دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گیاهی برای افزایش وزن بدون دارو و مکمل

افزایش وزن بدون دارو با گیاهان دارویی اشتها آور

گیاهی برای افزایش وزن بدون دارو و مکمل
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بهترین روش برای درمان لاغری و افزایش وزن استفاده از گیاهان دارویی اشتها آور می باشد که بدون عوارض و بدون آسیب به سلامت بدن هستند.

راهکار طب سنتی برای چاق شدن

گیاهان دارویی که برای افزایش وزن مفید هستند

اگر در میان اقلیتی از افرادی هستید که می خواهند چاق شوند باید از روش های خانگی متعدد استفاده کنید تا به افزایش وزن کمک کند. از آنجا که اینها درمان های خانگی هستند، می توانید به سادگی آن ها را به سبک زندگی عادی و روتین خود منتقل کنید.

عوامل رایجی که می تواند باعث کاهش وزن شود شامل:سو تغذیه، غذا نخوردن، تمایلات ژنتیکی، استرس، کمبود خواب، عدم تعادل هورمونی، روزه گرفتن و برخی از بیماری هایی مانند تیروئید پرکار و سل. کمبود شدید وزن می تواند منجر به بروز نازایی، از دست رفتن استخوان، کم خونی، بیماری مکرر، و سیستم ایمنی ضعیف شود.

نسخه های طب سنتی برای افزایش وزن و درمان لاغری

افزایش وزن با شیر بادام :

شیر بادام را با جوشاندن شیر و بادام آماده کنید همچنین انجیر و خرما را به آن اضافه کنید وقتی از روی حرارت برداشتید شیر را صاف کنید بگذارید خنک شود و بعد آن را مزمزه کنید. هر روز به مدت 1 ماه شیر بادام بخورید. همچنین انجیر، خرما و بادام بخورید تا از فواید آن بهره ببرید. شیر بادام درمانی خوب برای افزایش وزن به روش سالم است.

لوبیا:

فیبر و پروتئین بالایی دارد و یکی از بهترین غذاها برای افزایش وزن هستند می توانید لوبیا را در سالاد یا سوپ مصرف کنید. از آنجا که می توانید انواع مختلف لوبیا را انتخاب کنید، وارد کردن آن در رژیم غذایی روزانه آسان می شود.

خوردن لوبیا سیاه، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، و عدس در وعده های پروتئین مصرفی شما را افزایش می دهد حبوبات همچنین کربوهیدرات لازم برای افزایش وزن را فراهم می کنند.

ریشه های قاصدک:

ریشه های قاصدک اشتها را افزایش می دهد ترکیب منحصر به فرد مواد مغذی که در این ریشه ها وجود دارد به افزایش وزن کمک می کند. هم چنین برای درمان بسیاری از اختلالات سلامتی مثل ، یبوست و سو هاضمه ، سنگ صفرا مفید است.

چنانچه در بخش ورزش و تناسب اندام دلگرم می خوانید به سادگی یک جوشانده گل قاصدک درست کنید و به آرامی آن را بنوشید. برای افزایش طعم تلخ آن، ممکن است شکر و یا کمی عسل به آن اضافه کنید.

برای درمان لاغری و رسیدن به وزن ایده آل کافیست حدود 20 گرم ریشه خشک گیاه قاصدک را داخل یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس آن را صاف کنید. از جوشانده آماده شده یک فنجان روزی سه بار به مدت یک ماه مصرف کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

افزایش وزن با چای بابونه:

با استفاده از عصاره بابونه، یک چایی درست کنید و آن را به طور منظم مصرف کنید تا وزن بگیرید. ورزش کردن به بهبود اشتها کمک می کند و به شما این امکان را می دهد که بیشتر بخورید و وزن اضافه کنید.

شیرین بیان:

شیرین بیان جز مفید دیگری است که به افزایش وزن بدن با افزایش اشتها کمک می کند. آن اغلب برای درمان بیماری های زیادی به خاطر خواص دارویی اش مورد استفاده قرار می گیرد. مقداری گیاه شیرین بیان را در آب بجوشانید. آن را 3 بار در روز بنوشید تا نتایج را ببینید.

متخصصان طب سنتی پیشنهاد می کنند یک پنجم گرم ریشه شیرین بیان خشک را در آب کاملا بجوشانید و این دم نوش را تا سه بار در روز میل کنید.

خار مریم:

گیاهی است که عمل مفیدی در سیستم گوارشی دارد و اغلب در آماده سازی گیاهی برای بهبود اشتها و هضم غذا به کار می رود.

از خوردن با عجله غذا پرهیز کنید:

خوردن با عجله ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. وقت خود را صرف آماده سازی وعده های غذایی که کالری بالایی دارند کنید غذاها را راحت بخورید تا مطمئن شوید که آن را به درستی می جوید این به کاهش هضم غذا کمک می کند و باعث می شود سریع تر چاق شوید.

افزایش وزن با مارچوبه :

مارچوبه سرشار از کالری است و می تواند گزینه ی خوبی باشد وقتی تصمیم به اضافه وزن دارید مقداری شیر بجوشانید و کمی پودر مارچوبه و کره را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. دو بار در روز به مدت 2 ماه بنوشید.

زنجبیل :

زنجبیل دارای ارزش دارویی بالایی است و اغلب برای درمان اختلالات هاضمه به روش طبیعی استفاده می شود. مصرف زنجبیل به صورت منظم ممکن است عملکرد سیستم گوارشی و هم چنین اشتها را افزایش دهد. می توانید از زنجبیل در آشپزی خود به صورت روزانه استفاده کنید و یا چای زنجبیل را با جوشاندن زنجبیل خرد شده در یک فنجان آب درست کنید.

نان سبوس دار:

نان گندم شامل مواد مغذی بیشتری در مقایسه با نان سفید است و باید بخشی از رژیم غذایی باشد. فیبرهای نان گندم برای سیستم گوارشی مناسب هستند. نان گندم سطح انرژی را بهبود می بخشد.

بذر کتان :

بذرکتان و روغن آن کمک می کنند تا به روش ساده، سریع و موثر وزن اضافه کنید می توانید روغن بذر کتان را به اسموتی ها اضافه کنید تا آن را در رژیم غذایی وارد کنید می توانید به اندازه 120 کالری از یک قاشق سوپ خوری روغن بذر کتان بگیرید.

در بخش سلامت دلگرم و در مطلب بررسی خواص بذر کتان گفتیم که بذر کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که سلامتی قلب را بهبود می دهند.

جینسینگ مناسب برای افزایش وزن :

جینسینگ به خاطر تاثیرات سودمند متعددش روی سلامت بدن چندین سال است در پزشکی به کار می رود مشهور است که استرس ، درد، خستگی را کاهش می دهد و سطح انرژی را به روشی عالی افزایش می دهد اغلب در کنار رژیم غذایی طراحی شده برای افزایش وزن به کار می رود.

بنابراین این گیاه می تواند کمک کند تا وزن را افزایش دهید در حالی که بسیاری از مزایای سلامتی دیگر را به شیوهای طبیعی به شما می دهد. به سادگی یک لیوان آب ولرم بردارید و دو قاشق غذاخوری پودر جینسینگ به آن اضافه کنید حالا یک قاشق کره را به خوبی اضافه روزی یک بار هرماه آن را بخورید تا تغییرات قابل مشاهده را ببینید.

برای درمان لاغری و افزایش وزن با استفاده از این گیاه باید یک لیوان شیر را ولرم کنید و به آن دو قاشق غذاخوری پودر گیاه جینسینگ و دو قاشق مرباخوری کره اضافه کرده و کامل هم بزنید و یک بار در روز استفاده کنید. برای نتیجه ی کامل و واضح توصیه می شود این نوشیدنی تا سی روز مصرف شود.

جنیتاین :

دهه هاست از ریشه جنیتاین برای درمان افرادی که کاهش وزن ناخواسته و کمبود اشتها دارند استفاده می شود این گیاه علاوه بر افزایش حس شکمی ، جذب غذا جریان صفرا را بالا می برد این کمک می کند بهتر غذا بخورید. طبق کتب طب سنتی برای نتیجه بهتر از این گیاه پرخاصیت در درمان لاغری، روزی یک فنجان میل کنید.

نکته : مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی و کودکان زیر دو سال توصیه نشده است و همچنین برای افراد با سنین بالاتر از 65 سال با احتیاط مصرف شود.

نسخه های گیاهی اشتها آور و افزایش وزن

علت اصلی بی اشتهایی استرس و فشارهای روانی و عصبی می باشد اما برخی علت ها مانند کم خونی، یبوست، ریزه خواری و اعتیاد نیز ممکن است سبب بی اشتها شدن فرد گردند.

نسخه شماره 1 اشتها آور:

نسخه ای که برای شما آورده ایم برای افرادی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند ، مناسب است .

مواد لازم:

  • بابونه
  • به لیمو
  • زنجفیل
  • پونه

روش تهیه :

مقدار مساوی از هر چهار گیاه بابونه ، به لیمو ، زنجفیل و پونه را با یکدیگر مخلوط می کنیم و یک قاشق از این مخلوط را به یک لیوان آب جوش اضافه نموده ویک ساعت قبل از غذا مصرف کنید تا بی اشتهایی شما درمان گردد.


نسخه قوی تر برای افزایش اشتها:

مواد لازم:

  • افسنتین
  • سماق
  • جوزبویا
  • گلپر
  • پونه

روش تهیه :

یک قسمت از گیاهان افسنطین و سماق و جوزبویا و گلپر را با 2 قسمت گیاه پونه مخلوط می کنیم و یک قاشق مرباخوری از آن را در لیوان آبجوش می ریزیم و اجازه می دهیم تا دم بکشد و سپس برای رفع بی اشتهایی یک ساعت قبل از غذا مصرف می کنیم.


نسخه خیلی قوی تر برای افزایش اشتها:

مواد لازم:

  • جنتیانا = 4 قسمت
  • بهارنارنج یا پوست نارنج = 4 قسمت
  • اسطوخودوس = 4 قسمت
  • گل گندم = 2 قسمت
  • زنجفیل = 1 قسمت

روش تهیه :

همه گیاهان بالا را با یکدیگر ترکیب می کنیم و سپس در یک لیوان آب جوش یک قاشق مرباخوری از این مخلوط را می ریزیم و اجازه می دهیم دم بکشد سپس آن را یک ساعت قبل از غذا مصرف می کنیم. به جای جنتیانا می توانید از افسنتین یا درمنه ها استفاده کنید اما بهتر است گیاه جنتیانا استفاده کنید زیرا این گیاه به شدت اشتها آور است.


دم کرده اسطوخودوس برای افراد دچار زخم معده

افراد دچار زخم معده که به بی اشتهایی دچارند و نمی توانند از از گیاهان دارویی مواد تلخ و تند برای رفع بی اشتهایی خود استفاده کنند بهتر است از دستوالعمل زیر استفاده نمایند تا بی اشتهایی آنها رفع شود.

مواد لازم:

  • به لیمو
  • بهارنارنج
  • بادرنجبویه
  • زرشک

روش تهیه :

مقدار مساوی از هریک از گیاهان بالا را ترکیب کنید و در یک لیوان آب جوش یک قاشق مرباخوری از آن را دم کرده و یک ساعت قبل از غذا مصرف کنید.


خواب بعد از ظهر:

چرت بعد از ظهر 45 دقیقه ای ممکن است به میزان زیادی به افزایش وزن کمک کند. اگر چه خواب باعث افزایش وزن نمی شود اما باعث صرفه جویی زیاد کالری می شود . یک چرت بعد از ظهر نه تنها باعث صرفه جویی در انرژی می شود بلکه به شما کمک می کند در طول شب بهتر بخوابید.

ورزش کردن :

ورزش کردن مهم است آیا به دنبال کاهش وزن و یا افزایش وزن هستید با اینکه ورزش می تواند کالری را بسوزاند، ورزش منظم کمک می کند سالم بمانید و بیشتر بخورید سوخت و ساز بدن را بالا می برد و همچنین اشتها افزایش پیدا می کند.

در بخش ورزش و تناسب اندام دلگرم اشاره کرده ایم که ورزش های سبک مانند راه رفتن، شنا، رقص و دوچرخه سواری عالی هستند همچنین می توانید تمرین های استقامتی انجام دهید، تمرینات کششی و عروقی را افزایش دهید تا فعال تر و در عین حال چاق شوید.

کاهش استرس:

استرس یکی از بزرگ ترین دلایل بسیاری از بیماری ها در بدن است. استرس نیز شما را از افزایش وزن دور نگه دارد. بنابراین، تلاش برای زندگی بدون استرس در خانه یا کار مهم است می توانید روش های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید تا سلامت کلی را بهبود بخشید و استرس را کاهش دهید روش های تنفس راه عالی دیگری برای کاهش استرس هستند.

آجیل :

آجیل میان وعده خوبی برای خوردن در میان وعده های غذایی است آجیل کالری زیادی را برای بدن تامین می کند بادام ، دانه آفتابگردان، و گردو برای این منظور عالی در نظر گرفته می شوند. آن ها نه تنها مواد غذایی را برای بدن تامین بلکه چربی های ضروری برای افزایش وزن را نیز فراهم می کنند.

روغن سالم:

روغن زیتون، روغن ماهی، روغن کانولا و روغن بذر کتان برای افزایش وزن در نظر گرفته می شوند که حاوی چربی های سالم و اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به بهبود سلامت کلی و افزایش مقدار قابل توجهی وزن کمک می کند.

همچنین بخوانید:

مهمترین دلایل لاغری و کاهش وزن بی دلیل چیست؟

۱۴ صبحانه رژیمی تاثیر گذار برای کاهش وزن

کاهش وزن و رژیم غذایی دکتر مجید کلاهدوزان : هفته اول رژیم درمانی

۱۲ راه ساده برای کاهش وزن سریع بعد از زایمان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits