دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ مکان فوق العاده برای سیزده بدر در استان اصفهان
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
سیزده بدر یا روز طبیعت یکی از روزهایی است که اکثر مردم به مکان ها و طبیعت می روند. با ما همراه باشید تا شما را با مکان های طبیعی شهر اصفهان مناسب برای سیزده بدر آشنا نماییم.

مکان های تفریحی شهر اصفهان برای سیزده به در

مکان های مخصوص سیزده بدر در اصفهان موضوع مورد بحث ماست. کمتر شهری در ایران مثل اصفهان می‌ماند. هم خودش دیدنی است و هم اطرافش. اصفهان جایی است که آدم از تماشای بناهای تاریخی و پل‌هایش و راه رفتن در کوچه‌هایش سیر نمی‌شود و وقتی زاینده‌ رود پرآب باشد سفرت دلچسب‌ تر هم هست.

به جز خود شهر که جاهای دیدنی زیادی دارد، جاهای دیدنی اطراف اصفهان هم کم نیست. یکی از موضوعاتی که مردم شهر اصفهان و مسافرانی که به این شهر می آیند به آن توجه می کنند، مکان های طبیعی برای سیزده بدر است.

جاذبه های طبیعی اصفهان

1. کوه صفه بهترین مکان برای سیزده بدر در اصفهان

در سفر به اصفهان کوه صفه تقریبا هرجای شهر که بروی همراهت است و به دلیل نورپردازی‌ هایش در شب دیدنی‌ تر هم می‌شود. صفه در حقیقت یکی از نمادهای شهر اصفهان است و از بالایش کل شهر زیرپایت است.

این کوه در جنوب غربی شهر قرار گرفته و به دلیل فضای سنگی صاف آن به صفه مشهور شده. صفه، طبیعت بکری دارد، پر دارودرخت است و برای پیاده‌ روی جای خوبی است.

جدا از زیبایی خود کوه و اطرافش، امکانات خوبی هم برای گردشگران در نظر گرفته شده. هم رستوران و کافه دارد، هم پارک کوهستانی و هم باغ‌وحش، آبشار، سالن بولینگ و غارها و آبشارهای متعدد، صفه را خواستنی‌تر هم کرده است. بیشتر گردشگران صفه را برای صرف صبحانه انتخاب می‌کنند. صفه یکی از مکان های عالی برای سیزده به در است.

سیزده به در در اصفهان کجا بریم

2. گلستان کوه طبیعتی بکر برای سیزده بدر در اصفهان

گلستان کوه منطقه‌ای در 15 کیلومتری شهر خوانسار است که با ارتفاعی بیش از 3500 متر از جنوب غربی خوانسار تا شمال شرقی این شهر امتداد یافته است.

دامنه‌های این کوه، تفرجگاهی بکر و زیبا به وسعت 17 هزار هکتار است که با داشتن چشمه‌هایی متعدد، پوشش گیاهی متنوع و گل‌های رنگارنگی چون لاله‌های واژگون به مقصد گردشگری بسیاری از دوستداران طبیعت مبدل شده است.

خریداران بلیط هواپیما اصفهان با بازدید از این منطقه حفاظت‌ شده در روز سیزده فروردین‌ ماه می‌ توانند در طبیعت بکر دامنه‌های گلستان کوه چادر زده و از آرامش و زیبایی مناظر چشم‌ نواز این منطقه لذت ببرند.

بهترین مکان برای سیزده بدر در اصفهان

3. پارک ملی کلاه قاضی مکانی عالی برای سیزده بدر در اصفهان

اگر در روز طبیعت قصد دارید از یک شکارگاه سلطنتی با پوشش گیاهی و جانوری متنوع دیدن کنید، بلیط هواپیما اصفهان را خریداری و از پارک ملی کلاه قاضی بازدید کنید.

این پارک که در 36 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار گرفته و بیش از 147 هزار هکتار وسعت دارد، از 250 گونه متنوع گیاهی و 70 گونه جانوری تشکیل شده است.

گیاهان دارویی نظیر گل گندم، شقایق وحشی، خارشتر، لاله وحشی، درمنه، خاکشیر، کاسنی، گل گاوزبان و حیواناتی چون آهو، قوچ، خرگوش، شغال، کفتار، عقاب طلائی، کوکو، چلچله، چکاوک آسمانی و جغد به‌ وفور در این مکان یافت می‌شوند.

پارک ملی کلاه قاضی با طبیعت منحصر به‌ فرد خود مقصد مناسبی برای گردشگرانی است که طبیعت را همان‌ گونه که هست می‌ خواهند: وحشی و رام نشدنی.

بهترین جا برای سیزده بدر در اصفهان

4. آبشار پشندگان بهترین مکان برای سیزده بدر در اصفهان

ارتفاع این آبشار زیبا حدود ۴۵ متر است که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره های پائین دست طنازی جذابی را در این طبیعت بکر و کوهستان زیبا را به نمایش می گذارد. وجود درختان خوش تصویر جنگلی و آواز پرندگان وحشی، بر طراوت و دلنشینی افزوده است.

مراسم سیزده بدر در اصفهان

5. سیاه دره مکانی بینظیر برای سیزده بدر در اصفهان

آبشار زیبای سیاه دره در قلب دره ای فراخ قرار دارد. این آبشار از دل یک کوه خزه ای با درختان زیبا بیرون می جهد و یک حوض وسیع زمرد رنگ را پدید می آورد. اطراف آبشار نیز از بافت جنگلی خوبی برای طبیعت گردی و نفس کشیدن برخوردار است.

جاذبه های طبیعی اصفهان برای سیزده بدر

6. آبشار نیاسر برای سیزده بدر در اصفهان

نیاسر در اصل باغشهری است تماشایی، اما شهرت عروس نیاسر که در بالانشین شهر نشسته بسیار زیاد است. این آبشار زیبا از چشمه ای موسوم به تالار، سرچشمه می گیرد و از روی سنگ های آهکی و رسوبی به پایین می غلتد.

انحلال سنگ آهک، توسط جریان های زیر زمینی سبب شده است تا در طول سالیان دراز، استالاکتیت و استالاگمیت در بدنه آبشار ایجاد شده و بر زیبایی آن افزوده شود. در مسیر آبشار معابر قدیمی و درختان کهنسال مطلوبی وجود دارد.

مناطق مخصوص سیزده بدر در اصفهان

7. آبشار پونه زار بهترین جا برای سیزده بدر در اصفهان

آبشار پونه ‌زار، آبشاری زیبا و چشم نواز است که آب خود را از سرچشمه های متعددی در ارتفاعات زاگرس مرکزی تامین می کند و به عنوان ششمین آبشار مرتفع ایران شناخته می شود.

رویش پونه کوهی در آبراهه های این آبشار سبب شده تا این نام را به خود بگیرد. رویش خزه های سرسبز در محل ریزش آب و وجود درختان زرشک وحشی در محوطه آبشار، بر دلپذیری آن افزوده است.

مکان های گردشگری اصفهان برای سیزده بدر

8. آبشار آب ملخ مکانی فوق العاده برای سیزده بدر در اصفهان

یکی از مهم ترین جاذبه های درخشان طبیعت گردی اصفهان را باید آبشار آب ملخ بدانیم که گویا در اثر سقوط تخته سنگ شکل گرفته است. آب ملخ را یکی از آبشارهای زیبا و خطرناک ایران می دانند. درباره این شاهکار طبیعی نصف جهان آمده است که همچون یک آفت کش، می تواند ملخ ها را نابود کند و سبب مرگ آن ها شود.

جاهای دیدنی اصفهان برای سیزده بدر

9. تنگه بی بی سیدان اصفهان برای سیزده بدر

شاید هیجان انگیزترین قسمت طبیعت اصفهان برای سیزده بدر تنگه بی بی سیدان باشد. بی بی سیدان دارای دره ای زیباست که مجموعه ای از دالان های آبی، آبشار و حوض های بزرگ طبیعی را درآغوشش گرفته است.

علاوه بر لذت بردن از شاهکارهای یگانه طبیعت می توانید از راهپیمایی در آب به سمت روستای ونک و چشمه های فراوانش لذت ببرید.

مکان های طبیعی اصفهان برای سیزده بدر

10. آبشار سمیرم جایی فوق العاده برای سیزده بدر

یکی از سوال های جغرافی دوران راهنمایی نسل ما، آبشار سمیرم بود. معرکه معجزه وار طبیعت اصفهان که به عنوان یک هویت ملی در فهرست آثار طبیعی کشورمان به ثبت رسیده است.

ما سمیرم را نه به عنوان منطقه ای مسکونی به تاریخ ۷۰۰ سال پیش از میلاد، نه به خاطر باغ های سیب نازنینش که قطعا یکی از جاذبه های کم نظیر باغداری است، نه بابت مسجد، حمام باستانی و گورستان های پراهمیت تاریخی اش؛ بلکه به دلیل همین آبشار دل انگیز سپید ۳۵ متری می شناسیم.

لیست مکان های طبیعی اصفهان برای سیزده بدر

11. ورزنه محلی بینظیر برای سیزده بدر در اصفهان

سفیدترین شهر ایران ورزنه است، شهری که قدیم‎ها زنانش به جای چادرهای سیاه معمول، چادر سفید بر سر می‌کردند و به همین خاطر به سفیدترین شهر ایران معروف شده.

ورزنه، منطقه‌ای است در جنوبی غربی نائین و نزدیک تالاب گاوخونی. زاینده‌رود از بینش عبور می‌کند و وقتی زاینده‌ رود جاری است، تالاب هم دیدنی می‌شود.

روستای ورزنه را به آداب و رسوم و تپه‌های ماسه‌ای آن می‌شناسند. این منطقه به‌خصوص برای آن هایی که به کویر و شب‌های پرستاره‌اش علاقه دارند جای بکری است. کویر خارا و کویر حسن‌ آباد با شن و ماسه‌های روانشان، یکی از مناطق بکر ایرانند که در این منطقه قرار دارند.

به غیر از این ها دیدن قلعه قورتان، کبوترخانه، پل صفوی، کارگاه سفره بافی، مسجد جامع و خانه بوتیمار را هم نباید از دست داد.

بهترین مکان برای سیزده بدر در اطراف اصفهان

12. چادگان منطقه ای خوش آب و هوا برای سیزده بدر در اصفهان

یکی از دیدنی های اطراف اصفهان که جزو قشنگ‌ترین جاهای آن محسوب می‌شود، چادگان است. این منطقه، دهکده‌ای توریستی است که در کنار سد چادگان و دریاچه پشت سد زاینده‌رود واقع شده و از آنجا که خوش‌آب‌ و هوا، پر از باغ و دشت‌های سرسبز است طرفداران زیادی هم دارد.

وجود مجموعه تفریحی چادگان که دارای سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری، اسکله قایقرانی، زمین‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و پینگ‌پنگ، تله‌کابین و پیست‌های دوچرخه‌ سواری،

باند فرود هلی کوپتر و پروازهای نمایشی، استخر، رستوران، چایخانه سنتی و مجموعه تجاری، چادگان را به جایی برای تفریح و مناسب برای خوشگذرانی تبدیل کرده است.

روستای انالوجه و خانه معظم الملک میرپنج و خود دریاچه سد زاینده‌ رود از دیگر دیدنی‌های چادگان است که دیدنش خستگی را در می‌کند.

پارک های جنگلی برای سیزده بدر در اصفهان

13. باغ بهادران مکانی زیبا برای سیزده بدر در اصفهان

شهر باغبادران یا باغ بهادران در جنوب غرب اصفهان و در بخش باغبادرانِ شهرستان لنجان و در مسیر جاده اصلی اصفهان-شهرکرد قرار گرفته. باغ بهادران به باغ‌های زیبا معروف است.

باغ مخصوص سیزده بدر در اصفهان

14. پارک ساحلی زرین شهر مخصوص سیزده بدر در اصفهان

اگر بخواهیم یکی از زیباترین نقاط اطراف اصفهان از نظر چشم اندازهای طبیعی را نام ببریم بدون شک یکی از آن ها پارک ساحلی زرین شهر است.

در پارک ساحلی زرین شهر امکانات تفریحی زیادی مثل ماشین برقی، قطار برقی، آب نما و زمین بازی برای کودکان هست که جای مناسبی را برای تفریح کودکان و گشت و گذار به وجود آورده است.

پارک ساحلی زرین شهر به خصوص در فصل بهار در زیباترین حالت ممکن است و از آنجایی که زرین شهر در مسیر ارتباطی چندین استان دیگر قرار گرفته گردشگران زیادی از جاذبه های آن دیدن می کنند. این پارک با چشم اندازهای رویایی و امکانات متنوع تفریحی نه فقط مردم اصفهان بلکه گردشگران دیگر شهرها را هم به این نقطه جذب می کند.

در اصفهان سیزده بدر کجا بریم

15. زاینده رود مکانی دلچسب برای سیزده بدر

آنقدر زیبا و دوست‌داشتنی است که هر کس به اصفهان سفر کند، دلش نمی‌آید چند ساعت را در کنار این رودخانه و پل های زیبای آن نگذراند.

جایی که تا پیش از بسته شدن آب از زاینده‌رود، تا پاسی از شب پذیرای مهمانانی بود که از گوشه و کنار ایران به اصفهان سر می‌زدند و حالا هم با وجود غمی که از نبود آب در آن موج می‌زند، روزانه جمعیت عظیمی را به چشم خود می‌بیند.

سی‌ و سه پل اصفهان در کنار پل خواجو، مارنان، پل شهرستان و ده‌ها پل دیگر زاینده‌ رود اصفهان از آثار تاریخی زیبای مرکز شهر به شمار می‌رود.

مکان های مخصوص سیزده بدر در اصفهان

ماجرای نحسی ۱۳ بدر : علت نحسی سیزده بدرچیست؟

راز گره زدن سبزه در ۱۳ بدر!! آیا واقعا بخت گشا است؟

جدیدترین باحال ترین و عاشقانه ترین پیامهای سیزده به دری

فلسفه سیزده به در : آشنایی با آداب و رسوم سیزده به در



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (5 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits