دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
قمصر یکی از قطب های تولید عرقیات گیاهی و گلاب در ایران است؛ که گلاب آن حتی در کشور های خارجی نیز شناخته شده است


جاذبه های گردشگری قمصر کاشان


قمصر کاشان در 25 کیلومتری جنوب کاشان و در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز واقع شده است قمصر از نظر حدود جغرافیایی در محدوده سیاسی و اداری استان اصفهان بوده و به لحاظ تقسیمات استانی زیر مجموعه شهر کاشان است جمعیت آن حدود 40 هزار نفر است که در میان دره ای بسیار سرسبز که طول تقریبی آن 9 و عرض آن 4 کیلومتر و دارای درختان متنوع و درختچه های گل محمدی می‌ باشد واقع شده است. نام قدیم این ناحیه قم سر بوده و از این منطقه جاده ابریشم عبور می ‌کرده است و از دیر باز راهی برای رسیدن به سیلک بوده است.

قمصر یکی از قطب های تولید عرقیات گیاهی و گلاب در ایران است؛ که گلاب آن حتی در کشور های خارجی نیز شناخته شده بوده و دارای شهرت جهانی می باشد. این دره ناحیه ‌ای کاملا سرسبز مشتمل بر درختان میوه‌ با تنوع و درختچه‌ های گل محمدی می ‌باشد. قمصر را پایتخت گل و گلاب گیری می نامند و همه ساله در فصل بهار خصوصا اردیبهشت ماه می توانید شاهد جشنواره های باشکوه گلاب گیری در این شهر باشید شهرداری نیز امکانت خوبی برای مسافرین مهیا می نماید.

جغرافیای طبیعی و شهری قمصر


قمصر دارای 7 محله بوده که عبارتند از : سر رود، بالا، میان ده، سادات، پایین، فرفهان و بن رود از مناطق دیدنی قمصر علاوه بر مناظر طبیعی، بوستان ها و پارک های آن می توان اشاره داشت به چشمه آب معدنی صالح با چشم اندازی زیبا در دامنه کوه های فرفهان تمام فصول قمصر زیباست اما بهار و تابستان رؤیایی آن میزبان هزاران میهمان جویای آرامش است. همزمان با موسم رویش گل و آغاز گلاب گیری (به ویژه در ایام جشنواره گل وگلاب) سیل مشتاقان به سوی قمصر سرازیر می شوند تا مشام خود را با رایحه بهشتی گل محمدی عطر آگین نمایند. شهر قمصر هر چند در فاصله سی کیلومتری کویر قرار گرفته اما به دلیل اقلیم خاص کوهستانی و ارتفاع 2000 متر از سطح دریا و قرار گرفتن در میان کوه های مرتفع از آب و هوای معتدل و مطلوب بهره مند می باشد. به طوری که تابستانش مطبوع و معتدل و زمستانش قابل تحمل و از سرمای ملایمی برخوردار است.

قمصر

مناطق دیدنی و تفریحی قمصر


موزه گلاب قمصر

این موزه در فضایی به وسعت ۵۰۰۰ متر و در یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخ شهر یعنی «خانه ذاکری‌ها» ایجاد شده است. کسانی که به تاریخ گلاب و گلاب‌گیری اصیل ایرانی علاقمندند پیشنهاد می‌شود حتما از این خانه تاریخی بازدید کنند.

باغ پرندگان قمصر

تاسیس مجموعه‌ی تفریحی توریستی پرندگان قمصر از آن دسته اقداماتی بود که به افزایش گردشگران این شهر افزود. این مجموعه با داشتن وسعتی بالغ بر ۱۰ هزار هکتار و داشتن هزاران قطعه پرنده و چرنده از ۱۷ کشور جهان و پرندگان و چرندگان بومی ایران، یکی از مجهزترین مجموعه‌های ایران به شمار می‌آید.

سرای خاتون قمصر

یکی از دیدنی‌ترین بناهایی که در قمصر کاشان یافت می‌شود، «سرای خاتون» است. چند سالی بیشتر از احداث این بنای خارق العاده نمی‌گذرد اما همین اثر توانسته به عنوان یک میراث ملی، جای خود را در فهرست آثار ملی باز کند.

گلاب گیری

سد قمصر

در ۵ کیلومتری شمال شهر قمصر، سدی متعلق به دوران سلطان جلال الدین ملکشاه سلجوقی وجود دارد. بنا بر اسناد تاریخی یافت شده، این سد بر اثر زلزله مهیب کاشان کاملا تخریب شده و دوره صفویه و در زمان شاه عباس اول سدی جدید بر روی شالوده‌ی سد قدیمی ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این سد ساروج و سنگ می‌باشد.

روستای قهرود قمصر

یکی دیگر از عجاب شهر کاشان روستای قهررود در شمال شهر قمصر است که بر خلاف این شهر آب و هوایی کوهستانی دارد، اهالی این روستا از اعتقادات مذهبی ویژه‌ای برخوردار‌اند. این روستا علاوه بر آب و هوای خوبش به مهمان نوازی مردمانش نیز معروف است و از این جهت هر ساله میزبان عده‌ی کثیری از توریستان خارجی ‌می‌باشد.

جوشقان و کامو در قمصر

بنا بر استناد به اسناد تاریخی این جوشقان وکامو را که امروزه به نام‌های کامو و چوگان معروف است را به عنوان یکی از کارگاه‌های سلطنتی اصلی دوران صفویه دانست، از حدود ۱۵۰ قالی نفیس و ارزشمند ایرانی که در کتاب هنر ایران ذکر شده است، ۳۶ نمونه آن متعلق به روستای جوشقان بوده است.

همچنین از کشتزار‌های این شهر، به طور تقریبی هر یاله بالغ بر ۵۰۰ تن گل محمدی به دست می‌آید، علاوه بر این‌ها درخت گردویی ۲۰۰ساله در این شهر وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

جاذبه تاریخی

سوراخ یا خانه وروو در قمصر

در روستای تاریخی مسلم آباد که در گذشته به گبر آباد مشهور بوده در ارتفاعات دیواره کوه آثاری از دوران قبل از اسلام به چشم می خورد که به احتمال زیاد جنبه مذهبی داشته اند و بعد ها به وسیله راهزنان مورد استفاده قرار میگرفتند. وجه تسمیه این مکان بر طبق گفته اهالی وروو نام راهزنی بوده است که در گذشته های خیلی دور با توجه به مشرف بودن چنین مکانی بر مسیر کاروان رو اصفهان به کاشان از این مکان به عنوان پایگاهی جهت کنترل و غارت کاروانها استفاده می کرده است.

مسجد جامع قمصر

این مسجد که در مرکز شهر قمصر جا دارد یکی از اماکن مذهبی شهر محسوب می شود که بسیار مورد احترام اهالی می باشد، و دارای معماری خاص خود است.

مسجد امام حسن قمصر

یکی از آثار مهم تاریخی قمصر مسجد امام حسن است که دارای پیشینه ای نزدیک به 700 سال می باشد قدیمی ترین بخش این مسجد محراب آن می باشد که دارای گچ بری خاص و زیبایی می باشد که دارای دو طاقه بزرگ و کوچک هلالی است که روی یکدیگر ساخته شده اند و با دو کتیبه قرآنی در دو طرف تزیین شده است.

امامزاده سلیمان قمصر

یکی از امام زادگان شهر قمصر امام زاده سلیمان می باشد که در، خیابان پائین قمصر قرار دارد جالب است بدانید که همه ساله در ایام عاشورا و ماه رمضان اهالی کاشان و قمصر با شور و شوق فراوان به غبار روبی این مکان می پردازند.

امام زاده

امامزاده پیر داوود قمصر

این مکان مذهبی که در قسمت قمصر شهرستان کاشان جا دارد بقعه پیر داوود از نوادگان حضرت علی می باشد که برادر سلیمان است و در خیابان ولی عصر کاشان واقع شده است. بنای باشکوه ساختمان آن با مساحت تقریبی 1000 متر که دارای گنبد مخروطى ۱۶ ترک است با کاشى های فیروزه‌اى تزیین شده است.

کاروانسرای عباسی قمصر

این کاروان سرا که در نزدیکی قمصر قرار دارد مربوط به دوران صفویه است که با توجه به قرار گرفتن این منطقه در مسیر جاده باستانی ابریشم برای رفاه حال بیشتر کاروانیان و تجار بوسیله شاه عباس احداث شد و در سال های گذشته مرمت و بازسازی شده است و در لیست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

برج حسن کر قمصر

برج حسن کر که نام اصلی آن برج حسن تعریفی میباشد در دوران پادشاهان قاجار ساخته شده است و در شهرستان کاشان، بخش قمصر، شهر جوشقان و کامو، قسمت جوشقان قالی در فاصله 80 کیلومتری جنوب شهرستان کاشان قرار دارد، این برج در سه طبقه و به ارتفاع 75/10 متر بنا شده و به همراه اتاق‌ های مجاور آن مجموعاٌ دارای 130 متر مربع زیر بنا است و از دور قابل مشاهده می باشد.

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک

در قسمت جنوبی کاشان روستایی سرسبز است به نام برزک که در دره ای در دامنه کوههای کرکس در فاصله تقریبی ٥٠ کیلومتری شهرستان کاشان می باشد که دارای طبیعتی بکر است و در آن گربه سانان نادر پیدا می شوند و توسط اداره محیط بانی استان اصفهان حراست می شوند.

کاروانسرا

محصولات و صنایع دستی قمصر کاشان


در شهر قمصر نیز به علت الگوی غالب اقتصاد معیشتی در بخش صنایع دستی دستاوردهای زیادی در طول زمان به جای مانده است از مجموع صنایع دستی این شهر می توان صنعت قالیبافی، گلابگیری، صابون پزی و جوزقند سازی را نام برد. از نظر نوع محصولات باید گفت انواع گونه گون محصولات سردسیری در قمصر وجود دارد نظیر : بادام، گردو، فندق، زرد آلو، انواع گونه های گلابی، آلو زرد، انواع سیب درختی، به، گیلاس، خرمالو، انگور، هلو، الگ ( گونه ای از هلو) ترشه ( گونه ای از گلابی) انواع آلوچه برقانی (بخارا) اگرچه این محصولات حجم تولید محدودی دارد ولی به علت موقعیت آب و هوایی و آب و خاک قمصر، از بهترین کیفیت برخوردار است و علت آن تمرکز فوق العاده اسانس، نظیر گل و گل محمدی است. در این میان آلوچه خشک و سبز در آمد عمده کشاورزان شهر محسوب می شود.

معمولا در کنار هر باغچه و گلستانی یک گارگاه گلابگیری نیز وجود دارد و می توان فرایند گلابگیری را از نزدیک مشاهده کرد. مردم شهر قمصر بسیار مهمان نواز و دوست داشتنی هستند و با کمال میل همه چیز را برای شما توضیح می دهند و به شما اجازه ورود به تمامی گلستان ها و گارگاه ها را می دهند. کافی است شما چیزی بپرسید و یا چیزی بخواهید! با کمال میل به شما کمک می کنند و از هیچ کمکی دریغ نمی ورزند.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با لواسان و مناطق دیدنی آن

آشنایی با مناطق دیدنی یاسوج

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسین عبدالهی نصرآباد | ۴ سال پیش
انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویرکاشان )نصرآبادیهای مقیم تهران

باسلامقابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآباد
کویر) در۱۷کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید
شهرزیرزمینی ودهها آثار دیگر
0
0

hits