دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سفری به شهرستان سقز و مناطق گردشگری آن
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
شهرستان سقز یکی از شهرستان های استان کردستان از نظر جغرافیایی در 46 درجه و 16 دقیقه ی درازای خاوری و 36 درجه و 14 دقیقه ی پهنای شمالی و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع است.

آشنایی با شهرستان سقز واقع در کردستان

سقز، یکی از سردترین شهرهای ایران، در استان کردستان قرار دارد. در زمان مادها قومی به نام سکا به ایران حمله کردند و این شهر را به‌عنوان پایتخت برگزیدند، نام امروزی این شهر یادگاری از قوم سکا‌ست.

این شهر روی دو تپه بزرگ بنا شده و رودخانه ولی‌خان آن را به دو‌بخش تقسیم کرده است. سفر به شهر سقز تجربه ای به‌یاد‌ماندنی است. در ادامه از جاهای دیدنی سقز و جاذبه های گردشگری سقز بیشتر گفته‌ایم.

موقعیت جغرافیایی سقز

شهرستان سقز در شمال استان کردستان واقع شده و دومین شهر این استان می باشد.با وسعتی حدود 4444 کیلومتر مربع در شمال غرب،شمال و شمال شرق به ترتیب با شهرهای بوکان،شاهین دژ و تکاب (استان آذربایجان غربی)هم مرز می باشد،در شرق با دیواندره و در جنوب با مریوان مرز مشترک دارد،همچنین در حاشیه ی جنوب غربی به کردستان عراق چسبیده است و در غرب با شهر بانه همسایه است.

این شهر در 46 درجه و 17 دقیقه طول جغرافیایی و 36 درجه و 14 دقیقه عرض جغرافیایی از خط استوا واقع شده است.ارتفاع آن از سطح دریا 1476 متر است و نسبت به تهران 25 درجه و 27 دقیقه طول غربی فاصله دارد.در ناحیه ای کوهستانی و مرتفع بین ارتفاعات نامنظم سلسله جبال زاگرس واقع شده،در جنوب این شهر کوههای هیجانان و در غرب آن کوههای ملقرنی گسترده اند.

جمعیت سقز

براساس آمار ارائه شدهٔ سال 1395 شهر سقز با جمعیت 165 ٫ 258 تن پس از سنندج ، دومین شهر پرجمعیت استان کردستان است. زبان و گویش مردم سقز، کردی سورانی است.

در سال 1370 شمار شهرنشینان شهرستان سقز حدود 100 ٬ 113 تن بوده است و جمعیت روستاییان آن هم برابر با 79 ٬ 200 تن بوده که جمعاً کل شهرستان دارای جمعیتی برابر با 160 هزار تن داشته است؛ اما با تغییرات حاصل در روستاهای خوش آب وهوا و ایجاد و احداث راه های آسفالتهٔ روستایی و برق کشی و مخابرات و دیگر امکانات، تمایل مردم به سکونت در روستاها بیشتر شده است .

گردشگری در سقز

قلعه زیویه یکی از جاذبه های گردشگری سقز

قلعه باستانی زیویه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر سقز است. این قلعه به‌عنوان نماد قدمت سقز شناخته می‌شود.

کارشناسان پس از بررسی قدمت قلعه زیویه را به دوران مادها نسبت دادند. قلعه زیویه یادگاری ارزشمند است که در سال ۱۳۲۵ بر اثر وزش باد و بارش باران از زیر خاک بیرون آمد.

این قلعه بالای تپه‌ای بلند ساخته شده بود که برای دشمنان به راحتی قابل دسترسی نباشد و هنوز هم به محیط اطرافش اشراف دارد. کارشناسان در طول سال‌هایی که روی این قلعه کاوش می‌کردند اشیاء قدیمی ارزشمندی در آن پیدا کردند.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در سقز و نزدیک به قلعه زیویه در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

قلعه زیویه در سقز
قلعه زیویه

حمام حاج صالح

حمام حاج صالح یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های شهر سقز است که در دوران صفویه بنا شد و در دوران زندیه بخش‌های جدیدی را به آن اضافه کردند. این حمام به سبک معماری اصفهانی ساخته شده و داخل آن با آهک بری سقف و حکاکی روی ستون‌ها تزیین شده است.

حمام حاج صالح یکی از کامل‌ترین حمام‌های قدیمی است که شامل بخش‌های متعددی مانند ورودی، سربینه، خزینه، گرم‌خانه، خلوتی و انبار می‌شود. این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

حمام حاج صالح در سقز
حمام حاج صالح

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

منطقه حفاظت‌شده عبدالرزاق در شرق شهر سقز قرار دارد. این منطقه سومین منطقه حفاظت‌شده کردستان است که زیستگاه مهمی برای گونه‌های متفاوت جانوری و گیاهی است. بیش از ۳۵۰ گونه گیاه در این منطقه وجود دارد که بسیاری از آن‌ها دارویی‌اند؛ بادام وحشی، زنبق، میخک، مرزه و زول بعضی از این گیاهان‌اند.

قوچ، میش، عقاب طلایی، کبک، مرغ حق، قرقی و لک لک از گونه‌های جانوری منطقه حفاظت شده عبدالرزاق‌اند.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق
منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

غار کرفتو، بزرگترین غار باستانی ایران

غار کرفتو که از آن به عنوان بزرگترین غار باستانی ایران نام برده می شود، غاری تاریخی است که در دل خود افسانه هایی ماندگار جا داده است. بعضی ها این غار را مقبره رستم و بعضی دیگر مقبره هرکول می دانند. این غار عظیم و جذاب که بر اثر سکونت اقوام مختلف ایرانی طی تاریخ با هنر معماری عجین شده است در ۹۰ کیلومتری شهر سقز واقع شده است

غار کرفتو در سقز
غار کرفتو

‏مسجد دومناره سقز

این مسجد در خیابان امام و در بافت قدیمی سقز واقع شده است تاریخ دقیق ساخت آن ‏مشخص نیست ولی اهالی محل ساخت آن را به شیخ حسن مولاناآباد از علمای سابق ‏مذهبی منطقه نسبت می دهند که احتمال دارد در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته ‏شده باشد.

مسجد دارای شبستانی به چهار ستون قطور چوبی است در ضلع جنوب غربی، ایوان ستون دار ساخته شده که فرم مخصوص مساجد ‏منطقه کردستان را تداعی می کند. در بالای مسجد دومناره قرار دارد و به همین دلیل به ‏مسجد دومناره شهرت پیدا کرده است.‏

‏مسجد دومناره سقز
‏مسجد دومناره سقز

سد چراغ ویس سقز

روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سقز در استان کردستان ایران است. این روستا در دهستان میرده قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.سیمینه رود از کوهستان‌های منطقه سقز و بانه و کردستان عراق سرچشمه گرفته و پس از عبور از بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

ظرفیت اصلی سد چراغ ویس سقز ۸۵ میلیون متر مکعب است و بیش از ۶۰ روستا می‌توانند از آب آن برای مصارف کشاورزی و شرب بهره‌مند شوند. آب ۶۰ روستا از سد چراغ ویس تامین شود. این سد از سال ۹۳ احداث شده و برنامه‌ای بلند مدت برای تفریح و سلامت شهر سقز را دنبال می‌کند. این سد نزدیکی روستای چراغ ویس قرار دارد و دلیل اصلی نامگذاری این مکان تفریحی است.

سد چراغ ویس سقز
سد چراغ ویس سقز

هتل کورد سقز

هتل کورد در پائیز سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید. این هتل دارای ۵ طبقه مشتمل بر ۴۰ باب اتاق است، که پراکندگی اتاق ها در طبقات دوم تا چهارم می باشد. هتل کورد مجهز به امکانات رفاهی از جمله استخر، سالن بدن سازی و سونا می باشد که در اختیار مهمانان قرار گرفته است. موقعیت مکانی مناسب هتل چهار ستاره کورد سقز و قرار گیری در جوار رودخانه، سبب بهره مندی مسافران و مهمانان از آب و هوای بهتر این منطقه و دسترسی آسان به دانشگاه آزاد و مرکز شهر می شود.

هتل کورد سقز
هتل کورد سقز

پیست اسکی سقز

یکی از تفرجگاه ها و مکان های محبوب در بین مردم سقز، «پیست اسکی» این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد. این پیست که بیش از 6 ماه از سال مملو از برف است، دارای طولی برابر با 1200 متر دارای و قله ای با ارتفاعی بالغ بر 2700 متر از سطح دریا است که مکان مناسبی برای تفریح جوانان و علاقه مندان به ورزش های زمستانی است .

پیست اسکی سقز
پیست اسکی سقز

رودخانه سقز

این رودخانه زیبا در شهر سقز کردستان است و یکی از جاذبه های دیدنی این استان به حساب می آید. این رودخانه زیبا در حاشیه پارک کوثر قرار گرفته است .

رودخانه سقز
رودخانه سقز

مسجد شیخ مظهر سقز

مسجد شیخ مظهر سقز با معماری کاملا سنتی و بومی کردستانات در اوایل دوره قاجاریه توسط چند نفر اهالی محلی بنا گردیده. این مسجد به شکل مربع و با ارتفاعی مشرف به محلات مجاور در بهترین نقطه ممکن و در مرکز بافت قدیمی شهر سقز احداث گردیده.

استفاده از چوب، سنگ و آجر به عنوان مهمترین عناصر معماری در ساختمان این گونه مساجد به بهترین شکل و شیوه ممکن صورت گرفته است.

بطوری که همواره از این روش بنا ساختن، با کمترین هزینه و بهترین بهره برداری مساجدی احداث می شدند، که از نظر فن معماری به بهترین وجه ممکن از آنها بهره جسته می شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits