دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنا شوید با خانه حسن پور مکان تاریخی و کمتر دیده شده در اراک + عکس
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خانه حسن پور اراک بنایی تاریخی با قدمت صد ساله : خانه حسن پور اراک یک سازه قدیمی و با ارزش بوده که امروزه به عنوان یک موزه نگهداری می شود. این خانه قدمتی صد ساله داشته و متعلق به زمان قاجار می باشد. در ادامه با دیدنی های این بنا آشنا خواهید شد.

یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی در اراک خانه حسن پور بوده که جذابیت های گردشگری زیادی دارد. قدمت این خانه به زمان احمد شاه قاجار باز می گردد. جالب است بدانید، ابتدا در این مکان اولین شرکت فرش راه اندازی شده و بعدها تغییر کاربری داده است.

معرفی خانه حسن پور اراک

این خانه یکی از بناهای تاریخی شهر اراک بوده و قدمتی صد ساله دارد. تحقیقات و بررسی ها نشان داده که ساخت این بنا در زمان تاجران انجام شده و ساخت آن در زمان یکی از معروف ترین تاجران فرش، با نام حاج علی مشیری انجام شده است. این خانه امروزه از دیدنی های اراک به شمار می آید و از دیگر دیدنی های اراک می توان به حمام چهارفصل نیز اشاره کرد.

خانه حسن پور اراک

در تاریخچه این بنا رویدادها و اتفاقات مهمی به ثبت رسیده اند. همانطور که اشاره شد، این بنا در ابتدا یک کارخانه فرش بوده که نقش مهمی در تجارت شهر اراک داشته است. بعدها این خانه به یک مدرسه تبدیل شد و محلی برای تعلیم و تربیت بود. در آن زمان نام این مدرسه، مدرسه مجیدی بوده است. آخرین مالک این بنا نیز شخصی به نام جواد حسن پور بوده که این بنا را به عنوان یک خانه مسکونی مورد استفاده قرار داده است.

سال ها بعد این خانه به وسیله اداره میراث فرهنگی خریداری شده و مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در سال ۱۳۸۲ نیز این بنا به عنوان یک موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در این استان راه اندازی شد. امروزه این موزه و ویژگی های مهم آن مورد توجه بازدیدکنندگان و توریستان زیادی هستند.

عکس خانه حسن پور اراک

ویژگی های خانه:

اینگونه از بناها به دلیل برخورداری از سبک و نوع معماری خود بسیار جالب توجه هستند. این بنا دارای دو طبقه بوده و زمین آن به مساحت ۶۰۰ متر مربع است. در طبقه همکف می توانید، اتاق های زمستان نشین را مشاهده کنید که البته از معماری بسیار ویژه ای برخوردار می باشند. انبار و مطبخ نیز یکی دیگر از بخش های این همکف هستند.
این بنا دارای یک حیاط مرکزی بوده و در جهت های مختلفی از آن نیز اتاق هایی واقع شده اند که رو به حیاط باز می شوند. سازه اصلی این بنا را خشت تشکیل داده است. این خانه بنایی آجرکاری شده با تزئینات زیبای کاشی کاری می باشد. آشپزخانه، نانواخانه و انبار و دستشویی از بخش های دیگری بوده که در این بنا مشاهده می کنید.

دیدنی های خانه:

در نمای بیرونی خانه حسن پور اراک نیز کاشی کاری های اسلیمی را می بینید که بسیار زیبا و دیدنی هستند. این بنا امروزه از بخش های مختلفی تشکیل شده و شامل نمایشگاه خط، نمایشگاه شیشه، سفال، سرامیک، گیلم و فرش و … می باشد.

خانه حسن پور بنا تاریخی

معماری خانه حسن پور

با بازدید از هر یک از بخش های این موزه می توانید، اطلاعات مهمی را درباره صنایع دستی ایرانی و ارزش آن ها کسب کنید. یکی از جذاب ترین بخش هایی که در این موزه مشاهده می کنید، نمایشگاه فلز و آثار حجمی می باشد.
ملیله کاری زنجان که یک هنر ارزنده و نفیس بوده در این موزه به نمایش گذاشته شده است. نمایشگاه آثار چوبی، نمایشگاه منسوجات، مجسمه سازی و … از بخش های جذاب این موزه دیدنی هستند. از دیگر دیدنی های اراک می توان به روستای هزاوه اشاره نمود که جذابیت های گردشگری زیادی دارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits