دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مکان های دیدنی اصفهان-سری هفتم
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گنجینهٔ هنرهای تزئینی اصفهان ,گنجینهٔ هنرهای تزئینی, اصفهان ,موزه هنرهای معاصر, گنجینه هنر های اصفهان, هنرهای معاصر

مکان های دیدنی اصفهان

با توجه به علاقه واشتیاق مردم ایران وهم چنین مردم کشورهای مختلف ,که از اقصی نقاط دنیا برای بازدید وتماشای زیباییها وشکوه اصفهان به این شهر سفر میکنند,برای راهنمایی وسهولت بازدید از اماکن دیدنی اصفهان هر روز شما را با یکی از این مکانها آشنا می کنیم با امید جلب خشنودی شما.

گنجینهٔ هنرهای تزئینی و موزه هنرهای معاصر اصفهان

گنجینهٔ هنرهای تزئینی اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان دو موزه کنار هم در اصفهان هستند.

این مجموعه شامل مجموعه‌ای از آثار هنری در زمینه‌های متفاوت است که امروزه در عمارت رکیب‌خانه (که در قدیم‌الایام کاخ چهارباغ در آن مستقر بود) نگهداری می‌شود

و نمایشگاه‌های مختلفی نیز به مناسبت‌های گوناگون در موزه بر پا می‌گردد که اکثر آن‌ها در زمینهٔ هنرهای اسلامی همچون خوشنویسی و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و... هستند.

گنجینهٔ هنرهای تزئینی اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان

در حال حاضر این گنجینه با فضائی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع و حدود ۱۲۰۰ متر فضای نمایشگاهی با در بر گرفتن هفت بخش دائمی صدها اثر نفیس هنری را برای بازدید عموم عرضه کرده‌است. ۷ بخش این موزه عبارت است از:

بخش خط و کتابت
آثار لاکی و روغنی
دستبافته‌ها و رودوزی‌های سنتی
نگارگری
آثار فلزی
آبگینه، سفال و چینی
آثار چوبی

گنجینهٔ هنرهای تزئینی و موزه هنرهای معاصر اصفهان

خط و کتابت

بخش کتابت مجموعه‌ای از قطعات خوشنویسی اوراق و مجلدات قرآن کریم، احادیث، کتب ادعیه و اشعار است که به‌وسیله هنرمندان و خوشنویسان نامدار و بلند آوازه همچون محمد صادق خوانساری، میرعلی هروی و محمد هاشم لؤلؤ اصفهانی کتابت شده‌است.

گنجینهٔ هنرهای تزئینی اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان


آثار لاکی و روغنی

بخش آثار لاکی مجموعه زیبایی از انواع اشیاء لاکی مذهب، قلمدان‌ها، جای طومار، قاب‌های آئینه، تراز و جلد آلبوم و... است که از استادان بزرگی همچون آقا صادق میرزا بابای شیرازی سمیرمی، فتح الله شیرازی و آقا نجفعلی اصفهانی به یادگار مانده‌اند و با نقوش مختلف گل و مرغ، تک چهره، صورت‌سازی، ترنج و سر ترنج شکارگاه زینت یافته‌اند.

گنجینهٔ هنرهای تزئینی اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان


دستبافته‌ها

در این بخش منسوجات متنوع و کم نظیری از نمونه‌های آثار دورهٔ صفوی تا قاجار به نمایش گذاشته شده‌اند. قلمکارهای ساخت اصفهان و قالیچه‌های معروف «بشریت» و «شکار چرخ» که طراح آن‌ها مرحوم عیسی بهادری است از دیگر آثاری است که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

گنجینهٔ هنرهای تزئینی اصفهان و موزه هنرهای معاصر اصفهان


نگارگری

در بخش نگارگری آثار نگارگری ایرانی در سبک و شیوه‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند که از آن جمله می‌توان مینیاتورهای هرات، اصفهان، تبریز و تک چهره‌های قاجاری را بر شمرد.

تابلو ارزشمند و نفیس «چوگان» اثر استاد حاج میرزا آقا امامی اصفهانی که به شیوهٔ سوخت و معرق و مینیاتور روی چرم خلق شده از آثار جالب این بخش است.

آدرس -میدان امام حسین (ع)-خیابان استانداری

تنظیم:مژگان جعفری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits