دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هزینه های سفر به شمال و بهترین زمان برای سفر
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
شمال ایران یکی از بهترین مناطق توریستی کشور است که باب میل و پسند همه ایرانیان در اقصی نقاط کشور نیز هست.


راهنمای سفر به شمال


شمال ایران یکی از بهترین مناطق توریستی کشور است که باب میل و پسند همه ایرانیان در اقصی نقاط کشور نیز هست. همه ما در تعطیلات یکی از مناطق توریستی که برای مسافرت انتخاب می کنیم استان های شمال کشور است که با دارا بودن طبیعت بکر و کم نظیر در ایران دارای جاذبه های و مناطق دیدنی زیادی را نیز دارا است. با مجله دلگرم همراه باشید تا از هزینه های سفر به شمال آگاه شوید.


مسیرهای سفر به شمال

همه ما مسیر های کلاسیک سفر به شمال کشور را می دانیم ولی برای تنوع از مسیرهای اصلی خارج شوید!

  • تهران-رشت که برای رفتن به شهرهای گیلان مثل انزلی، لاهیجان، تالش، ماسال و غیره اکثرا این مسیر را انتخاب می کنند. این مسیر در میانه راه از استان قزوین هم عبور می کند و سرانجام بعد از ورود به جنوب گیلان و شهرهای لوشان و منجیل و رودبار به شهر رشت می رسد.
  • تهران-چالوس که اغلب برای رفتن به چالوس، نمک آبرود، کلارآباد، عباس آباد و تنکابن از آن تردد می کنند.
  • جاده هراز که بعد از عبور از آمل مسیر اصلی برای بازدید از شهرهای محمود آباد، بابل، ساری و بهشهر است. همچنین ادامه این مسیر به شهر گرگان و بند ترکمن ختم می شود.
  • جاده فیروز کوه که بعد از طی از رودهن و بومهن مسیر اصلی برای رفتن به شهر فیروزکوه و همچنین در ادامه قسمت شرقی استان مازندران است.

سفر به شمال

بهترین زمان برای سفر به شمال


سفر به شمال ایران و به مازندران

استان مازندران بزرگترین استان شمال کشور ، تابستان هایی گرم و شرجی و زمستان هایی بسیار سرد دارد. بهترین زمان برای سفر به شمال (استان مازندران) از نظر آب و هوایی فصل بهار و پاییز است. در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید، سفر به استان مازندران توصیه نمی شود. همچنین پیشنهاد می کنیم اوج گرمای تابستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. چراکه از طرفی رطوبت هوا بسیار آزاردهنده است و از طرفی دیگر با گرمای شدید و آفتاب سوختگی و مشکلات مشابه رو به رو خواهید شد.

در مجموع ماه های مهر، نیمه دوم فروردین ماه، اردیبهشت ماه و خرداد از بهترین زمان ها برای سفر به استان مازندران به حساب می آیند. در ماه مهر مدارس به تازگی باز شده اند. در این زمان شهر مورد نظر بسیار خلوت بوده و در نتیجه هزینه های سفر شما نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین در این ماه هوا، هنوز سرمای پاییزی شروع نشده و از نظر شرایط جوی نیز زمینه مناسبی برای سفر شمال فراهم است.

یکی از شهرهای محبوب استان مازندران که سفرهای زیادی در طول سال به آن انجام می گیرد، شهر رامسر است. رامسر که از زمان های قدیم با عنوان عروس شهرهای ایران و شمال شناخته می شده هنوز هم یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران محسوب می شود.

سفر به شمال ایران و گیلان

استان گیلان و مرکز آن شهر رشت را می توانیم در میان لیست زیباترین های ایران و شمال قرار دهیم. این شهر نه تنها از آب و هوا و طبیعت شگفت انگیزی برخوردار بوده بلکه از نظر تاریخی استان پرباری است.

شهر لاهیجان نیز دیگر شهر زیبای استان گیلان است که دارای جاذبه های گردشگری فراوان است که نمی توان در سفر به شمال آنرا نادیده گرفت.

در سفر به شمال به یاد داشته باشید که استان گیلان تابستان هایی بسیار شرجی و گرم که دمای آن تا حدود ۳۷ درجه می رسد، آب و هوایی است که در فصل تابستان با آن رو به رو می شوید. گرم ترین ماه سال مرداد در این استان گیلان است و به همین دلیل لازم نمی دانیم که بگوییم در مرداد ماه به این استان سفر نکنید. البته این امری سلیقه ای محسوب می شود و ممکن است بسیاری از افراد ترجیح دهند در این زمان به استان گیلان سفر کنند. به خصوص خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند و تعطیلات تابستانی فرصت خوبی برای سفر آنها به شمال است. البته با توجه به اینکه دمای این استان در فصل زمستان به منفی ۵ درجه می رسد، این فصل را نیز برای سفر به شمال پیشنهاد نمی کنیم.

سفر به شمال ایران و گلستان


شهرهای گرگان، گنبدکاووس و بندرترکمن سه شهر اصلی شرقی ترین استان نوار شمال کشور هستند. این شهرها هر کدام به تنهایی دارای جاذبه های گردشگری فراوانی هستند که گردشگران زیادی را در طول سال به سمت خود می کشانند. استان گلستان به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیای نسبتا متفاوت نسبت به استان های گیلان و مازندران، آب و هوای نسبتا متفاوتی نیز دارد. البته بارندگی و رطوبت هوا در این استان نیز فراوان است، اما در مجموع از استان های گیلان و مازندران کم بارش تر می باشد.

بدیهی است که زمستان های این استان هم با سرمای شدیدی همراه است. اما در فصل تابستان، برخلاف استان های گیلان و مازندران در بسیاری از بخش های این استان با آب و هوایی گرم و خشک همراه است. در فصل های پاییز و بهار استان گلستان آب و هوای خوبی دارد و از هوای شرجی نیز خبری نیست. سفر به این استان به جز در اوج سرمای زمستان، در دیگر زمان های سال به راحتی امکان پذیر است،

شمال ایران


مقاصد گردشگری در سفر شمال


استان گلستان

برای خراسانی هایی که حوصله چندانی ندارند که تا غرب گیلان سفر کنند، استان گلستان مقصد دلخواهی برای سفر به شمال است. پارک های جنگلی مختلف نظیر ناهارخوران، النگ دره، گلستان و آبشارهای متعدد به علاوه بنادر زیبای ترکمن و گز، تجربه مفید و مختصر خواهد بود. اما پارک جنگلی کردکوی و دهکده درازنو در جنوب شهرستان کردکوی به دلیل قرار نگرفتن در مسیر جاده اصلی کمتر مورد توجه مسافران قرار گرفته و پیشنهاد می کنیم حتما یک سری به آنجا بزنید.

اسکله بندر ترکمن، از دیگر تفرجگاه‌های مهم استان و از اماکن مطلوب جهت گذران اوقات فراغت شهروندان و مسافران در سفر به شمال محسوب می‌شود. این اسکله توریستی در غرب شهر واقع شده، جایی که می‏توان سوار قایق‏های پدالی یا موتوری شد و بازارهای ساحلی و رنگارنگ صنایع دستی را یک دل سیر از نظر گذراند. دوشنبه بازار بندر ترکمن بهشت مسافران عاشق صنایع دستی است. انواع قالی و قالیچه ترکمنی، محصولات نمدی، پشتی های زیبای ترکمنی، ابریشم بافی و سوزن دوزی از دیگر صنایع دستی این منطقه هستند که در این بازار به فروش می‏رسند. آشوراده نیز در غرب بندر ترکمن بزرگترین جزیره ایرانی در دریای مازندران، است که می توانید در سفر به شمال از بندر ترکمن با قایق موتوری ظرف ۱۰ دقیقه به آنجا برسید و از زیبایی های بی نظیر و آرامش مثال زدنی آن لذت ببرید. به شما پیشنهاد می کنیم که از نوش جان کردن «چکدرمه» نیز غافل نشوید.

استان مازندران

اما اگر مازندران را به عنوان مقصد خود برای رفتن به شمال انتخاب کنید، تنکابن و رامسر مناطق و تفریحات زیادی برایتان خواهند داشت. اما در این بین روستای جواهر ده در نزدیکی رامسر یکی از جذاب ترین نقاط این استان در شمال کشور است که حتما باید سری به آن بزنید. جویبارهای بالادست این روستا با آبشارهای زیبا، پارک جنگلی وسیعی در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد و رودخانه‌ای با آب معدنی گازدار از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.

با این حال اکثر مردم وقتی به مازندران سفر می کنند، یک هدف بیشتر ندارند و آن لذت بردن از ساحل و دریاست. اگر اهل دریا هستید و می خواهید صبح و شب خود را در ساحل به سر ببرید، برای شما هم پیشنهادهایی داریم. معمولا خراسانی ها به اولین دریا که می رسند، توقف می کنند. به همین دلیل است که بابلسر جزو شلوغ ترین سواحل کشور شده است. اما شاید بد نباشد اندکی دیگر به سفر خود در جاده های مازندران و گیلان ادامه دهید و رنج سفر را به جان بخرید تا هم اقامتگاه ارزان تری پیدا کنید و هم از سکوت ساحل لذت ببرید. همچنین توصیه می شود به جای تمرکز در شهر های بزرگ به شهر های کوچک و روستاهای بین شهری بروید.


استان گیلان

حال برویم سراغ استان فوق العاده زیبای گیلان. تالاب و پل چوبی بندرکیاشهر یکی از مناطق بسیار دیدنی استان گیلان است. این بندر زیبا در شمال کشور یکی از مراکز توریستی بکر کشورو بهترین مکان تفریحی این بندر پل چوبی است که به طول یک کیلومتر از وسط تالاب بین المللی بوجاق عبور کرده است. یکی از مکان های تاریخی و دیدنی گیلان، قلعه رودخان یا قلعه حسامی در ۲۰۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن است. این قلعه با ۲٫۶ هکتار مساحت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد. دیوار قلعه ۱۵۰۰ متر طول دارد و در آن ۶۵ برج و بارو قرار گرفته است. مسافت قلعه تا فومن ۲۵ کیلومتر و تا ماسوله ۶۰۰ کیلومتر است. حواستان باشد که وضعیت آب و هوا برای حوالی سال نو در این استان بارانی خواهد بود.

شمال کشور

هزینه های سفر به شمال


حالا نوبت آن است که سراغ اصل مطلب بریم؛ یعنی هزینه سفر به شمال کشور! هزینه سفر به شمال بسته به اینکه چه وسیله ای را برای سفر انتخاب کنید و اینکه شخصا بروید یا با تور تفاوت می کند. تورهای نوروزی شمال قیمت های مختلف و تقریبا زیادی دارند. به عنوان مثال تورهای ناهارخوران، رامسر و آستارا به مدت چهار روز نفری یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار تومان آب می خورد که برای یک خانواده چهار نفره حدود 5 میلیون تومان می شود. برای همین عده زیادی ترجیح می دهند با وسیله شخصی یا عمومی سفر کنند. بلیت هواپیما در ایام عید از مشهد به شهرهای شمال حدود 300 هزار تومان در هر مسیر است که برای یک خانواده چهارنفره حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان می شود.

divider

بیشتر بخوانید:

قبل از سفر با خودرو حتما این ۱۲ مورد را چک کنید

هزینه های سفر به مشهد و جاذبه های گردشگری این شهر زیارتی

هزینه های سفر به کیش و جاذبه های توریستی این جزیره

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits