دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های گردشگری و طبیعت منطقه سوادکوه
0
زمان مطالعه: 11 دقیقه
سوادکوه شهرستان زیبایی در دامنه شرقی دماوند دارای طبیعت سرسبز و زیبا و آب و هوایی خنک می باشد .

جاذبه های دیدنی شهرستان سوادکوه


سوادکوه شهرستان زیبایی در دامنه شرقی دماوند دارای طبیعت سرسبز و زیبا و آب و هوایی خنک می باشد . سوادکوه از توابع شهرستان های جنوبی استان مازندران است که دارای غارها و چشمه و آبشارهای فراوانی است که سوادکوه را به یک جای بی نظیر بدل کرده است.

پارک جنگلی جوارم سوادکوه


جوارم نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه است که در مجاورت آن پارک جنگلی وسیعی به همین نام قرار دارد. جوارم بهشت رویایی‌‌ست که در میانه‌‌ی جاده فیروز کوه و بین شهر زیر آب و شهر شیرگاه قرار دارد. این منطقه به واسطه طبیعت خاص و بکر، وجود انواع گونه‌‌‌‌های جانوری و گیاهی، همچنین مجموعه امکانات مناسب در بخش‌‌هایی از آن جهت اقامت گردشگران به عنوان منطقه نمونه گردشگری استان مازندران می‌‌باشد.

پیاده‌‌روی در عمق جنگل‌‌های بکر همراه با موسیقی زیبای دارکوب‌ها با آن درختان سر به فلک کشیده و همراه با طنین صدای دلچسب آبشارها، هوای سرشار از اکسیژن خالص، هر گردشگری را محصور خود می‌‌کند به همین علت است که گردشگران آن را بهشت رویایی می‌‌نامند.

طبیعت

موقعیت جغرافیایی و اقلیم سوادکوه

شهرستان سوادکوه در یک دره وسیع طولانی و در دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز مرکزی واقع شده‌است. حوزه کلی این ناحیه از منتهی‌الیه جلگه‌های جنوبی، و ۳۰ کیلومتری دریای خزر آغاز ده و با شیب بسیار تند به سوی جنوب کشیده می‌شود. پوشش ارتفاعات تا بلندی ۲۰۰۰ متری سرسبز و جنگلی و از آن به بعد مرتعی، خشک با آب و هوای سردسیری می‌باشد.


جهت شرقی و غربی این ارتفاعات به موازات سواحل دریای خزر مانع و سد بزرگ برای تبادل جریان‌های جوی بین این دریا و فلات مرکزی یاران بوده و جریانهای غربی به همراه ابرهای باران‌آور که از غرب اروپا به ایران می‌رسند در کنار دیواره‌های ستبر و غول پیکر این کوهستان محبوس شده و باعث ریزش برف و باران فراوان و سودمند می‌شوند. واحد مرکزی این رشته کوه‌ها در سوادکوه قرار دارد. ارتفاعات و تپه ماهورهایی که از جنوب به شمال کشیده شده‌اند به سرعت بلندی خود را از دست می‌دهند و به جلگه مازندران و بر حاشیه جنوبی شهرستان قائم شهر منتهی می‌شوند. آبادیهای فراوانی نیز در دل این ارتفاعات قرار داشته و در سطح شهرستان پراکنده‌اند.


دهستان راستوپی از مجموعه کوه‌هایی تشکیل شده که بلندترین نقطه آن به نام قله اتابک، ۳۲۷۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. حوزه ارتفاعات و دره‌های شفلین نیز منطقه ولوپی را تشکیل می‌دهند که ارتفاع آن‌ها از جنوب به شمال و متمایل به شرق کاسته شده و بلندترین نقطه این ناحیه نیز ۳۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. شهر آلاشت در ارتفاع ۱۸۰۰ متری شیب شرقی این ناحیه واقع شده‌است.

دریاچه شورمست سوادکوه


دریاچه‌‌ی طبیعی شورمست در دل جنگل و ارتفاعات سوادکوه قرار دارد و یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه می‌‌باشد. در اطراف این دریاچه پل ورسک، امام‌‌زاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ‌‌لو، کوه‌‌های صخره‌‌ای خروا و نروا و سایر چشم اندازهای طبیعی قرار دارد که این فضا را برای هر گردشگری جذاب کرده است.


اطراف دریاچه پوشیده از درختان تنومند و کهنسال توسکا‌‌ست که انعکاس تصویرشان در این دریاچه منظره چشم‌‌نوازی را خلق می‌‌کند. هوای مست کننده اطراف دریاچه، ماهیگیری، قایق سواری، ارتفاعات مه‌‌آلود منطقه، غذا دادن به پرندگان و مرغابی‌‌ها همگی تجربه‌‌های یک سفر رویایی در جوار دریاچه شورمست را رقم می‌‌زند که پای هر ماجراجویی را به این منطقه می‌‌کشاند.

شورمست


پلنگ ‌دره سوادکوه


آبشار و جنگل پلنگ‌دره در فاصله ۱۳ کیلومتری شیرگاه قرار دارد. این منطقه با دارا بودن چشمه‌‌های متعدد و تنگه‌‌های عمیق و سرسبز از زیباترین اماکن برای گردشگری می‌‌باشد.


همچنین وجود رودخانه با عمق کم برای گردشگران امکان رودخانه‌‌نوردی خاطره‌‌انگیزی را ایجاد می‌‌کند. در جنگل زیبا و بکر پلنگ‌‌دره جانور درنده‌‌ای وجود ندارد بنابراین فرصتی فراهم می‌‌گردد تا با خیالی آسوده از گشت و گذار در این منطقه لذت برد.

جنگل هلی‌دار سوادکوه


جنگل هلی‌‌دار عضوی از مجموعه جنگل‌‌های بکر و زیبای منطقه سوادکوه می‌‌باشد. این جنگل با سمفونی همیشگی ابرها و مه، پرچم‌‌دار زیبایی‌‌های جذاب سوادکوه می‌‌باشد.


از جمله ویژگی‌‌هایی که هلی‌‌دار را بر سر زبان‌‌ها انداخته می‌‌توان به دره‌‌های سرسبز و چشمه‌‌سارها، آبشار و رودهای آن اشاره کرد. وجود گونه‌‌های گیاهی خاص و کمیاب این منطقه چون سرخدار این منطقه را از لحاظ حفظ گونه‌‌های کمیاب نیز حائز اهمیت کرده است.

ارفع کوه سوادکوه


ارفع کوه یا ارفه کوه در ۳۰ کیلومتری پل سفید و در جوار روستایی با همین نام قرار دارد و یکی از زیباترین ارتفاعاتسوادکوه می‌‌باشد. آب و هوای مطبوع کوهستانی، چشمه پراو، امامزاده سام و لام، آبشار و سایر مناظر طبیعی از جمله زیباترین جاذبه‌‌های گردشگری در این منطقه به شمار می‌‌روند.


این منطقه به دلیل مسیر پیمایش فوق‌‌العاده زیبا از جمله عبور از عمق جنگل‌‌های متراکم و بکر همراه با تماشای مناظر طبیعی و آبشار خیل کثیری از کوهنوردان را به سوی خود دعوت می‌‌کند. پاداش صعود به قله‌‌ی ارفع کوه قرار گرفتن بر فراز ابرهاست، ابرهایی که پایین تر از ارتفاع کوه قرار دارند.

آبشار

آبشار گزو سوادکوه


آبشار گزو در فاصله‌‌ی ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه قرار دارد. این آبشار به واسطه‌‌ی ارتفاع بیش از ۴۰ متر و همچنین دیواره‌‌های قوسی شکل و همچنین امکان جنگل‌‌نوردی، کوه‌‌نوردی، صخره‌‌نوردی و زیارت بقاع متبرک، همراه با تماشای طبیعت بی مثال مازندران از جمله مناطق هیجان‌‌انگیز برای گردشگری محسوب می‌‌شود.

منطقه لفور سوادکوه


لفور را می‌‌توان جزء معدود مناطق گردشگری یاد کرد که دارای مجموعه‌‌ای از جاذبه‌‌های گردشگری از جمله طبیعی، تاریخی و مذهبی می‌‌باشد. این مجموعه بواسطه‌‌ی همین ویژگی‌‌ها جزء مناطق پرگردشگر مازندران محسوب می‌‌شود.


وجود سد لفور با امکان ماهیگیری، وجود روستاهای زیبا، نهرها و چشمه‌‌سارهای زیبا همچنین امکان جنگل‌‌نوردی در جنگل‌‌های باستانی هیرکانی و تماشای آبشارهای پلکانی و آبشار آنجیلی‌‌کا از جمله جاذبه‌‌های گردشگری در این منطقه به شمار می روند.

منطقه جنگلی اوریم سوادکوه


اوریم نام روستایی در دل کوه جنگل‌های سوادکوه بین ورسک و منطقه دوآب می‌‌باشد که به واسطه‌‌ی هوای مه گرفته زیبایی بی‌‌نظیرش دو چندان شده است، آب و هوای سرد و معتدل این منطقه یکی از جاذبه‌‌های اصلی این منطقه در تابستان می‌‌باشد و به همین دلیل به روستای ییلاقی نیز شهرت دارد.


جنگل‌‌نوردی و کوه‌‌نوردی بخصوص در قله اوریم فرصتی را برای تماشای قلعه گردن(یکی از مهم‌‌ترین دژهای ساخته شده در ایران باستان)، چشمه‌‌های معدنی و همچنین تماشای مناظر زیبایی از گونه‌‌های پرندگان فراهم می‌‌آورد. در این منطقه پل دیدنی به نام پل اوریم قرار دارد که به دلیل شباهت ظاهری به پل ورسک از آن با نام برادر دوقلوی پل ورسک یاد می‌‌کنند.

جاذبه تاریخی


شهر آلاشت سوادکوه


آلاشت یکی از شهرهای زیبا در سوادکوه می‌‌باشد که بواسطه‌‌ی طبیعت سرسبز و مناطق زیبای روستایی و همچنین اماکن تاریخی و مذهبی بعنوان بهشت تاریخی از آن یاد می‌‌شود. آسمان‌‌نما یا رصدخانه آلاشت، موزه مردم شناسی، هتل قدیمی آلاشت، معبد دخترپاک از جمله جاذبه‌‌های این شهر به شمار می‌‌رود.


بکر بودن طبیعت منطقه، رودخانه روآر،کوچه پس کوچه‌‌های باریک و سرسبز همراه با بوی ناب کاهگل، همچنین آداب و رسوم اهالی و غذاهای لذیذ سنتی همگی دست به دست می‌‌دهند تا مردم فرهنگ دوست و طبیعت دوست را به آلاشت بکشانند.


همه‌‌ی کسانی که تجربه سفر به ارتفاعات بکر و جذاب آلاشت را دارند از آن بعنوان مهمانی ابرها، رقص ابرها و یا پرواز میان ابرها یاد می‌‌کنند. این فضای رویایی با جاده‌‌ها و مسیرهای زیبا و دلچسب هرکسی را برای دیدارش وسوسه‌‌ می‌‌کند.


روستای ورسک سوادکوه


روستای ورسک در ۱۵ کیلومتری شهر پل سفید قرار دارد. چشم اندازهای طبیعی، کشتزارها و مراتع سرسبز، آب و هوای مطبوع، رودخانه‌‌های ورسک و گتو، آبشار زیبای رودخانه ورسک، پل تاریخی شاه عباسی و پل ورسک که بر روی دره زیبای ورسک بنا شده، همچنین وجود چشمه‌‌های آب معدنی الف چال و سرخ او گوشه‌‌ای از جلوه‌‌های جذاب این منطقه هستند که گردشگران زیادی را مجاب به بازدید از این منطقه می‌کند.

ورسک

موزه مردم شناسی سوادکوه


موزه مردم شناسی شهر آلاشت عمارتی منسوب به پدربزرگ پهلوی اول در قسمت غربی شهر است که عمارت 150 ساله مراد علی خان نام داشته است.طبقه دوم این عمارت در سال 1336 بهعلت زلزله تخریب شد اما در سال 1353بازسازی شد و در سال 1359 به عنوان کتابخانه عمومی از آن استفاده می شد تا آن که این خانه تبدیل به موزه مردم شناسی شد .

در داخل این موزه ابزارهای زندگی سنتی اهالی قدیم این منطقه مانند ادوات ریسندگی، ظروف فلزی یو چوبی، چراغ های گردسوز نفتی، ابزارهای کشاورزی مثل داس، تبر، ترازو و چرتکه نگه داری می شود و اشیای دیگری متعلق به حسینیه های آلاشت و ظروف آن ها مانند منبرهای چوبی، سماور قدیمی، چراغ نفتی، کتری مسی، پارچ چوبی و آفتابه لگن قدیمی در داخل موزه وجود دارد.

قدیمی ترین اثر موزهنردبانی به نام کاتی است که 350 سال قدمت دارد و از گلابی وحشی ساخته شده است ، نام این نردبان کاتی است.ساعات بازدید از موزه مردم شناسی از 9 صبح تا 5 بعد ازظهر است.

رصدخانه سوادکوه


اولین رصد خانه استان مازندران روی یکی از تپه های آلاشت به ارتفاع 50 متر از سطح شهر در سال 86 به نام مجموعه «آسمان نمای شهر آلاشت» با زیربنای 300 متربنا شده که از سه طرف به پرتگاه منتهی می شود. این رصد خانه دو تلسکوپ 6و 14 اینچی در زیر یک گنبد با قطر 4 متر دارد.همچنین در این رصدخانه دارای امکاناتی دیگری مانند :آسمان نما، ترازوی نجومی، مجموعه ای از نرم افزارها، کتاب ها و عکس و پوسترهای اخترشناسی می باشد. شما می توانید فقط از طریق پلکانی در کنار بوستان شهربه این منطقه دست یابید.


غار زنگیان سوادکوه


یکی از زیباترین غارهای منطقه سواد کوه ، غار زنگیان است که برای رفتن به آن جا باید از آلاشت خارج شوید و به سمت پل سفید برگردید تا به دو راهی ابتدای مسیر برسید ، هنگامی که به این دوراهی رسیدید فرعی سمت چپ را انتخاب کنید، شما بعد از پیمودن 15 کیلومتر به روستای زنگیان می رسید و اگر از آهالی روستا بخواهید آن ها شما را راهنمایی خواهند کرد. دو مسیر بسیار زیبا و دارای سازه های آهکی برای پیمایش این غار وجود دارد. اگر قصد رفتن به این غار زیبا را دارید توصیه می کنیم بدون غارنوردان حرفه ای وارد غار نشوید.

separator line

بیشتر بخوانید:

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری فریدونکنار

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits