دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۴ عارضه ی مهم که ژیمناستیک از خود به جای میگذارد
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
ژیمناستیک از تمرینات ورزشی که در یونان باستان انجام می‌شد، تکامل پیدا کرده و در سطح بین‌المللی زیر نظر فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک اداره می‌شود. اما آیا این ورزش عوارضی بر رشد کودک دارد ؟

ژیمناستیک باعث کوتاه شدن قد می شوند ؟

ژیمناستیک ورزشی است که در دسته بندی رشته‌های آمادگی جسمانی قرار دارد و در آن حرکات نیازمند قدرت، انعطاف بدنی، چابکی، تعادل و هماهنگی اعضای بدن است.

معروف‌ترین بخش این رشته ورزشی ژیمناستیک هنری است که در مسابقات آن ورزشکاران زن در رشته‌های حرکات زمینی، پرش از پرش از خرک، پارالل ناهم‌سطح و چوب موازنه و ژیمناست‌های مرد در رشته‌های حرکات زمینی، بارفیکس، پرش خرک، دار حلقه، پارالل، و خرک حلقه به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

ژیمناستیک موزون، ایروبیک، آکروباتیک و ترامپولین بخش‌های دیگر این رشته ورزشی را تشکیل می‌دهند. ژیمناستیک یک ورزش المپیکی است و از اولین دوره المپیک تاکنون در برنامه این مسابقات قرار داشته‌است.

هم‌اکنون ژیمناستیک المپیکی از ۱۸ رویداد ورزشی جداگانه تشکیل می‌شود که ۱۴ رقابت در ژیمناستیک هنری، ۲ رقابت در ژیمناستیک موزون و ۲ رقابت در ترامپولین است.

ژیمناستیک در سطح تفریحی و به خصوص به عنوان تمرینات انعطاف بدنی بسیار محبوب است. در سطح قهرمانی این رشته به تمرینات بی‌وقفه و آمادگی جسمانی بسیار بالا در اتمام ابعاد از جمله بنیه و استقامت قوی نیاز دارد.

ژیمناستیک هرچند یک رشته ورزشی بدون برخورد است اما ورزش پرآسیبی است. فرودهای سنگین، افت‌ها یا برخورد به ابزار تمرینی ممکن است باعث آسیب‌دیدگی شود.

صدمات جسمی در بین ورزشکاران ماهر بیشتر دیده می‌شود چون آن‌ها معمولاً برای مدت طولانی‌تری تمرین کرده و حرکات خطرناک‌تری را اجرا می‌کنند

ژیمناستیک موزون

ژیمناستیک موزون ریشه خود را در بخش ژیمناستیک مدرن ایجاد کرده‌است و تحت تأثیر سیستم آزاد سوئدی قرار گرفته‌است.

ژیمناستیک آشتیک نشان یک سری از احساسات و عواطف همراه با حرکات بدن می‌باشد. حرکات متناسب اولین بار توسط Emil dalkroz از سوئیس به عنوان تمرینات بدنی برای رقاص‌ها و نوازندگان برای بهبود دامنه حرکات بدنی آن‌ها معرفی شد و همچنین باعث انعطاف عضلات و وضعیت ایستادن مناسب می‌شد.

ژیمناستیک موزون نیز تحت تأثیر عناصر رقص از فنلاند قرار گرفت. ژیمناستیک موزون بر اساس عناصر مختلفی از قبیل اجرا، اصول، نرمی حرکات و انجام حرکات در خط و همچنین حالات چهره و حرکات بدن ارزشیابی می‌شود.

آکروباتیست‌های قوی باعث کاهش امتیاز ژیمناست‌های شرکت‌کننده می‌شو ند.

حرکات ژیمناستیک موزون بر روی یک فرش ۴۱ fee + ۴۱ انجام می‌گیرد و با استفاده از خطوطی محدوده شخصی از ان جدا شده‌است Ernes Edin اهالی ستونی به وجود آوردند روشی برای امتیازبندی ژیمناستیک موزون بود و به زودی این ورزش به عنوان یک ورزش رقابتی معرفی شد.

ژیمناستیک موزون در سال ۱۹۶۶ در آمریکا معرفی شد.

ولی در آن زمان دارای محبوبیت مردمی بالایی نبود. در سال ۱۹۶۲ فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک این ورزش را به عنوان یک رشته ورزشی معرفی کرد.

اولین دوره مسابقات جهانی ژیمناستیک موزون به بودایست با حضور ۱۰ کشور مختلف جهان انجام شد. در سال ۱۹۸۴ در لوس آنجلس مسابقات فردی ژیمناستیک موزون برای اولین بار در المپیک اجرا شد.

عوارض ورزش ژیمناستیک

صدمات می توانند در دوره های بعدی عمر پدیدار شوند.

ناتاشا ملاکرینیس، فیزیو تراپیستی از مرکز پزشکی ورزشی سیدنی و برگزیده سابق مسابقات ورزشی ایروبیک می گوید: شکستگی های ناشی از فشار زیاد در میان ژیمناستیک کارها بسیار رایج است.

1. ستون مهره های یک ژیمناستیک کار

بسیاری از خانم های ژیمناستیک کار، حجم استخوانی بسیار پائینی دارند.

دوره های تمرین فیزیکی بسیار شدید می تواند منجر به شروع بلوغ شود، از اینرو سطح استروژن (هورمون جنسی زنانه) کمتری در بدن آن ها آزاد می شود.

در نتیجه استخوان ها شروع به رشد می کنند تا به رشد سریع عضلات برسند.

دکتر مونیک کاستین متخصص غدد مترشحه داخلی، از مرکز غدد سیدنی شمالی می گوید: “استروژن برای رشد استخوان ها لازم و ضروری است.”

تراکم بافتهای استخوانی در اواخر عمر کم می شود که همزمان با ضعف عضلات است و برای استخوان های ضعیف شده در دراز مدت، قابل جبران نیستند.

بعلاوه هنگامیکه بدن از تمرینات با شدت زیاد به ورزش معمول روزانه تغییر رویه می دهد، شکستگی هایی ناشی از فشار زیاد ممکن است اتفاق بیفتد. فرایند سازگاری و تطبیق برای بعضی از ژیمناستیک کارها می تواند تا آخر عمر طول بکشد.

خانم ملاکرینیس می گوید: “هر فردی بدنش متفاوت است، بدن بعضی از ژیمناستیک کارها عادت به تمرینات سخت و پرفشار دارد و نیازمند آنست که این تمرینات پا برجا بماند.”

بین یک ورزشکار برگزیده و کسی که در یک پارک محلی به آهستگی می دود تفاوت های زیادی وجود دارد.

2. خطر بزرگتر مفاصل استخوانها و دردهای مزمن

خانم ملاکرینیس همچنین می گوید، ژیمناستیک کارها در معرض خطر مربوط به ورم مفاصل و پوکی استخوان قرار دارند.

او می گوید: اکثرا در مچ ها، زانوها و قوزک پاهای آنها و جایی که شدت فشارها بیشتر احساس می شود احتمال خطر بیشتری وجود دارد و هنگامیکه بدن پیرتر می شود یا در دوران های خاصی مثل بارداری، فشارهای بیشتری را تحمل میکند، بعضی افراد ممکن است حتی با شکستگی ها و یا دردهای شدیدی روبرو شوند.

3. مچ دست ژیمناستیک کار

درد مزمن مخصوصا درد کمر، دردی است که ژیمناست ها آکثرا آنرا تجربه می کنند. اگرچه ممکن است این درد با توانبخشی و فیز یوتراپی مدیریت شده و برطرف شود.

ملاکرینیس می گوید: بیشتر ژیمناست های سابق بعضی از تمرینات عادی روزمره را تا پایان عمرشان ادامه می دهند بنابراین بدن آنها سالمتر باقی می ماند و مفصل ها و بافت های استخوانی آنها قویتر از سایر مردم همسن خودشان است.

رقص هیپ هاپ از جمله رقص هایی در نیوزیلند هستند و قدمت آنها به 79 سال میرسد. افرادی که رقص هیپ هاپ را انجام داده اند، به آنها هیپ هاپ باز میگویند.

این رقص زیر شاخه های مختلفی دارد ولی در کل نیاز به قدرت بدنی بالایی است در جاهایی نیاز به حرکات روی زمین، حفظ تعادل روی یک دست یا روی سر، حرکات آکروباتیک و در برخی توقف های ناگهانی در میان حرکات سریع است.

اکنون هیپ هاپ بازها مجبورند خانواده هایشان را متقاعد کنند که رشد مطلوب و مناسب را نخواهند کرد.

4. عوارض جانبی هورمونی

ورزش های با شدت بالا می تواند باعث عملکرد نامناسب هورمون ها شود مخصوصا اگر درست قبل از شروع سن بلوغ یا در طول دوران بلوغ این ورزشها را انجام دهید.

دکتر کلاستین می گوید: تمرین های سخت در حدود 40 ساعت در هفته می تواند منجر به تاخیر در شروع بلوغ مخصوصا در دختران جوان شود.

اگرچه بلوغ خانم ها یک فرایند چند مرحله ایست، اما تخمک گذاری و شروع اولین قاعدگی آنها با تاخیر خواهد بود که از عوارض شایع در تمرینات ورزشکاران برگزیده است.

دکتر کاستین میگوید: بدن زن معمولی دارای 20 الی 30 درصد چربی است و وقتی که سطح آن چربی پائین می آید، همانطور که در مورد ورزشکاران برگزیده اتفاق می افتد سطح هورمون لپتین کاهش می یابد.

لپتین نقش مهمی در شروع تخمک گذاری ایفا می کند که به نوبه خود موجب تقویت و تشویق تولید و آزاد سازی استروژن می شود که برای چندین نوع عملکرد رشد در بدن دختران جوان ضروری است.

برای هیپوتالاموس که غده هیپوفیز در آن قرار دارد و کارهای مربوط به تخمدان ها را انجام می دهد، هورمون لپتین ضروری است.

کاستین می گوید: به محض اینکه یک ژیمناست تمرینات شدید را متوقف می کند باید تخمک گذاری همانند روال عادی آن از سر گرفته شود، اما اگر چنین چیزی رخ نداد ژیمناست ها باید سایر گزینه های غالب در بلوغ را مورد توجه قرار دهند.

بیشتر بخوانید :

ورزش پیلاتس چیست و چه فوایدی دارد؟

فرق ورزش های هوازی و بی هوازی چیست؟

تاثیر فوق العاده ورزش بر درمان بیماری تنفسی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits