دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مناطق دیدنی و تفریحی شهرستان بانه
0
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بانه به علت داشتن طبیعت بکر و جنگل های زیبای بلوط و دیدنی های بسیار از مناطق مهم گردشگری ایران به شمار می رود


معرفی جاذبه های گردشگری بانه


بانه یکی از شهرهای استان کردستان است. این شهر زیبا در دامنه ی شمالی کوه های زاگرس و در 20 کیلومتری نوار مرزی ایران و عراق و در جنوب غربی سقز و جنوب شرقی سردشت قرار گرفته است. بانه با شهرستان های مریوان، سردشت، سقز و اقلیم کردستان هم مرز می باشد. بانه به علت داشتن طبیعت بکر و جنگل های زیبای بلوط و دیدنی های بسیار از مناطق مهم گردشگری ایران به شمار می رود و آثار تاریخی آن نشانگر قدمت کهن و پیشینه ی اصیل آن است. نام بانه از واژه ی کردی بان به معنای بام گرفته شده است و این نام متاثر از ارتفاع بلند و موقعیت قرار گیری این شهر می باشد. البته برخی معتقدند که بانه به معنای خانه و اقامتگاه است، چرا که در گذشته بانه محل استقرار سربازان بوده است. اما با این حال نمی توان بانه را نام اصلی این شهر دانست، زیرا در اسناد تاریخی نام این شهر به روژه (رو به آفتاب) ذکر شده است.


بانه این شهر کوهستانی و تماشایی علاوه بر داشتن جاذبه های فراوان طبیعی، یک بازار مرزی نیز محسوب می شود و همین موضوع باعث جذب بیشتر گردشگران به این شهر زیبا شده است. آب و هوای بانه در تابستان ها نسبتا گرم و در زمستان ها سرد است و زبان مردم آن کردی سورانی با لهجه سلیمانیه می باشد. مردم بانه مسلمان، اهل تسنن و شافعی هستند. این قطب گردشگری استان در سال های اخیر پذیرای گردشگران بسیاری بوده است، هر چند تعداد گردشگرانی که به قصد دیدن زیبایی های بکر و طبیعی آن را انتخاب کرده اند، کم نیست اما مراکز خرید مدرن و صادرات و واردات هم در این امر بی تاتیر نبوده اند و گردشگران با سفر به این شهر هم از دیدنی ها و مناظر آن لذت می برند و هم به خرید می پردازند.

طبیعت


غار شوی بانه


غار شوی در نزدیکی بانه و در روستایی با همین نام واقع شده است. این غار طولی در حدود 267 متر دارد و ارتفاع دهانه ی ورودی آن نیز در حدود یک متر و عرض آن نیز در حدود 2 متر می باشد. پس از وارد شدن از دهانه ی نسبتا کوچک غار و گذر از چند مسیر افقی، پرتگاهی دیده می شود که در سمت راست آن مسیری با شیب تند و نسبتا طولانی قرار دارد و به شعبه ی اصلی غار منتهی می شود. این غار پر از مسیرهای شیبدار و دهلیز است و طبعا برای غار نوردان بسیار جالب و هیجان انگیز است و به همین دلیل در بین طبیعت دوستان و غارنوردان بسیار مشهور شده است. باید توجه داشت که در بیشتر قسمت های این غار احتمال ریزش وجود دارد و باید با دقت از آن عبور کرد.

غار سنگی حسین کوهکن بانه

نام غاری دست ساز است که در منطقه ی میگوره از توابع بانه وره قرار دارد. این غار توسط مرد کردی به نام حسین کوهکن احداث شده است. این بنا از چهارخانه ی مجزا و 9 اتاق تشکیل شده که در بعضی قسمت ها نسبت به سطح زمین ارتفاع کمتری دارند. ورودی اصلی این سرا در قسمت شمالی و پشت صخره واقع است. ورودی غار یک دریچه ی باریک در دل صخره است و در محل ورود دالانی کوچکی به سه دالان دیگر منتهی می شود.

کوه آربابا بانه

کوه بلند و با شکوه آربابا یکی از نمادهای زیبا و حماسی بانه است. این کوه در جنوب بانه واقع شده و داستان های زیادی از علت نامیده شدن این کوه به آربابا نقل می شود، اما هنوز هم علت اصلی این نام گذاری در پرده ی ابهام است، اما با این وجود شخصیت آربابا در قصه ها و اشعار کردی، همچون کوه آربابا در فرهنگ مردم بانه جایگاه خاصی دارد. ارتفاع این کوه 2170 متر است و قدمت آن مربوط به دوره ی دوم زمین شناسی می باشد. صرفنظر از این داستان ها و روایت ها، این کوه مکانی برای ورزش پر هیجان کوهنوردی به شمار می رود. جهت رفاه کوهنوردان نیز پناهگاهی در بالای آن بنا شده است.

پارک

پارک پیرمراد و پارک دوکانان بانه

این دو پارک جنگلی در نزدیکی یکدیگر و دامنه ی کوه آربابا و جنیره واقع شده اند. این دو پارک کوهستانی و سرسبز مشرف به شهر بانه هستند و با چشم انداز زیبایی که از خود به نمایش می گذارند از جاذبه های گردشگری بانه به شمار می روند. در گذشته پارک پیرمراد زیارتگاهی بود که مردم روزهای چهارشنبه برای زیارت به آن جا می رفتند و از آن جا که این سنت هنوز باقی است، این پارک جنگلی در روزهای چهارشنبه مملو از زائران می شود.

سد بانه

این سد و دریاچه ی زیبای آن در 9 کیلومتری پارک های دوکانان و پیرمراد و در مسیر جاده ی سقز به بانه قرار گرفته است و با طبیعت و پوشش گیاهی زیبایش از مناظر دیدنی این منطقه به شمار می رود.

روستا و تفرجگاه سورین بانه

تفرجگاه سورین در جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده ی بانه به سقز قرار گرفته است. این منطقه یکی از متراکم ترین پوشش های گیاهی شهرستان بانه را در خود جای داده است، این پوشش گیاهی که ارتفاعات این منطقه را پوشانده است، منظره ی زیبایی از کوه و جنگل را به تصویر کشیده است. یک مسجد قدیمی و یک زیارتگاه نیز در این مکان وجود دارند.

تفرجگاه نجنه بانه

تفرجگاه نجنه در محیطی که تلفیقی از جنگل و کوهستان است، همچون نگینی سبز در این منطقه می درخشد و خودنمایی می کند. این تفرجگاه زیبا در چند کیلومتری بانه و در روستای نجنه علیا قرار دارد. مناظر طبیعی و بکر این تفرجگاه با چشمه سارهایی که بر زیبایی آن افزوده اند و با وجود یک مسجد تاریخی و شیلات مقصد بسیاری از گردشگران است. در این روستا مجتمع های شیلات متعددی قرار دارند که می توان از آن ها ماهی تهیه کرد. همچنین علی رغم فضای بکر این روستا اقامتگاه های مناسبی در آن وجود دارد که اقامت در آن را آسان تر کرده است. از دیگر جاذبه های این تفرجگاه وجود قرآنی با قدمت 453 در آن است.

تفرجگاه

روستای هفتاش بانه

روستای هفتاش بانه با داشتن جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و زیارتی روستای نمونه ی گردشگری بخش ننور بانه محسوب می شود. این منطقه به علت داشتن مناطق بکر، روستاهای زیبا و آثار زیارتی و تاریخی کهن پتانسیل و ظرفیت بالایی در جذب گردشگران دارد. روستای هفتاش با جاذبه های طبیعی و بکری همچون مناطق کوهستانی، مراتع زیبا، باغ های میوه ی دشت سورین و رودخانه ای که در بیشتر فصول سال پرآب است، میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است. وجود مجتمع های خدمات رفاهی و مردم مهمان نوازی که پذیرای گرشگران هستند، به این روستا رنگ و بوی دلپذیری بخشیده است.


روستای سبدلو بانه


شهرت روستای سبدلو به علت وجود درختان بلوط یا بنار است. این روستا در دامنه ی کوه ورزنه و در ارتفاعات سراوردان و چاران قرار دارد و از جذاب ترین دیدنی های بانه است. روستای سبدلو با جنگل های سرسبز و دره های خوش آب و هوا شهرت بسیاری در میان گردشگران دارد. زمستان های این روستا با وجود سرمای طاقت فرسا و سوزناکی که درون دره ها می پیچد از زیباترین زمستان های فلات ایران است، تماشای برف سپید و زیبا بر روی درختان و زمین، منظره ی بکر وبی همتایی است که در این روستا می توان مشاهده کرد. جنگل های زیبایی که در اطراف این روستا وجود دارند که بر زیبایی و شهرت این روستای پرآوازه افزوده اند.

روستای شوی بانه

روستای شوی در 7 کیلومتری شمال غربی بانه واقع شده است و یکی از قدیمی ترین و پر آب ترین و پرجمعیت ترین روستاهای این منطقه می باشد. دشت شوی که مساحتی در حدود 2000 هکتار دارد، بزرگ ترین دشت بانه بوده و در این روستا قرار دارد. این روستا با داشتن مناظر زیبایی مانند چشم انداز کوه، جنگل، رودخانه، چشمه ی شوی و معماری خاص و سد و قلعه ی باستانی یکی از مقاصد گردشگری محسوب می شود.

روستای نژو بانه

این روستا در شمال غربی بانه قرار دارد. مهم ترین اثر باستانی روستا قلعه ای است که در غرب این روستا قرار دارد، قدمت این قلعه به پیش از اسلام برمی گردد و بخش بزرگی قلعه به مرور زمان از بین رفته است، از قسمت های باقی مانده ی آن می توان به حصار قلعه اشاره کرد، همچنین در اطراف این قلعه که نام محلی آن ( قه لای نژو) است، چشمه های آب فراوانی وجود دارد که طبیعت زیبای این منطقه را شاخص تر کرده است. از آثار تاریخی دیگر آن به نام شارکون که در شرق روستاست، تنها کوزه های بزرگ و کوچک گلی باقی مانده است. زمانی در جنوب این روستا و در فاصله ی بین شوی و نژو یک سد باستانی قرار داشت که چند سال قبل به دلیل احداث سد جدید تخریب شد. اما با این حال به علت وجود چشم اندازهای زیبا و بی نظیر این منطقه سیل گردشگران و طبیعت دوستان در فصولی از سال راهی این منطقه ی دیدنی می شوند و از مناظر بکر و سبزه زار های آن لذت برده و غرق تماشا می شوند.

مجتمع تجاری


روستای مال مال بانه


روستای مال مال از توابع بخش نمشیر شهرستان بانه است. این روستا از شمال به کوه حوتوانه، از جنوب به روستای شیدیله و از شرق به روستای سیاحومه و آلی ماکان و از غرب به روستای نمازگاه متصل می شود. طبیعت بکر این منطقه از مهم ترین دلایل جذب گردشگران است، اما با این وجود از امکانات رفاهی کمی برخوردار می باشد.

مقبره سلیمان بگ بانه


سلیمان بیگ فرزند میر بیگ خود را به دربار شاه طهماسب رسانیده و فرمان حکو مت بانه به افتخار او صادر می شود و نام برده قریب ۲۰ سال با کمال عدالت در بانه حکومت کرده و به واسطه ی زهد و تقوایی که داشته از حکومت استعفا کرده , دختر خود را به عقد نکاح برادرزاده ی خود بدربیک پسر بداق بیک در آورده است و حکومت بانه را به او ارزانی می دهد و خود رهسپار حجاز می شود . در آنجا رحل اقامت انداخته و پس از ۷ سال به بانه مراجعه می نماید . مقبره ی سلیمان بگ در سه کیلومتری غرب بانه قرار دارد و بر روی قبر ۱۰۱۰ هجری یعنی زمان مرگ وی حک شده است .

مقبره ی سلیمان بگ بانه با توجه به اینکه در منطقه ی باصفا و سرسبز و پرگل قرار گرفته , برای گردش و تفریح از آن استفاده می شود و مردم بانه بیشتر جشن ها و شادی های خود را در آن جا برگزار می کنند . توجه زیاد مردم کرد به مقبره ی سلیمان بگ سبب شده در اشعار و سرودهای ملی بارها از مقبره ی سلیمان بگ بانه و گل های زرد و قرمز اطراف آن یاد کنند و به عنوان مکانی زیارتی و دیدنی شهر معرفی و شناخته می شود .

مجتمع های تجاری بانه

ازآن جا که عده ی زیادی از گردشگران به قصد خرید به بانه سفر می کنند در اینجا به مهم ترین مراکز خرید بانه اشاره می کنیم. بازار بزرگ آفتاب درخشان، مجتمع تجاری گلستان، مرکز خرید سان سیتی، مجتمع تجاری بهشت، بازارچه ی مرزی سیرانبند و بازار بانه از محبوب ترین مراکز خرید بانه به شمار می روند.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

معرفی مناطق دیدنی شهر هشتگرد

مناطق دیدنی و گردشگری شهر رویان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits