دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای صفر تا صد سفر به تبریز
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تبریز را نمی‌توان فقط به مولفه‌ای مثل داشتن جاذبه‌هایی زیبا محدود کرد. بلکه آب و هوا، فرهنگ مردم، سوغاتی‌ها، غذاها و چندین مولفه دیگر نیز در تبریز بی نظیر هستند با هم به سراغ این شهر زیبا می‌رویم و در این مطلب، با صفر تا صد سفر به تبریز بیشتر آشنا...

اگر همانطور که می‌گویند مهرانه رود از باغ عدن سرچشمه گرفته باشد و کوه‌های سهند از دل فردوس برین سر بر آورده باشند، پس تبریز دری از دروازه‌های بهشت است. برای آنهایی که تجربه رزرو بلیط هواپیما و سفر به این شهر حیرت انگیز را داشته‌اند، چنین انگاره‌ای اصلا بیراه نیست. چراکه گوش تا گوش این شهر قدیمی و تاریخی را جاذبه‌های شگفت انگیز پر کرده است. البته تبریز را نمی‌توان فقط به مولفه‌ای مثل داشتن جاذبه‌هایی زیبا محدود کرد. بلکه آب و هوا، فرهنگ مردم، سوغاتی‌ها، غذاها و چندین مولفه دیگر نیز در تبریز بی نظیر هستند. این یعنی از هر دریچه‌ای که تبریز را نگاه کنیم، چیزی جز حیرت و شگفتی نصیبمان نخواهد شد. پس با هم به سراغ این شهر زیبا می‌رویم و در این مطلب، با صفر تا صد سفر به تبریز بیشتر آشنا می‌شویم.

امارت ائل گُلی تبریز

جاذبه‌های پر بازدید تبریز

حیف است کسی پرواز تهران تبریز را برای مسافرت خود انتخاب کند و میدان ساعت این شهر را تماشا نکنید. چراکه این میدان، در واقع قلب تپنده شهر تبریز از چندین قرن پیش تا به امروز بوده است. در این میدان، علاوه بر برج ساعت، شما می‌توانید به تماشای کاخ شهرداری و موزه شهرداری تبریز مشغول شوید و با میراث تاریخی عظیمی در آنجا آشنا شوید. در نزدیکی این میدان، شما چندین موزه زیبا مثل موزه آذربایجان، موزه عصر آهن، موزه سنجش و موزه سفال را مورد بازدید قرار دهید. موزه‌هایی که بخش اعظمی از تاریخ و فرهنگ شهر تبریز را در دل خود جای داده‌اند. البته از تماشای موزه‌های قاجار، استاد شهریار، تاریخ طبیعی و موزه سنگی تبریز نیز به هیچ وجه نباید غافل شد. از طرفی دیگر، بازار بزرگ تبریز، مسجد کبود و بوستان خاقانی نیز فاصله چندانی با میدان شهرداری نداشته و در مدت زمان کوتاهی از آنجا در دسترس قرار می‌گیرند.

مطمئنا به خوبی بر این موضوع واقف هستید که پارک ائل گولی یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری در شهر تبریز است. پس در طول سفرتان بهتر است به تماشای این پارک بزرگ و چشم نواز نیز بروید. جایی که جدا از زیبایی‌های طبیعی، شما می‌توانید انواع غذاهای مدرن و سنتی را در رستوران‌های شیک میل کنید. پس از ائل گولی، پارک‌های صائب، باغلارباغی، مشروطه، شمیم پایداری، رشدیه، باغمیشه، گلستان و ولیعصر هم حتما بازدید کنید. زیرا هر یک از این پارک‌ها زیبایی خاص خود را دارند. البته در آینده نزدیک پارک بزرگ تبریز نیز که در دست احداث است، می‌تواند در صدر اولویت‌های شما قرار بگیرد.

از دیگر نقاط جالب توجه شهر تبریز می‌توان به پل قاری یا همان قاری کورپوسی که بر روی مهرانه رود قرار گرفته اشاره کرد. مساجد متعددی مثل مسجد استاد و شاگرد، مسجد جامع، مسجد ثقه الاسلام و مسجد طوبی و همچنین کلیساهای ننه مریم و مریم مقدس و کلیسای کاتولیک‌ها در شهر تبریز نیز می‌توانند جزو مکان‌های مورد علاقه شما باشند. ارگ علیشاه تبریز در کنار مصلی بزرگ این شهر، مقبره الشعرا، خانه مشروطه، تفرجگاه عون بن علی، دانشکده معماری تبریز، مدرسه رشدیه، کویر قوم تپه و خانه پروین اعتصامی نیز از دیگر مکان‌هایی هستند که سفر به تبریز را به خاطره‌ای فراموش نشدنی برای شما تبدیل می‌کنند.

راهنمای صفر تا صد سفر به تبریز

محبوب‌ترین غذاهای تبریز

تبریز را خیلی از مسافران و گردشگران با مزه‌های شگفت انگیزش به خاطر می‌سپارند. در واقع، محال است کسی یک لقمه کوفته تبریزی میل کند و حریصانه به دنبال لقمه بعدی نباشد. البته فقط کوفته تبریزی را نمی‌توان اینگونه خوشمزه دانست. چرا که غذاهای دیگری مثل دیزی سنگی، انواع آش‌ها مثل آش دندانی و آش کلم برگ، شورباهایی با طعم سبزیجات و حبوبات مختلف و مهم‌تر از همه، دلمه‌های لذیذ شهر تبریز نیز با طعم‌های باور نکردنی خودشان شما را حیرت زده خواهند کرد. بدون تردید، غذاهای تبریز جزو بهترین غذاها در کل ایران هستند.

مراکز خرید تبریز

با توجه به اینکه شهر تبریز میراث دار جاده ابریشم و بازرگانان متعدد این جاده هست، در این شهر مراکز خرید بسیار زیادی وجود دارد که شما بر حسب علاقه و سلیقه خود می‌توانید از آنها خرید کنید. به جرات می‌توان گفت که سردم‌دار بهترین مراکز خرید مدرن شهر تبریز مرکز خرید لاله پارک است. یک مجتمع بسیار زیبا که پاسخگوی بسیاری از نیازهای شما خواهد بود. مرکز خرید جواهر، مجتمع پردیس تبریز، برج بلور، مرکز خرید اطلس، مرکز خرید ستاره باران، برج شهر، مجتمع تجاری تفریحی رویال، مرکز خرید والمان، مرکز خرید رشدیه و میلاد نور ولیعصر نیز جزو دیگر گزینه‌های بسیار خوب و جالب توجه هستند. البته برای کسانی که عاشق فضای سنتی هستند، بازار سرپوشیده و بزرگ تبریز یک گزینه ایده آل خواهد بود.

مراکز خرید تبریز

بهترین زمان سفر به تبریز

سرمای تبریز قبل از آغاز زمستان از راه می‌رسد و پس از تمام شدن این فصل، کم کم از تبریز رخت می‌بندد. در واقع از اواسط آبان ماه تا اواسط فروردین آب و هوای تبریز بسیار سرد بوده و حتی گهگاه در ماه اردیبهشت نیز هوای این شهر رو به سردی رفته و در طول این ماه، بارها تبریز زیر باران و تگرگ قرار می‌گیرد. اما از همان اوایل اردیبهشت تا اواسط آبان، هوای تبریز بسیار خنک و دلنشین بوده و مهیای مسافرتی به یاد ماندنی است. اگر گرمای اواسط مرداد در شهرتان شما را کلافه کرده، کافیست در همین ایام بلیط هواپیما بخرید و مسافر این شهر شوید تا به احتمال زیاد حتی در برخی از ساعات شب، به دنبال کاپشن و پلیور باشید.

وضعیت حمل و نقل در تبریز

بعد از چند دهه تلاش کارگران و مهندسان، بالاخره چند سالی می‌شود که خطوطی از متروی تبریز به راه افتاده‌اند. اولین خط متروی این شهر که میدان ساعت را به پارک ائل گلی متصل می‌کند و اکثر مکان‌های پر رفت و آمد شهر را پوشش می‌دهد، با هنرمندی و خلاقیت خاصی ساخته شده است. به گونه‌ای که در برخی مکان‌ها، ریل قطار مثل یک پل از بالای شهر عبور کرده و منظره خاصی به آن بخشیده است. البته اگر علاقه‌ای به استفاده از مترو نداشتید، شرکت اتوبوس رانی تبریز با پوشش تمامی نقاط شهر، وضعیت بسیار خوبی به وجود آورده است. سه راهی امین که پایین تر از مصلی بزرگ تبریز قرار گرفته، مرکز تجمع اتوبوس‌های خطوط مختلف بوده و از آنجا می‌توان اکثر نقاط شهر را در دسترس خود قرار داد. ضمنا، استفاده از تاکسی نیز در تبریز نسبت به سایر کلانشهرهای ایران، مقرون به صرفه‌تر است.

بهترین هتل‌ها برای اقامت در تبریز

هتل‌های لوکس و زیبای شهر تبریز، اقامت در این شهر را به تجربه بسیار شیرینی برای گردشگران تبدیل می‌کنند. یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین اقامتگاه‌های این شهر هتل 5 ستاره کایا لاله پارک است که با امکانات بسیار خوب خود شما را شگفت زده خواهد کرد. همچنین هتل‌های 5 ستاره شهریار و پارس نیز هر یک زیبایی‌های خاص خود را دارند. هتل بین المللی تبریز و هتل گسترش هم اقامتگاه‌های ممتاز در رده هتل‌های 4 ستاره به شمار می‌روند. البته اگر شما به دنبال اقامت در مکان ارزان‌تری باشید، گزینه‌هایی مثل هتل دریا، کاسپین و ارس را می‌توانید مد نظر قرار دهید. ضمنا، اگر در طول سفر خودتان به روستای کندوان در نزدیکی تبریز نیز مراجعه کردید، بد نیست اقامت در سومین هتل صخره‌ای در جهان یعنی هتل لاله کندوان را نیز تجربه کنید.

فرش تبریز

سوغاتی‌های تبریز

از نوقا، ریس، قرابیه و سایر شیرینی‌های لذیذ و خوشمزه گرفته تا فرش و تابلو فرش و کفش‌های چرم دست دوز؛ همه و همه تبریز را به شهری پر از سوغاتی‌های رنگارنگ و جالب تبدیل کرده‌اند. انواع تابلوهای معرق، منبت کاری، گلیم، صنایع دستی مربوط به قلم زنی، سفال و سرامیک، شکلات‌های تسبیحی، لوز، رشته ختایی و چوروتمه نیز از دیگر سوغاتی‌های مشهور این شهر به شمار می‌روند. ضمنا، در سفر به تبریز حتما باید باقلوای این شهر را نیز امتحان کنید. زیرا نزدیک بودن تبریز به استانبول باعث شده که اکثر شیرینی پزهای این شهر با سفر به استانبول، رمز و راز پخت باقلواهای خوشمزه را به خوبی یاد بگیرند.

با توجه به آنچه ذکر شد، به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که صفر تا صد سفر به تبریز چیزی نیست جز لذت از لحظاتی آرامش بخش و به یاد ماندنی. در واقع، تبریز شهر آرامش است. این شهر واقعا محیط بسیار دنج و آرامی داشته و شما در آنجا از هر دغدغه‌ای به دور هستید. بنابراین سفرتان به این شهر را به هیچ وجه نباید به تعویق بیندازید. چراکه برای لذت بردن از ادامه زندگی خودتان، شک نکنید که به حداقل یکبار سفر به تبریز نیاز دارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits