دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی خانه تاریخی ملاباشی در اصفهان
30
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خانه معتمدی (خانه ملا باشی) مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، محله پا قلعه، خیابان ملک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۸۸۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با ما همراه شوید تا در اینباره بیشتر بدانیم .

خانه تاریخی ملاباشی در اصفهان

خانه ملاباشی یا خانه معتمدی یکی از خانه های تاریخی اصفهان مربوط به زمان زندیه و قاجاریه است و در زمان ظل سلطان این کوچه و محل را ملاباشی که منجم ناصرالدین شاه بوده خریداری کرده است.

تمام کوچه و اطراف آن شامل اصطبل، آشپزخانه و خانه های دیگر بوده است. میرزا احمد ملاباشی مالک خانه، فاضل و عالم فقیه بوده و در اصفهان مصدر امور شرعی را داشته است.

این خانه یک نهاد مذهبی- فرهنگی بوده و دارای یک حیاط بیرونی. دو اتاق کار. سه ورودی مستقل بیرونی است و در جبهه غربی حیاط بیرونی فضای مستقلی به اتاق کار مالک و پذیرش مراجعین اختصاص داشته است، از هنر فلزکوبی بر روی چوب در این بنای تاریخی استفاده شده است.

نمایی زیبا و دلنشین از خانه تاریخی ملاباشی در اصفهان(ملاباشی منجم ناصرالدین شاه بوده)

نمایی زیبا و دلنشین از خانه تاریخی ملاباشی در اصفهان(ملاباشی منجم ناصرالدین شاه بوده)

خانه ملاباشی در خیابان ملک، کوچه پشت بارو واقع شده است.خانه تاریخی معتمدی دارای بیرونی حوضخانه حوضخانه در دو طبقه است و شاهنشین دارد و اتاقهایی در اطراف و بالای آن قرار دارد و دارای اندرونی است و هر کدام جلوه ای از هنر معماری ایرانی است.

خانه ملاباشی یا خانه معتمدی یکی از خانه های تاریخی اصفهان

خانه ملاباشی

خانه ملاباشی در اصفهان خیابان ملک واقع شده ودر کنار مجموعه خانه های ملاباشی واقع گردیده است و از زیبایی خاصی برخوردار است این خانه مربوط به زمان زندیه وقاجاریه است . و در زمان ظل سلطان این کوچه و محل را ملاباشی منجم ناصرالین شاه خریداری کرده است .

سال ۱۳۸۰ این خانه را آقای معتمدی خریداری و باز سازی نموده است و اقای روانفربر روند بازسازی ان نظارت نموده است و خانه تاریخی منحصر بفردی شده است .

خانه شامل دو خانه بیرونی و اندرونی است و دو درب دارد البته اروسی نه درب که در نوع خود بی نظیر است. بر بالای درب اروسی کنگره منقوش چوبی زیبایی خود نمایی می کند. اروسی به طول نه متر است و درب اروسی آن شیشه های رنگی دارد.

و اندرونی پانزده اتاق دارد و در سه طبقه است و زیر زمین صفوی در زیر و مهمانخانه در بالای آن است. بیرونی و اتاق گوشواره در دو طرف آن دیده می شود. اتاق زایمان اتاق پذیرایی و اتاق مهمانخانه اروسی است. مصالح آن خشت گل و گچ وکاشی وچوب است .

آقایان آقاجانی کاشیکاری آقای حسینی تابلو کاشی ، رضوی نقاشی ، کیانپور استاد احمد حیدری بنایی و آقای مرآتیان آیینه کاری و استاد جعفر مقرنس و گچبری این خانه را بعهده داشته اند.

تاریخچه خانه معتمدی

تاریخچه خانه معتمدی

خانه معتمدی که با نام خانه ملاباشی نیز شناخته می‌شود، متعلق به دوره قاجار است و در محله پاقلعه اصفهان قرار دارد. کوچه از دارایی‌های ملاباشی، منجم ناصرالدین شاه به شمار می‌رفت و او از خانه خود به عنوان نهادی فرهنگی مذهبی استفاده می‌کرد.

بنای خانه شامل یک حیاط بیرونی، دو اتاق کار و سه ورودی مستقل بیرونی می‌شود که از هنر فلزکوبی روی چوب، در بنای آن استفاده شده است. خانه معتمدی در سال ۱۳۸۱، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس دقیق خانه ملاباشی: استان اصفهان - شهر اصفهان - خیابان هشت بهشت خیابان ملک

بیشتر بخوانید:

برج میلاد ؛ شاهکار یا فاجعه مهندسی ؟

بازار مسگرهای تهران کجاست ؟

هر آنچه که درباره بام لند چیتگر باید بدانیم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (30 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits