دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در آخرین روزهای تابستان سری به روستای جواهرده رامسربزنید
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در آخرین روزهای تابستان سری به روستای جواهرده بزنید

جواهرده (به گویش گیلکی: جئور ده به معنی بالا ده ) یکی از روستاهای شهرستان رامسر در استان مازندران است. این روستا در فاصله ۲۷ کیلومتری رامسر در دهستان سخت‌سر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز قرار دارد. جمعیت روستای جواهرده بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۹۸۰۰ نفر (۲۴۷۰ خانوار) است.

البته این جمعیت هرگز در تمامی طول سال ساکن این روستای مدرن نیستند؛ چرا که تنها چهار ماه از سال در این روستا مردم زندگی می کنند و در ماه های دیگر سال جز چند نفر نگهبان و سریدار کسی در آن جا ساکن نیست. مردم روستا به دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول اند و صنایع دستی آن شامل نمدمالی، سفال، آهنگری و مسگری است‌. تنها راه ارتباطی جواهرده به رامسر منتهی می‌شود و از راه کوهستان با قزوین نیز مرتبط است‌.

در آخرین روزهای تابستان سری به روستای جواهرده رامسر بزنید

امروز آب آشامیدنی منطقه نیز از چشمه‌های متعددی چون «سلیمان‌»، «برشی‌» و «کوه کین‌» تأمین می‌شود که در گذشته افراد خیرخواه، آب چشمه‌ها را تا نزدیکی ده هدایت کرده‌اند. «جواهرده‌» ۱۲ محله قدیمی دارد که «جولاخیل‌» بزرگ‌ترین محله ده و بعد از آن «اوشیان سر»، «سید محله‌»، «برشی محله‌»، «آموسی خیل‌»، «صیقل محله‌»، «چاک دشت‌»، «سراب یا کربلا بنه‌»، «رمک محله‌»، «تنگدره‌»، «فتوک محله‌»، «کهنه تنگدره‌» و «شل محله»از دیگر بخش‌های این ده به شمار می‌روند. در داخل گورهای باستانی جواهرده حفاری‌های غیر مجاز زیادی انجام می‌شود.

طبیعت

معروف‌ترین کوه‌های آن عبارت‌اند از سرخ تله (بخش شرقی قله سماموس) واژکٰ سه براره رژه(رجه). مرتفع‌ترین این قله‌ها، قله سرخ تله است. لپاسر با چشمه‌های معروف و درمانی آن و سماموس و مقبره شاه یحیی کیایی بر چکاد قله سماموس که دارای یخچال‌های دایمی است از جاهای دیدنی و جذاب آن است. جویبارهای بالادست این روستا با آبشارهای زیبا، پارک جنگلی وسیعی در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه‌ای با آب معدنی گازدار از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.

جواهرده رامسر مقصد بسیازی از گردشگران شمال کشور است. این روستا دارای طبیعتی مثال زدنی و آب و هوایی بی نظیر است. با وجود حجم بالای گردشگر در جواهرده، مردم این روستا همچنان سنت های بومی و محلی خود را حفظ کرده اند.

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده

روستای جواهرده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits