دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دشت لوت گرم‌ترین نقطه سطح زمین از فضا این‌گونه دیده می‌شود
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گرمترین نقطه سطح زمین-دشت لوت گرم‌ترین نقطه سطح زمین-آیا لوت گرمترین نقطه زمین است-گرمترین نقطه سطح زمین+ تصاویر-دشت کلوت گرمترین نقطه زمین -گرمترین نقطه زمین را می‌شناسی

شاید بدانید که دشت لوت واقع در کشورمان ایران گرم‌ترین نقطه روی سطح زمین است. اما شاید تاکنون تصویر جالب آن را از فضا ندیده باشید.

دشت لوت گرم‌ترین نقطه سطح زمین از فضا این‌گونه دیده می‌شود

در تصویر بالا لکه تیره رنگ قسمتی از دشت لوت را در جنوب شرقی ایران نشان می‌دهد که گرم‌ترین نقطه سطح زمین محسوب می‌شود. بالاترین دمایی که تاکنون توسط ماهواره‌ها از فضا اندازه‌گیری شده مربوط به سال ۲۰۰۵ است که دمای سطح زمین در نقطه‌ای از دشت لوت ۱۶۰ درجه فارنهایت یا ۷۰٫۷ درجه سانتی‌گراد بوده است.

دشت لوت گرم‌ترین نقطه سطح زمین از فضا این‌گونه دیده می‌شود

قسمت‌های روشنی که در تصویر می‌بینید به گزارش آژانس فضایی اروپا تپه‌ها و برآمدگی‌های ایجاد شده توسط بادهاست و قسمت تیره رنگ مربوط به تپه‌های شنی با ارتفاع بسیار بالاست که در بعضی اوقات به ۳۰۰ متر نیز می‌رسد. در قسمت بالا و سمت راست ناحیه سبز رنگ مرز بین ایران و افغانستان را نشان می‌دهد و لکه‌های سفیدرنگ پایین و سمت چپ نشان‌دهنده کوه‌های پوشیده از برف بارز است.

دشت لوت گرم‌ترین نقطه سطح زمین

این تصویر توسط ماهواره Envisat و ابزار MERIS به ثبت رسیده است و نشان‌دهنده این نکته جالب است که در دو نقطه تقریباً نزدیک به هم اختلاف دما می‌تواند چقدر زیاد باشد.

منبع : فارنت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits