دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جاذبه های گردشگری و تاریخی اردبیل
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
اردبیل شهری به قدمت 40 هزار ساله ، سرزمین دشت های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران است


مناطق دیدنی اردبیل


اردبیل یکی از استان های با اهمیت ایران است که در شمال غربی ایران و در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته است و دارای ارتفاع زیادی مانند ساوالان (سبلان)، باغرو (تالش) و بزغوش است .


نام اردبیل ازواژه های اوستایی که از دو کلمه آرتا ( مقدّس) و ویل (شهر) به معنی شهر مقدّس گرفته شده است . مساحت اردبیل 3810 کیلومتر مربّع و جمعیت اردبیل در سرشماری سال 1390؛ 482623 نفر بوده که با احتساب جمعیت ساکن در حومهٔ شهر به بیش از 580000 نفر می رسد.اردبیل در 219 کیلومتری تبریز و 578 کیلومتری تهران واقع شده است و مرکز شهرستان اردبیل است.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به 19 درجه سانتی گراد می رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد . زبان مردم اردبیل ، آذری است و از ویژگی های مهم آنان میهمان نوازی و رعایت آداب و رسوم خاص آذری ها است.


اردبیل شهری به قدمت 40 هزار ساله ، سرزمین دشت های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران است و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است .اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن ،گردشگران بهاری را جذب خود می کند . اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است.

طبیعت


گشتی در جاذبه های طبیعی استان اردبیل


یکی از علت های معروفیت استان اردبیل ، وجود بیش از 110 چشمه آب گرم و سرد معدنی در این استان است که بسیاری از گردشگران را به خودجذب میکند . این چشمه های طبیعی آب گرم برای افرادی که با درد مفاصل دست و پنجه نرم می کنند مناسب هستند که برای کسانی که به درد مفاصل دچار هستند بسیار مناسب است . از کانون های مهم آب های معدنی می توان شهرهای سرعین ، مشکین شهر، نیر و کوثر را نام برد.


طبیعت کم نظیر استان اردبیل در بهار


در استان اردبیل کوه ها دره های زیبا و با شکوهی مانند کوه مقدس سبلان ، کوه آق داغ با متنوع ترین گونه های گیاهی و مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع و دره شیروان دره سی، رودهای پرآب و همیشه جاری ارس، قزل اوزن، دره رود، قره سو و بالخلو و دریاچه های زیبای شورابیل، نئور، سبلان و نیز دشت های پرمحصول و فراخ اردبیل و مغان و تفرجگاه های چشم نواز فندقلوی نمین و بولاغلار نیر وجود دارند که در کنارسوغاتی هایی چون عسل سبلان و حلوای سیاه اردبیل از جاذبه های این استان هستند .

کوه

جاذبه های گردشگری و تفریحی اردبیل

گردنه حیران اردبیل

برای سفر به اردبیل راه های زمینی و هوایی وجود دارد. اما قطاری به اردبیل نمی رود. در میان مسیرهایی که می توان با خودرو انجام داد، مسیر جاده اسالم به خلخال یا گردنه حیران، یکی از معروف ترین مسیر ها است که بعضی ها، این مسیر را زیبا ترین جاده ایران می دانند. البته جاده نور به چمستان در استان مازندران نیز همچون این جاده، جذابیت های فراوان دارد. رویایی ترین جاده جنگلی ایران را در اسالم به خلخال تجربه کنید که منطقه ای زیبا از طبیعت نامحدود ایران است.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

یکی از مقصدهای گردشگری معروف اردبیل را باید همین بقعه دانست. بقعه ایی در میدان عالی قاپو اردبیل که بهترین مکان برای کسانی است که عاشق مکان های تاریخی و مذهبی هستند. تنها اثر ثبت شده اردبیلی ها در میراث جهانی یونسکو که البته مقبره بسیاری از کشته شدگن جنگ چالدران نیز در آنجا حضور دارد.

این مجموعه تاریخی، جشنواره ای از کاشی کاری معرق و مقرنس، خط خطاطان بزرگ دوره صفوی، گچ بری کتیبه های زیبا، نقره کاری، منبت های ارزنده و تذهیب و طلا کاری است. جایی که عاشقان هنر و معماری ایران را به راستی عاشق و شیفته این هنر هیجان انگیز می کند. در دیدار از این محل، از تماشای قندیل خانه، غافل نشوید.

دریاچه شورابیل اردبیل

دومین مقصد گردشگری جذاب اردبیل، دریاچه گردی در شورابیل است. جایی در جنوب شرقی اردبیل و قدمتی بیش تر از دریاچه ارومیه دارد. شور بودن این دریاچه، باعث شده که آن را شور ابیل نام نهند. در اطراف دریاچه امکانات تفریجی و فرهنگی و گردشگری دارد که باعث لذت بردن شما از این منطقه می شود.

بقعه

دریاچه نئور اردبیل

همچون دریاچه شورابیل، دریاچه نئور هم یکی از مقصدهای جذاب طبیعت گردی استان اردبیل است. این دریاچه دیدنی در جنوب شرقی شهر اردبیل و بین اردبیل و خلخال قرار دارد. بهترین فصل برای این دریاچه، همانطور که اول گفتیم، بهار و تابستان است.

پیست اسکی آلوراس اردبیل

عاشقان اسکی، میتوانند از پیست اسکی آلوارس اردبیل برای اسکی کردن در ماه های سرد سال استفاده کنند. با سفر به این منطقه، به قول ایرانی ها: دو تیر با یک نشان می زنید. از طرفی همنشینی با عشایر و از طرفی دیگر، ورزش زمستانی و مهیج اسکی را انجام می دهید. مناظر فوق العاده این منطقه در تابستان و زمستان، بی نظیر است. این یست در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس و ۲۴ کیلومتری سرعین قرار دارد.

فندقلو و پیست اسکی روی چمن اردبیل

برای عاشقان اسکی روی چمن هم، اردبیل ظرفیت گردشگری و ورزشی خوبی دارد. این منطفه با طبیعت بی نظیر و مثال زدنی، در ۱۰ کیلومتری شهرستان نمین، از مفرح ترین نقاط گردشگری کشور محسوب می شود. پیست اسکی و طبیعت زیبا در کنار جاذبه های دیگر مثل آب گرم مشه سویی، دشت های پوشیده از نادر ترین گل جهان ( گل شبنم یخی و گل سوسن چلچراغ ) ، آبشارهای دیدنی و چشمه های گوارا، در کنار اقامت گاه های شباهه روی، فندقلو را یکی از مناطق خاطره انگیز اردبیل و ایران کرده است.از هر نقطه ای از شهر اردبیل برای سفر به این منطقه زیبا، اتوبوس و تاکسی در دسترس شما خواهد بود.

جنگل

کهنه قلعه اردبیل

این قلعه در مشکین شهر و در ارتفاعات شرقی رودخانه باغ نوروز واقع شده و از تاریخی ترین بناهای استان اردبیل محسوب می شود. افراد علاقمند به طبیعت گردی در مناطق تاریخی، از این فرصت در اطراف شهر اردبیل استفاده کنند.

مجتمع آب درمانی سبلان اردبیل

این مجموعه با ترکیب امکانات مدرن و طبیعت زیبا و رعایت آخرین استانداردهای آب درمانی، یکی از بهترین مناطق آب درمانی در ایران است که در شهرستان سرعین قرار دارد. نمای زیبای طلایی، فضای سبز زیبا، پارکینگ اختصاصی، دوش ها و وان های متعدد بهداشتی و خدمات پزشکی برای بانوان و آقایان، از جمله ظرفیت های گردشگری سلامت در این منطقه است.

آب گرم شابیل اردبیل

شیروان دره از میراث‌ با ارزش زمین‌شناسی است که رسوبات آتش‌فشان سبلان منظره‌های حیرت‌انگیزی را در آن به‌ جا گذاشته است. آبگرم‌های زیادی در مسیر این دره وجود دارد که برخی از آن‌ها به صورت آبشار در‌ آمده‌اند و رسوبات گوگرد آن‌ها مناظر زیبایی را پدید آورده است. در این میان شابیل از معروف‌ترین این آب‌گرم‌ها است که آب آن دارای خاصیت‌ درمان پادرد و کمردرد است و برای اعصاب مفید است. این منطقه در جنوب غربی مشکین شهر و در دامنه‌ی غربی کوه سبلان قرار دارد.

پل معلق

پل معلق پیرتقی اردبیل

یکی از جذابیت های گردشگری استان اردبیل، پل معلق پیرتقی است که در شهر هشتجین خلخال قرار دارد. عبور بر فراز دره هایی عمیق، همیشه جذاب است و تکان های وحشتناک پل یا زیپ لاین کنار آن، قطعا یکی از تجربه های به یاد ماندنی شما خواهد بود.

دهکده سنگی ویند کلخوران اردبیل

دهکده سنگی، یکی از دیدنی های استان اردبیل است. دیدن خانه هایی بی نظیر که در دل کوه با ظرافت تمام ساخته شده اند و بعضا دارای چند اتاق هستند، می تواند برای شما خاطره ای به یاد ماندنی به جای بگذارد. این منطقه در روستای ویند کلخوران در ۵ کیلومتری جنوب غربی سرعین واقع شده است.

تنگه قشلاق اردبیل

تنگه قشلاق که در شهرستان مشیکن شهر استان اردبیل قرار دارد، یازدهمین مقصد گردشگری این استان است که معرفی می کنیم. طبیعت بکر و چشم نواز این منطقه، دلفریب است. صخره های زیبای این منطقه که مانند تندیس های سر بر افراشته اند، جذابیت بی نظیری دارند. مکان این منطقه روی نقشه به صورت تقریبی است و شما برای رسیدن به آن باید از جاده مشکین شهر -اردبیل، نرسیده به شهرک صنعتی، به جاده فرعی پیچیده و از روستاهای آقدرق، بیجق و رودخانه قره سو بگذرید.

بازار


آبشار و آبگرم سردابه اردبیل

آبشار ۲۰ متری و زیبای سردابه واقع در ۲۸ کیلومتری غرب شهرستان اردبیل، یکی دیگر از مکان های دیدنی استان است. در نزدیکی این آبشار، یک آب گرم با خاصیت درمانی برای بیماری های یرقان و زردی وجود دارد. پرندگانی که برای استراحت در فصل سرما به این تالاب پناه می برند و پرواز دسته جمعی آن ها بر روی تالاب، پته خود را به یک قطب گردشگری تبدیل کرده است.

بازار قدیمی اردبیل

در هر شهری، بازارهایی وجود دارد که گردشگران و اهالی آن می توانند خریدهای خود را از آنجا انجام دهند. اما معماری با شکوه و زیبای مربوط به دوران صفوی این بازار باعث شد که تا گردشگران خرید کنند و هم از دیدن آن لذت ببرند. نورگیرهایی که روی سقف گنبدهای این بازار است، در ظهر، نظر شما را به سمت خود جلب می کند. بازار اردبیل به قدمت بازار قزوین و تبریز نیست.

آب گرم گیوی اردبیل

بی‌شک آب‌گرم‌ها یکی از مقاصد ثابت گردشکران در سفر به اردبیل است. اگر به دنبال آب‌گرم‌ها و خاصیت‌های درمانی بی‌شمار آن‌ها هستید، آب‌گرم گیوی را فراموش نکنید. این آب‌گرم که در شهرستان کوثر اردبیل واقع شده، دارای خواص درمانی برای مریضی‌های پوستی و مفصلی مثل رماتیسم و درد مفصل است. این آب‌گرم در نزدیکی شهرستان زیبای خلخال است و اطراف آن مناظر طبیعی و باغ‌های زیبایی وجود دارد که این مکان را به محلی مناسب برای اقامت تبدیل کرده است.

آب گرم

دریاچه سبلان اردبیل

اردبیل است و دریاچه سبلان. این دریاچه یکی از زیبایی‌های منحصربه‌فرد سبلان است و روی قله‌ی آن قرار دارد. برای صعود به این قله مرتفع ۴۸۱۱ متری، تجهیزات کوهنوردی لازم خواهید داشت. در دامنه‌ی این کوه نیز آب‌گرم‌ها و آبشارهای زیادی وجود دارد که به زیبایی آن می‌افزاید. سه مسیر برای صعود به این قله وجود دارد: مسیر شمال شرقی که از آب‌گرم شابیل شروع می‌شود، مسیر غربی که از پای دریاچه‌ی قره گل شروع می‌شود و مسیر جنوبی که سخت‌ترین مسیر برای سعود به قله است و پیست اسکی آلوارس در آن قرار دارد.

قلعه تاریخی اولتان مغان اردبیل

اولتان قالاسی شهری باستانی متعلق به دوران ساسانی است که در 14 کیلومتری جنوب غرب پارس آباد (موغان) و در دشت مغان قرار دارد. ارگ اولتان که در زمان اشکانیان احداث شده است در 500 متری این روستا و در کنار رود آراز واقع شده است . قلعه باستانی اولتان که از نظر ظاهری شبیه به ساختمان یک قلعه نظامی است و به واسطه استحکام بنا تا قرن دوازدهم هجری قمری مورد استفاده قرار می گرفت .

سوغات ها و صنایع دستی اردبیل

از سوغاتی های استان اردبیل می توان از سرشیر، حلوای سیاه، عسل، تخمه آفتابگردان، آبنبات و شیرینی های محلی و از صنایع دستی آن گلیم، شال، جاجیم، ورنی، مسند، سفالگری، صنایع چوب مانند معرق، منبت و خراطی، مصنوعات چرمی و قالیبافی و نمدبافی را نام برد.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و زیبای تنکابن

مناطق دیدنی و تفریحی بندر گناوه

آشنایی با مناطق دیدنی شهرستان لالی در خوزستان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits