دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روستای یوش را بهتر بشناسید
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای یوش را بهتر بشناسید - «یوش» زادگاه پدر شعر نو در ایران است. روستایی -روستای-بهتر-بشناسید

روستای یوش


«یوش» زادگاه پدر شعر نو در ایران است. روستایی زیبا در خطه شمال، که نیما یوشیج در آنجا بالیده و نام زادگاه خود را با نام خانوادگی خود گره زده است.

روستای یوش را بهتر بشناسید

شاید اگر کوه‌های بلند، دره‌های عمیق با رودهای پرآب، جنگل‌های سبز و روستای مه‌آلود یوش با تمام زیبایی‌های اطرافش نبود، علی اسفندیاری زاده این روستا، روزگاری نیما یوشیج شعر فارسی نمی‌شد. نیما در ۱۲ سالگی روستای پدرش را ترک کرد، اما خاطره طبیعتی که در آن رشد کرده بود و این روستای بکر تا همیشه در اشعارش جاودان شد.

روستای یوش را بهتر بشناسید

او در نامه‌ای که به یکی از دوستانش نوشته بود، به این موضوع این طور اشاره می‌کند:«من یک بچه‌ کوهی بوده‌ام. جنگل‌ها و تماشای قله‌های کوه‌ها و مناظر گوناگون قشنگ صحراها و امواج دریا، زندگی در روش ساده و دهقانی، مرا این‌طوری تربیت کرده است.»

روستای یوش را بهتر بشناسید

روستای یوش را بهتر بشناسید

نخستین سوال برای عازم شدن به این روستا، به مسیر سفر بز می گردد. می‌توانید از دو جاده هراز یا چالوس یکی را انتخاب کنید. هر کدام از این جاده‌ها حدود یک ساعت و نیم تا دوساعت با یوش فاصله دارد که از تهران تا یوش نزدیک به سه تا چهار ساعت را در راه خواهید بود. اگر دوست دارید زودتر به مقصد برسید، از جاده هراز باید بروید.


روستای یوش را بهتر بشناسید

نیما یوشیج ۱۱۰ سال پیش در این خانه به دنیا آمد جذابیت اصلی سفر به یوش، دیدار از خانه علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج، پدر شعر نو و دیدار مناظر زیبای طبیعی به‌ویژه در فصل بهار و پاییز، رودخانه یوش، ارتفاعات زیبا، باغ‌های میوه، چشمه‌های بالامحله و پایین محله است که انگیزه این سفر را قوی‌تر می‌کند.

از جاده انشعابى یوش بلده تا خانه نیما ۵۴ کیلومتر راه است. خانه نیما در پیچ و خم کوچه‌اى خاکى قرار دارد که از جاده اصلی منشعب می‌شود. خانه را بازسازى کرده‌اند و مقبره نیما هم در وسط حیاط با سنگ مرمر ساده‌اى پوشیده شده است. نیما یوشیج ۱۱۰ سال پیش در این خانه به دنیا آمد. پس از ۶۲ سال زندگی در سال ۱۳۳۸ در شهرری فوت کرد و همانجا به خاک سپرده شد. اما در سال ۱۳۷۲ پیکرش به خانه پدری منتقل و در حیاط مرکزی خانه دفن شد. در سال‌های بعد سیروس طاهباز و بهجت اسفندیاری، خواهر نیما نیز در این خانه دفن شدند. سیروس طاهباز، نویسنده، مترجم و گردآورنده دست‌نوشته‌های نیما یوشیج بوده که در طول ۳۵ سال توانست مجموعه کامل شعرهای نیما را منتشر کند.

روستای یوش را بهتر بشناسید

مشهورترین اثر تاریخی بلده را می‌توان از کنار تنها میدان شهر دید. بقایای قلعه پولاد متعلق به اوایل دوره اسلامی بر فراز صخره‌ای در جانب شمال شرقی شهر بلده نمایان است. قلعه پولاد بلده از معروف‌ترین و بزرگترین قلعه‌های به جای مانده در شمال ایران است . این قلعه تا اوایل دوره صفویه دایر و مسکونی بوده و مرکز یکی از مقتدرترین قدرت‌های محلی آن روز ایران محسوب می‌شد. آب قلعه از چشمه‌ای به نام ملرز با تنبوشه به قلعه فرستاده می‌شده است و برای نگهداری آن آب‌انبارهایی نیز تعبیه شده بوده است.

روستای یوش را بهتر بشناسید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits