دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مناطق دیدنی اطراف تهران
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
اطراف تهران مناطق دیدنی فراوانی دارد که برای سفر یک روزه عالی و بسیار راحت هستند برخی از این مناطق اوشان و فشم ، کن سولقان و جاده چالوس هستند.


جاذبه های گردشگری اطراف تهران


اطراف تهران مناطق دیدنی فراوانی دارد که برای سفر یک روزه عالی و بسیار راحت هستند. اگر پایتخت نشین هستید اما امکان مسافرت به شهرهای زیبای ایران را ندارید و تنها دوست دارید چند ساعت از شلوغی تهران فاصله بگیرید می توانید برای ساعاتی به اطراف تهران که مناطق دیدنی و زیبایی دارد سفر کنید و از جاهای معروفی مثل اوشان و فشم، کن سولقان، تنگه واشی و کردان و جاده چالوس دیدن نمایید .


در کنار تمام زیبایی ها و مکان های دیدنی و تاریخی که در گوشه و کنار تهران قرار گرفته اند، اگر در یک روز تعطیل کمی از شهر فاصله بگیرید می توانید انتخاب های بسیار خوبی را در جاذبه های اطراف تهران داشته باشید. از مکان های مذهبی گرفته تا طبیعت خارق العاده و دشت و مناطق ییلاقی، هر کدام بهانه ی خوبی برای تفریح یک روزه در اطراف تهران هستند که می توانند آخر هفته ی خوبی را برایتان بسازند.

دشت


شهرستان های دیدنی اطراف تهران


لواسانات

لواسانات یکی از شهرستان های تهران به حساب می آید که از سه بخش شهر لواسان، دهستان لواسان بزرگ، دهستان لواسان کوچک تقسیم می شود. در این شهرستان کوچک افراد بزرگی همچون قصرانی از دانشمندان قرن سوم و چهارم هجری، ملک سلطان حسین لواسانی یکی از بزرگان در زمان شاه عباس صفوی و غیره بوده است. از بزرگان این شهر زیبا بگذریم و به سراغ جاهای دیدنی این شهر برویم تا تعطیلات نوروزی عالی را برای خود رقم بزنید.

لواسان جاهای دیدنی بسیاری را دل خود جای داده است. این مناطق شگفت انگیز نظیر دشت هویج که در گذشته هویج در آنجا کشت می شد، سد لتیان یکی از سدهای زیبا با چشم انداز عالی به حساب می آید؛ رودخانه لار که از کوه دماوند سرچشمه گرفته است؛ رودخانه جاجرود، کوه های هزاردره، آبشار ناران، باغ نظام السلطان، روستای چهار باغ لواسان بزرگ امامزدگان فضل و فاضل، امام زاده عبدالله محله جائیج، محله ناران، حمام تاریخی محله ناران، حمام تاریخی محله سبو کوچک، چنار کهنسال سقاخانه افجه، چنار کهنسال انباج، آبشار چرند افجه، قله ساکا، قله آتش کوه، قله اراکو، تپه باستانی شهروا، تپه باستانی در محله شورکاب، تپه باستانی کلاک، قنات احمدخان محله، قنات محمدخان، کوه ریزان و کوه پیرزن کلم بخشی از جاذبه های گردشگی شهر لواسان به حساب می آید و در نوروز می توانید یکی از موارد سربزنید.

شهرستان دماوند

شهرستان دماوند، یکی دیگری از شهرستان های تهران است. این شهرکوچک دارای باغ و باغچه های بسیار سبز که نام آن از کوه سپید سر دماوند گرفته شده است. آب و هوای متعدل دماوند باعث شده هرساله گردشگران بسیاری به شهرستان سفر کنند. اگر تا به حال به شهر کوچک دماوند سفرنکرده اید جزء برنامه نوروزی خود قرار بدهید و خاطره عالی را برای خود ثبت کنید.

دماوند دارای جاذبه های گردشگری نظیر چشمه اعلاء، برج شبلی، مسجد جامع، پیست اسکی، چشمه آبعلی، دریاچه تار و هور، غار رود افشان، آبشار تیزاب، ولیران و امامزادگان است و تعطیلات را در آنجا بگذرانید.

این شهر زیبا سوغاتی ها بسیار خوشمزه ای مانند عسل دارد اما در کوه های دماوند گیاهانی همچون آویش و گون وجود دارد و برای برخی بیماری ها بسیار مفید است. همچنین مردم این شهر این گیاهان را با عسل ترکیب کرده و بفروش می رسانند. اگر فکر می کنید علاقمند به حیوانات هستید گونه های کمیبابی مانند بز، میش و پلنگ در کوه های این شهرستان وجود دارد. با وجود تمام این موارد سفرنوروزی عالی برخود رقم بزنید.

شهرستان رودهن

گشت و گذار در تمام شهرستان‌های تهران، بیشتر از تعطیلات نوروزی لازم است. رودهن یکی از این شهرستان ها است که نباید از آن گذشت. این شهر از نظر آب و هوا و مردم جزء برترین ها قرار خواهد گرفت. رودهن در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران قرار دارد و با شهرستان های آمل و بخش مرکزی دماوند و از غرب با شهرستان پردیس همسایه است. اولین چیزی که این شهر شما را جذب می کند، لهجه تاتی است.

شاید باورتان نشود که این شهر کوچک دارای روستاهای بسیاری همچون مهرآباد، جور، گلاهک، چنارغرب، وسکاره، آردینه، عباس آباد، خورین، چشمه ها، تخته ها، هزاردشت، تیرک، تجرک بالا، تجرک پایین است. تمام این روستاها بخشی از شهرستان کوچک رودهن می شود.

حتما می خواهید یک برنامه ریزی برای خوشگذراندن در شهرستان رودهن برای سفردرنوروز خود انجام دهید، اما نمی دانیدجاذبه‌های گردشگری این شهرستان کجاست. جاذبه های گردشگری این شهر کوچک شامل پل زنجیر یا نمیر، بقعه امامزاده محمد تقی، امام زاده روح الله، حمام و خانه های تاریخی، ساختمان سابق هتل آبعلی ، دشت سیاه پالاس، پیست اسکی آبعلی، پارک مرکزی و بام رودهن یا کمپ محمد داغی و غیره است.

شهرستان ورامین

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد و جزء تاریخی ترین شهرهای اطراف تهران به حساب می آید. در سال های اخیر اقوام مختلفی از ایران در این شهر زندگی می کنند و یک ایران کوچک را در کنارهم ساخته اند. ورامین جاذبه های تاریخی و گردشگری که قدمت آنها به چند صد سال پیش برمی گردد.

این جاذبه نظیر پارک ملی کویر، کاروانسر یا قصر بهرام، کاروانسرای عین الرشید، پل باقرآباد، تالاب بندعلی خان، یخچال و آب انبار علی آباد، یخچال حصار، پل باقرآباد و روستای خاوه و غیره است.

روستا

روستاهای دیدنی اطراف تهران

بهترین و اولین انتخاب در بین جاذبه های اطراف تهران، بدون شک مناطق ییلاقی با آب و هوای عالی و طبیعت آرام و روستاهایی با مردم خونگرم می باشد که حس و حال زندگی ناب و بدور از شلوغی و هیاهو را برایتان تداعی میکنند. معروف ترین روستاهایی که فاصله ی کمی با تهران دارند و شرایط ایده آلی برای میزبانی از گردشگران را فراهم می کنند عبارتند از:

زرین دشت

کافیست در فصل بهار و تابستان کوله بار سفر برداشته و حدود ۱۲۰ کیلومتر از تهران فاصله بگیرید تا با یکی از زیباترین و پر برکت ترین روستاهای فیروزکوه به نام زرین دشت روبرو شوید. در این منطقه ی خوش آب و هوا چیزی جز آرامش، هوای پاک، رونق و برکت و صدای آب در رودخانه ی حبله رود در انتظارتان نیست. البته از چشمه های آب معدنی خمده و دریابک روستای زرین دشت که خواص درمانی بالایی دارند نیز نمی توان غافل شد و قطعا یک روز عالی را خواهند ساخت.

روستای کن- سولقان

کن و سولقان یا سولوقون از مناطق ییلاقی در شمال غربی تهران می باشند که منطقه ای حدود ۲۵ کیلومتری بوده و از کن شروع میشود، از سولوقان میگذرد و در نهایت به امامزاده داوود ختم میگردد. در این مسیر دره هایی مانند وسک، باغ میر، مالا، قلاچ، گرم دره و خرگوش دره به چشم میخورند که سرسبزی آنها بهانه ای برای جذب گردشگر شده اند. کن- سولوقان دو روستای بزرگ هستند که چهار روستای دیگر را نیز شامل میشوند که عبارتند از: سنگان، وردیچ، واریش و طالون. با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، بهترین زمان برای سفر به اینجا بهار و تابستان می باشد و البته طبیعت نارنجی و قرمز آنها در پاییز می تواند سوژه ای فوق العاده برای ثبت بهترین تصاویر باشد.

روستای آبنیک

در ۲۵ کیلومتری منطقه ی ییلاقی لواسان و نزدیک به فشم و در دامنه ی ارتفاعات البرز، روستای آبنیک قرار دارد که بیشتر توسط گروه های کوهنوردی مورد توجه قرار میگیرد. چشمه های آب معدنی، رودخانه آبنیک، غارهای دستکش و دشت های آرام و سرسبز از جمله جاذبه هایی هستند که سفر به آبنیک را تا این اندازه پرطرفدار کرده است.

روستای افجه

روستای افجه مانند سایر روستاهای واقع شده در دامنه ی رشته کوه البرز، در بهار و تابستان شرایط بسیار خوبی را برای گشت و گذار در دشت هایی مانند دشت هویج، قله ساکا و گرچال فراهم میکند. این روستا متعلق به لواسانات می باشد و تنها ۳۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و بخاطر داشتن آبشارهایی مانند موآب و پسچویک در بهار و تابستان حسابی شلوغ میشود.

روستای طالقان

اغلب روستاهای دیدنی اطراف تهران، در دامنه ی رشته کوه البرز قرار دارند و آب و هوای کوهستانی بهار، تابستان معتدل و گرم و رونق و برکت در باغ ها و طبیعت پاییز و زمستان سرد از مهم ترین ویژگی های آنها محسوب میشود. روستای طالقان نیز از جمله مناطق فوق العاده زیبایی می باشد که ۹۰ کیلومتر با کرج فاصله دارد. روستاهای کولج، گلیرد، میانوند و بقعه ی امامزاده میرسعید و موسی و سلیم از جمله جاهای دیدنی در طالقان می باشند که نباید از دست داد. دوری از هیاهوی زندگی مدرن و حفظ زندگی به سبک گذشته از جمله ویژگی هایی می باشد که در چند سال اخیر این روستا را خبرساز کرده است.

آدمک های سنگی وردیچ

وردیج که بخشی از روستای طالقان می باشد و در شمال غربی تهران واقع شده است، علاوه بر داشتن باغ های سرزنده و درختان پر میوه با تنوع بسیار بالا در انواع درخت و چشمه سارهایی مانند چشمه پااورزا و چشمه شاه، بیشتر بخاطر آدمک های سنگی شهرت دارد. آدمک های سنگی با اشکال عجیب که گویی حاصل از سنگ تراشی دست انسان می باشد، بخاطر فرسایش بادی در گذر سالهای زیاد بوجود آمده اند و امروز دلیلی برای بازدید از این منطقه شده اند.

روستای گردشگری برغان

روستای گردشگری برغان دارای بافت قدیمی و باغ های سرسبز و زیبایی است که بهار و تابستان این منطقه را دلپذیر نموده است. راه دسترسی به این منطقه زیبا از کرج ـ رجایی شهر، جاده آتشگاه یا از اتوبان کرج ـ قزوین پس از کردان است.

رودخانه های زیبای شاهرود و سنج که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرد، از کنار این روستا می گذرد و به زیبایی این منطقه می افزاید و آن را گردش پذیر تر می کند. حسینیه اعظم (با تعزیه باشکوهی که ایام محرم در آن برگزار می شود)، پل تاریخی برغان، چنار کهن و باشکوه مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش کلا و زیارتگاه چهل دختراز مناطق دیدنی این روستا هستند.

روستای کردان

روستای زیبای کردان با داشتن سرسبزی که دارد بسیار شگفت انگیز است. درفصل بهار این شهر به رنگ سبز در می آید و یک شهر رویایی می شود. تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است که به این روستا سفر کنید تا روزهای بسیار عالی برای خود بسازید.

کردان جاذبه های مانند آرامگاه کردان، پل قدیمی بانوصحرای کردان، امامزاده شاهزاده حسین و بی بی شهربانو و دیدن هرکدام از مکان ها حال وهوای خود را دارد. نوروز متفاوتی را در روستای با باغ و باغچه ها که دارد بگذرانید و دفترچه خاطرات نوروزی خود را تکمیل کنید.

آبشار

آبشارهای اطراف تهران

با توجه به موقعیت جغرافیایی تهران و فاصله ی کم آن با رشته کوه های دماوند و البرز، بازدید از آبشار یکی از تفریحاتی می باشد که می توانید در روزهای پایانی هفته تجربه کنید. از معروف ترین آبشارهای اطراف تهران می توان به آبشار ۲۲۰۰ متری ایگل در جاده ی لواسانات اشاره کرد که رسیدن به آن نیاز به ۲ ساعت پیاده روی و عبور از کنار رودخانه ی پاک، روستایی زیبا با حسینیه و مساجد و حمام های تاریخی را دارد.

آبشارهای موآب و پسچویک در روستای افجه، آبشار لت مال در شمال وردآورد، هفت چشمه در روستای ارنگه کرج و آبشار تهران که روبروی دریاچه چیتگرقرار گرفته اند، از بهترین انتخاب ها برای افرادی می باشند که به دنبال داشتن سفری کوتاه و متفاوت و بازدید از جاذبه های اطراف تهران هستند.

آبشار گزو

آبشار گزو دو ساعت با تهران فاصله دارد و در کنار امامزاده ای معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله 15 کیلومتری زیرآب سوادکوه قرار گرفته است . این آبشار زیبا در منطقه ای بکر و خوش آب و هوا، با درختان سربه فلک کشیده قرار دارد و دارای 48 متر ارتفاع است و می توان در تابستان در حوضچه پایینش شنا کرد. می توانید هنگام رفتن به آبشار گزو از جنگل های بکر لفور دیدن کنید و به سد البرز یا لفور هم که با آبشار فاصله کمی دارد سری بزنید.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت بزرگ ترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع است. و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان دشت با ارتفاع 51 متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی 180 متری دارد. این آبشار در 96 کیلومتری جاده تهران – آمل (هراز)، کنار جاده قرار دارد.

رودخانه

دریاچه های اطراف تهران


یکی از بهترین جاهایی که می توان برای فرار از تابستان های گرم تهران انتخاب کرد، رفتن به دریاچه های اطراف این شهر می باشد که امکان قایق سواری و تفریح و لذت بردن از ورزش های آبی را برای گردشگران ارائه می دهند. دریاچه ی مصنوعی چیتگر؛ مجهزترین دریاچه ی تهران که در چند سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته، دریاچه های تار و هویر؛ مکانی مناسب برای ماهیگیری، سد امیرکبیر و لتیان و دریاچه ی شورمست در جاده فیروزکوه از جمله مواردی هستند که می توانید برای تفریح و پیکنیک های تابستانی انتخاب کنید.

مکان های ترسناک اطراف تهران

افراد زیادی هستند که در طول سفر به جای آرامش، ترجیح می دهند هیجان و ترس را تجربه کنند. خوشبختانه برای این دسته از افراد نیز گزینه های خوبی در اطراف تهران وجود دارد. برای مثال، غارنوردی و عبور از کنار خفاش هایی که یادآور سکانس فیلم های وحشتناک هستند، در غار رودافشان که در فاصله ی ۲۵ کیلومتری فیروزکوه واقع شده است. قدم زدن های طولانی مدت در دره زمان، عبور از جنگل مه آلود پاسند نیز می توانند لحظات هیجان انگیزی را به همراه داشته باشند.

مکان های مذهبی اطراف تهران

درست است که طبیعت گردی می تواند لحظات خوبی را به ارمغان آورد، اما در بسیاری از مواقع نشستن در مکان های مذهبی و رسیدن به آرامش در آنها می تواند انرژی زیادی را برایتان بوجود آورد. به همین خاطر می توانید در سفرهای کوتاه تان در مناطق اطراف تهران، لحظاتی را در امامزاده ها سپری کنید. از جمله امامزاده هایی که با تهران فاصله ی کمی دارند می توان به امامزاده جعفر پیشوا در هشتگرد، امامزاده حسن در کرج، امامزاده داوود در شش کیلومتری توچال، امامزاده رحمان و زید نزدیک به اشتهارد و امامزاده زین العابدین در ۱۰ کیلومتری ورامین اشاره کرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی فریدن

مناطق دیدنی و تفریحی تهران

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم






این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits