دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مکان های دیدنی اصفهان -سری بیست و چهارم
5
زمان مطالعه: 2 دقیقه
منار ساربان,دیدنی های اصفهان ,محله جویباره ,بخش یهودی نشین ,مناره, مناره های اصفهان ,اصفهان

مکان های دیدنی اصفهان

با توجه به علاقه واشتیاق مردم ایران وهم چنین مردم کشورهای مختلف ,که از اقصی نقاط دنیا برای بازدید وتماشای زیباییها وشکوه اصفهان به این شهر سفر میکنند,برای راهنمایی وسهولت بازدید از اماکن دیدنی اصفهان هر روز شما را با یکی از این مکانها آشنا می کنیم با امید جلب خشنودی شما.

مناره ساربان

منار ساربان در شمال محله جوباره (بخش یهودی‌نشین اصفهان) واقع شده‌است و از زیباترین منارهای عهد سلجوقی می‌باشد که دارای تزئینات آجری و کاشی کاری است و در قرن ششم هجری بنا شده‌است.

منار ساربان

مناره حدود ۵۴ متر بلندی دارد و از ارتفاعات درون و پیرامون شهر به خوبی مشاهده می‌شود و معرف سبک خالص معماری دوران سلجوقی شهر تاریخی اصفهان در مجموعه آثار تاریخی آن دوره‌است.

منار ساربان

بخش اول آن آجر چینی ساده‌است. بخش‌های دوم و سوم آن دارای تزیینات عالی آجری می باشد. بخش چهارم آن تاج اول مناره‌است که مقرنسهای آجری توأم با کاشی فیروزهای دارد و بسیار جالب و پر حالت است.

منار ساربان

بخش پنجم آن تزیینات آجری است. بخش ششم آن تاج دوم مناره‌است و بخش هفتم آن تارُک مناره است. در قاعده دو تاج این مناره دو کتیبه بسیار زیبا از بهترین رنگ فیروزه‌ای کاشی دیده و خوانده می‌شود.

منار ساربان

این مناره به دلیل نشست نامتقارن در پایه‌های آن حدود هشت درجه به سمت جنوب شرقی از امتداد قائم منحرف شده است.

منار ساربان

این نشست نامتقارن می تواند به دلیل اختلالات موجود در شالودهٔ آن یا به دلیل تغییرات متوالی در سطح تراز ایستایی در سفره آب زیرزمینی و یا استفاده از چاهک‌های آب منازل اطراف باشد.

منار ساربان

آدرس:اصفهان؛خیابان کمال؛محله جویباره

منار ساربان

منار ساربان اصفهان

تنظیم:مژگان جعفری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits