دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری پاکستان
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پاکستان کشوری در جنوب غربی آسیا است که با قدمت تاریخی دارای مکان های گردشگری جذاب و بسیار زیبا است


جاهای دیدنی پاکستان را بشناسید


پاکستان کشوری در جنوب غربی آسیا است و پایتخت آن اسلام آباد نام دارد. این کشور در جنوب مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عمان دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان، و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم مرز است. ناحیه کشمیر مورد ادعای هندوستان و پاکستان است. هر دو کشور هند و پاکستان به طور جداگانه بخش هایی از این منطقه را اداره می کنند و این مناطق توسط خط کنترل از هم جدا شده اند.

شهرها و مکان های دیدنی پاکستان دارای قدمتی ۲۵۰۰ ساله می باشد و بیشتر بناهای موجود در آن که جنبه تاریخی دارند به دوران پیش از تولد مسیح باز می گردد. مردم این کشور با آداب و رسوم و فرهنگ ویژه خود به یکی از نقاط و ملت های برای بیشتر گردشکران جهانی تبدیل شده است که با سفر به این مناطق به تجارب ارزشمند و مهم از تاریخی هندی و یونان دست پیدا خواهید کرد.

موقعیت جغرافیایی پاکستان

پهناوری پاکستان معادل ۸۰۳، ۹۴۰ کیلومتر مربع است که حدوداً معادل مجموع پهناوری کشورهای فرانسه و انگلستاناست. نواحی شرق آن بر روی فلات هند و نواحی غربی و شمالی بر روی فلات ایران و سرزمین اوراسیا قرار گرفته است. ۱۰۴۶ کیلومتر (۶۵۰ مایل) مرز آبی با دریای عرب از طرف جنوب دارد و از سوی غرب با افغانستان ۵۲۳ کیلومتر (۳۲۵ مایل) و از طرف شمال شرق با چین ۲۹۱۲ کیلومتر (۱۸۰۹ مایل) از طرف شرق با هند و ۹۰۹ کیلومتر (۵۶۵ مایل) از طرف جنوب غرب با ایران مرز دارد. دره رود سند پاکستان را به بخش ارتفاعات غرب و بخش زمینهای پست شرق تقسیم می کند. در بلوچستان ( در جنوب کشور ) ارتفاعات متشکل است از سلسله تپه ها و کوه های کم ارتفاع که از شمال شرق به جنوب شرق به جنوب غرب امتداد دارد.

دشت

آب و هوای پاکستان

شمال و غرب پاکستان کم آب است جنوب و بسیاری از مناطق شرق در معرض نوعی باد موسمی استوایی قرار دارد دما به نسبت فصل و ارتفاع بسیار متنوع است از ساحل داغ استوایی تا کوههای سرد شمال دور.زمستان های سرد و تابستان های گرم در شمال و آب و هوای معتدل درجنوب که متأثر از تأثیر اقیانوس هند است. نواحی مرکزی تابستان های بسیار گرم دارند و دمای آنها به بیش از ۴۵ درجه سانتی گراد (۱۱۳ درجه فارنهایت) می رسد و زمستان های سردی که دمای هوا کمتر از دمای انجماد می رسد. میزان بارش باران نیز کم است و از ۲۵۰ میلی متر و تا ۱۲۵۰ میلی متر که بیشتر با دمای موسم (مونسون) غیرقابل اطمینان جنوب غربی در اواخر تابستان همراه هستند در نوسان است. مسئله کمبود آب نیز توسط ساخت سدها بر روی رودخانه ها و استفاده از آب چاه ها در مناطق خشک تر تا حدی حل شده است.

جاذبه ها و مکان های دیدنی پاکستان

در کشور زیبای پاکستان می تواند از جاذبه های متفاوتی دیدن کنید در این کشور وجود جاذبه های مهمی همچون تپه ها باستانی هیمالیا و دیگر جاذبه های باستانی و طبیعی که برخی از آنها از تمدن یونان بر جای مانده اند مورد توجه می باشد که در ادامه با این جاذبه های معروف بیشتر آشنا خواهید شد.

شاندور پاکستان

پاکستان به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب در بیشتر مناطق خود دارای جاذبه های طبیعی زیبا با چشم اندازی ویژه نیز می باشد. منطقه شاندور از مکان های گردشگری پاکستان است که بالاترین و مرتفع ترین نقاط کوه های این کشور است در این منطقه در فصل های خاصی از سال مراسم چوگان با آداب خاصی برگزار می شود.

لاهور پاکستان

لاهور از شهرهای بزرگ و دیدنی این کشور است که با قرار گرفتن باغ شالمیر در این شهر و شناخته شدن آن به عنوان آثار مهم میراث فرهنگی یونسکو دارای گردشگران خاص خود است. باغ شالمیر مقبره پادشاه مغول هندی است که با معماری هنرمند ایرانی بنا شده است. در این شهر همچنین مساجد مختلفی با معماری خاص وجود دارد.

دره

دره کاقان پاکستان

اگر به دنبال جاذبه های طبیعی در کشور پاکستان هستید می توانید از این دره زیبا با چشم انداز فوق العاده آن دیدن کنید بیشتر گردشگرانی که قصد دارند کوه های هیمالیا را نظاره گر باشند یا قله های آن را فتح کنند به این دره دیدنی می آیند در این منطقه دریاچه های مختلفی نیز وجود دارد.

شهر موهنجودارو پاکستان

این شهر با تمدن باستانی خود از مکان های دیدنی پاکستان محسوب می شود بر اساس آثار باستانی یافت شده در این مناطق باستان شناسان به این نتیجه دست یافته اند که مردم این مناطق امکانات رفاهی و بهداشتی مناسبی داشته اند.

دره کالاش پاکستان

این دره با واقع شدن در روستاهای پاکستان از جاذبه های معروف برای گردشگران است که به راحتی می توانند با آداب و رسوم و مکان های دیدنی این روستا آشنا شوند. مردم این روستا از تمدن های باستانی برخوردارند و جشنواره های متعددی در این مناطق برگزار می گردد.

زیارت پاکستان

زیارت از مناطق سر سبز در پاکستان است و از آب و هوایی بسیار معتدل و مناسب برخوردار می باشد این منطقه دارای چشمه آب و مناظر زیبای طبیعی است.

کاخ

دره سوات پاکستان

این دره که در استان خیبر پختونخا واقع شده است از مناطق مهم تجاری و اداری در پاکستان است و دارای چشم اندازی ویژه از دره و چشمه های آب است.

دره نیلوم پاکستان

این دره در ۱۴۴ کیلومتری از کشمیر واقع شده است و منطقه آزاد کشمیر است که دارای اهمیت تجاری بالا است این شهر علاوه بر تجاری بودن خود دارای چشم اندازهایی ویژه نیز می باشد.

پارک ملی هینگول پاکستان

هینگول بزرگترین پارک ملی در پاکستان است که در مسیر جاده ماکران قرار گرفته و صدها مایل وسعت دارد. این پارک ملی بخاطر تنوع حیات وحش مشهور است چرا که برخی از کمیاب ترین حیوانات وحشی در آن یافت می شوند. علاوه بر اینها در این پارک ملی یک کوه گل فشان فعال نیز قرار گرفته است . ترکیب فعالیت چشمه های آبگرم ، گاز و آب با برخورد به سنگ های اطراف یک واکنش شیمیایی ایجاد می کنند که به موجب آن گِل ها به جوش آمده و سپس از دهانه این کوه به بیرون پرتاب می شوند.

هونزا ( Hunza ) پاکستان

در شمال منطقه گلیگیت بالتیستان ( Gilgit-Baltistan ) ، قله های یخی در کنار رودخانه هونزا دیده می شوند که منظره ای زیبا و چشم نوازی ایجاد کرده اند.شهر هونزا معمولا بعنوان استراحتگاه گردشگرانی که برای کوهنوردی به کوههای هندوکش می روند در نظر گرفته می شود. دره هونزا خانه حیواناتی از جمله پلنگ های برفی است.

بنای یادبود

کوههای یخی بالتورو پاکستان

کوههای یخی بالتورو یکی از بزرگترین دره های یخی جهان است که دسترسی به آن بسیار دشوار است با این حال یکی از پر ترافیک ترین مناطق کوهستانی پاکستان به شمار می رود چرا که کوهنوردان بسیاری برای رفتن به قله های K2 ، Broad peak و Gasherbrum به این منطقه می آیند.

دریاچه عطاآباد پاکستان

دریاچه عطاآباد در دره هونزا واقع شده است ، دریاچه ای با آبهای لاجوردی شفاف و کوههای سنگی که دور تا دور آن را احاطه کرده اند. این دریاچه در سال 2010 در اثر سیلی که رخ داد شکل گرفته است. امکان قایق سواری روی این دریاچه وجود دارد که از محبوب ترین تفریحات گردشگرانیست که به این منطقه سفر می کنند.

تپه های موری پاکستان

تپه های موری ( Murree ) منطقه ای ییلاقی است که باید در تابستان به آن رفت تا از زیبایی هایش لذت تمام را ببریم، البته اگر به دنبال برف و سرما هستید و می خواهید تجربه ای دیدنی و شگفت انگیز از بارش برف کسب کنید ، می توانید در فصل زمستان هم به موری بروید.

این تپه ها در قدیم منطقه ی گردش و تفریح اشراف بریتانیایی ها بوده است اما در حال حاضر مردم از همه جای پاکستان به موری می آیند تا تابستانی دل انگیز در هوایی خنک داشته باشند، در حال حاضر اوربان ( Bhurban ) و موری نو ( Patriata ) از برترین مناطق ییلاقی پاکستان هستند و در موری هم منطقه ای به نام گالیات (Galliat ) وجود دارد که به دلیل سرسبزی و مناظر عالی از نقاط پرطرفدار کل آسیا محسوب می شود.

دژ

روستای ریوالاکوت پاکستان

ریوالاکوت ( Rawalakot ) روستایی در منطقه ی آزاد کشمیر است و جزو منطقه ی پونچ ( Poonch ) محسوب می شود. این روستا با تپه های سرسبز احاطه شده است و از راوالپیندی و اسلام آباد هشتاد کیلومتر فاصله دارد.

راوالپیندی یک ییلاق کاملا تابستانه است و هرچه به زمستان نزدیک تر می شود سرد و سرد تر خواهد شد، در این منطقه تفریحات زمستانی و تابستانی هردو وجود دارند و مکان های بانجوسا، تولیپیر ، رودخانه ی پونچ ، تاتاپانی ، دریاچه ی بانجوسکا ، سودناگالی هم بسیار دیدنی هستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

معرفی مناطق دیدنی و گردشگری چادگان

مناطق دیدنی و گردشگری شهر رویان

مناطق دیدنی و تفریحی شهر زیبای بروجرد

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits