دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مضرات کاهش سریع وزن
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مضرات کاهش سریع وزن:عارضه مهم کاهش وزن ناگهانی/آیا عوارض جبران ناپذیر کاهش وزن سریع را میدانید؟ با دلگرم همراه باشید.

عارضه مهم کاهش وزن ناگهانی

آیا عوارض جبران ناپذیر کاهش وزن سریع را میدانید؟

با دلگرم همراه باشید.

خطرات کاهش وزن سریع

مضرات کاهش وزن سریع و ناگهانی

خطرات کاهش وزن ناگهانی

تقریبا همه ما علاقه‌مند هستیم که خیلی سریع و موثر وزن خود را کاهش دهیم و معمولا نیز برای شروع و بعنوان سریعترین و آسانترین روش به سایت‌های اینترنتی مراجعه می‌کنیم.

بسیاری از سایت‌های مختلف روشهای گوناگون و متنوعی را برای کاهش وزن ارائه می‌کنند اما تقریبا هیچ یک از این سایت‌ها درباره اثرات مضر و عوارض جانبی کاهش وزن سریع بر روی بدن مطلبی منتشر نمی‌کنند.

متخصص تغذیه در خصوص روش‌های کاهش وزن و عوارض کاهش وزن سریع مطالبی را بیان کرد.

خوردن غذا یکی از لذت‌های انسانهاست. گاهی افراد دچار افراط و تفریط در این امر می‌شوند و چون تصور می‌کنند خوردن یک نوع لذت است به هر میزانی که دوست داشته باشند غذا می‌خورند. این موضوع باعث می‌شود که یک رفتار تغذیه‌ای خاص در این افراد شکل بگیرد به طوری که اگر یک روز غذای نرمال مصرف کنند هیچ وقت احساس سیری و لذت نمی‌کند.

نحوه خوردن غذا و مقدار آن وابسته به فرد است و می‌تواند تغییر یابد. اشتباه بسیاری از افراد این است که مقطعی به مساله تغذیه و رژیم نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند رژیم غذایی دارویی است که در ۲ ماه باید مصرف شود تا بهبود یابند در صورتی که تغذیه و رفتارهای تغذیه‌ای مسائلی هستند که به سبک زندگی افراد مربوط می‌شود و باید در دراز مدت به آن توجه شود.


فردی که نتواند رفتار‌هایش را به خوبی شکل دهد در دراز مدت به هیچ عنوان نمی‌تواند به اهدافش دست یابند.بسیاری از افراد ۲ ماه قبل از عید رژیم گرفته و ۸ کیلو لاغر می‌کنند و بعد در ایام عید بدون توجه به تغذیه دو برابر وزن اضافه می‌کنند. در واقع آن چیزی که افراد در ظاهر به آن توجه می‌کنند تنها وزن است در صورتی که در باطن، تغییرات بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنند به وجود می‌آید.

همراه با کاهش وزن سریع ممکن است برخی مشکلات برای افراد به وجود بیاید. بسیاری از افراد در کاهش وزن سریع دچار سنگهای صفراوی می‌شوند به طوری که گاهی مجبور می‌شود با جراحی صفرا را خارج کنند. این موضوع یکی از اشکال حاد رژیم‌های سخت است اما ممکن است فردی رژیم سختی گرفته باشد ولی دچار سنگ صفرا نشده باشد اما غافل از اینکه در دراز مدت ممکن است دچار پوکی استخوان شود.

نکته دیگری که از آن غفلت می‌شود کاهش توده‌ای عضلات است. بسیاری از افرادی که به سرعت وزن کم می‌کنند به شدت توده عضلانی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و این موضوع باعث کاهش متابولیسم بدن آن‌ها می‌شود.

کاهش متابولیسم بدن یعنی افزایش وزن سریع و حتی بیشتر از شروع کاهش وزن. زمانی که فرد در حال رژیم و کاهش وزن است اگر اصول رژیم خود را رعایت نکند و در بین راه مجدداً به پرخوری بپردازد، مجدداً وزنش اضافه شده و حتی بیش از وزن زمان چاقی خود دچار اضافه وزن می‌شود. کسانی که اینگونه رژیم‌ها را می‌گیرند .

عضلاتشان تحلیل رفته و با افزایش وزن، چربی بیشتری اضافه می‌کنند. این افراد بعد از ۴ یا ۵ سال حالت بدنشان به کلی تغییر می‌یابد. به نحوی که اگر بدن آن‌ها را آنالیز کنیم متوجه می‌شویم که بیش از ۵۰ درصد بدن آن‌ها تبدیل به چربی شده است.

این افراد‌‌ همان کسانی که به اصطلاح عامیانه می‌گویند اگر آب هم بخوریم چاق می‌شویم. از آنجایی که عضلات تحلیل می‌رود و متابولیسم بدن افت می‌کند در ‌‌نهایت این افراد مستعد چاقی همیشگی هستند. و ماحصل آن نا‌امیدی، یاس در کنترل وزن واعتماد به نفس است.

بنابراین به افراد توصیه می‌شود که اگر واقعا می‌خواهند به کاهش وزن دست یابند باید در کل سال درست غذا مصرف کند و همیشه باید به این نکته توجه داشته باشند که درست غذا خوردن به معنای کم خوردن نیست. متاسفانه خیلی از افراد رژیم غذایی را با کم خوردن مقایسه می‌کنند در صورتی که رژیم غذایی به معنای درست خوردن و به اندازه خوردن است.

آن چیزی که در کاهش وزن می‌تواند موثر باشد تغییر رفتار است یعنی اگر کسی در رفتار‌هایش تغییری ایجاد نکند عملا هیچ کار مثبتی انجام نداده است. تغییر رفتار زمانی اتفاق می‌افتد که فرد هدف‌هایش را درست انتخاب کند و هدفش تنها کاهش وزن نباشد. برخی افراد می‌خواهند به هر قیمتی شده وزن خود را کاهش دهند در صورتی که این تفکراشتباه است.

تغییر رفتار یعنی اینکه فرد تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی داشته باشد و فردی باشد که بتواند اراده‌اش را در مقابل غذاهای خوشمزه تقویت کند. در واقع تغییر رفتار زمانی اتفاق می‌افتد که حداقل ۶ ماه یک رفتار در فرد تکرار شود

بهترین زمان برای پیاده‌روی پس از صرف صبحانه است. کسانی که امکان پیاده‌روی در صبح را ندارند، می‌توانند عصرها پیاده‌روی کنند. بهتر است مدت پیاده‌روی از یک ساعت بیشتر نشود؛ چراکه ممکن است در بدن ایجاد مقاومت کند. در این حالت باوجود کاهش وزن بدن اما پس از مدتی روند کاهش وزن متوقف می‌شود.

پیاده‌روی کمتر از نیم ساعت نیز تاثیر چندانی در لاغری ندارد. البته افرادی که وزن‌شان زیاد است و آمادگی جسمانی خوبی ندارند یا به کمر درد یا آرتروز مبتلا هستند، لازم است در ابتدا مدت و سرعت پیاده‌روی‌شان کمتر باشد و به تدریج بیشتر شود.

اگر کسی امکان پیاده‌روی ندارد یا مایل است با ورزش و تمرینات ایروبیک وزن خود را کاهش دهد، لازم است برای حفظ وزن خود تمرینات ایروبیک را همواره ادامه داده و چنانچه به هر دلیل ورزش را قطع کند، لازم است از غذای مصرفی خود بکاهد. بدین ترتیب از افزایش مجدد وزن جلوگیری می‌شود

خطرات کاهش وزن سریع

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits