دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناطق دیدنی و گردشگری شهر زیبای آمل
1
زمان مطالعه: 12 دقیقه
آمل را شهر تاریخ و فلسفه و علم می نامند شهری که اولین شهر علویان به شمار می رفته است و دروازه ورد به سرزمین های سرسبز شمالی ایران است.


معرفی مکان های دیدنی آمل


آمل جزو شهر های کهن ایران و در واقع پایتخت برنج ایران به شمار می رود. آمل را شهر تاریخ و فلسفه و علم می نامند شهری که اولین شهر علویان به شمار می رفته است و دروازه ورد به سرزمین های سرسبز شمالی ایران است. شهرستان آمل در 76 متری از سطح دریا قرار گرفته است و با ساری مرکز استان مازندران 70 کیلومتر فاصله دارد. در سمت شمال شرقی تهران و به فاصله 180 کیلومتری از ان واقع شده است . آمل جمعیتی در حدود 401.639 نفر دارد و در گذشته با نام های همرو ، آمارد ، مرداد ، آمو و آمله شناخته می شده است.از محصولات آمل اگر بخواهیم نام ببریم می توان به دانه های روغنی کلزا ، برنج ، گل و گیاه وسبزیجات اشاره کرد.این شهرستان پر است از آثار تاریخی و طبیعی و جاذبه های گردشگری که با هم در مجله دلگرم آنها را مرور می کنیم .

موقعیت جغرافیایی آمل

آمل در مرکز استان مازندران قرار دارد و از شمال به شهرستان محمودآباد، از شرق به شهرستان بابل، از شمال شرقی به شهرستان بابلسر و از غرب به شهرستان نور و از جنوب به استان تهران محدود می‌شود. این شهرستان با جمعیتی برابر با ۳۴۳٬۷۴۷ نفر جمعیت (شهر آمل؛ ۱۹۷٬۴۷۰ نفر) و ۳۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارای دو شهر آمل و رینه و سه بخش مرکزی، لاریجان و دابودشت است. شهر آمل واقع در جلگه مازندران و طرفین رود هراز با ارتفاع ۷۶ متر از سطح دریا در ۵۲ درجه و ۲۱ دقیقه طول شرقی و ۲۶ درجه و ۲۵ دقیقه عرض شمالی و در فاصله ۷۰ کیلومتری غرب ساری، مرکز استان، ۱۸ کیلومتری جنوب دریای خزر و شش کیلومتری شمال دامنه کوه البرز و ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد.

امل

آتشکده آمل

در محله پایین بازار آمل و در منطقه ای قدیمی که عوام کوی نامیده می شد آتشکده ی آمل نمونه ای از جاهای دیدنی آمل قرار دارد که معماری بی نظیر آن مربوط به قرن نهم هجری قمری یعنی دوره ساسانیان می باشد می باشد و بنای چهار گوش با برج مخروطی شکل می باشد. این آتشکده در سال 1354 و در 6 اردیبهشت این سال در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت 1060 به ثبت رسیده است.در ساخت بنای این اتشکده از اجرهایی با اندازه ها و ابعاد گوناگون استفاده شده است از مشاهیر بزرگی که در این آتشکده دفن است دانشمند و پزشک ایرانی شمس الدین محمد بن محمود آملی می باشد .

دریاچه ساهون آمل

دریاچه ساهون که در نزدیکی روستای نوا در بخش لاریجان شهرستان آمل و دامنه های جنوبی قله دماوند ودر ارتفاع 3000 متری از سطح دریا قرار گرفته است . وقتی که از البرز مرکزی بیش از نصف مسیر جاده هراز را پشت سر می گذارید به محلی به نام دو راهی پنجاب خواهید رسید .بهترین موقع سال برای خوشگذرانی در آمل و برای رفتن به این دریاچه خرداد ماه می باشد زمانی که هوا اندکی رو به گرمی می نهد . دو راهی پنجاب از مسیرهایی چون پنجاب ، سوا، شیخ محله ف کلری، دیوران می گذرد و به بزرگ نمارستاق که رودخانه ی خروشانی در کنار ان قرار دارد می رسد .

این رودخانه از کوه های شکر لقاس و ناظر از نمونه جاهای دیدنی آمل سرچشمه می گیرد و بعد از آن به سمت غرب حرکت کرده و بعد از اندکی طی مسیر به دشت وسیع دریوک خواهید رسید . بعد از این که به انتهای دشت دریوک رسیدیم حرکتمان را به سمت جنوب در سفر به آمل ادامه می دهیم و به دره ی کوچکی در قله های لهرا خواهیم رسید .گفته می شود که در زمان های گذشته دریاچه ساهون 1000 هکتار وسعت داشته است و تا همین اواخر ودر 50 سال پیش پر آب و شاداب بوده است و امروزه به صورت مردابی است که در نتیجه دخالت های انسانی در محیط زیست اطراف این دریاچه به این حال در امده است.

روستای بلیران آمل

روستای دلیران در منطقه ای قرارگرفته است که دارای مناظر زیبا و دلنوازی برای خوشگذرانی در آمل می باشد در مسیر سفر به آمل، این روستا وارد جاده ای می شوید که یک سمتش شالیزار است و سمت دیگرش کوه های سربه فلک کشیده سرسبز این جاده جاده قدیم بابل به آمل است و در چند کیلومتری نرسیده به آمل قرار دارد که پیچ در پیچ است و به سمت کوه و جنگل می رود اگر این جاده را تا انتها بروی به روستای زیبای بلیران خواهی رسید . فاصله روستای بلیران تا آمل 15 از جاهای دیدنی آمل کیلومتر می باشد. این روستا در سمت غربی آن جنگل های سرسبز و کوه های سر به فلک کشیده و در سمت شمال این روستا روستای کم دره از سمت شرق به رودخانه ای زیبا و جنگل های سرسبز و پوشیده از درخت و از سمت جنوب به کوه چلاواز و جنگل های شمال راه دارد.

دریاچه

پارک جنگلی میرزا کوچک خان آمل

این مکان از نمونه جاهای دیدنی آمل و پارکی که دارای جنگل های انبوه و سرسبز و جاده ای با مناظر زیبا و عالی برای خوشگذرانی در آمل است . امکاناتی چون آب آشامیدنی سالم ، سرویس دستشویی ، آلاچیق ، میز و نیمکت ، اجاق ، سکوی چادر ، قهوه خانه و رستوران ، جایگاه سوارکاری و وسایل بازی کودکان در این پارک تدارک برای رفاه حال مسافران و خانواده هایشان تدارک دیده شده است وسعت این پارک جنگلی از نمونه جاهای دیدنی آمل در حدود 440 هکتار می باشد . این پارک که پارک نمونه گردشگری می باشد در کیلومتر 18 جاده آمل به تهران قرار گرفته است . پارک جنگلی میرزا کوچک خان مازندران علاوه بر این که خودش یک جاذبه ی بی نظیر می باشد اما دارای جاذبه های توریستی چون هزار پله ، درختان کهن سال ، آبشار ماهان، جنگل های انبوه ، جاده جنگلی زیبا ، درختان میوه ای و مرتع جنگلی می باشد که واقعا دیدنی هستند .

غارهای دستکند آمل

این غار از نیز از بهترین جاهای دیدنی آمل، مجموعه ای منحصر به فرد و خاصی به طول تقریبی 42 کیلومتر در منطقه کافر کلی از آبادی تا روستای پنجاب در طول دره هراز و در چند دره فرعی و در ارتفاعات مشرف به دره وجود دارد که در واقع حدود 250 عدد اتاق می باشد که در دل صخره ای با دست کنده شده اند.در گذشته های دور از این غارهای دستکند به عنوان سکونتگاهی دائم یا موقتی یا به عنوان یک مجموعه ی دیده بانی و دفاعی استفاده می شده است .

پارک جنگلی هلومسر آمل

پارک جنگلی هلومسر که وسعتی در حدود 67 هکتار دارد در چند مرحله در حال آماده سازی برای جذب گردشگر برای خوشگذرانی در آمل می باشد که در حدود 27 هکتار ان را در فاز اول مورد بهره برداری قرار داده اند و شامل امکاناتی چون آلاچیق ، سرویس های بهداشتی ، کافی شاپ ، سطل های جمع اوری زباله ، وسایل بازی کودکان ،نمازخانه و ... می باشد . این پارک که جزو مناطق نمونه برای خوشگذرانی در آمل برگزیده شده است در واقع از جاده آمل به امام زاده عبدالله که می خواهی بروی در ابتدای این جاده قرار گرفته است و جزو بزرگ ترین پارک های گردشگری و تفریحی به شمار می رود.

جنگل

جنگل و روستای زیبای الیمستان آمل

علت این که نام الیمستان را بر جنگلی که در روستای الیمستان که یک روستای توریستی می باشد گذاشته اند این است که در این منطقه گیاهی به نام الیما رشد می کند و بهترین زمان رشد آن اردیبهشت ماه می باشد و در از سمت آمل در کیلومتر 20 جاده هراز قرار گرفته است. در سفر به آمل شما از دیگر جاذبه های این روستا می توان به قله الیمستان وطبیعت بکر و سرسبز این منطقه اشاره کرد که سبب می شود هر ساله تور های گردشگری زیادی برای سفر به آملِ خوش آب و هوا برگزار شود.

قله ی الیمستان در حدود 2510 متر ارتفاع دارد و کوهنوردان زیادی در زمستان و بهاربرای کوهنوری به این منطقه سفر می کنند و از این منطقه به آسانی می توانید دامنه شرقی قله ی دماوند را ببینید که واقعا زیبا است وارد جاده ای که در کیلومتر 140 جاده هراز و کیلومتر 20 جاده هراز از سمت آمل قرار دارد شوید تابولی امام زاده لهاش یا امام زاده قاسم را دراین جاده خواهید دید وارد این مسیر برای سفر به آمل شده بعد از اندکی طی مسیر یک دوراهی در جلویتان خواهد بود که جاده سمت چپی را امتداد داده که جاده ای به طول 7 کیلومتر و آسفاله با پیچ و خم های زیاد می باشد که بعد از آن به روستای لهاش می رسید از روستای لهاش حدود 5 کیلومتری دیگر جاده ی خاکی که وجود دارد را امتداد دهید تا به روستای الیمستان برسید .که روستایی سرسبز و زیبا می باشد که بعد از این روستا جنگل الیمستان واقع شده است.

آبگرم استراباکو آمل

از دل کوهی در 110 کیلومتری تهران و 55 کیلومتری آمل 4 چشمه ی آب گرم معدنی می جوشد که آبگرم استراباکو نام گرفته است . این چشمه ها در نهایت آبشان به رودخانه هراز سرازیر می شود. دمای آب این آبگرم معدنی 34 درجه می باشد و در هر ثانیه در حدود 4 اینچ آبدهی دارد.چشمه استراباکو که قلابن نیز نامیده می شود در نزدیکیش دو استخر شنا در حدود 160 سال پیش توسط فردی ساخته شده است که امروزه نوادگان آن اداره اش می کنند. و توریست ها و محلی های زیادی در طول تابستان با پرداخت مبلغ اندکی از این آبگرم استفاده می نمایند .در زیر صخره های غول پیکر و در سایه درختان بزرگ وبا گذر از پلی قدیمی که بر روی رود هراز قرار دارد و پیاده روی در حدود 5 دقیقه به آبگرم استراباکو خواهید رسید.

قلعه ملک بهمن آمل

این قلعه در 75 کیلومتری جنوب آمل و در بخش لاریجان روستای شاهاندشت و در ارتفاع 220 متری ازسطح اراضی شاهاندشت و بر روی صخره ای واقع شده است.قلعه ملک بهمن به شماره ثبت 2778 در تاریخ 19 مرداد ماه 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این قلعه تاریخی متعلق است به حاکمان پادوسبانیان که بر مناطق نور، رستمدار، رویان و کجور حکومت می کردند.در سال 1005 شاه عباس این قلعه را فتح کرد قلعه ای که طبقه طبقه و شامل قسمت های مختلف و اتاق های متعدد می باشد و در ساخت آن ازمصالحی چون سنگ های بزرگ و کوچک و ترکیبی از ملات ساروج و گچ استفاده شده است.

قلعه

قلعه کهرود آمل

این قلعه که در زمانهای گذشته پادشاهان نواحی مازندران از آن به عنوان پایتخت تابستانی خود استفاده می کردند در روستای کهرود از توابع بخش لاریجان آمل می باشد قرار دارد.در زمانی این قلعه کارو نامیده می شود و در زمینه ی تجاری و بازرگانی مکان مهمی به حساب می آمد به طوری که بسیاری از تجار هندی، مصری و سوری در این منطقه اقامت داشتند.قلعه کهرود تا زمان سلطنت صفویان پابرجا بود و سرانجام وقتی که در دوران صفویان حکومت های ملوک الطوایفی برچیده شود مثل سایر قلعه های مازندران در آن زمان علیه روز نیز ویران گردید علی کرد امروز تنها خرابه ای بیش نیست.

پارک دهکده طلایی آمل

این پارک زیبا در سال ۱۳۷۳ احداث شده است و همیشه به عنوان یکی از پارک‌های زیبای ایران نامی از آن برده می‌شود، همچنین رودخانه هراز از کنار این پارک زیبا عبور می‌کند، به زیبایی «پارک دهکده طلایی آمل» افزوده است. این پارک امکاناتی نظیر پلاژ، قایق، باغ وحش و شهربازی را داراست.

دریاچه دوخواهران آمل

اگر اهل ماجراجویی و کوهنوردی هستید، این دریاچه زیبا را از دست ندهید، اگر هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که مسافرت با ماشین را ترجیح می‌دهید باز هم مسیری وجود دارد که بتوانید به این دریاچه زیبا دست پیدا کنید. «دریاچه‌ی دوخواهران» که در دامنه‌ی غربی کوه‌های سربه فلک کشیده‌ی دماوند قرار دارد، دارای آبی سرد اما دلنشین است.

آتشکده

مقبره تاریخی میر بزرگ آمل

سید قوام‌الدین مرعشی ملقب به میربزرگ، از بزرگان سادات مرعشی و مؤسس دودمان مرعشیان تبرستان بود. وی از نوادگان شخصی به نام علی‌المرعش می‌باشد که شجره‌اش با چهار نسل به زین‌العابدین می‌رسد. مقبره تاریخی میر بزرگ یکی از مهمترین بناهای تاریخی مازندران است که در عهد سلطنت شاه عباس صفوی ساخته شده است و در مرکز بافت قدیم شهر آمل در سبزه میدان و مجاور مصلای بزرگ قرار دارد. این ساختمان از لحاظ ویژگی‌های معماری، سردرها، گنبد، کتیبه ها، کاشی کاری کم نظیر است.

کاروانسراى گمبوج آمل

پناهگاه سنگى مشهور به کاروانسراى گمبوج بعد از آبشار پلور و در بین گردنه هادر پایین سمت راست جاده هرازقرار دارد.این بنا که نیمى از ارتفاع آن در زیر زمین قرار دارد،داراى گنبد وسیعى براى استفادهٔ کاروانیان بود که اکنون فرو ریخته است.

نقش برجسته شکل شاه آمل

راه و جاده از گذشته های دور یکی از نیازهای اساسی انسان متمدن و شهر نشین بوده و توسعه راهها از دغدغه های مهم حاکمان به حساب می آمده است. وجود راههای مناسب و مطمئن علاوه بر ایجاد ارتباطات فرهنگی و گسترش بازرگانی و تجارت در هر منطقه، در زمانهای بروز حادثه و یا هجوم دشمنان هم تسهیل کننده اعزام قوای کمکی به مناطق مختلف بوده است. در گذشته های دور راهها عمدتا برای رفع نیاز ساکنان محلی و توسط نیروهای محلی ساخته میشد ولی با شکل گیری کشورها و امپراطوریهای عظیم، نیاز به ساخت راهها و جاده های فرا منطقه ای بیش از پیش احساس شد.

در ایران نخستین بار به فرمان داریوش کبیر راه شاهی به صورت سنگفرش از شوش پایتخت ایران تا سارد، مرکز لیدیه و به طول تقریبی ۲۵۰۰ کیلومتر کشیده شده و در پی آن سایر مناطق کشور نیز با راههای مناسبی به مرکز کشور متصل شد. البته به احتمال قوی قطعات مختلف این جاده در گذشته های دورتر و خصوصا توسط حکومت آشوریان ساخته شده و در زمان داریوش به صورت یکپارچه در آمده و بهسازی شده است. در حقیقت اهمیت کار هخامنشیان به اداره این راه است و نه هموار کردن آن.

separator line

بیشتر بخوانید:

جاذبه های گردشگری و مناطق دیدنی فریدن

مناطق دیدنی و تفریحی تهران

معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits