دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاخ گلستان, از مقبره ناصرالدین شاه تا شمس العماره
12
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاخ گلستان-کاخ موزه گلستان-چه کسانی در کاخ گلستان زندگی کردند-ایوان تخت مرمر کاخ گلستان-عمارت اندرونی کاخ گلستان-خوابگاه ناصری کاخ گلستان- تالار خاقان مغفور کاخ گلستان- عمارت خروجی کاخ گلستان- عمارت صندوق خانه کاخ گلستان- رختدارخانه سلطنتی کاخ گلستان

پرونده کاخ گلستان که در سال ۲۰۰۷ میلادی به سازمان یونسکو ارسال شده بود بالاخره توانست در سی و هفتمین اجلاس سالانه به عنوان شانزدهمین اثر تاریخی ایران در جهان ثبت شود.

کاخ گلستان

به گزارش خبرگزاری آنا، کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی که در میدان ارگ تهران قرار دارد که در زمان‌های مختلف ساخته شده است.

کاخ گلستان، هفت پادشاه را در یک جا جمع کرد و هرکدام زندگی خود را در آن کاخ به پایان رساندند که البته نام آن از تالار گلستان واقع در عمارت خروجی گرفته شده‌ است.

شروع ساخت آن به ارگ تاریخی تهران و زمان شاه طهماسب اول در دوران صفویه در بخش قدیمی شهر تهران بر می‌گردد و بخش‌های اصلی آن در درون حصار قدیمی تهران احداث شد، ولی در دورهٔ قاجار گسترش فراوانی پیدا کرد که محل سکونت شاهان قاجار بود.گلستان یکی از چند کاخ ایرانی است که هم اکنون تبدیل به موزه‌ای برای بازدیدکنندگان شده است.

این کاخ در زمان پهلوی جهت مراسم رسمی و محل اقامت روسای جمهور و مهمانان ویژهٔ خارجی استفاده می‌شده است.شمس‌العماره، تالار سلام، تالار آینه، تخت مرمر، حوض خانه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار عاج، تالار الماس، تالار برلیان و حوضخانه عمارت بادگیربناهای موجود در کاخ گلستان هستند.

عمارت اندرونی، خوابگاه ناصری، تالار خاقان مغفور، عمارت خروجی، عمارت صندوق خانه و رختدارخانه سلطنتی ازجمله بناهایی که قبلا در کاخ گلستان بوده و الان نیست.

تاجگذاری پادشاهان قاجار از جمله احمدشاه در تخت مرمر، تاجگذاری مظفرالدین شاه قاجار درعمارت بادگیر، گشایش مجلس یکم در 18 شعبان 1324 ه. ق. با حضور شاه در اتاق برلیان عمارت گلستان، نخستین جلوس رضا پهلوی در 1304 بر تخت مرمر، تاج‌گذاری رضا پهلوی در 4 اردیبهشت 1305 در تالار سلام و تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی در تالار سلام از جمله وقایع تاریخی هستند که در کاخ گلستان اتفاق افتاده است.

"ایوان یا تخت مرمر" جایگاهی بوده که مراسم سلام و بار عام طبقات مختلف مردم در مقابل آن برگزار می شده است، این ایوان از بناهای آقامحمدخان بوده و تاج‌گذاری وی نیز در ‌آنجا انجام شده است و به نظر می‌رسد عمر برخی از قسمت‌های تخت مرمر به دوره زندیه می‌رسد و از سایر بناهای موجود کاخ گلستان قدیمی‌تر است.

پرونده کاخ گلستان که در سال 2007 میلادی به سازمان یونسکو ارسال شده بود بالاخره توانست در سی و هفتمین اجلاس سالانه به عنوان شانزدهمین اثر تاریخی ایران در جهان ثبت شود.کاخ گلستان شاهد تاج‌گذاری بسیاری از شاهان دوران قاجار و پهلوی بوده است. گزارش تصویری از بناها و محوطه این کاخ زیبا از جمله عکسی کمتر دیده‌شده از مقبره ناصرالدین شاه را ببینید.

تخت مرمر واقع در كاخ گلستان

اين تخت توسط شاهان قاجار و رضا شاه براى رسيدگى به مسائل مردم مراجعه كننده مورد استفاده قرار مي‌گرفت.

کاخ گلستان تهران

سالن تالار آينه كه شاهد تاج‌گذارى شاهان قاجار و همچنين محمدرضا شاه پهلوى بوده است.

کاخ گلستان تهران

مقبره ناصرالدين شاه

کاخ گلستان تهران

مقبره ناصرالدين شاه شامل كنده‌كارى بسيار زيبا روى سنگ مرمر. ناصرالدين شاه در پنجاهمين سال سلطنت خود به‌دست ميرزا رضاى كرمانى به ضرب گلوله كشته شد.

يک حوض طويل جلوى تخت مرمر. ساختمان‌هاى جديد پشت صحنه خودنمايى می‌كنند.

کاخ گلستان تهران

كاشی‌هاى برجسته كاخ گلستان.

کاخ گلستان تهران

نمايى ديگر از محوطه كاخ و ساختمان‌هاى اطراف.

کاخ گلستان تهران

نمايى از ديوارهاى اطراف حياط كاخ و شمس‌العماره

کاخ گلستان تهران

رویداد‌های مهمی از تاریخ معاصر ایران در مجموعه کاخ گلستان به وقوع پیوسته اما در حال حاضر این کاخ به موزه تبدیل شده است.

نمايى از داخل ساختمان شمس‌العماره.

کاخ گلستان تهران

دستگاه معروف به شهر فرنگ براى ديدن عكس.

کاخ گلستان تهران

یک نقاشی که فتحعلى شاه قاجار را به تصویر کشیده است.

کاخ گلستان تهران

نمايى ديگر از داخل محوطه كاخ گلستان.

کاخ گلستان تهران

درختان سرو قديمى و بسيار بلند داخل كاخ.

کاخ گلستان تهران

يک دختر خردسال با لباس زمان قاجار مقابل شمس‌العماره.

کاخ گلستان تهران

منبع : ایران شناسی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (12 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits