دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سیزده بدر در قزوین کجا بریم ؟
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قزوین یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران است. مکان های طبیعی این شهر در روز سیزده بدر شلوغ می شود و مردم به دامان طبیعت می روند. با ما باشید تا بهترین مکان های طبیعی برای سیزده بدر در قزوین را معرفی نماییم.

جاذبه های طبیعی قزوین برای سیزده به در

مکان های طبیعی برای سیزده بدر در قزوین موضوع مورد بحث ماست. استان قزوین متشکل از سه منطقه متمایز و مشخص کوهستانی، کوهپایه ای و دشتی است و مناطق کوهستانی به صورت کمربند ناپیوسته ای، نواحی شمالی، جنوبی و غربی آن را تحت پوشش خود قرار داده است.

مناطق کوهستانی این استان آب مورد نیاز اراضی دشتی را تأمین می کند. این استان دارای آب و هوای متنوعی در طیف بیابانی، نیمه بیابانی، سرد و معتدل کوهستانی و گرم و نیمه مرطوب است.

بهترین مکان برای سیزده بدر در قزوین

بهترین جا برای سیزده بدر در قزوین

1. روستای مغانک قزوین مکانی عالی برای سیزده به در

مغانک نام روستایی خوش آب و هوا و ییلاقی در دامنه یکی از کوه های سر به فلک کشیده رشته کوه البرز، در منتهی الیه مرز شمال غرب استان قزوین و در بخش طارم سفلی قرار گرفته است.

این روستا در منطقه ای نسبتا مرتفع قرار داشته به طوری که ارتفاع آن از سطح آب های آزاد حدود ۱۶۰۰ متر است.

امتداد شیب ملایم دامنه کوه در غرب روستا از دیرباز مورد توجه ساکنین قرار گرفته و تبدیل به اراضی کشاورزی و باغات میوه شده است و به نام های توتستان بزرگ و توتستان کوچک خوانده می شود.

علت آن این است که در روزگاران قدیم و حتی تا سال های نه چندان دور درختان توت بسیاری در این دو محل بوده است البته بقایای آن درختان قدیمی کم و بیش در حال حاضر قابل مشاهده است.

بهترین جا برای سیزده بدر در قزوین

2. الموت بالا جایی فوق العاده برای سیزده بدر در قزوین

«الموت بالا» با مکان های ناب و چشم اندازهای دلربای هزار رنگ و قرار داشتن در منطقه ای سخت گذر، بهشت ناشناخته ایران است. این منطقه زیبا و بکر سردسیری در شمال شرق بخش الموت شرقی شهرستان قزوین، هم مرز استان مازندران است.

اینجا محیطی آرام و زیبا و دور از آلودگی های صنعتی و همچنین بصری برای دوستداران طبیعت و آنانی است که دوست دارند ریه های خود را از اکسیژن سالم و پاک پر کنند، اگرچه سختی راه های دسترسی و کمبود زیرساخت های رفاهی موجب شده تا این محل کمتر مورد توجه گردشگران قرار گیرد، اما مکان خوب برای سیزده بدر در قزوین است.

مناظر زیبا و چشم اندازهای شگفت انگیز همچون آبشارها و چشمه سارها، کوه های سربه فلک کشیده پوشیده از برف، دشت های سرسبز و گلزارها، صخره های سنگی زیبا، چشمه های آبگرم و معدنی، دره های مه آلود و پوشش جنگلی متراکم در کنار روستاهایی با بافت سنتی و معماری پلکانی این مکان را به بهشت طبیعت گردی تبدیل کرده است.

دسترسی به الموت بالا از «معلم کلایه» و شرق بخش الموت شرقی شهرستان قزوین میسر است، البته از سمت جنوب غرب استان مازندران نیز می توان به این سرزمین زیبا رسید.

بیشتر گردشگران این مکان پر راز و رمز کوهستانی که برای رسیدن به آن باید از راه های پر پیچ و خم گذشت را کوهنوردانی تشکیل می دهند که برای صعود به قله ۴ هزار و ۱۷۵ متری استان قزوین ترجیح می دهند در الموت بالا دمی بایستند و از زیبایی های خیره کننده لذت برند.

جاذبه های طبیعی قزوین

3. پارک ملاخلیلا قزوین محلی عالی برای سیزده بدر

یکی از بزرگ‌ ترین پارک های قزوین که در مسیر رفت‌ و آمد مسافران قرار دارد، بوستان ملاخلیلا است که به تازگی و طی چند سال اخیر افتتاح شده است. این پارک روزانه میزبان شهروندان و مسافران زیادی است که به شهر قزوین سفر می‌کنند.

این بوستان از نظر وسعت دومین بوستان بزرگ شهر قزوین به شمار می‌ رود طوری که مساحت آن بالغ بر هفت هکتار است. همچنین محل مناسبی برای اسکان خانوادگی است چرا که به صورت محافظت شده و دارای درب ورودی و خروجی است.

تمامی امکانات خدماتی و رفاهی از قبیل سرویس بهداشتی، بوفه، محل استراحت، آلاچیق، محل بازی کودکان، بناهای تاریخی و گردشگری شبیه‌سازی شده متناسب با شهر قزوین و … در آن وجود دارد که لحظات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

پارک های قزوین

4. پارک ملت پارک فوق العاده برای سیزده بدر در قزوین

یکی از پارک های قزوین که قدمتی بسی طولانی دارد و در دوران صفویه بنا شده است پارک ملت قزوین است که محل مناسب برای اسکان مسافران برای دایر کردن چادر و … به شمار می‌رود.

این بوستان سرسبز در گذشته به عنوان یک بازیگاه بزرگ شهری شناخته می‌شد ولی طی چند سال اخیر از سال 1390 به بعد تغییر کاربری داده وسایل بازی آن منجمله چرخ فلک و … آن به بیرون شهر برده شد.

پارک ملت قزوین دارای یک بازیگاه برای کودکان به همراه دریاچه مصنوعی است که تعدادی قایق و حیواناتی همچون گاز و اردک نگهداری می‌شود که تماشا شنا کردن آنان لذت‌ بخش است؛

علاوه بر این در این پارک درختان کهنسال زیادی به همراه فضای سبز دلنشین وجودی دارد که محل دنج و راحتی برای سیزده بدر در قزوین به شمار می رود که از امنیت خوبی نیز برخوردار است.

بهترین پارک های قزوین برای سیزده بدر

5. دریاچه اوان مکان بینظیر برای سیزده بدر در قزوین

دریاچه اوان در استان قزوین و در منطقه معروف الموت قرار دارد. این دریاچه هشتاد و نهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

بستر دریاچه مملو از لجن و رسوبات ته‌ نشین شده می‌ باشد که حالت چسبندگی بسیاری دارد. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است.

در تابستان این دریاچه محل ماهی‌ گیری، آب‌ تنی و قایقرانی و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

سیزده بدر در اطراف قزوین کجا بریم

6. چشمه یله گنبد قزوین جایی باصفا برای سیزده به در

یله گنبد یکی از دهات دهستان ” قاقازان “در بخش ” ضیاءآباد ” شهرستان قزوین است. چشمه یله گنبد در پانزده کیلومتری شمال این ده قرار دارد و راه دسترسی به آن سخت و کوهستانی است.

این چشمه در کف دره ای که از آن رود خانه کوچکی عبور می کند و به رودخانه شاهرود می ریزد، از دل زمین بیرون می آید. آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آب های معدنی بیکربناته کلسیک آهن و گاز دار خیلی گرم است.

استحمام در این آب بدلیل وجود گاز کربنیک و گرمای آن، تسکین دهنده و ضد درد است. ظاهرا این آب در درمان بیماری های عصبی ،مفصلی و رمانتیسم موثر است و آشامیدن آن نیز در کار دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفرا و بیماری های معده ای و روده ای و نیز بیماری های تغذیه ای موثر است.

جاهای سرسبز اطراف قزوین برای سیزده بدر

7. پارک دهخدا مکانی مناسب برای سیزده بدر در قزوین

پارک دهخدا همچون بلوار در وسط خیابان به صورت طولی و مثلثی شکل قرار دارد، طوری که دو طرف آن مشرف به خیابان است به همین دلیل برای امنیت دور تا دور پارک را حصارکشی کرده‌اند تا کودکان به هنگام بازی به خیابان نروند.

دارای تمامی امکانات خدماتی و رفاهی است. پارک دهخدا در مساحتی بالغ بر 4 هزار مترمربع به طور طولی ساخته شده است طوری که طول آن در برخی مناطق به 30 متر هم می‌رسد. این بوستان فضای دلنوازی از طبیعت را پیش روی شما قرار می‌ دهد.

پارک دهخدا از بهترین پارک های قزوین برای سیزده بدر است که در منطقه دو شهر قزوین دارد. برای پوشش گیاهی این بوستان از چمن استفاده شده است. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از پل عابر پیاده نیز استفاده کنید. محل مناسبی برای استراحت و یک دیدار گرم است. دسترسی آسانی نیز دارد.

جاذبه های گردشگری قزوین

8. پارک جنگلی فدک قزوین مناسب برای سیزده بدر

پارک جنگلی فدک قزوین یا پارک جنگلی باراجین اولین و بزرگ‌ترین پارک جنگلی قزوین به شمار می‌رود که در مساحتی بالغ بر هزار و پانصد هکتار در یک منطقه کوهستانی با آب هوای خوش و خنک احداث شده است که دارای ورودی است. در واقع باراجین از ابتدای آزادراه قزوین به زنجان شروع می‌شود و تا دامنه‌های البرز این منطقه ادامه می‌یابد.

از بلندای این بوستان که از بهترین پارک های قزوین است می‌توانید شهر را تماشا کنید که به بام قزوین شهرت دارد. در این پارک چندین یادمان برای شهدای گمنام وجود دارد و دارای برج بلندی است که نشان و یادمان شهدای گمنام است.

در پارک جنگلی باراجین یک قله مردمی وجود دارد که گروه‌های مختلف ورزشی و افراد هر هفته برای پیاده‌روی این مسیر را انتخاب می‌کنند.

بهترین پارک های قزوین برای اسکان

9. پارک الغدیر قزوین مکانی عالی برای سیزده بدر

پارک الغدیر قزوین در کنار دادگستری کل استان قزوین و در مساحتی بالغ بر 46 هزار مترمربع ساخته شده است. دارای فضای سبز گسترده‌ ای است. در کنار این پارک بازیگاه سرپوشیده الغدیر قرار دارد که در آن وسایل بازی و شادی برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که می‌توانید از این مجموعه نیز بازدید و ساعات خوشی را سپری کنید.

پارک الغدیر از پارک های قزوین و محل مناسب برای اسکان و استراحت است که دارای امکاناتی از قبیل، آلاچیق، بازیگاه کودکان به همراه سرسره، الاکلنگ، تاب، آبخوری، سرویس بهداشتی، درخت، سطل زباله و .. است.

درختان این مجموعه کوچک و زینتی هستند طوری که شاخه‌های آن به صورت آویزان هستند، در پوشش گیاهی این مجموعه از چمن و گل های رنگارنگ زیادی استفاده شده است.

سیزده بدر در قزوین کجا برویم

10. بوستان هشت‌ بهشت منطقه ای عالی برای سیزده بدر در قزوین

بوستان هشت‌ بهشت از پارک های قزوین است که دارای طراحی فضای سبز زیبایی است، از بوستان های زیبای شهر قزوین به شمار می رود به همین دلیل محل مناسبی برای سیزده بدر در قزوین است. این پارک روبروی استانداری قزوین قرار دارد.

از امکانات این پارک می‌توان به فضای سبز گسترده به همراه طراحی زیبا، درختان سرسبز، سرویس بهداشتی، نیمکت صندلی، آلاچیق و .. اشاره نمود.

در فصل پاییز بوستان هشت بوستان زیبایی خود را با برگ‌ریزان و تغییر رنگ درختان به نمایش می‌گذارد. دارای پوشش گیاهی سبز رنگی به همراه پیاده رو و گل های رنگارنگی است که حس زندگی را در آدمی بیدار می‌کند.

جای خوب برای سیزده بدر در قزوین

سیزده بدر در مشهد کجا بریم ؟

فلسفه سیزده به در : آشنایی با آداب و رسوم سیزده به در

سیزده بدر در اصفهان کجا بریم ؟

20 جاذبه طبیعی فوق العاده برای سیزده بدر در تهران

سیزده بدر در کرمان کجا بریم ؟

سیزده به در سال 99

ماجرای نحسی ۱۳ بدر : علت نحسی سیزده بدرچیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits