دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با مناطق دیدنی نشتارود 
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نشتارود یکی از شهرستان های استان مازندران با آب و هوا و اکوتوریسم فوق العاده است.


جاذبه های شهر نشتارود


نَشتارود یکی از شهرهای استان مازندران در ایران است. نشتارود با 5967 نفر جمعیت در فاصله 5 کیلومتری شمال شرقی شهرتنکابن واقع در 51 درجه و 3 دقیقه طول شرقی و36 درجه و46 دقیقه عرض شمالی و در فاصله 210 کیلومتری غرب ساری مرکز استان و 232 کیلومتری شمال غربی تهران قرار دارد.

نشتا به معنی نشت آب بوده و به دلیل چشمه ها و رودخانه های فراوان در منطقه به ویژه گذر رود از مرکز شهر نشتارود نامیده شد.

جاذبه های تاریخی و گردشگری نشتارود

  • پلاژ بزرگ ساحلی نشتارود
  • منطقه جنگلی دینار سرا
  • مرداب نشتارود
  • منطقه جنگلی سفید آب و کوه سر
  • منطقه ییلاقی داغ کوه
  • آبشار کمیلیه و کوه سر و دینار سرا
  • اثر طبیعی و پارک ملی جنگلی خشکه داران
  • سواحل ماسه ای وزیبای دریای خزر
  • منطقه جنگلی تحقیقات کشاورزی طالش محله
  • موزه دیدنی حیات وحش خشکه داران
  • حمام سنگی باستانی مکرود

نشتارود

تاریخچه نشتارود


نشتارود به علت نزدیکی مناطق سرسبز کوهستانی به سواحل دریای خزر در فصل گرما و تعطیلات از هوای مطبوع و ملایمی برخور دار است که بسیاری از هموطنان به منظور تفرج و استراحت به مراکز دیدنی و گردشگری این شهر روی می آورند این شهر از طریق سواحل و مناطق کوهستانی متصل به تنکابن می باشد و از خواص مشترک آب و هوایی و مناطق سر سبز جنگلی از نظر اقلیمی و جغرافیایی برخوردار است


نشتارود در فاصله 5 کیلومتری شمال شرقی شهر تنکابن قرار دارد . نشتارود نامی است قدیمی با پیشینه ای بیش از 2 قرن و شهری است سر سبز و کوچک که در سال 1335 دارای شهرداری مستقل شده است . این شهر توریستی و گردشگری با جاذبه های وصف ناپذیر در ساحل رویای و زیبای دریای نیلگون خزر و زیر دامنه جنگل سر سبز البز شمالی واقع است . شهر سبز ساحلی نشتارود به واسطه قابلیتهای بی شمار گردشگری و برخورداری از منابع و مواهب طبیعی و جلوه های بی بدیل آفرینش ( جنگل و دریا ) همچون نگینی در غرب مازندران در سرزمین شمال می درخشد .

شهر سبز ساحلی نشتارود با بهره مندی از کم نظیرترین جاذبه های گردشگری ، مناطق چشم نواز و مرداب سحرانگیز از زیباترین جلوه های گردشگری و اکوتوریسم برخوردار است.


آنچه که در پی بیان خصوصیات فوق العاده طبیعی و جغرافیایی منطقه نشتارود باید به آن بپردازیم وجود بافت فرهنگی و اجتماعی آرام و خوبی است که برخواسته از شعور و ادب مردم آن میباشد. مهمان نوازی و ادب اجتماعی مسولان و شهروندان موجب گردیده است تا گروه عطر یاس علاوه بر انتخاب اولیه محل سرمایه گذاری خود به منظور توسعه و گسترش فعالیتهای تولیدی و گردشگری نیز بفکر ایجاد طرحهای کاملتر و بزرگتری در این مننطقه باشد و با توجه به اینکه سیاست های کلان و خرد در بخش توسعه صنعت گردشگری از سالها پیش بطور جدی مورد حمایت دولت محترم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته. لزوم برنامه ریزی و استفاده بهتر و بیشتر از مناطق این چنینی ضروری و اجتناب نا پذیر است.

مرداب

دیدنی های نشتارود


مرداب نشتارود

مرداب نشتارود در مرکز شهر و به طول ۳ کیلومتر و عرض ۵۰ متر و عمق ۶ تا ۱۰ متر همانند مرداب انزلی و بابلسر موقعیت کم نظیری را برای جلب وجذب گردشگران در این منطقه فراهم آورده است.

در شرایطی که اغلب قریب به اتفاق رودخانه های غرب مازندران، کم عمق، پر سرعت، دارای بستری سنگلاخی و ناپایدار و از همه مهمتر، سیل پذیرند، رودخانه ای که از سلسله جبال البرز سرچشمه گرفته و از جنگل معروف خشکه داران و مزارع نشتارود گذشته و سرانجام از وسط بازار نشتارود عبور می کند و به دریا می ریزد، به عکس همه رودهای این منطقه، نسبتا عمیق و آرام است آنقدر آرام که لقب مرداب گرفته است.

روستای مازوبن نشتارود

روستای مازوبن علیا در دهستان کترا بخش نشتا شهرستان تنکابن و در فاصله ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی تنکابن و حدود ۱۰ کیلومتری جنوب غربی شهر نشتارود واقع شده است. این روستا در طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۷ دقیقه و ۳۶ درجه و ۴۴ دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا حدود ۳۰ متر می باشد. فاصله فیزیکی بافت روستا تا روستاهای همجوار نظیر سربود و مازوبن سفلی حدود یک کیلومتر است. روستا در قسمت جنوبی محور اصلی کناره ( تنکابن – نشتارو ) واقع شده است. و از نظر طبیعی و توپوگرافی ، پهنه روستا در ناحیه جلگه ای و آبرفتی قرار دارد. و شیب عمومی روستا نیز از جنوب به به سمت شمال میباشد . دلیل نامگذاری روستا به روایت افراد قدیمی محل یا منابع معتبر: طبق روایت افراد قدیمی به دلیل زیاد بودن درخت بلوط در روستا که به زبان محلی به آن مازو می گفتند. مهمترین منبع درآمد: کیوی و مرکبات دیدنی ها و گردشگری روستا:جنگل و آبشار تاریکدره که در بالادست روستا قرار دارد.

بهترین ماه های بازدید از این روستا در طول سال: ایام نوروز و فصول بهار و تابستان بهترین سوغات ،صنایع دستی و غذاهای محلی این روستا: صنایع دستی: در گذشته نه چندان دور ملاقه و کفگیر های چوبی+ حصیر و چادر شب بافی مرسوم بوده. سوغات: کیوی و پرتغال ، غذاهای محلی: میرزا قاسمی+ترش تره + شیرتره + بادمجان کباب + مرغ ترش

پلاژ نشتارود

مجموعه تفریحی و توریستی ترافیک نشتارود

مجموعه تفریحی و توریستی ترافیک نشتارود از سال ۱۳۸۵ به مدیریت محمد حسن میرچی بنا شد و در حال حاضر با در اختیار داشتن استخر سرپوشیده ، رستوران ، کافی شاپ و تالار عروسی یکی از بهترین مجموعه های تفریحی استان مازندران واقع در شهر نشتارود می باشد.

استخر سونا، جکوزی، استخر، ماساژ و …اولین استخر حرفه ای نشتارود با تجهیزات حرفه ای و مجهز به سونا خشک و سونا بخار ، جکوزی ، سالن ماساژ و …

منطقه ییلاقی داکو نشتارود

این منطقه دیدنی در مرز جنوبی بخش نشتا واقع شده است که از شمال به جنگل میان بند بخش های نشتا و خرم آباد، از جنوب به کوه های طالقان، از شرق به کوه های کلاردشت و از غرب به رشته یال های شمالی – جنوبی حایل منطقه سه هزار متصل می باشد. این منطقه دارای 15 پارچه آبادی و حدود 80 بُنِه (مکان گاوسرا و گوسفند سرا) می باشد . این منطقه وسیع دارای پوشش گیاهی کوهپایه ای است و دارای سابقه دیرین بوده و ساختمانهای قدیمی آن اغلب با مصالح بومی سنگ، گِل و چوب به صورت تک اتاقی بنا شده اند. وجود گاوسراها و گوسفند سراهای مختلف در اطراف این منطقه با فواصل نزدیک و حضور مردم در این مناطق و دیدن وضعیت زندگی و آداب و فنون و سنتی تولید و فرآوری مواد لبنی آنها نیز یکی از جاذبه های دیگر این منطقه است . پختن نان تنوری ،طبخ غذا و دم کردن چای به روش های سنتی با استفاده از آتش هیزم خور تجربه ای روح نواز است .

در این منطقه میوه های گوناگون خودرو از جمله آلوچه، ازگیل جنگلی، سیب جنگلی، گالش انگور، همرو(امرود یا گلابی وحشی )، زرشک و .... ضمناً از آلوچه نیز نوعی ترشی، معروف به سیاه ترشی (هلو پَتکا) ولواشک و ترشک درست می کنند که از سیاه ترشی در اکثر خورشت ها می توان استفاده نمود. وجود آثار باقی مانده از بناهای قدیمی از جنس آجر (خشت پخته شده) و گورستان های متعدد با قبرهای زیاد در جای جای منطقه و سر حدات آن بخصوص در آبادی بالنده و آثار سابقه ی کشت گندم حاکی ازقدمت بیش از هزار ساله داکو می باشد. از جمله قابلیتهای مهم سرمایه گذاری در این منطقه هم معادن و واریزه های کوهی شن و تپه هایی از جنس سنگ های آهن و گچ و... می باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

روستای دیدنی آدم کوتوله ها + تصاویر دیدنی

دیدنی‌ها و عجایب سیستان و بلوچستان؛ از قبرستان جن‌ها تا ناف دریا

دیدنی ها و مراکز تفریحی در جزیره کیش

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits