دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با آداب و رسوم مردم آبادان در ایام نوروز
55
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آبادان نیز مانند شهرهای شمالی ، از جمله شهرهای توریستی و منحصر به فرد کشور محسوب می گردد، مخصوصا در ایام نوروز شاهد سیل عظیمی از گردشگران می باشد. در مجله اینترنتی دلگرم با ما همراه شوید تا با آداب و رسوم مردم آبادان در ایام نوروز آشنا شویم .

ایام نوروز

ایام بهار در هر نقطه ای از جهان، مصادف با تحولات خاص طبیعی و فرهنگی می باشد، این تحولات می توانند از نشانه ای کوچک مانند باز شدن یخهای یک رودخانه و یا چشمه باشند تا تحولاتی بزرگ و شگرف در همهء سطوح طبیعت.

در کشور ما ایران نیز، این تحول بزرگ طبیعی بدلیل وجود عوامل خاص اقلیمی و نیز پیشینه غنی فرهنگی، همراه می شود با تحولاتی مشهود و کاملاً چشمگیر در تمامی سطوح و لایه های اجتماعی.

تا آنجا که در ایام شروع فصل بهار، در کشور ایران، جایی را نمی توان یافت که از اثرات ناشی از این دگرگونی فصل بی بهره بماند.

آبادان در ایام عید

آبادان در ایام نوروز

آبادان عزیز ما نیز، با توجه به خصوصیات خاص جغرافیایی و دیگر عوامل موجود در آن، از جمله جاذه های خاص گردشگری و توریستی از دیر باز مورد توجه تمامی مهمانان نوروزی قرار داشته است.

چرا که آبادان با توجه به هوای ملایم و بهاری خویش در روزهای اول بهار، و نیز وجود بازارهای بسیار متنوع و نیز هتل های گوناگون با قیمتهای مختلف که هر کدام مطابق با وضعیت مالی گروهی می باشد، محلی بسیار مناسب برای هم تفریح و هم خرید اجناس و کالاهای خارجی مردم بوده است. به قولی هم فال بوده و هم تماشا ...

آنان که سالهای پیش از آغاز جنگ تحمیلی را به یاد دارند، می دانند که از یکی دو روز مانده به سال تحویل، حتی پیاده روهای شهر آبادان، پذیرای چادرهای کوچک و بزرگ مهمانانی بود که به هر حال حضور در این چادرها را بر سکونت در هتل ها و مهمان پذیرهای این شهر ترجیح می دادند.

در میان سوغات آبادان، شاید ادویهء آبادان از دیگر ارمغان های این شهر توجه بیشتری را به خود جلب نماید، در شهری که خرما و ماهی و حصیر و بوریایش، زبانزد خاص و عام است، عطر ادویه اش هوش از سر هر اهل «دلی» می رباید و خواه ناخواه او را به دنبال خویش می کشاند.

اصولاً مردم آبادان، با توجه به طبع جنوبی و دریایی خویش و نوع غذاهایی که خاص این مناطق می باشند، علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات بویژه ادویجات هندی و پاکستانی دارند که در این شهر کم نیستند مغازه های عطاری که همه گونه ادویه ای را برای عرضه آماده دارند.

در میان این همه ادویه فروشی در شهر آبادان، ناگفته پیداست که ادویه جلالی با بیش از هفتاد سال قدمت و پیشینه در این شهر، از همه سر شناس تر و پر رونق تر است.

ادویه جلالی

این مغازهء خوشنام که اینک متعلق به حاج محمد جلالی می باشد، ابتدا از آن حاج عبدالعلی جلالی پدر ایشان بوده است که اصالتاً از تبعهء کشور عربستان صعودی بوده و نیاکانشان از آن شبه جزیره، رهسپار این جزیره شده اند.

حاج محمد برای حفظ نام نیک این دکهء عطاری، و تهیهء ادویهء اصل و مرغوب تلاش بسیاری از خود نشان می دهد تا مبادا اعتبار این مغازه از بین برود.

divider

جاذبه های آبادان در ایام عید

آبادان در نوروز

آبادان نیز مانند شهرهای شمالی ، از جمله شهرهای توریستی و منحصر به فرد کشور محسوب می گردد و دارای جاذبه های فراوانی می باشد. به دلیل برخورداری از زیر ساختهای لازم مانند پالایشگاه – پتروشیمی – بندر – فرودگاه و بازارهای متعدد یکی از مهمترین شهرهای ایران به شمار می رود.

و در تعطیلات نوروز و روزهای پایانی هفته و خصوصا ماههای بهمن و اسفند که شاهد بهترین آب و هوا نسبت به دیگر شهرهای ایران می باشیم، مسافران زیادی از دیگر نقاط کشور برای تفریح وخرید اجناس خارجی، عازم این شهر می شوند.

مردم آبادان هم نسبت به مردم دیگر شهرهای ایران ، بسیار خون گرم و مهمان نواز می باشند. به طوری که هر مسافری که وارد شهر آبادان می شود خود را در این شهر غریب نمی بیند. زیرا سریع با مردم آبادان غاتی خواهد شد و دوستان زیادی پیدا خواهد نمود.

از آنجا که اغلب مردم آبادان عرب زبان می باشند، آداب و رسوم مردم نیز در مراسم و اعیاد مختلف متفاوت می باشد. به گونه ای که علاوه به عید نوروز، عید فطر یا عید غدیر و عید قربان را با طرز باشکوهی برگزار می کنند.

البته بیشترین مراسم را در ایام عید نوروز داریم. از آنجا که شهرداری آبادان فعالیتهای فراوانی را در زمینه های تفریح مردم فراهم می نماید. به طور مثال هر ساله شهرداری در پارک معلم و شرکت نفت در میدان الفی سفرهای هفت سین می چیند.

و جشن باشکوهی در پارک معلم در طول شب های نوروز به اجرا در می آورند . از دیگر برنامه های شهرداری آبادان ، ایجاد مراکزی به عنوان ( از من بپرس ) برای راهنمایی مسافران نوروزی از اماکن شهر و همچنین برای رفاه حال مسافران ، تاکسی هائی به عنوان ویژه مسافران نوروزی درکنار تمامی کمپهای موجود در شهر در اختیار مسافران عزیز قرارمی گیرد.

البته مسافران محترم، می توانند از بازارهای متعدد آبادان و کالاهای ملوانی ( ته لنجی ) دیدن نمایند وسوغات خود را فراهم کنند. در شهرهای آبادان و خرمشهر آثار ماندگاری از جنگ به جا مانده است.

آداب و رسوم مردم آبادان در ایام نوروز

مردم استان خوزستان عید نوروز را مفصل برگزار می‌کنند. از چند روز پیش، کلوچه مخصوصی از آرد، روغن، زیره و رازیانه درست می‌کنند.

کلوچه‌ مخصوص نوروز

مراسم آتش افروزی چهارشنبه سوری، مراسم چیدن سفره هفت سین، پوشیدن لباس‌های نو و رفتن به دید و بازدید نوروزی به شیوه دیگر مناطق ایران در استان خوزستان نیز رایج است.

در استان خوزستان روز سیزده را در دو روز جشن می‌گیرند. روز سیزده با احتساب روز عید نوروز و روز سیزده بدون احتساب روز نوروز، اولی را سیزده‌ عید و دومی را سیزده‌ بعد از عید گویند.

در ایام نوروز همه به باغ‌ها و تفریح‌گاه‌ها می‌روند. در خانه‌ها یا باغ‌ها بر شاخه‌ درختان تاب می‌بندند و تاب سواری می‌کنند. مردم آبادان همواره به جشن و پایکوپی می پردازند و با نی همبونه (نی انبان ) دل هم وطنان را شاد می کنند. حتی اگر جنوبی هم نباشی از شنیدن نوای بندری دلت باز می شود.

 روز سیزده

آبادان یکی از شهرهای مهم ایران و قلب تپنده اقتصاد نفتی کشور محسوب می‌شود. بسیاری از اولین‌های ایران در آبادان تاسیس شده است؛ شهری که از محبوبیت خاصی در بین مردم ایران برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در لرستان

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در همدان

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در قزوین

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در سنندج

آشنایی با آداب و رسوم عید نوروز در کرمانشاه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (55 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits