دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم 
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
طارم در انتهای جاده ای با بیش از 160 پیچ با مناظر زیبا و دلنواز و در کنار آثار تاریخی ارزشمند و بی بدیل استان زنجان قرار گرفته است


آشنایی با جاذبه های طبیعی و تاریخی طارم

طارم در انتهای جاده ای با بیش از 160 پیچ با مناظر زیبا و دلنواز و در کنار آثار تاریخی ارزشمند و بی بدیل استان زنجان به دلیل بهره مندی از سرسبزی ناحیه خزری و هوای کوهستانی خود، یکی از بی نظیرترین شهرهای ایران به لحاظ زیبایی است و در خود آثار تاریخی و طبیعی فراوانی را جای داده است.


طبیعت زیبا، بکر و رویایی با آب و هوای خوش، چشمه ها و آبشارهایی که از دل کوههای سرسبز منطقه طارم سرچشمه می گیرند، جاده پیچ در پیج که در برخی مواقع سال در دل ابرها مسیر حرکت مسافران را در بر می گیرید و چشم اندازهای زیبا در دو طرف جاده منتهی به منطقه طارم و همچنین دشت سرسبز طارم هر انسانی را ترغیب می کند برای یک بار هم شده به این منطقه سفر کند.


شهرستان طارم یکی از مناطق زیبا و دیدنی کشور است که به خاطر استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی اراضی و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، به عنوان "هندوستان ایران" از آن یاد می شود. طبیعت زیبا و متفاوت، وجود آبشارها، چشمه ها، ییلاقات، یخچالهای طبیعی و غار شگفت انگیز، کوهپایه های سرسبز، سر به فلک کشیده و با طراوت شهرستان طارم از توابع استان زنجان، در انتظار حضور گردشگران داخلی و خارجی است.

آتشکده ها ، غار خرمنه سر، یخچال طبیعی و دائمی "ولی در" ، درختان کهنسال، آب و هوای مطبوع و دلنشین، مناظر و آبگیرهای طبیعی بکر و دست نخورده مانند سد طبیعی "کردکندی "، از جمله ثروت های خدادادی منطقه است که توجه علاقمندان به آثار طبیعی را به خود جلب می کند.

دشت

جاهای دیدنی طارم


آبشار هشترخان طارم

آبشار هشترخان طارم دراستان زنجان واقع است. .این ابشار در دره ای سرسبز میان کوه های ناحیه طارم،در شرق شهر زنجان در نزدیکی روستای لار واقع است.سرچشمه ابشار هشتر خان چشمه جوشان است و ابشار پس از ریزش،رودخانه هشترخان را تشکیل می دهد.ارتفاع ابشار حدود ۳۰ متراست.

این آبشار حاصل تلاقی هشت چشمه جوشان است که منظره بدیعی را به وجود آورده است. در طول مسیر، جنگل درختان فندق متعلق به روستاییان، زیبایی خاصی به منطقه داده است. منظره عمومی رودخانه قزل اوزن و باغ های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است. ارتفاعات جالب منطقه، باعث پدید آمدن این مناظر بدیع برای مسافران عبوری شده است.

آبشار سرخه میشه طارم

آبشار سرخه میشه در استان زنجان واقع است. آبشار سرخه میشه در غرب روستایی به همین نام در منطقه طارم استان زنجان قرار گرفته است. این آبشار از میان شکاف دو صخره سنگی بسیار بلند به پایین میریزد و در رده آبشارهای بلند استان زنجان قرار دارد. در پایین آبشار حوضچه آبی ایجاد شده است. آبشار پس از ریزش از ارتفاع بع رودخانه سرخه میشه میریزد. ارتفاع آبشار از سطح دریا ۱۴۷۰ متر است. دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان منجیل به گیلوان، درام، جاده فرعی درام به تهام، روستای انذز، روستای گوهر و سپس جاده خاکی روستای سرخه میشه امکانپذیز است. همچنین جاده ارتباطی زنجان به درام، پیش از شهرستان درام، روستای انذز، روستای گوهر و سپس روستای سرخه میشه دیگر مسیر دسترسی به این منطقه است.

چهار طاقی الزین طارم

شهرستان طارم آثار بسیار مهمی دارد، ازجمله¬ی این آثار، چهار طاقی الزین است که در منطقه به آتشکده معروف است. این بنا از شرق به خانه های روستایی، از شمال و غرب به گورستان قدیمی و سپس تپه ماهورها و بلندی ها، منتهی می شود. امامزاده در مختصات ۴۰۷۶۸۵۳ و UTM 39 s 32026 قرار دارد.

چارتاقی

آتشکده تشویر طارم

آتشکده تشویر یا سردخانه تشویر در روستای تشویر و در مسیر راه جاده سرخه دیزج به گیلان واقع شده است. برخی از پژوهشگران تشویر را به معنای جایگاه آتش دانسته و وجود بناهای موجود در روستای تشویر را به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانیان نسبت می‌دهند. در سمت چپ جاده سرخه دیزج به گیلان،‌بناهایی به چشم می‌خورند که در میان گورستان واقع شده‌اند. پلان یکی از آن‌ها بصورت چهارضلعی و دیگری به صورت هشت ضلعی است. این بناها با شماره 983 به ثبت تاریخی رسیده و در فهرست آثار ملی ثبت شده ‌اند.

آتشکده گیلانکشه طارم

بنای آتشکده گیلانکشه که در محدوده طارم واقع شده، تماما سنگی است و ساخت آن به قرون هفتم و هشتم هجری قمری نسبت داده می‌شود ولی به لحاظ اینکه گیلانکشه یک آتشکده بوده است می‌توان آن را دارای قدمت طولانی‌تری دانست.

آتشکده الزین طارم

آتشکده الزین یا الیز بنایی در محدوده شهرستان طارم است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. این بنا در زمان ساسانیان مقدس بوده وبه‌عنوان عبادتگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آتشکده الزین از سنگ و گچ ساخته شده و روی چهارتاقی سنگی در محوطه‌ای به نام قبرستان که قدمت آن به دوره‌های اسلامی ‌باز می‌گردد، قرار دارد. این بنا با شماره 985 در فهرست آثار ملی کشور به ‌ثبت رسیده است.

آبشار

قلعه سانسیز طارم

قدمت قلعه سانسیز که به گور قلعه نیز شهرت دارد، به دوره ساسانیان و دوره اسلامی می‌رسد. این قلعه تاریخی که بر روی تپه‌ای طبیعی واقع شده یکی از مناطق دیدنی شهرستان طارم است. شیب و دامنه تند این تپه دسترسی به قلعه را با دشواری همراه کرده است. قلعه سانسیز علاوه بر قدمت تاریخی از نظر طبیعی نیز در محیطی زیبا، در ساحل رودخانه زیبای قزل‌اوزن در کنار روستای سانسیز قرار گرفته‌است.

قلعه شمیران طارم

این قلعه یکی از مناطق تاریخی طارم است که در قسمت طارم علیا واقع شده و دیرینگی آن به دوره‌های پیش از اسلام می‌رسد.

روستای شاه‌نشین طارم

روستای تاریخی و ییلاقی شاه‌نشین در یک منطقه خوش آب و هوای کوهپایه‌ای و در میان دو رودخانه زیبای قزل‌اوزن (در جنوب) و شاه‌نشین (درباختر) واقع شده است. وجود کوه‌‌هایی در اطراف منطقه از جمله کوه فوشون و خرمن گله سر در شمال باختر روستا نقش اساسی و مهمی در آب و هوای مطلوب آن ایفا می‌کند. وجود غار معروف خرمنه‌سر در این روستا و همچنین مسجد قدیمی آن بر ارزش‌های تاریخی منطقه می‌افزاید.

قلعه

غار خرمنه‌سر طارم

غار خرمنه‌سر از غارهای معروف استان زنجان است که در ارتفاعات 1600 متری خرمنه‌سر در شمال روستای شاه‌نشین در دل کوه‌ها واقع شده است. مسیر دسترسی به دهانه غار بسیار زیبا و با صفا بوده و برای رسیدن به آن باید از میان رودخانه پر آب و انبوه درختان زیتون و انجیر گذشت. در بررسی‌های باستان‌شناسی بر روی سفال‌هایی که از دهلیزهای این غار بدست آمده، روشن شده که غار خرمنه سر در دوره مختلف تاریخی، یکی پیش از تاریخ و دیگری پس از اسلام در قرن چهارم هجری،‌ زیستگاه انسان‌ها بوده است، ولی نشانه‌ای از تمدن کهن خاصی که مربوط به پیش از تاریخ باشد، در آن یافت نشده است.
سنگ‌های آهکی که به صورت ستون‌های استالاکتیک و آویزه‌های استالاگمیت در این غار وجود دارند، منظره زیبایی به داخل غار داده‌اند. در فاصله 50 متری دهانه بزرگ غار حفره‌‍‌ای شبیه به دهانه چاه وجود دارد که برای ورود به این حفره باید به حالت خزیده و درازکش حرکت کرد. پس از ورود به داخل این حفره پر رمز و راز، دنیایی پر از دیدنی‌ها و شگفتی‌ها در برابر بازدیدکنندگان پدیدار می‌شود. کف دهلیزی که در غار وجود دارد،‌ شباهت زیادی به بنای بازارهای قدیمی داشته و چاه عمیقی در کف آن وجود دارد.

روستای قوهیجان طارم

یکی از روستاهای خوش آب و هوا و با قدمت چند صد ساله شهرستان طارم دهستان درام روستای قوهیجان است. مردم این روستا در گذشته به صورت ییلاق و قشلاق زندگی می کردند که در تابستان ها در روستای کوهستانی با چشمه جوشان از دامنه کوه که در بالادست روستا قرار دارد و جویبار جاری از آن، روستا را به دو نیم تقسیم کرده است و درختان مختلف سر به فلک کشیده و میوه های متنوع از جمله گردو، گلابی، سیب، سنجد، فندوق، به و…. زندگی می کردند. در زمستان ها به روستای گرمسیر “سرخه سنگ ” که در ۵ کیلومتری درام واقع است از راه کوهستانی و پیاده کوچ می کردند که این روستا بعد از زلزله سال۶۹کاملا تخریب شد و درچند کیلومتر پایین تر بنا شد. گویش محلی ساکنان زبان” تاتی” است. روستای قوهیجان دارای امامزاده ای است به نام امامزاده اسماعیل (ع) که در ۳ کیلومتری این روستا قرار دارد و مردم این روستا و روستاهای اطراف به این امامزاده اعتقاد زیادی دارند، این امامزاده فاقد راه و جاده ماشین رو می¬باشد و ارادتمندان این آستان از راه کوهستانی جهت زیارت مشرف می شوند.

رودخانه

رودهای طارم


رودخانه آب برکه از قله‌های سر سبز ییلاق آب بر در منطقه دیزاب و گرداب سرچشمه گرفته و از کنار شهر آب بر عبور می‌کند و داری مناطق سر سبز گردشگری مانند چشمه خانسر، باغات سر سبز جور کان و پیر همدان بوده و محوطه سر سبز امامزاده جعفر و هاشم و عوف (علیم السلام) در جوار این رودخانه واقع شده‌است.

رودخانه باکلور که از کوه‌های باکلور و چشمه‌های مسیر سرچشمه می‌گیرد )چشمه اسپی خانی و چشمه لار و …) و با عبور از روستای باکلور و باغات گردو و روستای کرداباد وارد رود قزل اوزن می‌شود در مسیر این رود دو سد خاکی طبیعی مانع از خشک شدن رود در فصول گرم سال می‌شود.

رود قزل اوزون که از کوه‌های چهل چشمه در کردستان سرچشمه می‌گیرد با طی مسیری طولانی وارد طارم شده و پس از عبور از آن در منجیل با خانچایی پیوند می‌خورد. سد بزرگ منجیل در محل پیوند این دو رود احداث شده‌است که این دورودخانه رودخانه سفیدرود را تشکیل می‌دهد.

سوغاتی های شهرستان طارم

از شهرستان طارم با توجه به وجود باغ های بسیاری از زیتون، هلو و شلیل و همچنین انواع میوه های چهارفصل،می توانید مرکبات خوب و باکیفیتی از باغ دارها تهیه کنید. همچنین روغن زیتون و صنایع دستی ای مانند جاجیم، گلیم و فرش را هم میتوانید با خود سوغات به یادگار ببرید.

separator line

بیشتر بخوانید:

مناطق دیدنی و تفریحی بندر گناوه

سفر به قائمشهر و بازید از مناطق دیدنی آن

آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits