)جزیره جنوبی، نیوزیلند

همچنین بخوانید:

آشنایی با آبشار رویایی رامونا در آمریکا +تصاویر زیبا



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits