دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هزینه های سفر به گرجستان و زیبایی های این کشور
1
زمان مطالعه: 14 دقیقه
گرجستان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری خارجی در بین ایرانی ها می باشد که تقریبا در همه فصول سال متقاضی دارد.


راهنمای سفر به گرجستان


گرجستان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری خارجی در بین ایرانی ها می باشد که تقریبا در همه فصول سال متقاضی دارد. گرجستان کشوری با شهرهای نه چندان بزرگ، صومعه ها و کلیساهای زیبا است. گرجستان را همه با کوههای سر به فلک کشیده، غذاهای خوشمزه، نوشیدنی های گوارا و مردم صمیمی و مهربانش می شناسند. گرجستان در بین کشورهای جهان به بالکون اروپا مشهور است.


واحد پول کشور گرجستان، لاری می باشد که هر لاری گرجستان برابر ۱۲۳۱ تومان است.

بهترین زمان سفر به گرجستان


بطور کلی در گرجستان فصل اوج و رکود مسافر وجود ندارد و هر زمان که دوست دارید می توانید از گرجستان دیدن کنید. گرجستان تنوع آب و هوایی زیادی دارد و این قضیه را مدیون موقعیت جغرافیایی اش می باشد که عمدتا نیمه گرمسیری است. تابستان های گرجستان گرم و شرجی و زمستان ها، هوا سرمای ملایمی دارد. درحالیکه قله های شمالی گرجستان دائما پوشیده از برف هستند نواحی ساحل غربی با وجود دریای سیاه در طول سال، آب و هوایی لذت بخش دارند. بنابراین اگر برای اطلاع از بهترین زمان سفر به گرجستان دچار سردرگرمی شده اید، بدانید که گرجستان در سراسر سال برای سفر عالی است.


در نهایت باید گفت بهار بهترین زمان سفر به تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان است. در بهار هوای گرجستان نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است. در طی ماهای آخر بهار، هوا همیشه بارانی است بنابراین توصیه می کنیم که اگر در فصل بهار به گرجستان سفر می کنید حتما با خود لباس و وسایل مناسب هوای بارانی به همراه داشته باشید.

گرجستان


هزینه سفر هوایی به گرجستان


شهر تفلیس گرجستان یکی از مقاصدی است که بلیط لحظه آخری ارزان قیمت زیاد در آن پیدا می‌شود. دلیل این امر نبود بلیط چارتر برای این مسیر است. بیشتر بلیط های لحظه آخری و ارزان قیمت تفلیس تهران در تعطیلاتی مثل نوروز به وفور یافت می‌شود اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، قیمت بلیط لحظه آخری در این مسیر پروازی است. به عنوان مثال، اگر بخواهید برای سفر به تفلیس بلیط هواپیما لحظه آخری تهیه کنید، چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه بلیط شما کاهش پیدا میکند.


هزینه سفر به گرجستان با قطار


اگر قصد دارید با استفاده از خرید بلیط قطار به گرجستان سفر کنید، باید ابتدا به ایروان، یعنی پایتخت کشور ارمنستان سفر کنید و سپس با استفاده از مسیر ایروان تفلیس به مرکز زیبایی های گرجستان وارد شوید. البته راه دیگری هم برای شما وجود دارد؛ اینکه به شهر باکو آذربایجان سفر کنید و از آن جا با قطار به گرجستان بروید. هزینه بلیط قطار هم در موارد بسیاری با قیمتی مقرون به صرفه به مشتریان ارائه میشود.



هزینه سفر به گرجستان با اتوبوس


برای سفر اتوبوسی و مستقیم به تفلیس، تنها اتوبوس های تهران-تفلیس موجود هستند. البته اگر ساکن تبریز باشید، شما هم می توانید از این اتوبوس ها استفاده کنید اما تفاوتی در هزینه پرداختی وجود نخواهد داشت. یعنی شما هم همان هزینه اتوبوس های تهران تفلیس را می پردازید اما در تبریز سوار اتوبوس می شوید.


اگر دلتان می خواهد در طی این مسیر طولانی، در باقی شهرها هم گردش کنید، راه های دیگری نیز برای سفر به گرجستان پیش روی شما قرار دارد. می توانید ابتدا خود را به ایروان یا باکو برسانید و سپس به تفلیس بروید. در زیر طیف بلیت های یک طرفه گفته شده است.

GORGESTN


هزینه مکان های اقامتی در سفر به گرجستان


یکی دیگر از هزینه های سفر به گرجستان مکان اقامتی در طول سفرتان می باشد که پیدا کردن مکانی برای اقامت در گرجستان با قیمت های مختلف بسیار راحت است.


اقامت در هاستل های خوب با صبحانه رایگان برای مسافران شبی 70 لاری هزینه دارد. برای اقامت در هتل های خوب با پرداخت شبی 400 لاری می توانید در بهترین هتل های گرجستان اقامت داشته باشید.همچنین با پرداخت شبی 110 لاری می توانید در هتل های معمولی اقامت داشته باشید.

قیمت غذا و رستوران ها در سفر به گرجستان


اگر تصمیم دارید یکی از غذاهای خیابانی گرجستان را امتحان کنید، باید ۳ دلار هزینه کنید. اما اگر دوست دارید کمی از رستوران های باکیفیت تفلیس را هم امتحان کنید، این هزینه تا ۱۵ دلار بالا میرود. قیمت یک وعده غذای فست‌فود ترکیبی در رستوران‌های مک دونالد یا رستوران‌های مشابه ۴٫۷۰ دلار است. خاجاپوری یکی از غذاهای محلی محبوب گرجستان بوده که در واقع نان پر شده با پنیر است. قیمت این غذای محبوب از ۰٫۴۲ تا ۰٫۸۳ دلار متغیر است.


هزینه حمل و نقل عمومی در سفر به گرجستان


قیمت بلیط یک طرفه مترو در شهر تفلیس ۰٫۲۰ دلار است. کرایه تاکسی از ۱٫۲۲ دلار شروع می‌شود و به ازای هر کیلومتر ۰٫۲۰ دلار و برای هر ساعت در اختیار، ۲٫۰۴ دلار است. نرخ کرایه مصوب تاکسی از فرودگاه تفلیس تا مرکز شهر ۱۰٫۲۳ دلار است.

کشور گرجستان

جاذبه های گردشگری در سفر به گرجستان


شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان

این شهر سنگی، در1۰ کیلومتری شرق شهر گوری گرجستان قرار گرفته است. شهر اوپلیستیخه بزرگترین شهر سنگی دنیا می باشد که در اصل لغوی به معنی معبد یا قلعه خدایان است. این مکان در دوران برنز، حدود ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد، بنا شده است و تا قرن سیزدهم میلادی، مسکونی بوده است. از قرن ششم قبل از میلاد تا قرن یازدهم میلادی، اوپلیستیخه، یکی از مهمترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت کارتلی گرجستان به شمار میرفته است. باستان شناسان، در خاک برداری هایی که انجام داده اند، تعداد زیادی معابد و متعلقات دیگر مربوط به الهه خورشید، که قبل از آمدن مسیحیت، پرستش می‌شده اند است را در این منطقه کشف نموده اند. زمانی که مسیحیت به گرجستان رسید، این شهر، اهمیت خویش را به دلیل مهم جلوه داده شدن مراکز جدید فرهنگ مسیحیت مانند متسختا و تفلیس، از دست داد. اوپلیستیخه یک شهر غار مانند به وسعت چهل هزار متر مربع می باشد که به سه قسمت زیرین، میانی و زبرین، تقسیم شده است. قسمت مرکزی، که دربرگیرنده بیشترین ساختار سنگی است، توسط یک تونل باریک به قسمت زیرین، متصل می شود. در بالای مجتمع، یک قصر سلطنتی سنگی مربوط به دوران مسیحیت وجود دارد که متعلق به قرن دهم میلادی است.

شهر سیقناقی گرجستان

شهر قدیمی و توریستی سیقناقی گرجستان در 120 کیلومتری جنوب شهر تفلیس در منطقه کاختی واقع شده است. قدمت این شهر به عصر حجر بر میگردد که البته در آن زمان اسم این شهر هرتی بوده است و از قرن 15 به بعد کیزیکی نامیده شده تا اینکه هراکلیوس دوم یا ایراکلی در سال 1762 با ساخت استحکامات دفاعی این شهر را در برابر هجوم داغستانیهای مهاجم محافظت نمود. بر اساس سرشماری 1770 کل جمعیت سیقناقی متشکل از 100 خانواده بوده که اغلب از تاجران یا صنعتگران بوده اند. پس از فروپاشی جماهیر شوروی در دسامبر 1991 گرجستان به عنوان یک جمهوری تازه استقلال یافته دچار مشکلات عدیده ای شد وبالطبع سیقناقی رو هم تحت تاثیر قرار داد ولی با روی کار آمدن دولت جدید و با حمایتهای سازمانهای بین المللی این شهر چهره زیبایی به خود پیدا کرد و هم اکنون یکی از زیباترین شهرهای توریستی و جاذبه های گرجستان به شمار می رود.

شهر سنگی

کلیسای جامع تثلیث گرجستان

کلیسای جامع تثلیث معروف به سامبا می باشد و یکی از کلیساهای اصلی ارتدکس گرجی است که در شهر تفلیس گرجستان قرار گرقته است. بنای این کلیسا در بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده است و ظرفیتی 15 هزار نفری را دارا است. این کلیسا با ارتفاع ۹۷ متر به عنوان‌ بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع در جهان شناخته می شود. معماری این کلیسا آمیزه‌ای از سبک‌های سنتی معماری مذهبی گرجی در مراحل مختلفی از تاریخ است و همچنین، عناصری از معماری بیزانس را نیز در خود جای داده است. کلیسای جامع تثلیث دارای یک گنبد مخروطی شکل با 8 ستون است که جنس آنها از طلا می باشد و از پایین گنبد تا نوک صلیبی که بر روی آن قرار دارد 7.5 متر ارتفاع دارد. این کلیسای عظیم خود متشکل از ۹ کلیسای کوچک است و علاوه بر این، ۵ کلیسای کوچکتر دیگر نیز در طبقات زیرین بنا واقع شده است. مجموعه کلیسای سامبا شامل بخش‌های مختلفی از جمله بنای اصلی، برج ناقوس، اقامتگاه اسقف اعظم، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات، کارگاه‌های آموزشی، استراحتگاه و... است که امروزه در لیست جاذبه های پر بازدید گردشگران تور گرجستان قرار گرفته است.
در سال 2010 شورای شهر تفلیس گرجستان برای متصل ساختن بخش های قدیمی و جدید تفلیس سفارش ساخت یک پل را به طراح برجسته ایتالیایی دادند. این رودخانه بر روی کورا قرار گرفته که بر روی سقف پل ۱۵۰ متری، ۱۲۰۸ بسته نورانی با طرح‌های مختلف از ۶۰۴۰ لامپ LED نصب گردیده که در شب منظره‌ای بدیع خلق می‌کنند و نورپرداز فرانسوی پروژه آن را در ستایش زندگی و صلح نام نهاده است.پل صلح یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان است.


پارک ریکه تفلیس گرجستان (Rike park )

پارک ریکه یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان و مکانهای تفریحی در تفلیس می باشد. این پارک دارای دسترسی آسان از طریق پل صلح به محله قدیمی شهر را دارا است. همچنین می توانید به وسیله تله کابین از قلعه نارلیکا دیدن فرمایید. در طول تابستان توریستهای زیادی با نشستن در این پارک از رقص آب با نور پردازی به همراه موسیقی لذت می برند.


کلیسای صخره ای گرجستان


بعد از ترمیم این کلیسا یک راهب گرجی کلیسای ارتدوکس، در بالای این اثر تاریخی، زندگی می کند. این ستون در غرب گرجستان و در نزدیکی شهر چیاتورا، قرار گرفته است. برخی این کلیسا را پلکان بهشت نامیده اند. کلیسای صخره ای که به ستون کاتسخی شناخته می شود بر فراز یک صخره به ارتفاع ۴۰ متری قرار گرفته است. بنای این کلیسا حدودا بین قرن ششم و هشتم میلادی ساخته شده که یک راهب گرجی در حدود ۲۰ سال در آن زندگی می کرده است. نکته جالب این است که هیچکس نمی داند راهبان چگونه از این صخره، بالا رفته اند و یا چگونه مصالح ساختمانی را به بالای ستون حمل کرده اند، چرا که انجام این کار در حال حاضر دشوار می باشد چه برسد به بیش از هزار سال پیش. امروزه این کلیسا یکی از مناطق دیدنی و پر بازدید از بین جاذبه های گرجستان برای گردشگران در تور گرجستان می باشد.

زیبایی گرجستان

آبشار ماخونت سِتی باتومی گرجستان


آبشار ماخونت ستی (Makhuntseti) باتومی گرجستان ، در نزدیکی شهر کدا (Keda) گرجستان و در فاصله حدودا 5 کیلومتری از شهر باتومی قرار دارد.آبشار ماخونتستی باتومی در ارتفاع 335 متری از سطح دریا واقع شده است و مکانی بسیار زیبا و پرطرفدار است. در نزدیکی آبشار نیز چندین مکان گردشگری برای بازدید کنندگان در دسترس می باشد.


قلعه گونیو آپساروس گرجستان


قلعه گونیو آپساروس (Gonio-Apsaros) باتومی گرجستان ، در فاصله 12 کیلومتری جنوب باتومی و در ساحل سمت چپ رودخانه چوروخی (Chorokhi) واقع گردیده است. یکی از قدیمی ترین شهرک های باستانی گرجستان در اطراف قلعه گونیو آپساروس باتومی واقع شده است. قلعه گونیو آپساروس باتومی با توجه به موقعیت استراتژیکی که داشته است، به یک ارگ (دژ) حمایتی در دوره رومی و بعد از آن دوران بیزانس و عثمانیدر امتداد خط ساحلی شرقی دریای سیاه تبدیل شد.


مرکز تفریحی آرگو گرجستان


مرکز تفریحی آرگو باتومی گرجستان ، مجموعه ای تفریحی و توریستی است که به همراه یک خودرو کابلی بطول 2 کیلومتر، در ارتفاع 250 متری از سطح دریا واقع شده است. مجموعه مرکز تفریحی آرگو باتومی دارای منظره تماشایی و بسیار چشم نواز به شهر، دریای سیاه، و کوههای اطراف می باشد. این مرکز شامل کافه و رستوران، مغازه های خرده فروشی و تراس در پشت بام می باشد.

آرگو گرجستان


مجسمه عشق گرجستان


نماد شهر باتومی گرجستان، دو مجسمه زیبا و متحرک می باشند که به تندیس عشق یا مجسمه عشق باتومی معروفند و از جنس فلز ساخته شده اند. ارتفاع هر یک از این مجسمه ها 7 متر می باشد. این مجسمه ها دارای شکل شماتیک یک زن و مردمی باشند که به سمت یکدیگر می چرخند و بعد از 8 الی 10 دقیقه بهم می رسند. در گرجستان این مجسمه های زیبا که هزینه آن حدود 50.000 دلار تخمین زده شده است، در ورودیه شهر باتومی (از سمت دریا)، نصب گردیده است.

پارک دلفین گرجستان

پارک دلفین باتومی گرجستان، یکی از پرطرفدارترین جاذبه های توریستی باتومی می باشد که بازدیدکنددگان زیادی دارد. پارک دلفین باتومی در پارک 6 ام می باتومی قرار دارد که پارکی قدیمی می باشد که علاوه مرکز نگهداری دلفین، دارای یک آکواریوم، باغ وحش و امکانات تفریحی برای کودکان نیز می باشد. قیمت پارک دلفین باتومی مقرون به صرفه مناسب است

باغ گیاه شناسی گرجستان

باغ گیاه شناسی باتومی گرجستان ، یکی از پارک هایی است که متنوع ترین گونه های گیاهی در جهان را دارا می باشد. باغ گیاه شناسی باتومی در سال 1912 توسط گیاه شناس برجسته، آندری کراسنوف تاسیس شد. این باغ دارای 111 هکتار است و شامل گونه های گیاهی از 9 منطقه جغرافیایی مختلف از قبیل شرق آسیا، شمال امریکا، نیوزیلند، جنوبی، امریکا، هیمالیا، مکزیک، استرالیا و مدیترانه می باشد. بازدید کنندگان از باغ گیاه شناسی باتومی گرجستان می توانند با پای پیاده و یا با چرخ دستی که از نگهبانی باغ قابل اجاره است، از آن بازدید نمایند.

باغ


نکات مهمی که برای سفر به گرجستان باید بدانید

۱) زبان رسمی مردم گرجستان و تفلیس گرجی است اما افراد زیادی را خواهید دید که انگلیسی بلدند. حتی اگر در موقعیتی قرار گرفتید که با مردم محلی رو به رو شدید و زبان آن ها را هم بلد نبودید، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و با استفاده از راه های بی شمار ارتباط برقرار کردن چون زبان بدن و یا نوشتن و یا برنامه های موبایلی مختلف، ارتباط برقرار کنید.

۲) تفاوت ساعت گرجستان و ایران نیم ساعت است و گرجستان جلوتر می باشد.

۳) بهداشت آب و غذا: در برخی منابع گفته شده که آب شهر تفلیس سالم نیست در حالی که تجربه مسافران و گردشگرانی که به مدت طولانی در این شهر بوده اند، خلاف این گفته است و مشکلی در سلامت ایشان ایجاد نشده است. در هر حال اگر نسبت به این قضیه حساسیت دارید، بهتر است ریسک نکیند و از آب جوشیده و معدنی استفاده کنید. آب جوشیده در بسیاری از مکان ها در شهر تفلیس در دسترس است. شیر و لبنیات این شهر پاستوریزه و سالم اند. همچنین تنها از گوشت، ماهی و سبزیجاتی استفاده کنید که به خوبی پخته شده باشد و حتما پوست میوه ها را پیش از خوردن بگیرید.

۴) برای سفر به تفلیس باید نسبت به هپاتیت B واکسینه باشید. در شهر تفلیس امکان ابتلا به بیماری هاری وجود دارد. در صورتی که توسط سگی گاز گرفته شدید، بلافاصله به دنبال درمان باشید. علاوه بر این اگر قصد دارید بیش از یک ماه در تفلیس بمانید، احتیاج به ارائه کارت عدم ابتلا به HIV دارید. در صورتی که این کارت را ندارید، مدارک و اسناد لازم را داشته باشید تا بتوانید به هنگام ورود آزمایش HIV را بدهید.

۵) برای سفر به تفلیس خوب است برخی از داروهای لازم را همراه خود ببرید، اما حتما پیش از سفر قانونی بودن ورود دارو ها را کنترل کنید.

۶) سالانه در شهر تفلیس چندین جشنواره و فستیوال برگزار می شود که از آن جمله می توان به: جشنواره هولی یا رنگ در بهار، جشنواره بستنی در ۱۷ جولای، جشنواره گل در ۲۶ می و روز استقلال گرجستان، جشنواره پنیر تفلیس در اکتبر هر سال، جشنواره بین المللی تئاتر تفلیس در ماه اکتبر، جشنواره بین المللی فیلم تفلیس در ماه اکتبر، جشنواره موسیقی اپن ایر تفلیس در ماه جولای، فستیوال ارتدکس گرجستان، جشنواره غذا سوپرا و جشنواره موسیقی جاز تفلیس اشاره کرد.

۷) به هنگام رانندگی در گرجستان نیز باید کاملا هوشیاری خود را حفظ کنید. پلیس این کشور با رانندگان مست برخورد جدی و قاطعی دارد.

۸) در گرجستان بستن کمبرند برای راننده و مسافر جلو الزامی است. همچنین صحبت با تلفن همراه به هنگام رانندگی جریمه های سنگینی دارد.

۹) حداکثر سرعت مجاز در جاده های گرجستان، اغلب اوقات ۸۰ کیلومتر در ساعت می باشد.

۱۰) در سفر به گرجستان در صورت امکان از رانندگی در شب خودداری کنید، چرا که بسیاری از قسمت ها فاقد شرایط نوری مناسب و حتی خط کشی های سفید می باشد. همواره و همه جا با احتیاط رانندگی کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

هزینه های سفر به مالدیو و جاذبه های بی نظیر آن

هزینه های سفر به لهستان و جاذبه های توریستی آن

هزینه های سفر به مراکش و دیدنی های شاخ افریقا

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits