دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دریاچه خلیج فارس تهران کجاست؟
71
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تهران، اکنون دارای یک دریاچه بزرگ است که شهدای خلیج فارس نام دارد. برای دیدن خلیج فارس تهران،‌ با ما در مجله دلگرم همراه شوید.

دریاچه خلیج فارس تهران

امروز می خواهیم درباره بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه صحبت کنیم. جایی همین نزدیکی ها. انتهای اتوبان همت. نزدیک پارگ چنگلی چیتگر. جایی که چند هکتار زمین، دریاچه ای بزرگ و زیبا را در معرض دید شما در همین تهران شلوغ دود آلود به نمایش می گذارد.

بام لند چیتگر یک مرکز خرید بزرگ و تازه افتتاح شده در شهر تهران می باشد. این پاساژ یا مرکز خرید در کنار دریاچه چیتگر (شهدای خلیج فارس) قرار داده شده است.

در این مرکز خرید بزرگ و مدرن رستوران ها، فروشگاه ها با برندهای بزرگ و … افتتاح شده است. در این مرکز خرید شما می توانید به رستوران گردی بپردازید.

مرکز تجاری تفریحی بام لند در ساحل دریاچه شهدای خلیج فارس در قالب ۱۲ ویلای دو طبقه مستقل طراحی شده تا محیطی مناسب را برای خانواده‌‌ها به منظور تفریح، بازی، ورزش و گشت‌وگذار، خرید را در کنار صرف غذا تجربه کنند.

این مجموعه تفریحی-تجاری دارای امکاناتی نظیر ۶ کیلومتر مسیر زیبای پیاده‌روی، مجهز به سیستم تصفیه هوای طبیعی جنگل و دریاچه، مسیر دوچرخه سواری در کنار قایق‌رانی و ماهی‌گیری و سوارکاری، آمفی تأتر روباز و سرپوشیده و چهار سالن سینما است.

این منطقه در طرح تفصیلی تهران به عنوان قطب گردشگری تهران مطرح شده است تا نیازهای رفاهی شهر تهران را برطرف سازد که بر همین اساس پروژه های بسیاری از جمله آبشار تهران، دریاچه مصنوعی چیتگر، محور چهار باغ، بوستان جوانمردان ایران، شهربازی هزار و یک شهر (تهران لند)، تهران مال، پارک آبی چیتگر، پردیس سوارکاری، تله کابین و مونوریل چیتگر در این منطقه در حال ساخت و تکمیل است.

با وجود پارک‌ های جنگلی چیتگر، خرگوش دره، لتمال کن و جهت وزش باد در تهران که عموما غربی - شرقی است این محدوده از تهران آب و هوای پاکیزه و مطلوب تری نسبت به دیگر مناطق تهران دارد و به نظر می رسد ظرف یک دهه آینده، یکی از مناطق مهم پایتخت و حتی ایران باشد.

این پارک آبی دارای ۱۲۰ هکتار مساحت خشکی است که برای امور تفریحی و رفاهی در نظر گرفته شده و منبع تامین آب آن، از رودخانه کن اعلام شد. به واسطه سیکل بسته و ایزوله ای که برای سامانه انتقال آب،‌ شهرداری تهران در نظر گرفته است، هیچ گونه آب دیگری وارد دریاچه نخواهد شد.

این دریاچه به واسطه قرار گرفتن در مسیر باد های غربی - شرقی، یکی از مکان های مهم برای لطیف کردن هوای پایتخت دود آلود تهران به خصوص در نیمه دوم سال است که آلودگی، امان را از پایتخت نشین ها گرفته و تجربه متعدد تعطیلی مدارس و ادارات در طول نیمه دوم سال، خود نشان دهنده این واقعیت تلخ است.

چشم انداز های زیبا و منحصر به فردی که در دریاچه خلیج فارس در دسترس علاقمندان به ورزش های آبی است،‌ فرصتی برای گردش ارزان و با کیفیت در طول هفته را برای شهروندان فراهم می کند.

تاریخچه این دریاچه به چند سال پیش باز نمی گردد. طرح ساخت آن به تدوین نخستین طرح جامع شهر تهران که در سال ۱۳۴۷ تصویب شد، مرتبط است. جایی که قرار بود دریاچه احداث شود، اما به واسطه مشکلاتی فنی و بودجه ای، عملی نشد.

در پیش مطالعاتی که برای احداث آن در دهه هشتاد شمسی توسط مشاور شهرداری تهران انجام شد، ابهامات و مشکلات طرح آسیب شناسی شد و در نهایت، حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران تصمیم گرفت تا عملیات ساخت را به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تفویض کند.

بام لند تهران

چه طور به دریاچه خلیج فارس برویم؟

این سوال مهمی است. اگر با ماشین شخصی قصد عزیمت دارید، توصیه می کنیم که وارد بزگراه همت غرب شده و سپس به خروجی شهید خرازی رفته و از این خروجی، دریاچه خلیج فارس قابل رویت است. بقیه مسیر را تابلو های راهنمای موجود، در خدمات شما هستند.

مسیر بعدی استفاده از بزرگراه آزادگان شمال است که وقتی وارد خروجی شهید خرازی می شوید، خروجی دریاچه روبروی شما قرار دارد.

اگر وسیله نقلیه ندارید و قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید، توصیه می کنیم که به پایانه اتوبوس صادقیه رفته و با استفاده از اتوبوس شهرک دریا، خود را به دریاچه خلیج فارس برسانید.

البته از اتوبوس جنب مترو چیتگر نیز می توانید برای رفتن به دریاچه استفاده کنید. اگر سمت خیابان شریعتی و میرداماد و تجریش هم هستید، کافیست به سه راه ضرابخانه، پایین خیابان میرداماد رفته و از ان جا، اتوبوس های BRT مترو چیتگر را سوار شده و سپس با اتوبوس دیگری به دریاچه بروید.

اگر عاشق مترو سواری هم هستید، بهترین راه ممکن، رسیدن به ایستگاه مترو چیتگر و استفاده از پایانه اتوبوس آن برای سفر به شهرک شهید باقری و دریاچه خلیج فارس تهران است.

امکانات دریاچه خلیج فارس تهران

از جدید ترین امکانات این مجموعه می توان به ساحل سنگی اشاره کرد که فضای جالب و نوستالژیکی را برای شهروندان فراهم کرده است تا بتوانید بدون جوراب و کفش، روی این ساحل سنگی پر آب راه رفته و حال و هوایی تازه کنید. این ساحل سنگی در بخش شمالی دریاچه مشاهده می شود و می توانید تا نزدیکی آب بروید. اما مراقب باشید که صدای نگهبانان در نیاید که با کسی شوخی ندارند!

پارگینگ، زمین بازی و رستوران های بزرگ و کوچک در کنار دست فروش ها و بلالی ها و بستنی فروش ها، از جمله خدمات این مجموعه به شمار می رود که در کناب آب نمای موزیکال و سرویس های بهداشتی و نمازخانه، در اختیار بازدید کننده گان قرار دارد.

علاوه بر این ها، دریاچه خلیج فارس تهران امکانات فراوانی برای تفریح دارد. محیطی زیبا برای گردشگری روزانه و آخر هفته مخصوصا برای پیاده روی در کنار ساحل و حتی راه رفتن بر روی ساحل ماسه ای زیبایش که اخیرا طراحی شده است.

اسکله قایق رانی برای قایق سواری پارویی و موتوری که برای عاشقان ورزش های آبی، به نوعی کیش را به تهران آورده است.

چند توصیه :

  • مراقب باشید غذا دادن به حیوانات مجموعه، با مخالفت مسئولان دریاچه مواجه نشود.
  • این محیط مصنوعی است. در حفظ محیط آن کوشا باشید.
  • دریاچه بیش از ۱۰ متر عمق دارد. از شوخی های بی جا در قایق های انفرادی و گروهی پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید :

معرفی و شناخت شهر آبادان ، عروس خاورمیانه

کویر مصر در کجای ایران است ؟

۱۰ شهر ارزان ایران مناسب گردشگری ایام نوروز

آشنایی و معرفی طویل ترین و مرتفع‌ترین پل معلق کابلی خاورمیانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (71 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

الینا | ۴ سال پیش
وای من بام لند چیتگر تهران رو رفتم محشره بخدا پیشنهاد میکنم شما هم سری بزنید و لحظه ای توی این وضعیت خراب شاد بشین
0
2

hits