دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های گردشگری پل معلق پیرتقی در اردبیل
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پل معلق پیرتقی مشگین‌ شهر به عنوان طویل ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه است


هیجان عبور از پل معلق پیرتقی در مشگین شهر


پل معلق پیرتقی مشگین‌ شهر به عنوان طویل ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه در ارتفاع ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشگین ‌شهر احداث شده، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد. سازه این پل توسط کارشناسان داخلی و مهندسان منطقه اجرا شده و دانش ساخت آن بومی است.


این پل بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی بوده و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار و با هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال احداث شده‌است. منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گیردولی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل است. این مجموعه گردشگری شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران گردان و بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی است.

پل

POL

پل پیرتقی

موقعیت جغرافیایی پل معلق پیرتقی مشگین شهر


در شهر مشگین شهر و در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر اردبیل پل معلق و زیبایی وجود دارد که امروزه به یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این شهر بدل شده است.


این پل بر روی بستر رودخانه خیاوچایی که از میان پارک جنگلی مشگین شهر عبور می کند ایجاد شده و دو سمت این رودخانه را به یکدیگر وصل می کند.

مشخصات فنی پل معلق پیرتقی مشگین شهر


این پل ۲ متر عرض، ۳۶۵ متر طول و ۸۰ متر از کف دره خیاوچایی ارتفاع دارد. ارتفاع دکل پل ۲۱ متر و عمق فونداسیون کابل ۱۲ متر با کابل‌های ۷۰ میلی‌متری فولادی است. در ساخت عرشه پل از مواد پلیمری و کامپوزیتی طرح چوب با مقاومت بالا در مقابل رطوبت و حریق و ضربه و فشار به همراه صاعقه‌گیر و بادسنج و سنسورهای کنترل حرکتی و دمپرهای خنثی‌کننده رزونانس استفاده شده‌است. این پل با جابه‌جایی افقی ۲ متر و دید فرودست پارک جنگلی و فرادست قله سبلان هیجانی به اندازه ترن هوایی به گذرندگان القا می‌کند. امنیت این پل با استانداردهای جهانی تطبیق یافته‌است به‌طوری‌که در روزهای تعطیل ۳ هزار نفر از آن عبور می‌کنند. این پل در مدت ۹ ماه توسط دو مهندس به نام‌های محمود گنجعلی بیک و علی گنجعلی بیک احداث شده‌است.

POL

پل مشگین شهر

پل اردبیل

هیجان عبور از پل معلق پیرتقی مشگین شهر


بد نیست بدانید هزینه ۴۰ میلیارد تومانی برای احداث این پل صرف شده است و امور مربوط به طراحی و ساخت آن توسط مهندس‌های ایرانی صورت گرفته است و از این نظر یک شاهکار مهندسی ساخت ایران است! از جالب‌ترین و هیجان انگیز‌ترین بخش‌های پل، می‌توان به قسمت شیشه‌ای آن اشاره کرد.

در قسمت شیشه‌ای که دقیقا وسط پل قرار دارد، به راحتی می‌توانید زیر پای خود را از آن ارتفاع ببینید. همچنین دویدن و پرش در هنگام عبور از روی این پل معلق ممنوع است چون ممکن است تا باعث ایجاد نوسان شده و تکان‎های کوچک برای کودکان و افراد سالخورده مشکل ایجاد کند و باعث زمین خوردن آن‌ها شود.

در سمت دیگر دره‌ای که این پل آن دو را به هم وصل می‌کند، سکوی فرود زیپ لاین تعبیه شده است که برای عاشقان آدرنالین و هیجان گزینه‌ای خواستنی است. در انتهای پل و سمت دیگر دره نیز یک مجموعه تفریحی و بازارچه قرار دارد. همچنین می‌توانید لذت سواری کردن با خودروهایی که طراحی آنها قدیمی است را نیز تجربه کنید.


به صورت کلی عبور از روی این پل زیبا و رویارویی با دره سرسبز، و تجربه هیجان قسمت شیشه‌ای و سایر تفریحاتی که در کنار این پل قرار دارد می‌تواند بهترین بهانه برای تجربه‌ای جدید و ایرانگردی را به ارمغان بیاورد. این استان زیبای شمال غربی ایران را حتما ببینید!

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی منطقه ۲۲ تهران

آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits