دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با بهترین گیاهان آپارتمانی 
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به روشهای نگهداری دشوار می توانند زینت بخش خانه شما باشند و تاثیر مثبتی بر سلامتی شما داشته باشند


نگهداری از گیاهان آپارتمانی


گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به روشهای نگهداری دشوار می توانند زینت بخش خانه شما باشند. این روزها دیگر خبری از خانه‌های حیاط ‌‌دار و باغچه و حوض نیست و آدم‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت از پنجره آپارتمان می‌توانند سبزی پارک محله خود را ببینند. اما مگر می‌شود انسان بدون هم‌زیستی با گل و گیاه دوام بیاورد. بشر امروز با همه گرفتاری‌های آپارتمان‌های کوچک تصمیم گرفت حیاط را هرچند کوچک، به خانه بیاورد که نتیجه آن شد پرورش گیاه آپارتمانی. بهترین گیاهان آپارتمانی به تدریج از میان آزمون و خطاها بیرون آمدند و تکثیر شدند و خانه به خانه در همه جا پراکنده شدند تا جایی که هر فردی می‌تواند در محیط خانه کوچک خود کلکسیونی از بهترین گیاهان آپارتمانی داشته باشد. به همین سادگی و بدون دردسر می‌توانیم سرسبزی و نشاط را به خانه بیاوریم آن هم با مجموعه‌ای از بهترین گیاهان آپارتمانی که مراقبت ویژه‌ای نیاز ندارند و مانند ساکنان خانه به نور غیر مستقیم و فضای بسته عادت کرده‌اند.

تاثیر گیاهان آپارتمانی بر سلامتی

طرفداران گل و گیاه معتقدند که داشتن گیاهان خانگی می تواند در رد و بدل شدن انرژی مثبت تاثیر زیادی داشته باشد. این گیاهان می توانند باعث تمیزتر شدن هوای خانه شوند و هر اتاقی را خوشبو و باطراوت نمایند. در این میان گیاهانی هم هستند که می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید و سرحال و سلامت باشید. باید بگوییم که با وجود این گیاهان بیماری ها از شما دور می شوند البته این بدان معنا نیست که اگر قرصی مصرف می کنید آن را کنار بگذارید، ولی وجود این گیاهان بی تاثیر هم نخواهد بود.

گیاه آپارتماتی

معرفی چند نمونه از بهترین گیاهان آپارتمانی

کاکتوس، گیاه همیشه سبز

وقتی اسم گیاه آپارتمانی به میان می‌آید اکثر ما گیاه سبز و سرسخت و خارداری به نام کاکتوس را در ذهن مجسم می‌کنیم.، اما کاکتوس برخلاف ظاهرش بسیار سازگار است. او در واقع مسافری است که از مرکز قاره آمریکا به سایر نقاط جهان رسیده و با اقلیم‌های مختلف خودش را وفق داده است. کاکتوس همانطور که حتما شنیده‌اید به دلیل توانای‌اش در ذخیره آب مشهور است. کمبود رطوبت او را اذیت نمی‌کند و شرایط خاک هم چندان به او آسیبی نمی‌زند اما نور آفتاب را نباید از او دریغ کرد، گرچه با نور غیر مستقیم هم دوام می‌آورد و رشد می‌کند و نمونه‌ای از همین گیاه سرسخت گل هم می‌دهد.

کاکتوس‌ها را باید هفته‌ای یک‌بار آب بدهید البته تقریبا، زیرا ملاک آبیاری این گیاه میزان رطوبت خاک گلدان است، زمانی که احساس کردید خاک آن کاملا خشک شده به آن آب بدهید و درنظر داشته باشد اگر گلدان پلاستیکی است و آب از آن خارج نمی‌شود، پس به میزان آب کمتری احتیاج دارد.

پوتوس گیاه ساده و سبز

گیاه پوتوس را بی‌شک همه ما دیده‌ایم، همان مدل برگ‌های سبز روشنی که در نقاشی‌هایمان می‌کشیدم ، ساده و صاف و یکدست، گاهی با چند رگه سفید یا زرد. این گیاه نور زیاد را دوست دارد، اما به شرط اینکه غیر مستقیم باشد. مخلوطی از خاک و ماسه برای رشدش کفایت می‌کند و می‌توان با هفته‌ای یک‌بار آبیاری گلدان پوتوس شادابی را نگه‌داری کرد. بی شک گیاه پوتوس از بهترین گیاهان آپارتمانی است.

تکثیر این گیاه به روش قلمه زدنه، فقط کافیه که یک یا چند برگ از آن را به همراه قسمت کوتاهی از ساقه جدا کنید و در آب قرار دهید، بعد از چند روز شاهد جوانه زدن ریشه‌ها خواهید بود. بعد از اینکه اندازه ریشه‌ها به حدود چهار سانتیمتر رسید، گیاه آماده است تا در خاک کاشته شود.

عنکبوتی

دیفنباخیا دوست‌دار نور و سایه

دیفنباخیا را می‌توان جز بهترین گیاهان آپارتمانی به حساب آورد چرا که به نور کم قانع است و در سایه نیز رشد می‌کند. تابستان‌ها به هفته‌ای دوبار و زمستان‌ها هفته‌ای یک‌بار آبیاری احتیاج دارد و درجه حرارت محیط بین ۱۳ تا ۱۸ درجه برایش مطلوب است. ماهی یکبار به کمی کود نیاز دارد و خوشحال می‌شه اگر هر چند وقت یکبار برگ‌هاش رو با اسفنج مرطوب تمیز کنید.

تکثیر دیفنباخیا خیلی راحته، باید جوانه‌های حدود ۵ سانتیمتری را جدا کنید و اجازه دهید در هوای آزاد به مدت دو روز خشک شوند، بعد آن را به شکل افقی روی شن قرار دهید و بعد از کمی آبیاری منتظر جوانه زدن برگ‌های جدید باشید. اگر حشره‌هایی مثل پشه‌های ریز برای گیاه آپارتمانی شما مزاحمت ایجاد می‌کنند به راحتی با حشره کش‌های مخصوص گیاهان از شر آنها خلاص شوید.

سانسوریا گیاه شمشیری

گیاه سانسوریا که به آن شمشیری هم گفته می‌شود برگ‌هایی بلند و باریک دارد که بدون اتصال به ساقه، مستقیم از خاک بیرون می‌آیند و در تمام فصل‌های سال سبز می‌مانند. مهم‌ترین ویژگی سانسوریا توانایی در تصفیه هوای محیط و تولید اکسیژن خالص است. گرچه با نور کم هم سازگار است اما ترجیح می‌دهد نور کامل دریافت کند و دمای محیط هم نباید گرم باشد. زمانی که احساس کردید خاک گلدان خشک شده موقع آبیاری گلدان است و بهتر است در ماه یک یا دوبار کمبود مواد غذایی خاک را با کود برایش جبران کنید.

برای تکثیر سانسوریا از دو روش استفاده می‌شود. اول اینکه می‌توانید برگ‌های بزرگ را به اندازه‌های بین ۸ تا ۱۰ سانتیمتر قسمت کنید و هر قسمت را از محلی که برش خورده داخل مخلوطی از خاک و ماسه قرار دهید و مرتب آبیاری کنید، بعد از چند هفته جوانه‌ها از خاک بیرون خواهند آمد. روش دوم اما مخصوص فصل بهار است که جوانه‌های کوچک از میان برگ‌های بزرگ سر می‌زنند و می‌تواند آنها را از گیاه مادر جدا کنید و در گلدانی جدا بکارید.

گل

خانه‌ای بنفش با گیاه برگ بیدی

این نوع گیاه آپارتمانی نیز بومی آمریکای لاتین است، همان گیاهی که برگ‌های نسبتا باریک و بنفش دارد و بیشتر آن را با برگ‌های آویزان از لبه گلدان، لب طاقچه خانه‌ها دیده‌ایم، البته برخی گونه‌های این گیاه گل‌های ریز صورتی رنگ نیز دارند.این گیاه به نور احتیاج دارد اما غیر مستقیم و آفتاب مستقیم برگ‌هایش را می‌سوزاند. برگ بیدی در زمستان با دمای اتاق کنار می‌آید اما کرمای تابستان را دوست ندارد و بهتر است در سایه باشد. برای آبیاری برگ بیدی باید به خاک آن دقت کنیم، هر زمان که احساس کردید خاک خشک است گیاه نیاز به آبیاری دارد و بهتر است هر ماه غبار روی برگ‌هایش را پاک کنید.

برگ بیدی در بهار یا اواخر تابستان را هرس کنید تا سبک‌تر و جوان‌تر شود اما برگ‌های هرس شده را دور نریزید درصورتی که سالم باشند می‌توانند برای تکثیر گیاه به شما کمک کنند. چند برگ را که به ساقه سالم متصلند در ظرف آب قرار دهید، بعد از اینکه کمی ریشه داد آن را در گلدانی مخلوط از خاک برگ و ماسه بکارید. البته گلدان را از چند روز قبل آبیاری کنید تا خاک کاملا نشست کند و خانه مناسبی برای برگ بیدی‌های جدید شود.

شفلرا مسافری از استرالیا

گیاه شفلرا از استرالیا به ایران آمده است و ساکن آپارتمان‌های ما شده، گیاهی تزینی است که کمی هم به مراقبت احتیاج داره. برگ شفلرا زمانی که هنوز کم سن و ساله حدود سه تا پنجه داره و اگه خوب ازش مراقبت کنید به هفت یا هشت عدد هم می‌رسه. نور مستقیم این گیاه زیبای آپارتمانی را اذیت می‌کنه و در تابستان اگر در محیط گرم قرار داره، گلدان رو جایی قرار بدید که هوا جریان داشته باشه. هر زمان که خاک گلدان خشک شد به آبیاری احتیاج داره و اگر متوجه نقطه‌های سیاه‌رنگ روی برگ‌ها شدید بدونید که یا در آبیاری زیاده روی کردید یا خاک به اندازه کافی مقوی نیست و بهش کود بدید. شفلرا خیلی راحت تکثیر می‌شه، همون روش قلمه زدن، یک برگ پنجه‌ای رو با ساقه جدا کنید و در آب بگذارید وقتی که ریشه داد آماده است که کاشته بشه و یک شفلرای سالم دیگه باشد.

بگونیا، یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی

خانواده بگونیا پرجمعیت است و سازگار با زندگی آپارتمانی. بگونا عروس یکی از اعضای این خانواده ست که به دلیل براق بودن برگ‌ها بهش بگونیا واکسی هم گفته می‌شه. اگه به این عروس خانواده بگونیا خوب رسیدگی بشه میشه چهار فصل ازش انتظار گل داشت، البته اگه مجل زندگیش نور کافی داشته باشه. هفته‌ای دو یا سه بار به آبیاری احتیاج داره البته میزانش به گرمای محیط بستگی داره که اگر در معرض هوای گرم قرار بگیره بیشتر به رطوبت نیاز دارد.

برای تکثیر بگونیا فصل بهار بهترین زمانه، یه شاخه بدون گل رو انتخاب کنید که حداقل دو تا برگ داشته باشه و ساقه را اریب ببرید. بعد داخل گلدانی که خاک ماسه‌ای داره بکارید و گلدان رو تو محیط نسبتا گرم و سایه قرار بدید تا ساقه کاشته شده ریشه دربیاره و دوباره رشد کند.

گل و گیاه

آگلونما،همسایه‌ای مقاوم

آگلونما از آن دسته گیاهانی است که همیشه سبز است ورنگ طراوت و شاداب‌اش در چهار فصل سال دیده می‌شه. این گیاه ساقه‌ اصلی ندارد که بلند شود، به جای آن به تعداد برگ‌هایش اضافه می‌شود که هرکردام مستقل از خاک بیرون آمده‌اند. آگلونما به نور مستقیم احتیاح ندارد و خشکی سطح خاک زمان آبیاری رو مشخص می‌کنه. فصل زمستان آگلونما به آب کمتری احتیاج داره و کمتر هم رشد می‌کنه پس در فصل‌های سرد انتظار زیادی ازش نداشته باشید.

برای تکثیر آگلونما فصل بهار بهترین زمانه، و روش قلمه زدن مناسبه، یک ساقه تک یا برگ‌دار از گیاه را جدا کنید و در خاک ماسه‌ای بکارید، برای تعویض گلدان هم مراقب باشید که خاک فشرده باشه و ریشه گیاه هوا نخوره.

سینادنیوم یا گیاه فردوس

گیاه آپارتانی سینادونیوم بومی قاره آفریقاست و برگ‌های آن بیشتر ارغوانی رنگ هستند تا سبز. این گیاه به خوبی با محیط بسته آپارتمان سازگار است و با نور کم و غیر مستقیم رشد می‌کند و نور مستقیم و زیاد برگ‌هایش را می‌سوزاند. برای این گیاه هم مانند سایر همسایه‌هایش در آپارتمان، ملاک آبیاری خشک بودن خاک است و بد نیست اگر هراز گاهی خاکش را با کود مغذی کنید.

تکثیر گیاه فردوس آسان است برای این کار چند سانتیمتر از ساقه که دارای حداقل دو گره و دو برگ است را جدا کنید، آن را چند ساعت روی روزنامه و دور از نور آفتاب قرار دهید، بعد از اینکه محل برش کمی خشک شد ساقه را در گلدان جدید بکارید. خاک گلدان بهتر است مخلوطی از ماسه و رطوبت کافی داشته باشد. سعی کنید هنگام آبیاری قلمه، آب دور ساقه جمع نشود.

گیاه گندمی،دوست مبتدی‌ها

گیاه گندمی هم در لیست بهترین گیاهان آپارتمانی ما قرار گرفته. این گیاه با سایه و هوای سرد سازگار است و دمای پایین را به‌راحتی تحمل می‌کند، اما در فصل‌های گرم بهتر است علاوه بر آبیاری هر هفته به برگ‌های آن آب اسپری کنید. اگر متوجه پوسیدگی برگ‌ها در وسط گیاه شدید به این معنی است که گیاه بیشتر از نیازش آب دریافت کرده است.

هر توده از گیاه گندمی یا گل عنکبوتی دارای چند گیاه‌چه است که به هم متصل هستند، برای تکثیر گیاه گندمی یکی از این دسته‌ها را از گیاه مادر جدا کنید و در آب یا خاک قرار دهید تا ریشه بده و آماده کاشتن در گلدان بزرگ‌تر بشه. اگر برای ریشه دار شدن گیاه گندمی را در خاک قرار می‌دهید گلدان حتما باید کوچک باشد.

گیاهان سبز

اسطوخودوس

یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی، اسطوخودس است. ممکن است شما اسطوخودوس را فقط به عنوان یک عطر و یا گیاهی دارویی شناخته باشید. باید گفت که دقیقا هم همینطور است و این گیاه شامل هر دوی این مسائل می شود. در کنار این موضوع، رنگ خیره کننده اسطوخودوس که بنفش رمانتیکی است به نوبه خود بر اهمیت آن می افزاید! اسطوخودوس از گذشته به عنوان گیاهی دارویی مورد استفاده قرار می گرفته است. روغن اسطوخودوس روش بسیار خوبی برای درمان سوختگی، گزیدگی، جوش و البته تورم است. برای تهیه روغن این گیاه می توانید گل و برگ اسطوخودوس را در یک ظرف شیشه ای بریزید و با روغن گیاهی سطح آن را بپوشانید و بعد هم اجازه دهید که حدود یک هفته در محیطی گرم و خشک باقی بماند

گل همیشه بهار

در بسیاری از خانه ها و باغ های آنها با گل های روشن و نارنجی رنگی رو به رو می شویم که نگهداری آنها بسیار ساده و راحت است. این گیاه به عنوان دشمنان آفات هم معروف هستند و کرم ها را نیز از سایر گیاهان خانگی دور می کنند. از گل همیشه بهار برای مسائل مختلفی در طب گیاهی و سنتی استفاده می شود؛ اما شاید بتوان گفت که بیشتر توانایی آن در درمان بیماری های پوستی مثل نیش حشرات، آفتاب سوختگی، آکنه و سایر زخم ها است. برای این کار شما می توانید این گل را بر روی قسمت آسیب دیده پوستتان بکشید و بعد هم آن را بشویید.

آلوئه ورا

احتمال دارد که بیشتر افراد از گیاه آلوئه ورا استفاده کرده باشند یا از خواصی که دارد تا حدودی چیزهایی شنیده باشند. آلوئه ورا به عنوان بهترین گیاه آپارتمانی یک گیاه آبدار است که معمولا در گلدان و یا در باغ ها کاشته شده و پرورش می یابد. برگ های این گیاه بسیار ضخیم، محکم و بلند بوده و گل های آن هم نارنجی رنگ هستند. در داخل این برگ ها، ماده ای ژله ای مانند وجود دارد که می تواند در بهبود سوزش های پوستی مثل آفتاب سوختگی و زخم های بدن تاثیر زیادی داشته باشد.

با این چند نمونه از بهترین گیاهان آپارتمانی می‌توانید به راحتی گلخانه‌ای کوچک اما سرسبز و شاداب داشته باشید و دیگر از حیاط نداشتن آپارتمان‌ها دلگیر نباشید. حتی می‌تونید این گیاهان را به راحتی تکثیر کنید و به دوستانتون هدیه بدید یا محل کار رو هم مثل خونه سرسبز و شاداب کنید. علاوه بر این وجود این گیاهان آپارتمانی برای زندگی در شهرهایی که پر از دود ماشین لازمه تا زمانی‌ که به خونه برمی‌گردید اکسیژن خالص داشته باشید.

separator line

بیشتر بخوانید:

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی لیندا

روش کاشت و شرایط تکثیر گل حنا

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits