دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی مناطق دیدنی و تفریحی شهر زیبای رودسر 
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
رودسر از شهرستان ها تماشایی و زیبای استان گیلان است و از اطراف به نواحی سرسبز و دیدنی گیلان متصل است.


جاذبه های گردشگری رودسر


رودسر از شهرستان ها تماشایی و زیبای استان گیلان است و از اطراف به نواحی سرسبز و دیدنی گیلان متصل است. گیلان و مکان های دیدنی رودسر از مهم ترین جاذبه های گردشگری در ایران به شمار می روند.


یکی از جذابیت هایی که استان گیلان و شهرستان های آن برای گردشگران دارند برخورداری این خطه از ایران و داشتن فرهنگی و بومیت های خاص آن است در شهر رودسر نیز شما می توانید زا جذابیت های فرهنگی را مشاهده کنید و از آداب و رسوم زیبای مردم این شهرستان دیدن کنید که این جاذبه ها خود از مکان های دیدنی رودسر به شمار می روند.

موقعیت جغرافیایی رودسر


رودسر با وسعتی حدود ۱۳۴۰ کیلومتر مربع در شرق استان گیلان و سومین شهر وسیع گیلان می ‌‌باشد. این شهر با موقعیت جلگه ای در 13 کیلومتری لنگرود و 43 کیلومتری آب گرم سخت سر ( رامسر ) قرار دارد و شامل دو محله رودسر و سریل است رودسر از شمال به دریا، از جنوب به سلسله جبال البرز و از شرق به استان مازندران و از غرب به لنگرود منتهی می‌ شود. شهرستان رودسر دارای چهار بخش مرکزی، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد می ‌‌باشد. قومیت مردم رودسر گیلک و به زبان گیلکی با لهجه بیه پیش (شرق گیلان) تکلم می ‌‌کنند. مذهب مردم رودسر شیعه جعفری و اثنی عشری است رودسر در زمانهای قدیم به نامهای کوتم و هوسم نامیده می‌ شد و دارای تاریخ بسیار دوری می ‌‌باشد.

دشت

سابقه تاریخی رودسر

قدیمی تر ین نام رودسر که از منابع معتبر بدست آمده، (کوتم یا هوسم) است. کوتم شهر بسیار کوچکی بود که مهمترین قسمت رانکوه محسوب می شد از این شهر بندری، کشتی های بزرگ، کوچک، به نقاط دور دست برای حمل بار و جابجایی مسافر رفت و آمد می نمودند.

شهرستان رودسر دارای چهار بخش مرکزی چابکسر ، رحیم آباد و کلا چای بوده و یکی از روستاهای رودسر به نام تمیجان در زمان سلطنت شاه عباس اول دارای ضرابخانه بوده که سکه های ضرب شده در این محل موجود است. مقدسی جغرافی دان معروف در سال 375 هجری قمری در کتاب ( احسن التقاسین فی معرفه الاقالیم) آورده ، هوسم را بازاری نیکو و مسجد جامع ای نزدیک مقر حاکم است ، مردم رودسر دارای عواطف و پایبند به اصول مذهبی می باشند. این مطلب را رابینو در کتاب ولایت دارالمرز گیلان بدین صورت آورده « مردم رودسر به ملایمت طبع و علاقه مندی به مذهب معروف می باشند . ضمناً گلیم بافی ، نمد مالی و چادر شب بافی از مهمترین صنایع دستی منطقه محسوب می شود.

معرفی مکان های دیدنی رودسر

رودسر در استان گیلان دارای پیشینه قدیمی است و به همین جهت دارای جاذبه های تاریخی ارزشمند نیز می باشد که از جمله آن می توان به کاخ رضا شاه اشاره کرد که برای علاقه مندان بسیار جذاب و تماشایی است.

بنای تاریخی شهرداری رودسر

شهرداری رودسر در استان گیلان نمونه ای از دوره تحول در معماری ایران است بنای تاریخی شهرداری رودسر در جنوب غربی میدان امام رودسر واقع شده است شهرداری رودسر بنایی است مربوط به دوره پهلوی اول که دارای گچبری های بسیار زیبایی می باشد که در دهه اول دوره پهلوی با الهام از مغرب زمین و اکثرا توسط معماران آلمانی یا ارمنی بنا گردیده است . این مجموعه به دلیل اهمیت آن که بازگوی خاص از یک دوره تحول معماری ایرانی است که به شماره 1519در سال 1336هجری شمسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است . میدان شهرداری رودسر به تایید سایت میراث فرهنگی و گردشگری گیلان دارای 8بنای تاریخی است که البته در این سایت هیچ اشاره ای به بناهای تاریخی نشده است و تنها در بخش اطلاعات مربوط به آن تنها یک عکس قرار داده اند.

رودخانه

اشکور رودسر

اشکور جزء بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در جنوب شهر کلاچای به سمت رحیم آباد قرار گرفته است اشکور در امتداد سلسله کوه‌های البرز قرار دارد و از جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رودسر آغاز و تا جنوبی‌ ترین نقطه شهرستان رامسر ادامه دارد محدوده اشکور از جنوب به قزوین از مغرب به املش و رودبار الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر- تنکابن و از شمال به دامنه ‌های کوهستانی رحیم آباد و رامسر متصل است. اشکورات رودسر به دلیل شرایط و طبیعت کوهستانی، دارای زمستان‌ های سرد و پربرف و تابستان ‌های خنک و ملایم می باشد و این امر باعث شده که در فصول پاییز و زمستان جمعیت به حداقل و در بهار و تابستان به حداکثر ممکن برسد. این منطقه، به علت دارا بودن چشمه سارها، دریاچه ‌های طبیعی، چشمه‌ های آب معدنی، رودخانه ‌های زلال و غارهای فراوان و پاکی هوا توجه گردشگران گیلان را به خود جلب کند.

روستای پلام – فلام رودسر

پلام یا فلام روستایی از توابع بخش رحیم ‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است پلام روستایی زیبا در 22 کیلومتری شهر رحیم آباد و در ساحل غربی رودخانه پلورود و یک کیلومتری جاده رحیم آباد به اشکور و در ارتفاع 750 متری در میان جنگل انبوه قرار دارد. روستای پلام – فلام از بافت قدیم و جدید برخوردار است و خانه ها عموما دوطبقه اند. روستا کاملا در پای کوه و شیب آن به طرف رودخانه می باشد. شغل اصلی مردم آن کشاورزی است. این روستا دارای 6 محله به نام های جیرپلام، کاروانسراسره، کندسرمحله، چکر کینه، میان محله، سره محله می باشد.

ساحل رامدشت و رودسر

ساحل رودسر و رامدشت از جمله نقاط دیدنی در شهرستان رودسر واقع در استان گیلان است ساحلی به طول ۳۰ کیلومتر که به دلیل نزدیکی کوه با دریا در این منطقه جغرافیایی، چشم‌انداز زیبایی را به خود اختصاص داده‌ است به همین دلیل، رودسر به مهمترین مرکز والیبال ساحلی در ایران تبدیل شده است. پارک ساحلی به وسعت 10 هزار متر مربع به همت شهرداری رودسر همچنین دارای بازارچه صنایع دستی و حدود 30 باب سوئیت اقامت موقت، سرویس بهداشتی، وسایل بازی کودکان، پارکینگ و مجتمع تجاری، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری می باشد. از دیگر جاذبه های گردشگری ساحل رودسر ایجاد سایت هوایی پروازهای سبک گردشگری تفریحی آن است.

رودخانه

رامدشت رودسر

منطقه توریستی – گردشگری رامدشت در واقع محله ‌ای زیبا و ساحلی در شهرستان رودسر است. علت نامگذاری این محله به گذشته ‌های نه چندان دور می ‌رسد که محل رام کردن اسب ‌های وحشی بود که تقریبا محلی مسکونی نبوده بلکه پر از دشت‌های سرسبز و دست نخورده بود اما از آغاز دهه 70 هجری شمسی با شهرک سازی و خانه سازی، این مکان پر از سکنه و جمعیتی حدود یک هزار خانوار شده است تا جایی که بسیاری از ادارات دولتی شهرستان در این منطقه واقع شده ‌اند. محله رامدشت از شمال به دریا از جنوب به روستای کَلدَرِه و زمین‌های کشاورزی برنج، از شرق به گسکرمحله و از غرب به میدان معلم منتهی می ‌شود. وسعت این محله زیبا حدود 6 کیلومتر مربع است،

رامدشت حدود 22 متر از سطح آب های آزاد پایین ‌تر است و به همین دلیل یکی از پایین ترین نقاط ساحلی کشور محسوب می ‌شود. رامدشت دارای ساحلی زیبا حدود 5 کیلومتر است که هرساله پذیرای عده زیادی گردشگر از سراسر کشور جهت شنا و ماهیگیری است. استخر رامدشت، که حدود 9000 متر مربع در مرکز رامدشت واقع شده است یکی دیگر از جاذبه های طبیعی رودسر است. در این استخر با شروع فصل سرما انواع پرندگان از جاه های دور مهاجرت کرده و خود را به آن می رسانند. در این استخر انواع ماهی ها، از جمله کپور، کپور چیک، اسلک و…یافت می شود که در فصل صید ماهیگران را به سوی خود می کشاند. در کنار این جاذبه ها، جنگل ساحلی رامدشت، دشت های رامدشت و شالیزارها نیز دیدنی است.

آبشار میلاش رودسر

از جذابیت های خاص و بی نظیری که در رودسر شاهد آن خواهید بود آبشار میلاش است که در منطقه رحیم آباد روستای میلاش واقع شده است ارتفاع این آبشار تماشایی ۲۵ متر است در کنار دیدن آبشار می توانید از اماکن تفریحی و سر سبز داخل روستا نیز دیدن کنید.

گنبد

گنبد پیر محله رودسر

این گنبد بر فرار کوه های پیر محله واقع شده است و از مهم ترین بناهای آجری در زمان صفویان است که نشان دهنده معماری ارزشمندی است.این گنبد دارای بخش های مختلف ستون، ایوان، اتاق و طاق نما است.

چشمه دمکش فکجور رودسر

این چشمه از جاهای دیدنی رودسر است که در اطراف رودسر قرار دارد این چشمه با قرار گرفتن زیر درختی بزرگ دارای منظره ای زیبا و دلنشین است. این چشمه در بیشتر فصل های سال آب دارد و از دل زمین می جوشد.

قلعه گردن رودسر

این جاذبه تاریخی ارزشمند در رحیم آباد رودسر دارای ارفاع ۸۰ متر است و معماری آن با استفاده از مصالح ساختمانی قدیمی صورت گرفته است این قلعه در زمان سلجوقیان بنا شده است و از آثار تاریخی در رودسر است.

قلعه بندبن قاسم آباد رودسر

قلعه بندبن با برجی به ارتفاع ۱۲ متر در روستای زیبا و کوچک بندبن در منطقه قاسم آباد شهرستان رودسر گیلان گنجینه ای زیبا از آثار باستانی استان است که بی شک چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند. به گزارش خبرنگار مهر در رشت، بندبن، روستای زیبا و تاریخی است که در آن قلعه‌ ای سنگی، متعلق به دوران باستان وجود دارد که قدمت این قلعه به صدها سال پیش باز می گردد که ساکنان این نقطه جغرافیای از آن به‌ عنوان قلعه دفاعی در برابر حملات دشمنان دریای خود استفاده می ‌کردند. در زیر این قلعه، راهها، راهروها و دالانهای برای تردد وجود داشته که نقشه زیرزمینی آن در حال حاضر موجود نیست، در معماری این قلعه از مواد و ترکیبات خاص و کم نظیری استفاده شده ‌است که با وجود رطوبت شدید هوا در حاشیه جنوبی دریاچه خزر آن را تاکنون پابرجا نگه داشته ‌است.

قلعه بند

چشمه سجیران رودسر

چشمه سجیران در منطقه اشکورعلیا در بالادست روستا های نیلو، جیرکل، سجیران (در قسمت شمال شرقی) قرار دارد، گفته می شود این آب معدنی در درمان سنگ کلیه موثر است، حتی مبتلایان به سنگ کلیه آب چشمه را در بطری ریخته و به محل سکونت خود می برند، البته براساس نظر کارشناسان بدیهی است که با از بین رفتن گاز و فعل و انفعالاتی که انجام می شود آب، برخی از خواص درمانی خود را از دست می دهد و بهتر است با حضور در منطقه از فواید آب این چشمه بهره مند شد.

آب چشمه سجیران بسیار گواراست به طوری که برخی از افراد در مدت 15 دقیقه سه لیتر از آن را به آسانی می نوشند، آب این چشمه جرم و رسوب را به راحتی و در مدتی کم حل می کند، درآزمایشهای به عمل آمده آب این چشمه برخی از انواع سنگ کلیه را در مدتی کمتر از یک شبانه روز کاملا در خود حل کرده است. می گویند استحمام با آب چشمه سجیران در درمان بیماریهای پوستی بخصوص قارچ انگشتان و سایر نقاط بدن تاثیر زیادی دارد، به طوری که پس از یکی دو بار استفاده از آب این چشمه، این بیماری بهبود یافته و پوست به حالت عادی بر می گردد.

پل تمیجان رودسر

این پل که از خشت بنا شده است از راه های اصلی در زمان عباسیان بوده است که برای عبور از آستارا به مازندران ساخته شده است و بازسازی این بنا و نمای آن در زمان صفویان و سلجوقیان صورت گرفته است.

جواهر دشت رودسر

جواهردشت جواهری در خطه سرسبز گیلان است. سرزمین زیبای جواهردشت در ۲۶ کیلومتری محله سیاهکلرود در شرق استان گیلان و در شهرستان رودسر واقع شده است. طبیعت بکر، دشت های وسیع و سرسبز، هوای پاک، سکوت وصف ناپذیر و… همه و همه در این منطقه زیبا در شرق گیلان جمع شده تا گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی را به سوی خود بکشاند.. قبل از ورود به محله جواهردشت آستانه متبرکه «نقره عباس» در دشتی زیبا و وسیع قرار دارد که معمولاً اهالی و مسافران برای زیارت و سیاحت به آنجا می روند تا چشم انداز زیبای آن را ببینند.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و گردشگری شهر زیبای آمل

مناطق دیدنی و گردشگری جنوب ایران

مناطق دیدنی و تفریحی عجب شیر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits