دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دریاچه شهیون دزفول | راهنمای بازدید
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شهر کهن و تاریخی دزفول و مناطق اطرافش پر از مناظر دیدنی و فوق‌العاده بکر است. طبیعت سبز، دریاچه و آبشارهای پرآب بهشت دزفول حتماً غافلگیرتان می‌کند. در ادامه می‌خواهیم دریاچه شهیون را به شما معرفی کنیم که به دریاچه سد دز هم معروف است.

دریاچه شهیون ، کشف قطعه ای از بهشت در طبیعت سبز دزفول

شهر دزفول یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایرانی است که در استان خوزستان واقع شده است. جاذبه های طبیعی بسیاری در این شهر جلوه گری می کنند که در طول سفرتان قطعا می تواند حالتان را عوض کند، یکی از این جاذبه های برجسته در این شهر دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز است.

معرفی دریاچه شهیون

این دریاچه به خاطر وجود سد دز به وجود آمده. سدی که ۲۰۳ متر ارتفاع دارد و بلندترین سد خاورمیانه و ششمین سد بلند دنیا است.
آب این دریاچه از رودخانه دز تامین می‌شود. رودخانه‌ای که از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه گرفته.
وسعت این دریاچه در فصل های پر بارش به 6000 هکتار می‌رسد. به خاطر این حجم زیاد آب، دریاچه تبدیل به یک مقصد گردشگری محبوب شده. خیلی‌ها به خاطر ورزش‌های آبی به شهیون می‌آیند. از قایق‌رانی تا شنا و اسکی روی آب.
خیلی‌ها هم مناظر زیبای این حوالی را دوست دارند. اگر به سمت روستاهای بالادست بروید حتماً نمای دریاچه‌ دلتان را می‌برد.
چند جزیره‌ی کوچک و بزرگ هم در وسط دریاچه وجود دارد. آن جزیره‌ای که از همه بزرگتر است به خاطر درخت‌های بید و بادام کوهی زیبایش مشهور شده. روباه و خرگوش و پرنده‌های دریایی و البته منظره‌ی غروب فوق‌العاده و انعکاسش در آب زلال دریاچه شهیون.

دریاچه شهیون کجاست

دریاچه شهیون کجاست؟

این دریاچه در ۷۵ کیلومتری دزفول و در 23 کیلومتری شهر اندیمشک قرار دارد.

مسیر دریاچه شهیون

مسیر دزفول تا دریاچه شهیون فوق‌العاده زیباست. برای رسیدن به این دریاچه می بایست از جاده شهیون، خود را به مسیر انحرافی که به سمت دریاچه می رود برسانید. نگران مسیر نباشید، چرا که این جاده تا نزدیکی دریاچه آسفالت شده است.
در انتها به پارکینگ دریاچه می‌رسید. می‌توانید ماشین‌تان را همینجا پارک کنید و یک طبیعت‌گردی بی‌نظیر را در کنار دریاچه شهیون را تجربه کنید.

طبیعت دریاچه

در کنار دریاچه درختان کُنار، انجیر، بادام و نخل را خواهید دید. طبیعت جزیره‌های در وسط دریاچه هم حتماً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.در حال حاضر چندین واحد برای ارائه‌ی امکانات رفاهی در این جزیره ها در حال احداث است.یکی از نکات جالب این دریاچه این است که دمای آب آن در نقاط مختلف متفاوت است. این‌جا یک دریاچه بزرگ است و در بعضی از قسمت‌هایش جریان‌های خنک فصلی وارد می‌شود و باعث این تفاوت دما می‌شود.

دریاچه شهیون

گونه های مختلف جانوری دریاچه

در فصل مهاجرت پرندگان، گونه‌های مختلفی مانند کبک، پرندگان دریایی و تیهو اینجا را برای استراحت‌شان انتخاب می‌کنند. همچنین می‌توانید خرگوش های تیزپا را هم در کنار دریاچه شهیون تماشا کنید.

تفریحات دریاچه شهیون

طبیعت‌گردی: به عنوان اولین گزینه می‌توانید در میان فراز و نشیب‌های اطراف دریاچه شهیون پیاده‌روی کنید. تنفس اکسیژن در این پیاده‌روی، انرژی مضاغفی به شما می‌بخشد.

قایق‌سواری: قایق سواری یکی از تفریحات لذت‌بخش در این دریاچه است. سوار قایق شوید و از دیدن طبیعت ناب دریاچه لذت ببرید.

روستا گردی: اطراف این منطقه روستاهای زیبایی برای گشتن وجود دارد. اگر به طبیعت و کشف جاهای دیدنی علاقه دارید به دیدن یک دریاچه اکتفا نکنید. وسایلتان را برای یک طبیعت‌گردی درست حسابی جمع کنید. یکی از روستاهای نزدیک این دریاچه روستا پامنار است. این‌جا به بهشت گمشده جنوب معروف شده. این روستا در ۴۰کیلومتری دزفول قرار دارد. حواستان باشید که این منطقه متاسفانه در روزهایی از سال پر از گردوغبار می‌شود و موقعی به آن سفر کنید که هوا تمیز و صاف باشد.

دریاچه تفریحی دزفول

تفریحات آبی: اگر به صورت حرفه‌ای شنا را دنبال می‌کنید، می‌توانید در بخش‌های کم عمق به ورزش شنا بپردازید اما توصیه ما به شما این است که در این دریاچه بیخیال شنا کردن بشوید چون احتمال کشیده شدن به سمت توربین‌ها وجود دارد و خطرش کم نیست. عمق دریاچه شهیون در بخش هایی به 50 متر می‌رسد. بنابراین در صورت عدم آشنایی با فنون حرفه ای شنا، از شنا کردن در دریاچه پرهیز کنید.

عکاسی: اگر دوربین دارید حتماً با خودتان بردارید و به عکاسی از مناظر طبیعی اطراف مشغول شوید.
توجه داشته باشید که ماهیگری در این دریاچه ممنوع است و برای آن باید مجوز داشته باشید.

پیک نیک: بر پایی چادر و درست کردن کباب زغالی در کنار دریاچه شهیون ، پای ثابت همه‌ی برنامه‌های سفر به شهیون است.

خرید سوغاتی: برای تهیه سوغات، می‌توانید به روستای پامنار بروید و از صنایع دستی پامناری‌ها مثل ظروف تزئینی خرید کنید. در حال حاضر بیشتر مردم روستای پامنار به گپو‌بافی مشغول هستند.

بهترین فصل سفر به دریاچه شیهون

دریاچه شیهون در استان خوزستان قرار دارد و همه می‌دانند که این استان استانی گرم است پس بهتر است برای سفر به آن فصل زمستان یا اوایل بهار را انتخاب کنید تا گرمای این منطقه کلافه‌تان نکند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits