دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا نوسان وزنی بدن طبیعی است؟
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
نوسان وزنی : اگر در طی یک روز سه یا چهار بار خود را وزن کنید متوجه خواهید شد که وزن شما دچار نوسان زیادی است. آیا این نوسانات عادی است یا بدن شما دچار مشکل شده است؟

علت نوسان وزن چیست و آیا نوسان وزن طبیعی است؟

به گزارش دلگرم آیا نوسانات وزنی در طی روز، طبیعی است؟ اگر هر روز صبح، خود را وزن کنید متوجه می‌شوید این عدد هر روز تغییر می‌کند. گاهی‌ اوقات دلیل این تغییر وزن مشخص است؛ مثلا قبل از خواب یک وعده غذایی سنگین مصرف کرده‌اید یا اینکه بعد از یک جلسه ورزشی سنگین شاهد کاهش وزن بوده‌اید.

اگر می‌خواهید وزن خود را تغییر بدهید یا به تناسب اندام برسید شاید تصور کنید که این نوسانات وزنی نتیجه کاهش یا افزایش وزن شماست که البته ممکن است درست هم باشد. اما عوامل دیگری هم وجود دارد که به صورت روزانه روی وزن شما تأثیر می‌گذارند. همراه دلگرم باشید، می‌خواهیم درباره‌ی این نوسانات وزنی اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم.

چه عواملی منجر به ایجاد نوسانات وزنی می‌شوند؟

دکتر کاتلین وین، متخصص غدد درون‌ریز، می‌گوید که تغییر ۲ کیلوگرم وزن در طی روز طبیعی است، اما این عدد می‌تواند با توجه به وزن فعلی شما تا ۹ کیلوگرم نیز افزایش پیدا کند.

دلایل نوسانات وزنی

دلایل نوسانات وزنی روزانه در بدن ما چیست؟

۱. سدیم

مولکول‌های سدیم موجب می‌شوند که آب دور سلول‌های چربی ذخیره در بدن را احاطه کرده و از این طریق آنها را مستحکم‌تر و البته متورم‌تر می‌کنند. این انباشتگی آب حالت بادکردگی به بدن داده و به سایز کلی بدن اضافه می‌کند. بعضی افراد به سدیم حساس هستند و آب بیشتری را هم ذخیره می‌کنند. مسئله مهم این است که سدیم فقط از طریق نمک وارد غذای ما نمی‌شود.

سدیم می‌تواند در مواد غذایی دیگر نیز به صورت پنهان قرار داشته باشد، مثل سس‌ها و مواد غذایی یخ‌زده.مصرف سوپ‌های کنسروشده یکی دیگر از علت‌های این مشکل است. حتی انواع کم‌کالری آن نیز حاوی سدیم زیادی هستند. سوپ‌های خانگی هم می‌توانند حاوی نمک اضافی باشند. اگر در حال رژیم گرفتن باشید و وعده‌های غذایی را با سوپ‌های کم‌کالری و پرنمک جایگزین کنید، متوجه افزایش وزن خود می‌شوید؛ دلیل آن افزایش احتباس آب در بدن است.

۲. کربوهیدرات یکی از دلایل نوسانات وزنی

اگر نان، پاستا، برنج و سایر کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مصرف می‌کنید، افزایش وزن شما ناشی از کربوهیدرات خواهد بود. برای هر گرم کربوهیدرات مصرفی، بدن ۳ گرم آب را ذخیره می‌کند. به همین دلیل اگر یک وعده پر از کربوهیدرات مصرف کنید وزن شما افزایش می‌یابد و این به خاطر افزایش ذخیره آب است نه افزایش چربی بدن. همچنین کربوهیدرات‌های فراوری‌شده نیز سرشار از سدیم هستند. به‌عنوان مثال یک وعده اسپاگتی و کوفته همراه با پنیر پارمزان باعث افزایش دریافت کربوهیدرات خواهد شد.

۳. وزن مواد غذایی

میزان مواد غذایی هم می‌تواند باعث افزایش وزن شود. ماده غذایی که مصرف می‌کنید می‌تواند چند گرم یا چند کیلو وزن داشته باشد. آب درون مواد غذایی می‌تواند وزن شما را افزایش دهد. متخصصان معتقدند که مصرف ۲ فنجان آب درون مواد غذایی می‌تواند باعث افزایش نیم کیلویی وزن شود.

بنابراین چه اتفاقی برای وزن شما می‌افتد؟ همه این وزن تبدیل به چربی نمی‌شود. کالری موجود در مواد غذایی یا به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود یا اینکه به‌عنوان انرژی در بدن ذخیره می‌شود. مواد اضافی نیز از طریق ادرار و مدفوع از بدن خارج می‌شوند.

۴. میزان کارکرد معده

انجام عمل دفع و فعالیت دستگاه گوارش باعث تغییر وزن می‌شود. مدفوع چقدر وزن دارد؟ در تحقیقی مشخص شده که انسان‌ها می‌توانند بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ گرم مدفوع در طول روز تولید کنند. این کمتر از نیم کیلو است اما سایر تحقیقات نشان می‌دهند که وزن متوسط مدفوع به‌طور متوسط در طی روز ۱۰۶ گرم است. البته کارکرد طبیعی معده نمی‌تواند باعث نوسانات شدید وزنی در طی روز بشود.

به‌طور کلی زمان دفع کامل مواد غذایی از سیستم گوارشی چیزی بین ۴۰-۶۰ ساعت است. این زمان می‌تواند کاهش یابد اگر یک رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید.

۵. ورزش کردن از علت های دیگر نوسانات وزنی است

ورزش کردن می‌تواند باعث تعریق و کاهش وزن شود. کارشناسان ورزشی تخمین می‌زنند که یک فرد در طی یک ساعت ورزش به‌طور متوسط ۶۰۰-۷۰۰ گرم مایع از دست می‌دهد؛ مخصوصا اگر یک فعالیت هوازی شدید باشد. البته این عدد می‌تواند با توجه به شرایط ورزشی و سایر عوامل تغییر کند. همچنین شما بعد از جلسه تمرینی با مصرف آب می‌توانید مایعات ازدست‌رفته را جایگزین کنید.

البته سایر فعالیت‌های ورزشی مثل وزنه‌زدن هم می‌تواند باعث افزایش احتباس آب شود. وقتی وزنه می‌زنید تعدادی پارگی‌ میکروسکوپی درون عضلات به‌وجود می‌آید. بدن برای ریکاوری و بازسازی خود از آب استفاده می‌کند و این پارگی‌ها متورم می‌شوند.

 7 مورد از مهمترین علت های نوسان وزنی بدن

چرا وزن ما روزانه نوسان دارد؟

۶. داروها

شاید تا به حال افرادی را دیده باشید که در اثر بیماری به اضافه وزن مبتلا شده اند در صورتی که قبل از شروع مراحل درمان آن ها اندامی متناسب داشته اند. معمولا در رابطه با اینطور بیماران همه فکر میکنند که چاقی ناشی از خود بیماریست ولی در اکثر مواقع اضافه وزن اثر و عوارض داروهای استفاده شده برای درمان است که منجر به چاقی میشوند.

بعضی داروها باعث افزایش وزن می‌شوند. بخشی از آنها باعث افزایش اشتها، افزایش احتباس آب و بعضی دیگر روی مکانیزم جذب و ذخیره گلوکز تأثیر می‌گذارند.

این موضوع باعث افزایش میزان چربی در ناحیه میانی بدن می‌شود. اگر برای درمان دیابت، درمان فشار خون بالا، درمان تشنج و درمان میگرن از دارو استفاده می‌کنید شاهد افزایش چندین کیلوگرم وزن در طی ماه خواهید بود. اگر بعد از مصرف دارو متوجه افزایش ناگهانی وزن شدید با پزشک خود مشورت کنید. گاهی‌اوقات افزایش وزن طبیعی و قابل انتظار است، اما گاهی‌اوقات نشان‌دهنده مشکلی است.

۷. چرخه قاعدگی

اغلب زنان در این دوره شاهد نفخ شکم ناشی از احتباس مایعات هستند. مطالعات نشان می‌دهند احتباس آب در اولین روز دوران قاعدگی خیلی زیاد است. در میانه این دوره کم‌ترین احتباس مایعات و به‌تدریج تا پایان دوره بالاتر می‌رود. البته مطالعات نشان می‌دهند که این احتباس مایعات ارتباطی با تغییرات هورمونی تخمدان ندارد.

اما مطالعات دیگر معتقدند که بین نوسانات وزنی و هورمون‌های استرادیول و پروژسترون ناشی از افزایش مصرف مواد غذایی ارتباط وجود دارد. غالب شدن هورمون پروژسترون قبل از پریودی موجب جمع شدن مایعات در بدن می شود. چند روز پیش از قاعدگی تجمع مایعات دلیل پف کردگی و افزایش وزن در میان تنه می باشد و با تمام شدن دوره قاعدگی وزن به حالت اولیه باز می گردد.

شاید تغییرات هورمونی باعث تغییرات وزنی نشوند اما این تغییرات می‌تواند باعث افزایش اشتها شوند. این افزایش مصرف مواد غذایی هم باعث احتباس بیشتر آب و وزن می‌شود. اگر در طول دوره قاعدگی قصد کنترل وزن خود را دارید، باید مواظب پرخوری باشید. چند روز مصرف مواد غذایی پرکالری و با چربی بالا می‌تواند تمام زحمات شما را بر باد دهد.

حتماً بخوانید:
۷ علت افزایش وزن در طول پریود و روشهای جلوگیری از آن

۷ علت افزایش وزن در طول پریود و روشهای جلوگیری از آن

افزایش وزن در طول پریود و عوارض آن افزایش وزن در طول پریود مسئله شایعی است که همه خانم ها با آن مواجه هستند پس نگران نباشید این فقط مخصوص شما نیست!…

چه زمانی وزن به حالت طبیعی برمی‌گردد؟

دلایل زیادی برای نوسانات وزنی در طی روز وجود دارد، اما اغلب آنها به افزایش مصرف آب در بدن و عملکردهای طبیعی بدن ربط پیدا می‌کند. بنابراین هیچ نوع وزن طبیعی وجود ندارد. پس وقتی این تغییرات خیلی کوچک هستند نباید نگران باشید. می‌توانید ترازویی برای محاسبه درصد آب بدن خود بخرید تا بتوانید تغییرات سطح آب در طول ماه را مشاهده کنید.

پس چه زمانی باید نگران تغییرات وزن در طی روز باشید؟

اگر این تغییرات خیلی زیاد باشد یا بیشتر از ۵-۷ روز ادامه پیدا کنند، شاید نشانه مشکل پزشکی یا افزایش کلی وزن بدن شما باشد. به‌یاد داشته باشید که افزایش وزن می‌تواند ناشی از افزایش چربی یا افزایش عضله باشد، بنابراین این افزایش وزن لزوما نمی‌تواند بد باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits