دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زیباترین مناطق طبیعی ایران کجاست ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
میان این همه جاذبه‌های طبیعی که ایران دارد، تعداد زیادی از آن‌ها آن قدر منحصربه‌فرد و چشم‌نواز هستند که به جرات می‌توان گفت نمونه‌ای از آن‌ها در جهان وجود ندارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با چند نمونه از مکان‌های طبیعی و زیبا ایران آشنا شوید.

ایران کشوری پهناور و چهار فصل است. ایران علاوه‌بر مکان‌های تاریخی، به‌دلیل چهار فصل بودن، مناطق طبیعی بسیار متنوع و معرکه‌ای وجود دارد. این مناطق مانند تنگه رغز، دریاچه عروس، دشت لوت، آبشار مارگون، دریاچه ارومیه، دیزان، باداب سورت و... هستند. مناطق طبیعت گردی ایران به همین چند مکان ختم نمی‌شوند. خیلی از این مکان‌ها در سراسر دنیا شناخته شده‌اند و به‌دلیل طبیعت بکر و زیبایی که دارند، مورد توجه توریست‌های زیادی از سراسر جهان قرار گرفته‌اند و برای بازدید از این مناطق طبیعی به ایران سفر می‌کنند. میان این همه جاذبه‌های طبیعی که ایران دارد، تعداد زیادی از آن‌ها آن قدر منحصربه‌فرد و چشم‌نواز هستند که به جرات می‌توان گفت نمونه‌ای از آن‌ها در جهان وجود ندارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با چند نمونه از مکان‌های طبیعی و زیبا ایران آشنا شوید.

تنگه رغز

عکس تنگه رغز

تنگه رغز یا دره رغز در منطقه فسارود در مجاور روستای رغز واقع شده است. این روستا که در شهر داراب قرار دارد، یکی از بهترین مکان‌های معرکه طبیعت‌ گردی در ایران محسوب می‌شود. تنگه رغز داراب از برخورد آب به سنگ در طول هزاران سال به وجود آمده است. این تنگه منظره‌ای بسیار بکر و زیبا دارد؛ جوری که چشمانتان را نوازش می‌دهند. صدای دلنشین آبشارها حسی وصف نشدنی به شما منتقل می‌کنند. شنا در حوضچه‌های زلال که داخل آن ماهی قزآلا وجود دارد، تجربه‌ای بی‌نظیر است. این دره حدود پنج کیلومتر مساحت دارد. با طی کردن این مسافت آبشارها و حوضچه‌های بسیار متنوع و دیدنی را مشاهده خواهید کرد که حس بسیار فوق‌العاده‌ای به شما منتقل می‌کنند.

دریاچه عروس

دریاچه عروس

این دریاچه زیبا در روستای حلیمه جان قرار دارد. این روستا در منطقه رحمت آباد واقع شده و جز شهرستان رودبار گیلان است. در دوران گذشته نام این دریاچه، حلیمه جان بود. اما در سال‌های اخیر آن را با نام دریاچه عروس گیلان می‌شناسند. هنگام صبح به‌دلیل وجود جلبک کاملا رنگ این دریاچه سبز می‌شود. وقتی باد شروع به وزیدن می‌کند، جلبک‌ها کنار می‌روند و رنگ دریاچه به آبی تبدیل می‌شود. روستای حلیمه جان بسیار زیبا و بکر است و منطقه بسیار مناسبی برای طبیعت گردی محسوب می‌شود.

دشت لوت

عکس کویر لوت

با رفتن به کویر لوت یا دشت لوت منظره‌ای بسیار تماشایی را خواهید دید. این دشت زیبا در جنوب شرقی کشور قرار دارد. نکته جالبی که درمورد این منطقه وجود دارد، این است که این دشت جز یکی از گرم‌ترین مناطق این کره خاکی است. مساحت کویر لوت بیش‌تر از 40 هزار کیلومتر مربع برآورد می‌شود. همچنین این دشت بین استان خراسان جنوبی، استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد. دشت لوت تنها مکان طبیعی است که در ایران جزء میراث جهانی یونسکو به‌حساب می‌آید.

آبشار مارگون

آبشار مارگون

آبشار مارگون در شهرستان سپیدان قرار دارد که در استان فارس واقع شده است. نظیر این آبشار را در کم‌تر جایی می‌توانید پیدا کنید؛ آبشار مارگون جز یکی از زیبا‌ترین مکان‌های طبیعی این کشور است. تفاوتی که این آبشار با آبشارهای دیگر دارد، در این است که آبشار مارگون از رودخانه جاری نمی‌شود. در دل کوه چندین چشمه به وجود آمده‌اند و این باعث می‌شود آب این چشمه‌ها از بین صخره‌ها به بیرون جاری شوند و آبشار مارگون را به وجود آورند.

دیزان (طالقان)

دیزان (طالقان)

یکی از مناطق طبیعی و زیبای ایران روستای دیزان است. این روستای زیبا در دامنه رشته کوه مرکزی البرز قرار دارد و بخشی از شهرستان طالقان است. این روستا آب‌وهوای بسیار معتدل و دل‌پذیری دارد. همچنین علاوه‌بر آب و هواب خوب دارای منظره‌ای بسیار تماشایی و وصف نشدنی است. به‌دلیل این ویژگی‌ها دیزان به محلی بسیار لذت بخش و تماشایی تبدیل شده؛ با رفتن به این مکان لحظات بسیار خوشی را تجربه خواهید کرد.

باداب سورت

Badab Soort باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت یکی دیگر از مناطق مناسب برای طبیعت گردی ایران است و همچنین دومین اثر ملی طبیعی ایران محسوب می‌شود. این چشمه‌ها در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه واقع شده‌اند. این چشمه‌های آب شور به رنگ‌های متفاوتی مثل نارنجی، قرمز، زرد و آبی دیده می‌شوند. در این مکان استخرهایی با رنگ‌های مختلفی وجود دارد که همین دلیل باعث شده تا این مکان بسیار موردتوجه گردشگران قرار بگیرد. اطراف چشمه‌های بادال سورت از درخت‌ها و گیاه‌های مختلف و متنوعی مانند درختچه‌های زرشک وحشی، درختانی با برگ‌های سوزنی و... پوشیده شده است. همچنین این چشمه‌ها به‌دلیل اینکه ساختار پیچیده‌ای از لحاظ زمین‌شناسی دارند، در هیچ زمانی دچار خشکی نمی‌شوند و همین موضوع این مکان را بسیار در ایران و حتی دنیا خاص کرده است.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

دریاچه رومیه میان استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و داخل کشور ایران است. علاوه‌بر پهناوری و وسعتی که این دریاچه دارد، یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌های ایران محسوب می‌شود. دریاچه ارومیه به‌دلیل بارش کم برف و باران و همچنین به‌علت گرم شدن کره زمین خشک شد. اما در دو سال اخیر دریاچه جانی دوباره گرفته است و دیگر خشک و بی‌جان نیست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits